AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hakd:

Ta en titt på dina addons om det är något du inte känner igen, sen är adblock att rekommendera.
Du kan vitlista SC om du önskar ha reklamen kvar här.

Kör en @yrfhar på det inlägget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi märkte inga konstiga boostfrekvenser enligt oss under testerna. Men skulle det vara så att det var fel så kommer vi vänta med att testa om tills allt är stabilt. Ingen idé att testa direkt och sen kommer ytterligare uppdatering.

Som Jonas sa tidigare i tråden så fick han ett nytt bios till Asus-moderkortet som inte var helt friskt och backade tillbaka.
Jag kommer hålla ett öga på utvecklingen och snacka med AMD ifall det blir några ändring

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt uppgift så är 1.0.0.3AB den agesa med bägge patchar för boost algoritmen, dock påverkar buggen olika hårdvara på olika sätt till och med samma modeller verkar påverkas olika av denna bugg, tyder lite på att det kan vara varians i chipkvalité eller ström/spänning som ligger till grund och att det är det som korrigerats i comboPI 1.0.0.3AB

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det jag kan säga på rak arm är att våra resultat var konsekvent högre än andras (vi hade kontakt med flera andra medier inför lansering) och gemensamt för dessa var att de använde andra moderkort än vårt (Asus Crosshair VIII Hero). Våra resultat ligger även väldigt väl i linje med AMD:s egen "Reviewer's Guide", det vill säga AMD:s egna siffror, och vår kontakt blev förvånad över att just vi fick ut så pass bra värden när andra hade såna problem.

Jag ger inget definitivt "nej" på din fråga i nuläget, men det ser hoppfullt ut för oss i alla fall. Vi inväntar svar från AMD och återkommer så snart vi vet mer!

Var det inte något debacle om att just Asus har tagit bort en viss strömbegränsning i sitt bios? Inte olikt Asus, och kan förklara varför dom presterar bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@ernstp: Jag kör min 3600 på ett Gigabyte Aorus Pro och den boostar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Du får nog dra ner lite på Redbullen. Nu är det flashbacks fel att AMD inte kan göra en processor som slår en gammal 9600K i spel.
Helt jävla hysterisk tråd.

Det är inte @robko som har blandat ihop saker här ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus slår tillbaka diskussionen om att det ligger 10% mer prestanda gömt någonstans i videon nedan gällande deras egna tester. 4,2-4,3GHz all-core med PBO är det som alla får acceptera, blir helt enkelt inte mer än så. Sen kan man hoppas alla spelutgivare använder AMDs nya program (minns inte vad det hette nu men har länkats någon gång) för att optimera sina applikationer och sen patcha dem så de fungerar bättre på AMD.

Skrivet av Elektron:

Intressant, men jag tror att resultatet skiljer sig mot andra recensenter genom att han låter gpun flaska rätt hårt, då blir skillnaderna mellan olika processorer desto mindre. Därmed sagt så skall det bli intressant att se tester från Sweclockers senare. Framförallt intressant att se skillnaderna mellan 3600 och 3600x för det verkar ju nästan som att det knappt är någon skillnad mellan dessa två och den lilla skillnaden som är går snabbt att fylla med lite överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har vi det. De testade trots allt med Vega VII om jag inte minns fel som är bra mycket slöare än ett 2080Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gamer Nexus slår tillbaka diskussionen om att det ligger 10% mer prestanda gömt någonstans i videon nedan. 4,2-4,3GHz all-core med PBO är det som alla får acceptera, blir helt enkelt inte mer än så. Sen kan man hoppas alla spelutgivare använder AMDs nya program (minns inte vad det hette nu men har länkats någon gång) för att optimera sina applikationer och sen patcha dem så de fungerar bättre på AMD.

JUQ9iUyd0uM

Njae, det dom säger är att i deras test ligger inte nå stor prestanda gömd, för andra med fel agesa exempelvis anandtech säger även Steve att det kan skilja mer. GN körde med ett gigabyte bord som inte påverkades nämnvärt av sagda bugg med den agesa dom hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Njae, det dom säger är att i deras test ligger inte nå stor prestanda gömd, för andra med fel agesa exempelvis anandtech säger även Steve att det kan skilja mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lade till den biten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag lade till den biten.

Jag var lite snabb på bollen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon som sett några grafer där dom läser av watt på cpu package? Skulle vilja se var/när dom slår i 200W. eller når dom inte dit med normal kylning?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Någon som sett några grafer där dom läser av watt på cpu package? Skulle vilja se var/när dom slår i 200W. eller når dom inte dit med normal kylning?

Det ser ju inte ut som cpu slår i 200w då testet visar att hela systemet med 3900x drar 210W i https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Lustigt nog har vissa andra fått mycket lägre värden, (kanske sådana som kört med fel bios?). techpowerup har 168W i prime 95, gamers nexus 170w whole system i blender.

Inget verkar ju slå i 200W i stock dock, Inte 9900k heller.

Denna verkar kört power package tracking,
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gamer Nexus slår tillbaka diskussionen om att det ligger 10% mer prestanda gömt någonstans i videon nedan gällande deras egna tester. 4,2-4,3GHz all-core med PBO är det som alla får acceptera, blir helt enkelt inte mer än så. Sen kan man hoppas alla spelutgivare använder AMDs nya program (minns inte vad det hette nu men har länkats någon gång) för att optimera sina applikationer och sen patcha dem så de fungerar bättre på AMD.

JUQ9iUyd0uM

Där har vi det. De testade trots allt med Vega VII om jag inte minns fel som är bra mycket slöare än ett 2080Ti.

Så i majoriteten av spel är en 3700X exakt lika bra som en 3900X, har sett lite real word resultat från vanliga användare nu och tydligen boostar 3700X till 4.25-4.35GHz in game. Typ samma. Har också sett minnen över 4000MHz med 3700X.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

OTA - Men lite synd att man får skitreklam i YT-inbäddningar när man inte kör adblocker på Swec.

https://i.imgur.com/C653rif.png

Deam intressant video. Sitter själv och funderar på att uppgradera till vinter och hoppas att ett Asus Prime Proo 370 klarar av den 12-kärninga. Men lär väll dyka upp info från användare som testat innan jul?

Bytte till Brave Browser med inbyggd adblock och vitlistat Swec men slipper ändå fula annoteringar om skitprogram i inbäddade YT-klipp (se bild på fulprogram i bilden nedanför) vilket inte fungerade med Ublock Origin.

Kan tillägga att i videoklippet i quote så besvarar de min fråga att prestandaskillnaden på ett X370 moderkort mot nya är noll om man struntar i PCI-E 4.0

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva: Grym recension!! Härligt att AMD slår sig in på spelsidan och därtill vinner pokalen Intel haft så länge! Ja man blir varm som ni säger!

Min 4770k får dock tugga vidare en stund till eftersom den klarar alla uppgifter fortfarande galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Var det inte något debacle om att just Asus har tagit bort en viss strömbegränsning i sitt bios? Inte olikt Asus, och kan förklara varför dom presterar bättre.

Det stämmer, men Sweclockers använde inte det BIOSet i sina tester så resultaten borde vara åtminstone någorlunda valida.

Däremot har jag inte sett enda recension ännu där den automatiska överklockningen skulle ha fungerat och gett upp till +200MHz (single core) över boost frekvensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det ser ju inte ut som cpu slår i 200w då testet visar att hela systemet med 3900x drar 210W i https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Lustigt nog har vissa andra fått mycket lägre värden, (kanske sådana som kört med fel bios?). techpowerup har 168W i prime 95, gamers nexus 170w whole system i blender.

Inget verkar ju slå i 200W i stock dock, Inte 9900k heller.

Denna verkar kört power package tracking,
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Tack!

Det bekräftar också att 3700x är otroligt med prestanda per watt. Undrar också om det finns möjligheter för undervolting av dom. I så fall är det ju en suverän komponent i ett m-itx bygge.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Märkte att många som har testat har fått olika resultat.
Hardware Unboxed tyckte jag till skillnad mot SweC i speltester hade sämre i genomsnitt och 1% delen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

spelar i 144Hz!

Kollade inte så noga på BF V men där var det en stor skillnad på 99precentilen. Spelar mest The division 2 idag så stirrade mig mer blind där.

Ja, i division 2 så är det hugget som stucket om man säger så. Där kvittar det. Det är väl läge om du nån gång känner för att dra igång streaming och/eller videoredigering av heminspelade filmer. T.ex av din samling av franska duschkabiner (eller vad du nu än gillar).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det bekräftar också att 3700x är otroligt med prestanda per watt. Undrar också om det finns möjligheter för undervolting av dom. I så fall är det ju en suverän komponent i ett m-itx bygge.

Jag vet inte om man kan säga att nya ryzen är otroligt med prestanda per W. Om det är en hög prioritet bör man se nogrannare på det,
Om man ser på resultat över flera recensioner så ser det ut som att 3000-serien är _lite_ bättre (sweclockers har 3700x 9% bättre än 9900k i blender som amd-cpun dessutom blir färdig med fortare - dvs den har lika mycket bättre resutat i energiefektivitet som den har i själva blender-testet, ca) i full load på alla cores än 2000-serien eller intel, men sämre eller lika i andra tester som inte är i full load. Kanske cpun är mer effektiv men moderkortet som ju kräver en döds-fläkt drar mer eller något sådant dumt.
I gns recension verkar 2700 slå 3700x i energieffektivitet även i blender.

Kanske vissa udda resultat beror på de omtalade felaktiga bios-versionerna så att det är klokt att vänta på ett slutgiltigt resultat, men svårt att tro att det skall påverka så mycket. Det ser hittils ut som att 3000-serien är samma effektivitet eller tom sämre än de äldre processorerna från både intel och amd i mer normal load, och även i full load bara är marginellt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bytte till Brave Browser med inbyggd adblock och vitlistat Swec men slipper ändå fula annoteringar om skitprogram i inbäddade YT-klipp (se bild på fulprogram i bilden nedanför) vilket inte fungerade med Ublock Origin.

https://i.imgur.com/C653rif.png"]https://i.imgur.com/C653rif.png

Kan tillägga att i videoklippet i quote så besvarar de min fråga att prestandaskillnaden på ett X370 moderkort mot nya är noll om man struntar i PCI-E 4.0

Plocka bort Winzip driver updater från din dator. Skulle plocka bort allt som har med Winzip att göra, tips på bra program som ersätter är 7-zip.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det jag kan säga på rak arm är att våra resultat var konsekvent högre än andras (vi hade kontakt med flera andra medier inför lansering) och gemensamt för dessa var att de använde andra moderkort än vårt (Asus Crosshair VIII Hero). Våra resultat ligger även väldigt väl i linje med AMD:s egen "Reviewer's Guide", det vill säga AMD:s egna siffror, och vår kontakt blev förvånad över att just vi fick ut så pass bra värden när andra hade såna problem.

Jag ger inget definitivt "nej" på din fråga i nuläget, men det ser hoppfullt ut för oss i alla fall. Vi inväntar svar från AMD och återkommer så snart vi vet mer!

Om @JonasT måste avbryta sin semester...

(Jag såg det som en uppmaning att göra en GIF på den)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Både moderkort samt 3900x har kommit nu. Så jävla najs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Plocka bort Winzip driver updater från din dator. Skulle plocka bort allt som har med Winzip att göra, tips på bra program som ersätter är 7-zip.

Vem har sagt att jag har den skiten men nog lätt för vissa att klicka vidare. Google är onda

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vem har sagt att jag har den skiten men nog lätt för vissa att klicka vidare. Google är onda

Nån skit har du iaf, brukar se ut sådär om man fått in det. Kan även vara addon som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JBE:

Jag vet inte om man kan säga att nya ryzen är otroligt med prestanda per W. Om det är en hög prioritet bör man se nogrannare på det,
Om man ser på resultat över flera recensioner så ser det ut som att 3000-serien är _lite_ bättre (sweclockers har 3700x 9% bättre än 9900k i blender som amd-cpun dessutom blir färdig med fortare - dvs den har lika mycket bättre resutat i energiefektivitet som den har i själva blender-testet, ca) i full load på alla cores än 2000-serien eller intel, men sämre eller lika i andra tester som inte är i full load. Kanske cpun är mer effektiv men moderkortet som ju kräver en döds-fläkt drar mer eller något sådant dumt.
I gns recension verkar 2700 slå 3700x i energieffektivitet även i blender.

Kanske vissa udda resultat beror på de omtalade felaktiga bios-versionerna så att det är klokt att vänta på ett slutgiltigt resultat, men svårt att tro att det skall påverka så mycket. Det ser hittils ut som att 3000-serien är samma effektivitet eller tom sämre än de äldre processorerna från både intel och amd i mer normal load, och även i full load bara är marginellt bättre.

Just det här med energieffektivitet vid olika belastningscenarion var något vi diskuterade lite i samband med den här recensionen och definitivt något jag tänker försöka få med till någon framtida recension. Just nu finns det dessutom ett visst egenintresse då jag tänkt klämma in en Ryzen 5 3600 i ett minst sagt ventilationsbegränsat chassi.

Jag sparade en hel del Hwinfo-loggar från alla körningar, så slängde ihop datan lite snabbt som avläses från "CPU Package Power" vid både hård belastning från Handbrake samt vid typiskt spelande med Battlefield V i 1080p. Ryzen 7 3700X ligger slickad på 90 W under videokodning, men håller sig dock i princip inom ramarna för sitt TDP-värde (hoppar mellan 65 och 70 W) vid spelande.

Även med Ryzen 9 3900X är det rätt stora skillnader mellan riktigt tung belastning och mer vardaglig sådan. Vid kodning med Handbrake ligger den generellt sett strax över 140 W, medan den vid spelande håller sig kring 90 W. Har tyvärr ingen loggdata från Ryzen 2000, men fnular lite på det här över semestern och ser om det finns någon kul uppföljningsartikel vid horisonten (Mest energieffektiva processorn vid spelande kanske?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Både moderkort samt 3900x har kommit nu. Så jävla najs.

Bilder vill vi se så klart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så i majoriteten av spel är en 3700X exakt lika bra som en 3900X, har sett lite real word resultat från vanliga användare nu och tydligen boostar 3700X till 4.25-4.35GHz in game. Typ samma. Har också sett minnen över 4000MHz med 3700X.

Jag undrar om 3800X kanske slår dom båda i gaming?!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ja, det kunde ju vara en intressant uppföljning, kanske vänta en månad eller två så att optimeringar i bios/os får komma på plats, göra ett test av spelförbruk eller geekbench eller någon sorts reellt scenario.

Vore också intressant att se hur mycket mer x570 förbrukar än gamla moderkort, om något. De har ju inte satt en dödsfläkt på dem för inget, liksom.

Jag sitter och är lite sugen på att köpa en 3xxx cpu, men jag har fortfarande ptsd av gamla dödsfläktar på moderkort som börjar låta som en jetmotor efter 1 år och det är NOLL chans att jag köper ett moderkort med fläkt på.
Jag tror många tänker likadant, och då är det ju väldigt intressant. Kanske för dig själv med pga det nämnda egenintresset

Permalänk
Medlem

@Jacob: Tyckte Sweclockers fick sämre resultat än andra siter, men det är nog mest att ni testar andra spel, t.ex har ni inte Shadow of the Tomb Raider eller GTA V där dom nya verkar göra mycket bra ifrån sig.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Just det här med energieffektivitet vid olika belastningscenarion var något vi diskuterade lite i samband med den här recensionen och definitivt något jag tänker försöka få med till någon framtida recension. Just nu finns det dessutom ett visst egenintresse då jag tänkt klämma in en Ryzen 5 3600 i ett minst sagt ventilationsbegränsat chassi.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17696?key=7f2a68c4f8005a8dabe2afa42a52f82f

Jag sparade en hel del Hwinfo-loggar från alla körningar, så slängde ihop datan lite snabbt som avläses från "CPU Package Power" vid både hård belastning från Handbrake samt vid typiskt spelande med Battlefield V i 1080p. Ryzen 7 3700X ligger slickad på 90 W under videokodning, men håller sig dock i princip inom ramarna för sitt TDP-värde (hoppar mellan 65 och 70 W) vid spelande.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17697?key=7ef6e33ab3721ae4247925e2bfcea099

Även med Ryzen 9 3900X är det rätt stora skillnader mellan riktigt tung belastning och mer vardaglig sådan. Vid kodning med Handbrake ligger den generellt sett strax över 140 W, medan den vid spelande håller sig kring 90 W. Har tyvärr ingen loggdata från Ryzen 2000, men fnular lite på det här över semestern och ser om det finns någon kul uppföljningsartikel vid horisonten (Mest energieffektiva processorn vid spelande kanske?).

rätt bra info, kan man kolla vad ens nuvarande drar och se om mobot borde orka eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.