AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kanske ja... Någon som bor nära SweC kontor som kan se om hälften av lösöret flugit ut genom fönstren?

Skrivet av Ozzed:

Så som det ser ut så är det många, inklussive välrenomerade och duktiga Der8auer som har "kontaterat" att Ryzen 3000 inte ens klarar de utlovade boostfrekvenserna och absolut inte de +200Mhz som PBO2 skall kunna ge under rätt förutsättningar, och detta är såklart på grund av buggar i UEFI som måste redas ut så ja vi får nog vänta oss en del omtester om recensenterna bryr sig om att visa äkta och rättvisa resultat och inte ge fel bild.

Nu är det iofs många inklussive Sweclockers som gett väldigt bra betyg, men är det i verkligheten ännu bättre så måste det naturligtvis speglas. Inget ont om recensenterna dock, för de har ju liksom jobbat med det de har haft, men resultaten kommer inte vara lika bra som de man får ute i stugorna efter applicerade fixar, så ja jag tycker nog de måste testa om.

Vad fint, all data är irrelevant just nu asså. Får upp en bild i skallen över hur Jonas kliar sig i skallen och bävar för att köra stridsvagn i BF igen.
Fan vilket skit, eller ska alla AMD-konsumenter jubla istället...Jag blir med stor sannolikhet en sån, konsument alltså.

Inväntar även rond 2 i "AMD vs Intel" i kommentarsfältet. Alltid lika underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Så här kan det bli när det stressas ut produkter och när det sen testas om kan det även bli sämre resultat när alla inställningar är som de ska.

Ja det är olyckligt och fånigt av AMD. Att de dessutom valde att lägga Navi på samma dag är bara dumt då lanseringarna begraver varandra så några på AMD hade väl "otur när de tänkte" kan man säga.

Meeeen å andra sidan så förlänger de ju sin exponering nu när det blir nya tester igen.

Jag hade dock föredragit om de haft ordning på sin skit, och framförallt bättre tillgång. 3900X som jag vill ha verkar ju vara fördröjning på innan man får den, men då kanske de hinner fixa UEFI tills dess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde inte det skulle gå att köra PCIe 4.0 på något annat än x570...

Bekräftas även av Sweclockers tester på B350 moderkort:
#17974530

"Något annat som faktiskt fungerade var PCI Express 4.0. Slängde in ett Radeon 5700 XT, vilket GPU-Z rapporterade körde över PCIE 4. Bekräftade detta med 3DMark PCI Feature Test som matade ut korrekta siffror för ett kort som körs över PCIE 4. "

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad fint, all data är irrelevant just nu asså. Får upp en bild i skallen över hur Jonas kliar sig i skallen och bävar för att köra stridsvagn i BF igen.
Fan vilket skit, eller ska alla AMD-konsumenter jubla istället...Jag blir med stor sannolikhet en sån, konsument alltså.

Inväntar även rond 2 i "AMD vs Intel" i kommentarsfältet. Alltid lika underhållande.

Ska man se något positivt i soppan så bör det ju i alla fall inte bli sämre resultat för AMD efter omtesterna, och 3900X har redan fått "Toppklass", trots det här debacklet, så man kan väl säga att 3900X är på topp även när den inte är det

Överlag så tror jag dock de negativa kommentarerna lär dämpas för det blir ju bara bättre, som sagt. Sen kommer det säkert fortfarande finnas folk som säger att Intel's officiella specas inte gäller och att testerna är orättvisa etc etc, men så är det ju alltid.

Nåja, vi får ju mer att läsa och grotta ner oss i i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den tiden handlade förvisso mycket om att hårdvarutillverkarna gjorde en massa dumma saker som vi sen var tvungna att fixa med fulhack. Typ, låsa upp multipeln med en blyertspenna eller Quadro-modda grafikkort med lödtenn.

Visst kan man romantisera det och ibland var det ju rätt roligt men i grunden var det ju riktigt korkat av tillverkarna att skapa dessa hinder i onödan. Då är det ju klart vettigare att tillverkarna gått överklockarna till mötes och gjort så enkelt att en tränad schimpans kan göra det. Den som är intresserad av att tävla om prestandatoppen har fortfarande många utmaningar framför sig.

Missförstå mig rätt, jäklar vad mycket roligt jag haft med hårdvara genom åren. Inget snack om det. Men precis som då ser jag mest fram emot vad som ska komma i framtiden. Det är vad som håller intresset vid liv - inte nostalgi över det som varit.

Dom gjorde det för att inte förlora pengar såklart. precis som dom idag släpper ikke k modeller som är svårare att klocka.

ofta lätt att gå förbi deras försök att försvåra 166mhz pentium blev lätt en 233mhz . använde silverfärg för att voltmodda ett geforce 7900.
var lite mer mystik över det hela förr det gillade jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hmm måste allt testas om? tyckte själv att boost frekvenserna låg lite väl långt under vad de utlovat på 1-2 cores.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

OTA - Men lite synd att man får skitreklam i YT-inbäddningar när man inte kör adblocker på Swec.

https://i.imgur.com/C653rif.png

Deam intressant video. Sitter själv och funderar på att uppgradera till vinter och hoppas att ett Asus Prime Proo 370 klarar av den 12-kärninga. Men lär väll dyka upp info från användare som testat innan jul?

Kör direktlänken i videon annars

Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm måste allt testas om? tyckte själv att boost frekvenserna låg lite väl långt under vad de utlovat på 1-2 cores.

Det hoppas jag sannerligen. Ligger det en massa prestanda gömd någonstans bör den verkligen komma upp till ljuset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

3600x kostar i USA ca 2400 kr

Enligt prisjakt kostar den 3290 kr, stämmer dessa priser? Varför så stor pris-skillnad?

Moms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

så du skriver ingen kod, bara kompilerar hela dagarna?

kolla upp gentoo

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna sett skillnaden när bägge pressas max. Alltså, mhz, uncore och minne. Dom flesta 9900k gör ju 5ghz med bra luftkylning, finns ju till och med preset till det i alla Asus bios. B die som körts här i testet vet vi ju att det klarar 4400+ på de flesta moderkorten till z390 med några knapptryck. Räknar med att vi får se en hel del när folk fått pillat med sekundära och tertiära timings framöver.

3700x och framtida 3950x är i alla fall dom som jag har mest tro på. Just 3950x är ju en ordentlig känga mot intel. Ser för mig et Asus WS moderkort till den prollen och om man inte måste ha flera lanes, tar det ju mer eller mindre död på Intels nuvarande HEDT.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

kolla upp gentoo

Detta kommer bli galet häftigt med Portage! Dessutom har det ju visat sig att man inte rörs av den där boot-buggen om man använder default OpenRC-installation, så man slipper mickla med att ha exakt rätt version av mjukvaror och dylikt. Jag är mer nyfiken på om det är någon znver3 på ingång som kompilatorflagga, även om det verkar som de flesta är bekväma och har march=generic idag. Själv kommer jag nog ge det ett par veckor ändå så det finns lättillgängligt i butikerna och BIOS-firmware hinner uppdateras med småfixar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Bra jobbat av AMD vi behöver detta så AMD och Intel slåss i marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

kolla upp gentoo

Så under arbetstid spenderar du tid på att kompilera ditt arbetsredskap? Ekonomiskt oberoende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skulle gärna sett skillnaden när bägge pressas max. Alltså, mhz, uncore och minne. Dom flesta 9900k gör ju 5ghz med bra luftkylning, finns ju till och med preset till det i alla Asus bios. B die som körts här i testet vet vi ju att det klarar 4400+ på de flesta moderkorten till z390 med några knapptryck. Räknar med att vi får se en hel del när folk fått pillat med sekundära och tertiära timings framöver.

3700x och framtida 3950x är i alla fall dom som jag har mest tro på. Just 3950x är ju en ordentlig känga mot intel. Ser för mig et Asus WS moderkort till den prollen och om man inte måste ha flera lanes, tar det ju mer eller mindre död på Intels nuvarande HEDT.

Känns iofs som HEDT varit irrelevant ett bra tag dels pga Threadripper men framförallt pga 9900K som ger sjukt bra valuta för pengarna, ska man ha ECC blir automatiskt AMD ett bättre val. HEDT ger för lite prestanda för pengarna och energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Hoppet börjar så sakta komma tillbaka.
Snälla snälla pretty please testa 3800X med fixad BIOS med minnen i 3600MHz 14-16 CAS latency direkt mot en 9900K med identiska minnen och timings, slå på all automatik från eller sanktionerad av processortillverkarna (exempelvis inte ASUS Core optimizer eller vad den nu heter) men AOC, PBO och Intels alla funktioner, testa gärna även med HT/SMT avslaget. Och gärna lite benchmarks på sånt man gör vid datorn, inte sådant som bättre offloadas till en renderings/kompileringsserver.
Och testa sedan att överklocka med Intels respektive AMDs overclocking for dummies-verktyg i Windows. Använd samma kylare på båda. Och skippa gärna alla spel som inte är CPU-intensiva. Ta gärna med spel som är extrema processorslukare (Typ Factorio, Civ etc). Hade jag inte åkt iväg på semester på lördag hade jag gladeligen ställt upp som obetald gofer/vattenpojke.

Please, pretty please. Sorry för otacksamheten mot det enorma jobb ni lagt ner, habegäret är oändligt.

Permalänk
Medlem

Om man ändå hade lite koll på vilka som får in 3700x.. Måste ju beställa via någon sida.

Någon som fått något vettigt svar av någon butik så man kan lägga en order?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Osäker på om denna video postats än men denna ger en helt annan bild än många andra reviews, dock intressant.
iSmAS9frJoM

Intressant, men jag tror att resultatet skiljer sig mot andra recensenter genom att han låter gpun flaska rätt hårt, då blir skillnaderna mellan olika processorer desto mindre. Därmed sagt så skall det bli intressant att se tester från Sweclockers senare. Framförallt intressant att se skillnaderna mellan 3600 och 3600x för det verkar ju nästan som att det knappt är någon skillnad mellan dessa två och den lilla skillnaden som är går snabbt att fylla med lite överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så som det ser ut så är det många, inklussive välrenomerade och duktiga Der8auer som har "kontaterat" att Ryzen 3000 inte ens klarar de utlovade boostfrekvenserna och absolut inte de +200Mhz som PBO2 skall kunna ge under rätt förutsättningar, och detta är såklart på grund av buggar i UEFI som måste redas ut så ja vi får nog vänta oss en del omtester om recensenterna bryr sig om att visa äkta och rättvisa resultat och inte ge fel bild.

Nu är det iofs många inklussive Sweclockers som gett väldigt bra betyg, men är det i verkligheten ännu bättre så måste det naturligtvis speglas. Inget ont om recensenterna dock, för de har ju liksom jobbat med det de har haft, men resultaten kommer inte vara lika bra som de man får ute i stugorna efter applicerade fixar, så ja jag tycker nog de måste testa om.

Jag tyckte Gamer Nexus genomgång av det där var väldigt grundlig och dom hittade inga problem, den boostade som den skulle. Olika moderkort... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Jag tyckte Gamer Nexus genomgång av det där var väldigt grundlig och dom hittade inga problem, den boostade som den skulle. Olika moderkort... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Mindre strul med Gigabyte moderkort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Anandtech använde ett MSI MEG X570 Ace, Sweclockers Asus Crosshair VIII Hero (AMD X570).
Mycket möjligt att Sweclockers slipper testa om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

3600x kostar i USA ca 2400 kr

Enligt prisjakt kostar den 3290 kr, stämmer dessa priser? Varför så stor pris-skillnad?

Testade att beställa 3900X från Amazon UK och såg rätt billigt ut men blev några hundralappar dyrare än från butik i Sverige när post och valuta var pålagt. Kronan är i dagsläget inte mycket värd mot Dollar, Pund och Euro. Svenska butiker ligger nog väldigt lågt i pris.

OBS - köpte inte, bara testade att köpa och sedan annullera.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skulle gärna sett skillnaden när bägge pressas max. Alltså, mhz, uncore och minne. Dom flesta 9900k gör ju 5ghz med bra luftkylning, finns ju till och med preset till det i alla Asus bios. B die som körts här i testet vet vi ju att det klarar 4400+ på de flesta moderkorten till z390 med några knapptryck. Räknar med att vi får se en hel del när folk fått pillat med sekundära och tertiära timings framöver.

3700x och framtida 3950x är i alla fall dom som jag har mest tro på. Just 3950x är ju en ordentlig känga mot intel. Ser för mig et Asus WS moderkort till den prollen och om man inte måste ha flera lanes, tar det ju mer eller mindre död på Intels nuvarande HEDT.

Över 3600mhz på minnena är ingen vits på Ryzen 3000 om man jagar latens dock, blir ju sämre resultat då bara vilket SweC också testade och visade att det mycket riktigt fungerar exakt så i testet.

Vill man åt bandbredd däremot så visst kan man pressa minnen högre antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av yrfhar:

OTA - Men lite synd att man får skitreklam i YT-inbäddningar när man inte kör adblocker på Swec.

https://i.imgur.com/C653rif.png

Deam intressant video. Sitter själv och funderar på att uppgradera till vinter och hoppas att ett Asus Prime Proo 370 klarar av den 12-kärninga. Men lär väll dyka upp info från användare som testat innan jul?

Sån där skräpreklam är inget vi sysslar med. Kolla så du inte fått nåt virus på datorn.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gällande de varierande resultat online för full boost eller ej som kunde påverkas av olika BIOS-versioner:
https://www.youtube.com/watch?v=JUQ9iUyd0uM

Gamers Nexus resultat stämmer 100% för deras 3600.
Resultatet för 3900X kan se generella förbättringar 2% i spel som är beroende av trådar, men i det stora hela inga större skillnader i resultaten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sån där skräpreklam är inget vi sysslar med. Kolla så du inte fått nåt virus på datorn.

Har inget med ditt svar att göra men när du ändå är på tråden, kommer ni behöva testa om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så under arbetstid spenderar du tid på att kompilera ditt arbetsredskap? Ekonomiskt oberoende?

Nu var inte frågan riktad till mig, men då jag använt Gentoo som huvud-OS privat under ett rätt bra gäng år nu känner jag mig kvalificerad nog att reda ut denna ganska vanliga missuppfattning. Lösningen att inte behöva ägna någon fokus på den CPU-intensiva paket-uppgraderingen är både enkel och finurlig. Man låter det sköta sig själv i bakgrunden och ger processen enbart överskottstid från både CPU och io-scheduler. Jag rekommenderar att starta emerge ihop med "chrt - i 0 ionice -c 3". Därefter kan datoristen rikta fokus på valfritt användande. Till och med tungdrivna spel har fungerat bra, utan någon märkbar inverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Vi märkte inga konstiga boostfrekvenser enligt oss under testerna. Men skulle det vara så att det var fel så kommer vi vänta med att testa om tills allt är stabilt. Ingen idé att testa direkt och sen kommer ytterligare uppdatering.

Som Jonas sa tidigare i tråden så fick han ett nytt bios till Asus-moderkortet som inte var helt friskt och backade tillbaka.
Jag kommer hålla ett öga på utvecklingen och snacka med AMD ifall det blir några ändring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inget med ditt svar att göra men när du ändå är på tråden, kommer ni behöva testa om?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag kan säga på rak arm är att våra resultat var konsekvent högre än andras (vi hade kontakt med flera andra medier inför lansering) och gemensamt för dessa var att de använde andra moderkort än vårt (Asus Crosshair VIII Hero). Våra resultat ligger även väldigt väl i linje med AMD:s egen "Reviewer's Guide", det vill säga AMD:s egna siffror, och vår kontakt blev förvånad över att just vi fick ut så pass bra värden när andra hade såna problem.

Jag ger inget definitivt "nej" på din fråga i nuläget, men det ser hoppfullt ut för oss i alla fall. Vi inväntar svar från AMD och återkommer så snart vi vet mer!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sån där skräpreklam är inget vi sysslar med. Kolla så du inte fått nåt virus på datorn.

Ta en titt på dina addons om det är något du inte känner igen, sen är adblock att rekommendera.
Du kan vitlista SC om du önskar ha reklamen kvar här.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi märkte inga konstiga boostfrekvenser enligt oss under testerna. Men skulle det vara så att det var fel så kommer vi vänta med att testa om tills allt är stabilt. Ingen idé att testa direkt och sen kommer ytterligare uppdatering.

Som Jonas sa tidigare i tråden så fick han ett nytt bios till Asus-moderkortet som inte var helt friskt och backade tillbaka.
Jag kommer hålla ett öga på utvecklingen och snacka med AMD ifall det blir några ändring

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt vad jag sett så fungerade det första review-bioset för X570, kallat "0066" av vissa, korrekt avseende boost. Sen kom det fler bios som tydligen inte fungerade korrekt.

Har sett på andra ställen att Asus X470 däremot inte boostar särskilt högt, typ 4.15-4.25GHz ingame med 3900X. X470 biosen fungerar nog i nuläget sämre än dom för X570.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||