Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem

Fler piloter som påstår att de har sett märkliga objekt.

"The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds."

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Vi kan ta knivskarpa bilder på Pluto..men en flygande farkost måste tas kort med den sämsta kameran som finns..

Samma sak med de som spelar in spöke eller andra övernaturliga fenomen..alltid ska de spelas in på en Nokia 3310'a..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns liv, massvis med liv, i universum, kanske till och med på andra platser i solsystemet. Jag tror att det är ovanligt med intelligent liv, men att existerar utanför Jorden.
Tyvärr tror jag ju också att ingen livsform som har sitt ursprung utanför Jorden, har någonsin besökt Jorden. Jag skulle väldigt gärna ha fel, det skulle vara den största upptäckten i mänsklighetens historia att upptäcka liv, framförallt intelligent liv, som uppstått någon annanstans. Men med de enorma avstånden, den extremt långa tid det skulle ta och enorma mängderna med energi, så är det nästintill omöjligt att mänskligheten någonsin kommer besöka, eller få besök av, intelligent utomjordiskt liv.

Universum är så ofattbart stort, antalet galaxer, stjärnor, planeter och månar där liv åtminstone teoretiskt kan uppstå är så enormt många att liv måste ha uppstått väldigt många gånger hittills i universums historia. Frågan är ju dock vart alla är.
Vi har inte hittills sett några tecken alls på liv utanför Jorden, dock är det kanske en del av problemet.
Liv som uppstår på andra ställen kanske har helt andra krav för att kunna existera. Vi behöver flytande vatten, syre, värme etc. Kanske finns det livsformer som kan leva på en planet som kastats ut från sin stjärna, då de inte behöver solljus eller värme. Kanske kan livsformer uppstå inuti stjärnor? Kanske kan livsformer leva i en nebula.
Min poäng är att vi vet inte ens exakt hur liv uppstod på Jorden, inga experiment har lyckats skapa liv från scratch.
Vi vet egentligen inte ens vad vi ska kolla efter. Kanske finns det tecken på liv på massor av de planeter vi hittat utanför solsystemet redan, men vi förstår helt enkelt inte att det är tecken på liv, då det är så extremt främmande från vad som sker på våran planet.
Det kan vara så att liv i olika former uppstår mindre ofta än vad vi antar, det kan vara så att det är ovanligt att enklare livsformer överlever länge nog för att utvecklas till mer och mer komplexa former (pga diverse naturfenomen etc). Kanske är intelligens stark nog för att kunna göra teknologiska framsteg väldigt ovanligt. Kanske är det extremt vanligt att livsformer som är smarta nog för att kunna komma upp i våran nivå eller längre, förgör sig själva genom krigsföring, att de förstör sin planet etc.
Sen finns det ju också möjligheten, att det faktiskt inte finns något sätt att färdas ens i närheten av ljusets hastighet, eller snabbare för den delen. Enligt våran förståelse just nu, så kan det kanske vara teoretiskt möjligt att vika tidsrymden på ett sådant sätt att man kan färdas snabbare än ljuset, utan att bryta mot Einsteins relativitetsteori. Dock krävs det så ofattbara mängder energi (typ omvandla hela stjärnor till ren energi, eller mer, på ett ögonblick) att det är totalt omöjligt att någonsin kunna tänka sig att vi kan lyckas knäcka den nöten.
Men vem vet, mycket av dagens teknologi skulle du kunna bli bränd på bål som häxa om du hoppade tillbaks i tiden ett par hundra år bara och visade upp det. Vi vet inte vad vi inte vet.

I kort så finns det ett antal olika anledningar till varför vi inte sett några tecken på liv än.
Kan vara att det är extremt ovanligt för liv att överleva och utvecklas så länge som vi gjort, kanske så pass ovanligt att vi är en av en handfull i galaxen, eller till och med helt ensamma i vintergatan.
Kan vara så att vi letar efter helt fel tecken, våran typ av liv kanske är så pass ovanlig att vi är unika, andra livsformer kanske lämnar helt andra spår efter sig.
Kan vara att det helt enkelt inte finns något sätt att färdas i överljushastigheter, vilket då betyder att det bara är att glömma att någonsin färdas mellan galaxer, och att färdas från en sida på en galax till en annan skulle ta miljoner, eller till och med miljarder år att göra. Kanske får vi ett besök en dag, från någon ras som har färdats så många miljoner år i rymden att dom inte vet vart ifrån dom kom från början och inte ens längre är samma ras som en gång lämnade sin planet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Intressant det här med resonemanget "Det finns miljarder planeter i universum, alltså är det statistiskt omöjligt att vi är ensamma". Baserat på vadå? Att det finns många plattformar där liv skulle kunna uppstå och överleva är ingen garanti för att det faktiskt kommer ske.

Hur många miljontals variabler behöver spela i samklang för att den där inledande gnistan av liv faktiskt ska uppstå? Det kan vara en på biljoners biljoner. Att det finns miljarder planeter som skulle kunna stödja liv är ingen garanti för att det faktiskt har uppstått.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fler piloter som påstår att de har sett märkliga objekt.

"The strange objects, one of them like a spinning top moving against the wind, appeared almost daily from the summer of 2014 to March 2015, high in the skies over the East Coast. Navy pilots reported to their superiors that the objects had no visible engine or infrared exhaust plumes, but that they could reach 30,000 feet and hypersonic speeds."

https://www.nytimes.com/2019/05/26/us/politics/ufo-sightings-...

Ungefär som när ufo observationerna ökad lavinartat i sydvästra usa från 1955 och framåt. Både från civila och militära piloter. Samtidigt som testflygningarna med U-2 började på dubbel och trippel höjd jämfört med vanligt flyg, från en hemlig flygbas i Nevada. Har för mig att det fortsatte med SR-71 strax efter osv.

Edit:
Såg faktiskt ett UFO i nevadaöknen i ungefär fem minuter innan jag kom på vad det var och vart jag var.

Den flög väldigt konstigt och liknade ingeting jag sett tidigare. Det var en MQ-1 Predator som höll på med någon övning utanför Nellis airforce base. Formen och hur den flög plus störningar i luften pga. 40 gradig värme gjorde att det tog ett bra tag innan jag kom på vad det var.
Hade jag varit mindre nördig så hade det nog fortfarande varit ett UFO för mig än idag.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Intressant det här med resonemanget "Det finns miljarder planeter i universum, alltså är det statistiskt omöjligt att vi är ensamma". Baserat på vadå? Att det finns många plattformar där liv skulle kunna uppstå och överleva är ingen garanti för att det faktiskt kommer ske.

Hur många miljontals variabler behöver spela i samklang för att den där inledande gnistan av liv faktiskt ska uppstå? Det kan vara en på biljoners biljoner. Att det finns miljarder planeter som skulle kunna stödja liv är ingen garanti för att det faktiskt har uppstått.

Det finns nånstans runt 100-400 miljarder stjärnor i våran galax, ca 20% tros ha planeter, antalet planeter i våran galax enbart beräknas vara någonstans mellan ~200 miljarder till möjligtvis över en biljon, lägg till ännu mer månar utöver det. Sen multiplicerar du det med minst 100-200 miljarder galaxer i det observerbara universumet, så förstår du att det finns ofattbart många planeter och månar. Även om man är väldigt konservativ med hur många av dom som teoretiskt skulle kunna stödja liv likt det som finns här på Jorden, så är det fortfarande väldigt många planeter och månar som bör ha kunnat forma liv på samma sätt som det gjorde här.
Lägg sedan till faktumet att det mest troligt kan finnas liv som existerar på platser som är väldigt olikt Jorden, så ökar numret.

I princip så även i extremt konservativa beräkningar, där man inkluderar alla faktorer som vi känner till som är viktiga för liv att uppstå (varmt nog för flytande vatten som kan blanda kemikalier, inte för nära sin stjärna, inte för långt bort från sin stjärna, gasjättar som äter meteorer och asteroider så planeten/månen inte bombas och dödar alla chanser för liv att uppstå, tillräckligt geologiskt stabil under hundratals miljoner eller ett par miljarder år så att liv har tid att utvecklas etc etc etc), så är det så pass mattematiskt osannolikt att liv inte har uppstått miljoner gånger på andra planeter och månar att det är statistiskt omöjligt att det inte har det. Och då räknar vi inte ens på livsformer som inte har de krav vi har, då vi inte vet vad de kraven kan vara. Den riktiga siffran kan vara ännu högre, kanske borde det finnas miljarder, biljoner eller ännu fler planeter där liv i någon form har uppstått.

Men vi har hittills inte sett några tecken på det. Googlar du på Fermi Paradox och Drake Equation så finns det bra videos som förklarar mer grundligt och på ett bättre sätt varför det är så osannolikt att liv inte skulle finnas någon annanstans än just här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det finns nånstans runt 100-400 miljarder stjärnor i våran galax, ca 20% tros ha planeter, antalet planeter i våran galax enbart beräknas vara någonstans mellan ~200 miljarder till möjligtvis över en biljon, lägg till ännu mer månar utöver det. Sen multiplicerar du det med minst 100-200 miljarder galaxer i det observerbara universumet, så förstår du att det finns ofattbart många planeter och månar. Även om man är väldigt konservativ med hur många av dom som teoretiskt skulle kunna stödja liv likt det som finns här på Jorden, så är det fortfarande väldigt många planeter och månar som bör ha kunnat forma liv på samma sätt som det gjorde här.
Lägg sedan till faktumet att det mest troligt kan finnas liv som existerar på platser som är väldigt olikt Jorden, så ökar numret.

I princip så även i extremt konservativa beräkningar, där man inkluderar alla faktorer som vi känner till som är viktiga för liv att uppstå (varmt nog för flytande vatten som kan blanda kemikalier, inte för nära sin stjärna, inte för långt bort från sin stjärna, gasjättar som äter meteorer och asteroider så planeten/månen inte bombas och dödar alla chanser för liv att uppstå, tillräckligt geologiskt stabil under hundratals miljoner eller ett par miljarder år så att liv har tid att utvecklas etc etc etc), så är det så pass mattematiskt osannolikt att liv inte har uppstått miljoner gånger på andra planeter och månar att det är statistiskt omöjligt att det inte har det. Och då räknar vi inte ens på livsformer som inte har de krav vi har, då vi inte vet vad de kraven kan vara. Den riktiga siffran kan vara ännu högre, kanske borde det finnas miljarder, biljoner eller ännu fler planeter där liv i någon form har uppstått.

Men vi har hittills inte sett några tecken på det. Googlar du på Fermi Paradox och Drake Equation så finns det bra videos som förklarar mer grundligt och på ett bättre sätt varför det är så osannolikt att liv inte skulle finnas någon annanstans än just här.

Okej, fast det är inte applicerbart på vad jag skrev. Återigen: det handlar inte om hur många planeter som skulle kunna stödja liv eller hur bra omständigheterna är för att liv efter sin uppståndelse ska kunna utvecklas. Istället handlar det om att vi inte vet hur liten eller stor chansen för att det ursprungliga livet ska uppstå är.

Det går inte att säga att "det måste finnas liv där ute för det finns biljoner planeter med jordliknande omständigheter", för vi vet inte hur stor chansen för att det ursprungliga livet ska uppstå är.

Det kan finnas biljoner och åter biljoner av planeter med liv i någon form, men det kan även vara så att Jorden är den enda. Min poäng är att det inte tvärsäkert går att säga att "statistiskt sett måste det finnas liv på andra planeter", för det vet vi helt enkelt inte eftersom vi inte är medvetna om alla variabler än.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Okej, fast det är inte applicerbart på vad jag skrev. Återigen: det handlar inte om hur många planeter som skulle kunna stödja liv eller hur bra omständigheterna är för att liv efter sin uppståndelse ska kunna utvecklas. Istället handlar det om att vi inte vet hur liten eller stor chansen för att det ursprungliga livet ska uppstå är.

Det går inte att säga att "det måste finnas liv där ute för det finns biljoner planeter med jordliknande omständigheter", för vi vet inte hur stor chansen för att det ursprungliga livet ska uppstå är.

Det kan finnas biljoner och åter biljoner av planeter med liv i någon form, men det kan även vara så att Jorden är den enda. Min poäng är att det inte tvärsäkert går att säga att "statistiskt sett måste det finnas liv på andra planeter", för det vet vi helt enkelt inte eftersom vi inte är medvetna om alla variabler än.

Näe, du har rätt, men jag har inte heller sagt emot det, typ. Vad vi vet idag, så verkar det vara statistiskt omöjligt att vi är ensam, men samtidigt vet vi inte vad vi inte vet. Fermi Paradox är en paradox just för att enligt våran förståelse och kunskap idag så borde det finnas massvis med liv, men vi ser inget.
Fermi Paradox och Drake Equation finns just för att fråga varför vi inte ser tecken på liv någonstans. Är det väldigt mycket mindre sannolikt att liv uppstår än vad vi tror? Finns det variabler vi är omedveten om som sänker chansen, kanske så pass mycket att vi faktiskt är ensamma?

Paradoxen är enkel. Det verkar omöjligt att vi är ensam. Så vi borde se tecken på liv. Vi ser inga tecken på liv, så det verkar som att vi är ensam. Men det är omöjligt att vi är ensam. Etc etc.
Poängen är att antingen så är vi inte nog avancerad för att upptäcka tecknen på liv som finns, eller så finns det enorma barriärer för att liv, speciellt intelligent liv, kan uppstå. Möjligtvis så pass massiva att vi är ensam, kanske ensam i galaxen, kanske ensam i universum.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vi kan ta knivskarpa bilder på Pluto..men en flygande farkost måste tas kort med den sämsta kameran som finns..

Samma sak med de som spelar in spöke eller andra övernaturliga fenomen..alltid ska de spelas in på en Nokia 3310'a..

Jag tror att det beror på att varken spöken, demoner, Gud, Jesus, Batman, Kalle Anka, Jultomten, eller, liv från andra planeter som besökt jorden har funnits. Det är en kombination av låg utbildning, dåligt omdöme och förvirrade traditioner utan djupare relevans.

Finns det inget allmänt tillgängliga bevis, skit i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonny Myran:

Okej, fast det är inte applicerbart på vad jag skrev. Återigen: det handlar inte om hur många planeter som skulle kunna stödja liv eller hur bra omständigheterna är för att liv efter sin uppståndelse ska kunna utvecklas. Istället handlar det om att vi inte vet hur liten eller stor chansen för att det ursprungliga livet ska uppstå är.

Summan av Drakes ekvation har ökat konstant i princip sedan ekvationen skapades på 60-talet. T.ex. så sa Zyie att ungefär 20% av alla stjärnor tros ha planeter. Såvitt jag vet så är det gamla siffror och i dagsläget så tror man att majoriteten av alla stjärnor har planeter i omloppsbana. Det är en ökning av Drakes ekvation med åtminstone en faktor 4. Man har även hittat liv i de mest ogästvänliga miljöerna på Jorden, organismer som lever i syra, eller totalt mörker, eller som överlevt både uttorkning och frysning till bara några grader över absoluta 0. Om liv kan existera i dessa miljöer så tror i alla fall jag det inte är orimligt för liv att existera på himlakroppar som är bra mycket mer ogästvänliga än Jorden.

Är detta bevis för liv i övriga Universum? Nej, men med mer kunskap så ökar både antalet potentiellt livsbärande himlakroppar och gränserna för vad organismer klarar av att utstå. Baserat på all den nya kunskapen så är det statistiskt sett mycket rimligare för liv att existera på andra ställen i Universum nu än för 50 år sedan. Notera även att den andra halvan av Drakes ekvation bara rör intelligent liv. Är man bara intresserad av liv generellt så kan dessa delar tas bort.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Finns det liv där ute någonstans? Med 99.99999% sannolikhet, ja.
Kommer de hit och glider runt i sina farkoster? Nej. Det är fysiskt omöjligt att transporteras så snabbt och det spelar ingen roll hur långt teknologin kommer.

(med det sagt så hoppas jag att jag blir motbevisad, för jag önskar verkligen att det fanns metoder för det)

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga konkreta bevis för varken eller? Förutom många gamla monument och enorma stenblock där den simplaste förklaringen är jättar eller utomjordingar.

Intressant med alla konspirationsteorier som florerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar hur många dårar som kommer försöka sig på att storma Area 51. Över 1 miljon anmälda i gruppen på Facebook.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vi kan ta knivskarpa bilder på Pluto..men en flygande farkost måste tas kort med den sämsta kameran som finns..

Samma sak med de som spelar in spöke eller andra övernaturliga fenomen..alltid ska de spelas in på en Nokia 3310'a..

Det där är något jag noterat också, tycker det är kul att kolla på dessa filmer och historier men en stor skopa salt ska man alltid ha med sig. angående dåliga kvaliten på filmer kan bero på att många nog filmar med mobilen, som får mycket störningar och grynighet i låga ljusförhållanden för att dom klämmer in högupplösta sensorer på en liten yta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Undrar hur många dårar som kommer försöka sig på att storma Area 51. Över 1 miljon anmälda i gruppen på Facebook. https://youtu.be/WTQ7nGGWwt8

Area51 när dom ser alla komma springande mot dom -"nuke em"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Area51 när dom ser alla komma springande mot dom -"nuke em"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Självklart, vi är ju seedade.
Eller trodde ni ett ryggradslöst djur klev upp ur havet och bildade en miljon arter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Självklart, vi är ju seedade.
Eller trodde ni ett ryggradslöst djur klev upp ur havet och bildade en miljon arter?

Sarkasm / inte sarkasm

Det är frågan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Självklart, vi är ju seedade.
Eller trodde ni ett ryggradslöst djur klev upp ur havet och bildade en miljon arter?

Och dom som seedade oss? Hur uppstod dom?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ninjaflipp:

Finns det liv där ute någonstans? Med 99.99999% sannolikhet, ja.
Kommer de hit och glider runt i sina farkoster? Nej. Det är fysiskt omöjligt att transporteras så snabbt och det spelar ingen roll hur långt teknologin kommer.

(med det sagt så hoppas jag att jag blir motbevisad, för jag önskar verkligen att det fanns metoder för det)

Det kan du ju omöjligt veta. För 100 år sedan så trodde man också att dagens teknologi skulle vara omöjlig.

Jag tror de hade vikt rymden lr använt warp- motorer som i Star Trek.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Svaret är fortfarande nej.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Har skrivits en del om märkliga observationer som gjorts av bland annat den amerikanska militären den senaste tiden.

Enligt Politico har Pentagon intervjuat flertalet personer vid USA:s marinkår och flygflotta som uppger sig ha sett högteknologiska farkoster. Vittnena har beskrivit hur farkosterna tycks ha trotsat aerodynamikens lagar när de svepts förbi militära flygrum.

https://www.politico.com/story/2019/06/19/warner-classified-b...

I den här intervjun låter man en före detta militärpilot ge sin syn på saken och han verkar vara övertygad om att de farkoster som de har sett besitter betydligt mer avancerad teknologi än vad människan har kunskap om. Bland annat har de observerat ett flygande objekt som accelererat från stillastående till med god marginal överljudsfart på ett par sekunder. Hade det varit någon vanlig random knäppskalle som påstått detta hade man kunnat ifrågasätta sanningshalten men nu är det som sagt flertalet militärer som rapporterar att de har sett konstigheter. Vad tror ni att det är för något?

https://youtu.be/EDj9ZZQY2kA

Som svar på din fråga: nej.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Det kan du ju omöjligt veta. För 100 år sedan så trodde man också att dagens teknologi skulle vara omöjlig.

Jag tror de hade vikt rymden lr använt warp- motorer som i Star Trek.

Här vill jag flika in med att man för hundra år sedan (alltså 1919) hade samma uppfattning om att resa snabbare än ljuset som vi har idag ;).
Einsteins relativitetsteori som bland annat ger belägg för att det inte går att färdas snabbare än ljuset lades fram ca 15 år tidigare (1905).

Det här handlar alltså mindre om praktiska uppfinningar utan vad som är teoretiskt max utifrån den kunskap om hur universum fungerar. Snabbare än ljuset kan vi inte skicka iväg något.
Det går alltså inte riktigt att uppfinna sig runt det här. Det som i så fall krävs är en grundlig revidering av det vi känner till inom fysiken för att det här ens ska bli teoretiskt möjligt. Det är inte omöjligt att det blir så framöver, men det är då relevant att ha i åtanke att den fysiska och matematiska kunskapsgrunden på det här området inte har ändrats totalt de senaste 100 åren utan samma fysikaliska gränser gäller.

Huruvida ljusets hastighet sedan är tillräckligt snabbt eller ej överlåter jag iaf i nuläget till er att diskutera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Självklart, vi är ju seedade.
Eller trodde ni ett ryggradslöst djur klev upp ur havet och bildade en miljon arter?

Kollat för mycket på history channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det kan du ju omöjligt veta. För 100 år sedan så trodde man också att dagens teknologi skulle vara omöjlig.

Jag tror de hade vikt rymden lr använt warp- motorer som i Star Trek.

Det har tvivlats på många saker genom historien.
Men vi har också blivit inspirerade av science fiction, som exempelvis star trek.
Handhållen kommunikationsenhet - check
Ubåt - check
Taser - check
smartklocka - check

Poängen är, som du indirekt säger, att utvecklingen går framåt.
Vi uppfinner och utvecklar nya saker hela tiden.
Med förståelsen vi har idag ser vi inte lösningen, men vi kommer göra det längre fram.

För att svara på trådens ämne; Jag är övertygad om att det finns liv på andra planeter och jag tror att de i viss utsträckning kommer hit också. Med det sagt tror jag långt ifrån allt som filmas är faktiska utomjordingar som kommer hit. Lite hälsosamt skeptisk bör man vara.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Sett likadant själv en gång. Det var det coolaste jag nånsin har sett. Kalla mig tokig sure. Men är övertygad att det inte var något från denna värld. Det är stor skillnad på att se det IRL eller på video.

Kolla 05:08

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vi kan ta knivskarpa bilder på Pluto..men en flygande farkost måste tas kort med den sämsta kameran som finns..

Samma sak med de som spelar in spöke eller andra övernaturliga fenomen..alltid ska de spelas in på en Nokia 3310'a..

Finns inget område där det alltid glider förbi UFOs så att vi kan stå redo med mega utrustning och ta grymma foton.
Plocka fram senaste iPhone, Samsung eller whatever och zooma in någonstans långt bort på himlen och se ifall
du får en knivskarp 1080P Full HD bild

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Sett likadant själv en gång. Det var det coolaste jag nånsin har sett. Kalla mig tokig sure. Men är övertygad att det inte var något från denna värld. Det är stor skillnad på att se det IRL eller på video.

Kolla 05:08

https://www.youtube.com/watch?v=1LJJIeJqe7c

Intressant, ser ju dock ut som att det har någon form av korrspeondens mot lamporna på marken, måhända något optiskt fenomen?

(Har för övrigt aldrig någonsin tvivlat på att jag själv är en alien från "the evil invaders" på jorden... Jag kommer att desertera härifrån så snart jag får tag på ett rymdskepp, har ändå aldrig gillat varelserna här.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Om man ponerar att det finns möjlighet för högintelligenta utomjordingar så måste man också ta i beaktning att dessa varelser kan ha möjlighet att resa fritt i universum. Båda idéerna är lika hypotetiska och inget av dem är mer märkvärdigt än det andra.

Skrivet av Aleshi:

Högintelligenta livsformer är inget konstigt. Överljusresor är däremot högst orimligt då vi har rätt jäkla mycket stöd för den speciella relativitetsteorin. Så jo, det ena är mycket märkvärdigare än det andra.

Får man tro på Däniken et.al. så var dom här för 12000 och 6000 år sen vilket är hans uttolkning av bl.a. de vediska skrifterna som bl.a. talar om flygande farkoster. Så tar det 6000 år för en rundtripp så kommer man rätt långt utan att ta till nära/över-ljusfart.

Men "gudarna" han pratar om behöver inte vara utomjordingar, kan lika gärna vara en tidigare jordisk civilisation som gått under pga krig eller liknande. Vi har ju tex Göbekli Tepe som visar att det fanns äldre civilisationer än man tidigare trott.

Men fenomenet är inte nytt, bl.a. så i ett program på Sveriges radio tog man upp att i romarriket var en gång det så mycket ljus som fladdrade på himlen att kejsaren beordrade de lärde att ta reda på vad det berodde på. Svaret som kom var att det blåste så mycket i himlen så att det vad stjärnorna som svajade för vinden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Får man tro på Däniken et.al. så var dom här för 12000 och 6000 år sen vilket är hans uttolkning av bl.a. de vediska skrifterna som bl.a. talar om flygande farkoster. Så tar det 6000 år för en rundtripp så kommer man rätt långt utan att ta till nära/över-ljusfart.

Men "gudarna" han pratar om behöver inte vara utomjordingar, kan lika gärna vara en tidigare jordisk civilisation som gått under pga krig eller liknande. Vi har ju tex Göbekli Tepe som visar att det fanns äldre civilisationer än man tidigare trott.

Men fenomenet är inte nytt, bl.a. så i ett program på Sveriges radio tog man upp att i romarriket var en gång det så mycket ljus som fladdrade på himlen att kejsaren beordrade de lärde att ta reda på vad det berodde på. Svaret som kom var att det blåste så mycket i himlen så att det vad stjärnorna som svajade för vinden.

Mmm... läste många av hans böcker då jag var liten.
(Fanns rätt mycket kvar i arkiven på biblioteket då)
En del teorier var faktiskt intressanta (som tex hans försök med cigarettrök att återskapa wortex kanonernas princip, samt hans vandringar med Geigermätare på lämnaing av platser som nämns i Bibeln där han faktiskt ärligt återger att han ej får utslag på platsen för arken, andra mer tveksamma som tex att han med flit gjorde dåliga uppskalningar av redan dåliga återgivningar av sydamerikanska stenbilder, etc.
Grävmaskinerna på Mars är dock kanske litet svårare att få trovärdiga idag, men då böckerna skrevs var det lättare att köpa om man inte var rymdentusiast då det ju inte direkt fanns något internet eller google sökningar, utan man snällt fick beställa hem böcker och artiklar på biblioteket om man ville veta mer (dock tillhörde jag den katagori ungar som läste allt som gick att hitta om rymden så hade sas vissa tvivel även om tanken så klart framstod som väldigt lockande att det faktiskt skulle finnas en avancerad civilisation på andra planeter, tanken på liv på andra planeter stöddes ju även tex av Eugen Semitjov ganska länge, Semitjov var ju till skillnad mot Von Dänkien känd för att faktiskt vara geniunt intresseerad av rymdfart, han hade ju även gjort ett flertal repoortaget hos bland annat NASA, hans böcker svävar dock litet i gränslandet mellan saga och verkligen men det var ju exakt som han sade, mer olika teorier om teoretiska scenarion, vissa mer fantasifulla än andra, de mer fantasifulla hamnade dock i seriealbumen, fast det var nog det som gjorde att de stack ut från de andra albumen då mycket faktiskt baserades på tankar kring riktig teknik, inte bara något slags fantasimagier även om det hel var tänkt att utspela sig i ett slags parallell anomali, eller vad mans kall kalla det för i den vanliga världen.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number