Mobil förstörde mitt vårdbesök - låsknapp avvisar samtal

Permalänk
Avstängd

Mobil förstörde mitt vårdbesök - låsknapp avvisar samtal

VARNING MÅNGA SVORDOMAR
Hej, ursäkta den tillfälliga frustrationen! Den kmr gå över men nu sabbade jag mitt mobilsamtal till sjukvården (jag skulle svara när det ringde men när jag klickar på lås-knappen på mobilen SÅ LADE DEN NED SAMTALET ISTÄLLET FÖR ATT GE MIG ALTERNATIV ATT SVARA/ELLER LÄGGA På - VAD I HELVETE ÄR DET FÖR SKITTEKNOLOGI? - HTC One A9) och måste vänta 24 timmar för att försöka igen - HELVETES JÄVLA MOBIL FANSKAP - JAG HATAR TEKNOLOGI IBLAND. HADE DET VARIT EN VANLIG JÄVLA VANLIG ANALOG TELEFON HADE DET FUNGERAT OCH VARIT SVÅRARE ATT GÖRA FEL.

Jag skrek oxå, och skadade säkert örat lite nu, för att datorfanskapet oxå sade nått om att "Failed overclocking" - jag har I HELVETE ALDRIG BETT OM DET vid startup. Jag fick stänga av datorn nyligen med strömknappen för jag kunde inte manuellt stänga av den. Nej, det gick alltså INTE att gå på start -> stäng av, knappen ville inte göra något. Nu funkar datorn iaf. Hursomhaver, ursäkta dampen, den kmr gå över men nu är den hög. jag ska dra och gymma så jag blir lugn i kropp å själ igen.

Bakgrund: Jag slog i vänstra sidan bakhuvudet förra veckan i en skivstång på gymmet men upplevde ingen smärta, huvudvärk eller dylikt men två dagar efteråt så har jag haft pulserande ringningar i vänsterörrat (jag har tidigare haft problem med vänsterörat som värk, fastnad vätska osv). Jag har haft ångestattacker över att jag fått tinnitus på grund av en jävla simpel på smäll på gymmet - blir så jävla less. Men jag har vägrat googlat problemet för då hamnar man i ännu mer ångest.

Jag anser oxå att jag inte borde ta upp plats på akuten heller fast å andra sidan vet jag ju inte om det är akut eller inte. Någon insatt som vet hur länge det brukar ta för skadade öron att läka? För jag vill veta om det är helvetes dom som jag fått pga. en simpel jävla smäll i bakhuvudet som då gett mig tinnitus resten av mitt liv eller om det bara är något tillfälligt.

Jag lider oxå av kroppslig neuros vilket betyder att jag lätt kan överfokusera på sensationer i kroppen och då få ångest över dem. Exempelvis för några månader sedan så började jag överfokusera på hjärtats klappslag och då fick jag såklart dunderångest så fort jag inte kände något och trodde att det hade stannat. Men efter jag gymmat några gånger och "överlevt många hjärtslag" så kopplade mitt psyke att det inte kan varit nått problem för då borde jag redan ha dött på gymmet.

Hursomhaver: så när jag känner dova pulserande ringningar i vänsterörat som vägrar gå över så får jag ångest över det vilket då ibland gör det värre. Men jag kan fortfarande gymma och upplever ingen feber eller dylikt. Jag måste nu "plågas" med att inte kunna boka någon ny läkartid förrän imorgonbitti igen runt 08:00. Vad i helvete.

Visst kan jag alltid åka till akuten men det är oxå fel ur moralisk synpunkt för folk som faktiskt har till synes dödshotande tillstånd. Jag har pulserande ringningar i vänsterörat men att andra har det värre än mig lindrar dock inte mitt eget problem. Så kan någon fråga någon läkare, läkarstudent eller öronläkare hur länge det brukar ta för ett öras inre delar att läka om man fått ett slag som möjligen orsakat någon nervskada, nervkläm, eller dylikt icke-bakterie/virusrelaterat men i öronen?

P.S. Med "pulserande" menas att de kmr som pulser där volymen först är låg och når en maxvolym för att sedan avta igen och det går en paus mellan nästa pulsering. Det är alltså INTE konstant ljud. Snälla genetikens gudar, ge mig inte tinnitus pga. nån jävla baksmäll i bakhuvudet på gymmet från en jävla skivstång. Jag vände mig upp för jag skulle plocka upp stålnypa och slog i lite fort men kände ingenting i form av smärta men två dagar, ja då ska jag få massa problem i väsnterörat.

Tack om du orkade läsa all tillfällig panikdamp! / AplAy.

Rubrik /Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En massa text

Åk och sätt dig på din vårdcentral som man ska göra då om det inte är akut?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Hade du åkt till vårdcentralen istället för att skriva tråden hade du nog fått hjälp nu

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Testa typ valfri doktor.se eller allt vad dem heter eller åk till VC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaBBarN:

Åk och sätt dig på din vårdcentral som man ska göra då om det inte är akut?

Det verkar inte fungera för jag blev uppringd igen som tur var och de berättade att pga. sjukdom så är det endast jour och endast bokning samma dag som gäller och det var fullbokat idag (för att jag missade första uppringningen, suck).

Ska alltså ringa igen imorgon bitti 07:45 för att se om jag kan norpa åt mig en besökstid då. Vet ej om detta är för att hälsovården jag valt i Mina Vårdkontakter är privat eller vad det är?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Det verkar inte fungera för jag blev uppringd igen som tur var och de berättade att pga. sjukdom så är det endast jour och endast bokning samma dag som gäller och det var fullbokat idag (för att jag missade första uppringningen, suck).

Ska alltså ringa igen imorgon bitti 07:45 för att se om jag kan norpa åt mig en besökstid då. Vet ej om detta är för att hälsovården jag valt i Mina Vårdkontakter är privat eller vad det är?

Ring 1177 och beskriv symptomen och lyssna på deras rekommendation. Om du vill få en bokad tid redan nu så tror jag det går via Kry eller Mindoktor (aldrig testat själv) om de bedömer att det är det som behövs. Om din vårdcentral är ansluten till typ Collabodoc eller Praktikertjänst24 så kan du även få prata med läkare/sjuksköterska via mobilen och där få en bedömning, men då krävs det som sagt att din vårdcentral erbjuder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Åk och sätt dig på din vårdcentral som man ska göra då om det inte är akut?

Det finns även närakuter på en del håll som är någonstans mellan vårdcentral och akutmottagning.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren igen.

Jag ringde nu stadens centrala vårdcentral (andra som jag ringde i morse heter "Hälsocentral" och verkar inte vara samma sak) men då fick jag höra i telefonen, "Just nu är det många som ringer så vi kan inte ta emot fler samtal. Vänligen försök igen senare."

Det finns alltså ingen kö att hamna i utan det handlar om att ringa samma nummer och lyssna igenom samma 1177-snack innan. Nu var det väldigt länge sedan jag senast var vid en vårdcentral, men kan jag alltså möjligen få snabbare hjälp om jag bara cyklar ner dit nu och sätter mig vid receptionen?

EDIT: jag har kollat angående närakuter. Det finns inga sådana i min stad och jag har varken körkort eller bil för att ta mig längre än med hjälp av cykel.

EDIT2: det känns bättre idag i vänsterörat trots att det är samma pulserande "brus" i låg volym men skall prova igen imorgon att få läkartid samma dag vilket är som gäller just nu på hälsocentralen som jag bara bor 1 km från. Går ej att bara besöka utan det är bokning samma dag innan som gäller tyvärr.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sluta noja är nog det bästa du kan göra.

Även den tiden du vill norpa imorgon skulle kunna användas till en bättre behövande, tror du själv att du kommer kunna få några definitiva svar av en läkare? Eller vill du bara nån ska lyssna och klappa dig lite på huvudet "Så ja så ja, du ska se det blir bättre"?

Lite snöflingebeteende att hålla på och söka vård för småsaker imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Sluta noja är nog det bästa du kan göra.

Även den tiden du vill norpa imorgon skulle kunna användas till en bättre behövande, tror du själv att du kommer kunna få några definitiva svar av en läkare? Eller vill du bara nån ska lyssna och klappa dig lite på huvudet "Så ja så ja, du ska se det blir bättre"?

Lite snöflingebeteende att hålla på och söka vård för småsaker imo.

Men om du läser vad han har skrivit: "Jag lider oxå av kroppslig neuros vilket betyder att jag lätt kan överfokusera på sensationer i kroppen och då få ångest över dem", och inte är så trångsynt att du tror att alla människor är likadana, tänker likadant och reagarerar likadant, så kanske du förstår att han skulle kunna må bra av att kolla upp detta.

mvh

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

Ring 1177 om du är så pass orolig.

Sen hade jag övervägt att köra lite terapi hos någon legitimerad psykolog/psykoterapeut då det verkar som att du har rätt lätt att varva upp i ångest som skapar mycket lidande, kan vara skönt att få lite verktyg att ta till och möta den med.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Men om du läser vad han har skrivit: "Jag lider oxå av kroppslig neuros vilket betyder att jag lätt kan överfokusera på sensationer i kroppen och då få ångest över dem", och inte är så trångsynt att du tror att alla människor är likadana, tänker likadant och reagarerar likadant, så kanske du förstår att han skulle kunna må bra av att kolla upp detta.

mvh

Ja precis, han kan lätt överfokusera.
Då är det väl bättre att försöka fokusera på annat, eller använda de verktyg han säkerligen fått, för att avstyra att överfokusera, eller?

Minsta motståndets lag är inte alltid att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja precis, han kan lätt överfokusera.
Då är det väl bättre att försöka fokusera på annat, eller använda de verktyg han säkerligen fått, för att avstyra att överfokusera, eller?

Minsta motståndets lag är inte alltid att föredra.

Absolut hade det kunnat vara bra, men din tidigare "rant"

Skrivet av Panzerfister:

Sluta noja är nog det bästa du kan göra.

lät lite som att säga till en deprimerad person "varför slutar du inte bara vara ledsen?".

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Ja precis, han kan lätt överfokusera.
Då är det väl bättre att försöka fokusera på annat, eller använda de verktyg han säkerligen fått, för att avstyra att överfokusera, eller?

Minsta motståndets lag är inte alltid att föredra.

Ja, jag fokuserar på annat nu. Ska jobba nu då jag arbetar 100% hemifrån (vilket i sig leder till mindre socialt sällskap vilket kan vara en möjlig stressfaktor). Jag kom nyss från gymmet efter ett trevligt benpass så då fick jag lite mer lugn och ro oxå i kroppen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Om du mot förmodan hade fått en läkartid hade det nog tagit 1-2 månader med semestrar.
Förmodligen får du inte ens någon tid utan blir rekommenderad alvedon eller panodil.

Du måste vara väldigt ung om du är så dåligt insatt i hur illa vår sjukvård är men du kommer få betala för den hela livet

hoppas det blir bättre och du inte får några permanenta skador från detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Sluta noja är nog det bästa du kan göra.

Även den tiden du vill norpa imorgon skulle kunna användas till en bättre behövande, tror du själv att du kommer kunna få några definitiva svar av en läkare? Eller vill du bara nån ska lyssna och klappa dig lite på huvudet "Så ja så ja, du ska se det blir bättre"?

Lite snöflingebeteende att hålla på och söka vård för småsaker imo.

Hehe, snöflingsbeteende är lämpligt när det kommer till ens fysiska hälsa. Men annars håller jag med dig. Jag har tidigare haft "blue ballz" och annan form av kroppslig värk kan jag leva med, men potentiell auditiv neuros är det värsta jag har varit med om hittills.

Jag kmr inte ihåg hur det var men efter 30 år eller 40 år in i sitt liv så ska man börja ta sina kroppsliga reaktioner mer på allvar då det kan vara tecken på nått allvarligt trots att jag aldrig har rökt, snusat eller druckit några större mängder alkohol från tidig ålder (debutade vid 18).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Om du mot förmodan hade fått en läkartid hade det nog tagit 1-2 månader med semestrar.
Förmodligen får du inte ens någon tid utan blir rekommenderad alvedon eller panodil.

Du måste vara väldigt ung om du är så dåligt insatt i hur illa vår sjukvård är men du kommer få betala för den hela livet

hoppas det blir bättre och du inte får några permanenta skador från detta.

Det stämmer inte i detta fall. De har ju _JOUR_ så då fungerar det tydligen att man ringer och bokar samma dag. Men det var fullbokat redan vid 10-tiden i morse och då är det ju möjligt att jourtiden är väldigt kort, dvs., få antal tillåtna besök per dag. Hursomhelst så provar jag imorrn och fokuserar på annat nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du har lika mycket rätt till sjukvård som alla andra här i detta landet. (Jag ser ju hellre att en sådan som du tar en plats istället för alla dessa skadade kriminella som kommer in där med 50+ polare som gör så ingen på akuten kan jobba)

Men i slutändan har alla lika rätt till vård, grovt kriminella till lilla agda.

Bara åka till akuten eller vart som om du känner att du behöver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Du har lika mycket rätt till sjukvård som alla andra här i detta landet. (Jag ser ju hellre att en sådan som du tar en plats istället för alla dessa skadade kriminella som kommer in där med 50+ polare som gör så ingen på akuten kan jobba)

Men i slutändan har alla lika rätt till vård, grovt kriminella till lilla agda.

Bara åka till akuten eller vart som om du känner att du behöver det.

Kan han inte säga att hans brushor sköt han med glocken av misstag och att han vart träffad i örat.

Finns det någon lag som säger att man inte kan överdriva om hur ont man har för att få en plats i sjukvården?

Permalänk
Medlem

Jag fick svår tinnitus pga en MR undersökning av huvudet.
Precis som kroppen vänjer sig med att man bör kläder så vänjer sig de allra flesta med eventuellt ljud. Jag märker inte ens av det längre.
MEN jag rekommenderar att du kontaktar vårdcentralen ändå, för undersökning och psykiskt stöd kring ditt mående. Folk kan lätt börja fixera på sin tinnitus så det kan växa till ett stort berg.
Jag fick KBT via öron-näsa och hals mottagningen på sjukhuset för min tinnitus Det var väldigt hjälpsamt. (grupp med psykolog som håller i det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Absolut hade det kunnat vara bra, men din tidigare "rant"

lät lite som att säga till en deprimerad person "varför slutar du inte bara vara ledsen?".

Det får vara en tolkning som står för dig, försök inte sätta uttalanden på mig som jag inte gjort.
OP håller ju dessutom med mig, så helt fel kan det inte varit.

Att jämföra detta med en person som lider av depression är absurt. Tror ingen som sett någon som befinner sig sig i det bottenlöst hål en depression är någonsin sagt "varför slutar du inte vara ledsen" på samma sätt som ingen sagt "Det är nog bara ett köttsår" till nån som blivit påkörd av tåget.

Aja, det är kanske nått som är utanför vad denna tråd handlar om.

Vi får alla hoppas OP reder sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n3crosis:

Jag fick svår tinnitus pga en MR undersökning av huvudet.
Precis som kroppen vänjer sig med att man bör kläder så vänjer sig de allra flesta med eventuellt ljud. Jag märker inte ens av det längre.
MEN jag rekommenderar att du kontaktar vårdcentralen ändå, för undersökning och psykiskt stöd kring ditt mående. Folk kan lätt börja fixera på sin tinnitus så det kan växa till ett stort berg.
Jag fick KBT via öron-näsa och hals mottagningen på sjukhuset för min tinnitus Det var väldigt hjälpsamt. (grupp med psykolog som håller i det).

Tack för svaret! Alltså, helvete, fick du någon skadeersättning för det? Helt jävla sjukt om du bara "får leva med det" bara för att en magnetröntgen(MR?) skulle göras - särskilt om du inte fick veta riskerna innan. "Bara så du vet så kan du få livslång tinnitus av detta - vill du fortsätta?".

Kan läkare ens undersöka efter eventuell tinnitus utan att behöva använda dessa tinnitus-inducerande metoder som MR och andra hjärnskadande strålningsundersökningar? Det hela är ju mer eller mindre helt och hållet neurologiskt? Borde man inte få en remiss till neurolog då?

Går det ens att upptäcka fysiska skador inuti örat som är markörer för tinnitus eller andra eventuella neuroologiska skador? (Då skadan var en smäll mot vänstra baksidan av huvudet). Hursomhaver så ska jag ta itu med detta imorgon då jag sov längre idag.

När jag vaknar mitt i natten (vilket jag har haft i flera år utan bekymmer, alltså vakna upp flera gånger, får aldrig sova 8 timmar rakt utan får det fördelat på 4 timmar, 4 timmar) nu så har jag världens "tjutljud" i båda öronen vilket är nog det mest irriterande psykologiskt. När jag sen vaknar så är det mer eller mindre som vanligt.

OCH JAAA: jag ska uppsöka vård och ser inte dina svar som "medicinsk rådgivning över nätet", snarare utbyten av livsmässiga erfarenheter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lugna dig, du får inte tinnitus av magnetkamera – den är fri från joniserande strålning t.o.m. MR-maskinerna är däremot högljudda så du har hörselskydd när du undersöks.

Ingen läkare kommer skicka dig på MR eller CT-undersökning för bara tinnitus, tinnitus bedöms bara utifrån hur du beskriver problemet och din sjukdomshistoria. De kan dock skicka dig dit om de tror du kan vara drabbad av något allvarligt.

För det mesta är ju tinnitus bara en hörselskada. Sen hur den upplevs kan bero på massor annat. Alla ringningar är inte permanenta hur som helst.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Jag kom nyss från läkaren, efter ett knappt 10 minuter långt besök, som uppfattade utifrån det jag beskrivit (och då har det oxå blivit bättre sedan jag skrev senast här - har inga fler höga diskanta ringningar mitt i natten bland annat) ej kan ha orsakats av skivstången så jag skall vänta två veckor och återkomma om det inte har blivit bättre vilket det verkar ha blivit.

Som sagt så upplevs det som pulserande vibrerande ringning istället för någon klar fast ton som när du testar tonen med mikrofonutrustning (tone generator). I vänsterörat är det mycket dovt i sitt ljud och låter nästan som ett "blås" som försöker gå ut genom örat och ibland är det inte ens där utan bara i högra och ibland i båda.

Jag hade dock en irriterande mardröm för ett par nätter sen där jag drömde om att jag gick in på Wikipedia-sidan för tinnitus (obs: jag har INTE kollat på verkliga wikisidan för det) och spelade upp en ton i hur det låter och då tjöt det till i huvudet och jag vaknade av det, haha.

Mest troligt är det en auditiv neuros (dvs., självorsakad av min egen stress och överuppmärksamhet på din mina egna kroppsliga sensationer). I värsta fall är det en faktisk hörselskada av allra mildaste grad då jag inte precis gråter över den men irriterar mig ibland på den men när jag blir tillräckligt fokuserad i något så märker jag knappt av den och då kanske den egentligen inte finns där heller (om hypotesen om auditiv neuros stämmer).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag har fått tinnitus och överkänslighet mot ljud av MR hjärna. Tyvärr har de sista åren börjat erbjuda både in-ear skydd plus de gamla värdelösa skydden som jag fick vid mitt besök.
Så de har väl märkt att det inte räcker med de plastiga skydden som dessutom ska fungera som kommunikation med röntgenpersonalen.

Men om du själv inte utsatts för MR hjärna och haft plastskydden som fanns tidigare så kan du knappast bli expert på vad som kan ge tinnitus. Kanske googla så kan du ser att många har drabbats, särskilt eftersom vissa hörselkåpor knappt skyddat patienten alls.

Numera får man dock dubbla så fler lär slippa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Jag kom nyss från läkaren, efter ett knappt 10 minuter långt besök, som uppfattade utifrån det jag beskrivit (och då har det oxå blivit bättre sedan jag skrev senast här - har inga fler höga diskanta ringningar mitt i natten bland annat) ej kan ha orsakats av skivstången så jag skall vänta två veckor och återkomma om det inte har blivit bättre vilket det verkar ha blivit.

Som sagt så upplevs det som pulserande vibrerande ringning istället för någon klar fast ton som när du testar tonen med mikrofonutrustning (tone generator). I vänsterörat är det mycket dovt i sitt ljud och låter nästan som ett "blås" som försöker gå ut genom örat och ibland är det inte ens där utan bara i högra och ibland i båda.

Jag hade dock en irriterande mardröm för ett par nätter sen där jag drömde om att jag gick in på Wikipedia-sidan för tinnitus (obs: jag har INTE kollat på verkliga wikisidan för det) och spelade upp en ton i hur det låter och då tjöt det till i huvudet och jag vaknade av det, haha.

Mest troligt är det en auditiv neuros (dvs., självorsakad av min egen stress och överuppmärksamhet på din mina egna kroppsliga sensationer). I värsta fall är det en faktisk hörselskada av allra mildaste grad då jag inte precis gråter över den men irriterar mig ibland på den men när jag blir tillräckligt fokuserad i något så märker jag knappt av den och då kanske den egentligen inte finns där heller (om hypotesen om auditiv neuros stämmer).

Såg att du frågat kring om jag fick ersättning för min skada, svaret är att jag sökte för sent.

Skönt att du fått besöka vården och fått lugnande svar kring dina besvär. Min KBT psykolog sa att örat är huvudets "mage". Precis som man får ont i magen av tex oro så menade han att tinnitus är hjärnans svar på stress.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

@Petterk: Jag har fått tinnitus och överkänslighet mot ljud av MR hjärna. Tyvärr har de sista åren börjat erbjuda både in-ear skydd plus de gamla värdelösa skydden som jag fick vid mitt besök.
Så de har väl märkt att det inte räcker med de plastiga skydden som dessutom ska fungera som kommunikation med röntgenpersonalen.

Men om du själv inte utsatts för MR hjärna och haft plastskydden som fanns tidigare så kan du knappast bli expert på vad som kan ge tinnitus. Kanske googla så kan du ser att många har drabbats, särskilt eftersom vissa hörselkåpor knappt skyddat patienten alls.

Numera får man dock dubbla så fler lär slippa problemet.

Inlägget var inte riktat mot dig utan TS som trodde man fick tinnitus från strålning... Så läs inläggen först.

Det är just hörselskador man får tinnitus ifrån rent generellt, så en högljudd maskin ger definitivt folk tinnitus, men det finns förmodligen ingen anledning för TS att MR-undersökas och om det finns så får han som du säger dubbla hörselskydd, eller bör åtminstone se till att han använder dubbla hörselskydd. Läkarna har kommit på att det inte räcker med kåporna när huvudet undersöks och brukar därför erbjuda extra hörselskydd numera, men det är en högljudd maskin så risken lär fortfarande finnas där.

Permalänk
Medlem

Hoppas du blir av med dina besvär.

Några saker jag tycker du borde försöka arbeta på, för ditt eget långsiktiga välmående:

- Försök jobba på att inte stressa upp dig så mycket. Bekymra dig endast om det du kan påverka här och nu och som ligger inom din "sfär".
- Du är alldeles för kroppsmedveten tror jag och det bidrar till din stress.
- Försök hitta något sätt att aktivt varva ner och stressa av. Det kan vara en tur ute i skogen, yoga, meditation.

Detta gick lite utanför tråden men varför skriver jag detta egentligen? Jo för att jag känner igen mig en del i ditt sätt att tänka och (över)analysera saker.

Ha en bra kväll

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Ring 1177 och beskriv symptomen och lyssna på deras rekommendation. Om du vill få en bokad tid redan nu så tror jag det går via Kry eller Mindoktor (aldrig testat själv) om de bedömer att det är det som behövs. Om din vårdcentral är ansluten till typ Collabodoc eller Praktikertjänst24 så kan du även få prata med läkare/sjuksköterska via mobilen och där få en bedömning, men då krävs det som sagt att din vårdcentral erbjuder det.

Man kan få direktremiss till jourmottagning via 1177, om det är nödfall men inte så pass nödigt att man behöver åka till akuten

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Man kan få direktremiss till jourmottagning via 1177, om det är nödfall men inte så pass nödigt att man behöver åka till akuten

Olika regioner gör lite olika. Jourmottagningar brukar bara vara för helger och helgdagar t.ex. och ibland på kvällar. På många håll i landet blir du hänvisad till akuten en vardagskväll om du inte kan vänta tills nästa dag.