G2A vill förbättra svärtat rykte genom att sälja positiva artiklar till journalister

Permalänk
Melding Plague

G2A vill förbättra svärtat rykte genom att sälja positiva artiklar till journalister

Spelbutiken G2A har den senaste veckan hamnat i blåsväder, något som förvärras när företaget försöker få spelsajter att publicera sponsrade artiklar maskerade som redaktionella texter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Haha, det går bra nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Bara det här säger väl vad g2a rör sig om. fiffel och båg.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Så G2A menar att de har anställda som brinner så mycket för G2A att de på eget bevåg försöker sig på en olaglig kampanj? Fegt att skylla på arbetstagarna... Ledningen är ansiktet utåt och ytterst ansvariga. Att skylla på och bestraffa anställda är ju bara lågt. Låter inte som ett företag man vill jobba för.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Såhär svarar G2A på detta:

"These e-mails were sent by our employee without authorization, for which we apologize to @SomeIndieGames and the 9 (!) other media outlets he sent this proposal to. He will face strict consequences, as this is absolutely unacceptable."

=D

Edit: Såg inte länken till twitter-inlägget i slutet av nyheten! Så min kommentar blev därav lite överflödig!

Permalänk
Medlem

Varför göra något sådant här ifall man inte har något att dölja?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"We have written an unbiased article about how"

Eh, jag tror inte de vet vad "unbiased" betyder.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Aj aj aj... dåligt rykte blev precis värre

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem

Det har väl fått ett erbjudande de inte kunde säga nej till av brottssyndikaten som de agerar hälare åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Såhär svarar G2A på detta:

"These e-mails were sent by our employee without authorization, for which we apologize to @SomeIndieGames and the 9 (!) other media outlets he sent this proposal to. He will face strict consequences, as this is absolutely unacceptable."

=D

Edit: Såg inte länken till twitter-inlägget i slutet av nyheten! Så min kommentar blev därav lite överflödig!

"strict consequences, as this is absolutely unacceptable" - lite som om man blir tagen på bar gärning om man säljer spelkoder på g2a köpta med stulna kreditkort, han får en tillsägelse och måste byta namn om han vill jobba kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"We have written an unbiased article about how"

Eh, jag tror inte de vet vad "unbiased" betyder.

Eller "transparent".

Permalänk
Medlem

Bara att vänta in sidorna som nästa vecka har positiva artiklar om G2A. Är ju ganska nice egentligen för då får man reda på vilka sidor man aldrig ska lita på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Varför göra något sådant här ifall man inte har något att dölja?

Som ett svar rakt upp och ner på frågan som ställs då.
En anledning till att skriva artiklar själv är att man tycker att de artiklar som nu cirkulerar i media inte är riktigt rättvisa. Man vill berätta sin version av läget. Det i sig behöver inte betyda att man har något att dölja.
[edit - huruvida artiklarna som nu snurrar i media sedan är rättvisa eller ej avgör inte jag här utan det är utifrån perspektivet som G2A kan ha på situationen]

Att inte vilja att företagets namn står på artiklarna som försvarar företaget är väl egentligen inte så konstigt att de önskar heller.

Men att ge pengar för att gömma in reklam i tidningars flöde... ja det är dåligt omdöme. Måste inte heller betyda specifikt att någon har något att dölja.
Gränsen är ganska tunn där. För det som G2A gjort - alltså att själva skriva artiklar om sig själva och be andra siter publicera dessa är i sig inte märkvärdigt utan det är vanlig reklam nu för tiden. Finns ett namn för detta till och med. Native advertising.
Med undantaget då att G2A inte ville ha med uppmärkningen att det var native advertising.
Där gick de över gränsen.
Bad judgement.

Med det sagt så har jag inte mycket till övers för G2A.
Ville bara svara på frågan om "varför någon ville göra något sådant".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Bara att vänta in sidorna som nästa vecka har positiva artiklar om G2A. Är ju ganska nice egentligen för då får man reda på vilka sidor man aldrig ska lita på

Tror du de vågar posta de nyheterna nu?
Hehe.
Hade jag varit ansvarig utgivare så hade jag nog legat ganska lågt med en sådan publicering närmsta dagarna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot

Deras svar var ju nästan roligare, som att en anställd skulle gå rogue bara. Säkert så var allt detta ett stort PR jippo som sköt totalt snett och dom är nu under damage control på flera fronter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror du de vågar posta de nyheterna nu?
Hehe.
Hade jag varit ansvarig utgivare så hade jag nog legat ganska lågt med en sådan publicering närmsta dagarna ;).

Finns alltid idioter

Permalänk
Medlem

Hoppas folket som påstår att G2A är ok här på Sweclockers kanske tänker om snart.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

I didnt get mugged, I just didnt understand the thiefs buisness model

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Indie utvecklare föredrar folk pirate istället för G2A så dåligt är de för branchen, de kostar utvecklarna mycket tid i form av support och frågor ifrån folk som köpt nycklar som är ogiltiga.

(Vanligast metoden är att folk köper med olagliga kreditkort massa spel, det tar några dagar för köpen att bli ogiltiga men då är nycklen redan såld) Vad ska spelutvecklarna göra? Invalidera dessa nycklar? Då blir de massa klagomål och tjafs från personer som trott G2A är legitima.

G2A är förmedlare som tar en viss % av nyckel försäljningen. Är nycklen ogiltig och säljaren valt köpskydd så får inte säljaren några pengar men G2A tar fortfarande förmedlingsavgiften. Så för dem är det skit samma om nycklarna är ogiltiga något de vet om därför de är regade typ i Hongkong och andra länder med dåliga lagar runt konsumenter.

Bara vänta in en steam sale eller gå via tb.com om de krisar, stöd aldrig dem!

(edit såg nu det skrev om detta förra veckan på sweclockers, men tåls att repetera:)

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hahaha deras respons på Tweeten är ju ännu ett självmål

Hahaha jag "dööör" Hur kan man vara så dålig på PR?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Så G2A menar att de har anställda som brinner så mycket för G2A att de på eget bevåg försöker sig på en olaglig kampanj? Fegt att skylla på arbetstagarna... Ledningen är ansiktet utåt och ytterst ansvariga. Att skylla på och bestraffa anställda är ju bara lågt. Låter inte som ett företag man vill jobba för.

Sen när är det olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Sen när är det olagligt?

I USA så är det det, du får inte lägga in material som är skrivet av och betalt för av ett företag utan att ange det.
Gisssar att samma sak gäller Sverige.

Edit: tex det här som just nu ligger på svd.se.

"Artikel" betald av Mitsubishi Motors och klart och tydligt märkt så, även om formatet i mycket ser ut som resten av SVD:s material.

Citat:

Detta är en annons från Mitsubishi Motors, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera SvD-redaktionens åsikter.

Edit2: SVD väljer också att ha en ljusgul bakgrund för betalda artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Sen när är det olagligt?

Reklam måste märkas som reklam och även märkas ut vad reklamen gäller (företag/produkt). Ett sponsrat inlägg är reklam. Du kan se hur Sweclockers gör med sina sponsrade inlägg för ett ypperligt exempel på hur det ska se ut

Allt detta bestäms i Marknadsföringslagen.

Citat:

Marknadsföring ska vara tydlig
Marknadsföringslagen ställer krav på att marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen.

De flesta länder har liknande riktlinjer. Men om nu G2A agerar från något land som inte har det så försöker de ändå få andra att bryta mot lagen eftersom det är tidningen/webbplatsen som är ansvarig här.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av g146:

Sen när är det olagligt?

Marknadsföringslagen:
9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

Finns ett EU-direktiv som säger att samtliga medlemsländer måste ha motsvarande lagstiftning. Hur det är i t.ex. USA vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av g146:

Sen när är det olagligt?

Det ska tydligt framgå att det är marknadsföring och vem som är avsändare
En grundläggande regel är att du alltid ska veta om att det rör sig om marknadsföring. Det innebär till exempel att en annons i en tidning inte får lura dig att tro att det är redaktionell artikel och att det tydligt ska framgå om ett inlägg i en blogg är sponsrad reklam. Det ska också framgå vem som står bakom marknadsföringen.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/reklam/regle...

Marknadsföringslag (2008:486)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de tio anmäler G2A.

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat från Kinguin, G2A å allt vad de heter. Säljer man mycket billigare än alla andra vanliga försäljare säger det ju sig själv att det är något fuffens i görningen. Så låg vinstmarginal kan man ju inte ha, i många fall en negativ vinstmarginal om det var legit..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Dags att lägga ned, skumrask!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

De säljer nog en hel del med all publicitet de får från sweclockers mfl

Bara att gratulera g2a till att de går bra för dem just nu även om jag aldrig själv handlar där.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att de gör skit som detta med jämna mellanrum hade jag faktiskt kunnat lyssna på deras argument. Nu finns det inte en chans, de visar sitt sanna ansikte alldeles för ofta.