Permalänk

Otroligt seg iMac 2009

Jag misstänker att HDD är på väg, datorn har blivit extremt slö. Då jag personligen alltid kört PC så blir jag lite förvirrad när jag ska hjälpa min dotter med hennes iMac från 2009.
HDD är endast 50% full, 8GB ram etc, i5, skaplig prestanda.
Min tanke är att klona HDD och trycka i en SSD istället.
Då till min fråga, finns det fler SATA uttag i datorn så jag kan köra en klon? Eller kan jag göra klonen i en PC ?
Tips på klonprogram för mac är också tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jag misstänker att HDD är på väg, datorn har blivit extremt slö. Då jag personligen alltid kört PC så blir jag lite förvirrad när jag ska hjälpa min dotter med hennes iMac från 2009.
HDD är endast 50% full, 8GB ram etc, i5, skaplig prestanda.
Min tanke är att klona HDD och trycka i en SSD istället.
Då till min fråga, finns det fler SATA uttag i datorn så jag kan köra en klon? Eller kan jag göra klonen i en PC ?
Tips på klonprogram för mac är också tacksamt.

Jag brukar köra med disken jag vill klona till i ett skal och använda USB men du kanske inte har något sånt liggande?
Har inga tips på program till Mac dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du bör nog installera om OSX när du ändå håller på.
Kopiera över din data till en extern lagringenhet(det borde du gjort för länge sedan med tanke på hur gammal datorn är)

Sen kommer vi till problemet att det inte är "bara" att byta HDD, du måste ta bort hela skärmen för att komma åt: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2309+and+...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Tack för snabba tips! Ursäkta min okunskap kring Mac, men jag antar att det krävs en installations DVD precis som för PC? Den som följde med är ju idag föremål för muséum, men jag antar att man börjar där och uppdaterar vidare? Det ligger Yosemite i den idag tror jag.

Permalänk
Medlem

Slanga hem valfri variant från Apple, och installera från USB. Ganska lätt, med behändig officiell guide:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Alternativt installerar man genom att hålla in command+R vid uppstart. Då plockar installeringen hem filer från nätet, och installerar en fräsch version av befintligt OS. Detta är dock skitlångsamt (vill jag minnas).