AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hillerstorm:

Någon som beställde hos Komplett med "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st." på orderstatus som fått sin skickad än? Min har inte ändrat status sen 15:15 igår :< 18:00 på en vardag känns liiite för sent för att Postnord ska hinna plocka upp något idag så datumet var en ren lögn?
Speciellt surt med tanke på att vissa som beställt från Inet fått sina plockade för 500kr mindre 😆

Hur gick det för dig, har något skickats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ifall någon missade videon jag länkade tidigare så slutar den med en rätt go bit information, med en skitenkel riktig kylfläns av mindre format lyckas der8auer hålle x570 chipset under 74 grader helt utan luftflöde även under load med pci-e 4.0 ssd.

https://i.imgur.com/O0eqjad.jpg

Som han säger så är det ett jävla mysterium varför ingen tillverkare bara nyttjar en större ordentlig kylfläns med stor area mot luften, om denna lilla skit räcker helt passivt borde en modell större inte ha några problem alls & vi slapp fläktarna helt. Det är som sagt inte billiga bord det handlar om i slutändan & metall är inte så dyrt i förhållande till annat.

Är moderkortstillverkare under tvång att installera de små fläktarna av AMD, eller gör de så för att slippa lägga på så "stora" kylflänsar? Låter ju annars som att moderkortstillverkarna antar att folk har noll luftflöde i sina chassin?

Nej, blir nog ett Gigabyte X570 mITX för min del. Visserligen sitter fläkten rakt ovanför en M.2 slot också, men kan nog dra bort denna och sätta på en liknande kylfläns som der8auer testade med.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Skum grej med min inet-order, det stod ju plockas idag, och nu när jag är inne och kollar om den plockats klart så står det "Status : Ej komplett" och med ett Spåra paketknapp som ger mig ett kollinummer där posten har lite data om paket etc.

Sedan när jag öppnar ordern så står det "Ryzen 3600 - Ej i lager" och "Amd xbox game pass - Bokad".... vad är det jag kommer få i mitt paket egentligen?

edit: har väldigt svårt att tro att de skickar ett xbox game pass för jag antar att det är en digital kod man kan skicka med email, så jag gissar på att det bara är någon skum bugg i deras leveransprogram.

Samma för mig. Den hade status skickad och jag har fått ett kollinr på ett 2kg paket. Nu är det rött och står ej i lager på ordern.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hyfsat icke svar faktiskt, det är verkligen inte svårt at designa en platt fläns som ändå har stor area mot luften & som skulle kunna hantera ~10W värme

Heh, precis vad jag tyckte. Nä, det känns lite som det här med fläkten är ett dekret från nån övermäktig härskare hos AMD som har slagit näven i bordet och sagt att JAPP, X570 SKA HA AKTIV KYLNING OCH DÄRMED BASTA.

För jag menar: vare sig nån logisk eller teknisk förklaring kan jag hitta.

Hur många här minns t.ex. X58 med dess helt galna 24W TDP? Det gick fint att kyla med flänsar, trots att det är dubbla värmen vi pratar om. Märkligt eh..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@anon5930: @RR_larsson skönt att man inte är ensam då med samma orderstatus.

Antingen får vi varsin ny processor imorgon, eller så kommer det ett helt godispaket med häxvrål / sur vattenmelon-stång a 1,3-2kg=)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ifall någon missade videon jag länkade tidigare så slutar den med en rätt go bit information, med en skitenkel riktig kylfläns av mindre format lyckas der8auer hålle x570 chipset under 74 grader helt utan luftflöde även under load med pci-e 4.0 ssd.

https://i.imgur.com/O0eqjad.jpg

Som han säger så är det ett jävla mysterium varför ingen tillverkare bara nyttjar en större ordentlig kylfläns med stor area mot luften, om denna lilla skit räcker helt passivt borde en modell större inte ha några problem alls & vi slapp fläktarna helt. Det är som sagt inte billiga bord det handlar om i slutändan & metall är inte så dyrt i förhållande till annat.

MB tillverkarna följer AMD design specifikation/krav.

Gissar lite vilt här men är nog ganska rätt.
*Systemet ska fungera även om det är 40 grader i rummet
*3950x kommer dra upp tempen.
*X570 måste klara Zen2+ CPUer

Säkert ett par st duktiga ingenjörer som räknat på det och sedan testat i temperaturkammare. Visst kanske det är gränsfall att det behövs men man vill ogärna få problem/rykten att ens MB blir så varma att dom går sönder.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Samma för mig. Den hade status skickad och jag har fått ett kollinr på ett 2kg paket. Nu är det rött och står ej i lager på ordern.

Samma här. Konstigt. (Slutförde min beställning väldigt tidigt, 50+ i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Samma för mig. Den hade status skickad och jag har fått ett kollinr på ett 2kg paket. Nu är det rött och står ej i lager på ordern.

Min gissning är att inet har sorterat de olika leveranserna i olika artikelnr för att kunna förhålla sig till någon form av ordning i vilken kunderna har bokat.

Dvs alla ex av den första leveransen som du köpte av har skeppats ut och är således slut i lager.

Är hyfsat säker på att den dyker upp hos dig imorgon.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3700X + Gigabyte Aorus Pro Wifi + Noctua L12 med 120*15 fläkten max 54° C i Ghost S1 enligt en på Slack.

Detta är spel under lång tid och låter som AMD fått ner temperatur med Gen 3 rejält enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Aeig: tror det också. Har svårt att tänka mig att mitt paket på 2,55kg är bara ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Satan vad förvirrande det är med vilka som har vad i lager. Jag ska ha en 3900X men den står som "förhansbokning", "Ej i lager" Inkommer till Julen 2132 om planeterna står rätt", och allt vad det är, på Prisjakt. Men vissa har alltså fått från Inet redan? Varför skriver de att den kommer 19-08-31 om det nu är så att de har den i lager?

Eller kvittar allt detta ändå eftersom CHVII verkar fast på en gimpad AGESA i nuläget så jag borde sitta still i båten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter och hovrar över köpknappen på en 3900x även om det är brist & ovisst med leverans och det är en smula fascinerande just hur kass info är om tillgång just nu, alla verkar gissa helvilt men av vad vi sett så ser det inte ut som att det kommer finnas drösvis av någon high end zen2 på ett tag

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hur gick det för dig, har något skickats?

Nope, fortfarande "Order mottagen" och inte uppdaterats sen 15:15 igår 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

@anders190: @RR_larsson skönt att man inte är ensam då med samma orderstatus.

Antingen får vi varsin ny processor imorgon, eller så kommer det ett helt godispaket med häxvrål / sur vattenmelon-stång a 1,3-2kg=)

Eller ca 2kg Game Pass-kuponger.

Noterat att de totalt tre paket (CPU i en, moderkort i en annan och en tredje icke-relaterad vara i tredjepaketet) så har de andra sorterats en första gång men CPU-paketet listas som icke upphämtat. Troligen laggar statusen efter där, det enda jag egentligen kollar efter är när paketet når Örebro. Och i värsta fall får jag vänta en dag till. Hellre det än att vänta till 2 september, eller november 2044 dock.

Skrivet av Implor:

MB tillverkarna följer AMD design specifikation/krav.

Gissar lite vilt här men är nog ganska rätt.
*Systemet ska fungera även om det är 40 grader i rummet
*3950x kommer dra upp tempen.
*X570 måste klara Zen2+ CPUer

Säkert ett par st duktiga ingenjörer som räknat på det och sedan testat i temperaturkammare. Visst kanske det är gränsfall att det behövs men man vill ogärna få problem/rykten att ens MB blir så varma att dom går sönder.

Just detta blir ju extra intressant när flera kör PCIe 4.0 på moderkort som inte skulle ha stödet. @JonasT körde det på ett B350. Om det är som AMD säger att den extrema kylningslösningen som X570 behöver i alla fall utom ett, så är ju frågan hur nödvändigt det nu verkligen är.

Sedan tror jag du är helt rätt inne, lika som med förklaringen till varför AMD kör blower-kylare på referensgrafkkorten. Säkerställa att korten kan kylas.

Mycket troligt att AMD framtidssäkrar inför framförallt 3950X men också Zen2+ och Zen3 om den nu ens kommer till AM4. Om de följer lanseringschemat någorlunda så är det en lansering 2021 och då kanske AM4-sockeln behöver ersättas för att köra DDR5, PCIe 6.0 och allt man nu kan tänkas vilja ha på en modern plattform då.

Väldigt spännande att se hur det blir framöver faktiskt. Och hur länge fläkten nu håller. Hade inte skadat om det skickades med någon extra fläkt i moderkortskartongen ifall de ger upp i förtid.

Skrivet av Alrik:

@Aeig: tror det också. Har svårt att tänka mig att mitt paket på 2,55kg är bara ett moderkort.

Mitt MSI X570 Carbon rapporterades in på 2,6kg vid senaste statusuppdateringen. Nu kan det iofs vara så att Inet valde att stoppa in CPU och moderkort i samma försändelse även här. Jag är lite osäker på om 2,6kg är rimligt för ett ATX-moderkort och emballage, känns tungt. Och referenskylaren som medföljer 3900X är ju ingen klump på 1kg heller förstås.

Intressant att se vad som dyker upp imorrn. Men framförallt att få uppgradera. Äntligen!

Permalänk
Medlem

Jag som mest bara spelar spel på min dator (BFV, ARK, FC5, osv) och just nu sitter på en rigg med en Ryzen 1600x och ett 1080s grafikkort. Skulle det göra någon märkbar skillnad för mig att uppgradera till en typ 3600x?

Permalänk
Medlem

@anon5930: i värsta fall åker jag till Netonnet och hämtar en. Så avbokar jag processor på inet. Ville ha ett b450 tomahawk dock. Och det har inte Netonnet. Kollade precis vikt på ett tomahawk, ska väga 939 gram
Dock utan emballage etc. Så kanske kan väga 2,6 med? Låter dock mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Sitter och hovrar över köpknappen på en 3900x även om det är brist & ovisst med leverans och det är en smula fascinerande just hur kass info är om tillgång just nu, alla verkar gissa helvilt men av vad vi sett så ser det inte ut som att det kommer finnas drösvis av någon high end zen2 på ett tag

Förstår dig helt. Gillar verkligen inte upplägget denna gången. Nu kom det upp 3700X'or under dagen som gick att köpa direkt vad jag såg men just 3900X verkar iallafall denna vecka bli något man får boka och hoppas på leverans på. Intressant att se om någon butik, någonstans i världen, rapporterar hur mycket de säljer av de olika modellerna. Iofs, nu har knappt veckan börjat men känns ändå som det kan bli svårt att få tag i 3900X men även 3800X ett tag framöver.

Då jag själv funderade på både 3700X och 3800X som alternativ så tycker jag, för min del, att 3900X ändå är motiverbar. Mitt största problem är priset på X570 moderkorten hehe. B550 kan inte komma en dag förtidigt, även om det nu var först 2020 de skulle komma? En evighet dit. Dock fungerar ju X470, B450 och 300-serien bra nog med. Och just det där med PCIe 4.0 på 300-serien... spännande.

Alternativet finns alltid att blunda och försöka träffa köpknappen. Lyckas du så är det ett tecken på att det nog är rätt val av CPU ändå.

Skrivet av hillerstorm:

Nope, fortfarande "Order mottagen" och inte uppdaterats sen 15:15 igår 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Fan riktigt surt det där!
Kolla med kundtjänst imorgon när de beräknar att du kan få din skickad, om du inte gjort det redan. De brukar ha rätt bra koll på sådant. 22 juli borde du inte behöva invänta då du beställde så pass tidigt, har för mig det stod 9 juli när 8 juli-leveransen sålt slut men jag kan mycket väl minnas fel med.

Med tanke på att de var långt ifrån billigast så blir ju priset lite extra surt. Och frågan är om det är värt att försöka boka om hos exempelvis Inet med. Alldeles för osäkert när de kan leverera där men priset är iallafall 500kr billigare.

Hoppas det ordnar sig imorrn!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albanach:

Jag som mest bara spelar spel på min dator (BFV, ARK, FC5, osv) och just nu sitter på en rigg med en Ryzen 1600x och ett 1080s grafikkort. Skulle det göra någon märkbar skillnad för mig att uppgradera till en typ 3600x?

Nu har jag kollat väldigt lite på 3600 och 3600X. Lite dåligt med recensioner fortfarande vad jag förstått. Gamer Nexus recension av 3600 är det närmaste jag sett:

Doc har han inte med 1600X utan istället 1600X så blir lite svårt att rakt av jämföra. Men kanske ger lite vägledning ändå.
Mest vinst ger ju i regel byte av grafikkort. Förhoppningsvis får du mer input inatt/imorgon.

Skrivet av Alrik:

@anders190: i värsta fall åker jag till Netonnet och hämtar en. Så avbokar jag processor på inet. Ville ha ett b450 tomahawk dock. Och det har inte Netonnet. Kollade precis vikt på ett tomahawk, ska väga 939 gram
Dock utan emballage etc. Så kanske kan väga 2,6 med? Låter dock mycket.

Ah! Finns det alternativet så är det nog bara bra med.
Fick först nu mail om att CPU och moderkort skickats. Men är nog fördröjda automatiserade utskick bara, iallafall moderkortet lämnade Inet för flera timmar sedan. De har säkert skickat många paket under dagen med men förhoppningsvis har ingen blivit kvar på lagret hela kvällen.

Jo, jag får inte riktigt ihop vikterna heller. Bara att hålla tummarna.

Permalänk
Medlem

Mindfactory har sålt över 970 st Ryzen 7 3700X och fortfarande i lager.
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-7-3700X...

Ryzen 9 3900X har dom beställning på över 620 st beräknas 10 Juli i lager.

Ryzen 7 3800X har dom beställning på över 130 st beräknas 10 Juli i lager.

Ganska tydligt att review modellerna säljer bäst hos dom iallafall.
@anon5930

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Mindfactory har sålt över 970 st Ryzen 7 3700X och fortfarande i lager.
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-7-3700X...

Ryzen 9 3900X har dom beställning på över 620 st beräknas 10 Juli i lager.

Ryzen 7 3800X har dom beställning på över 130 st beräknas 10 Juli i lager.

Ganska tydligt att review modellerna säljer bäst hos dom iallafall.
@anders190

Oj, jag har helt missat att de faktiskt visar direkt på sidan hur mycket de säljer. Riktigt intressanta siffror! Och du har nog helt rätt där, för 3600 och 3600X har det sålts 510 respektive 260 ser jag nu. Dessa två hade då jag räknat med att borde sålt betydligt bättre. Men så är det ju som du säger, dessa har egentligen inte recenserats, undantaget Gamer Nexus och möjligen någon mer jag kan ha missat.

Permalänk
Medlem

När patchar Intel sina säkerhetshål? Imorgon? De kommer ju få sämre prestanda då med... Så blir bra med en uppdaterad benchmark då med rätt bios och allt

Permalänk
Medlem

Hur fan tolkar man det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Jag som mest bara spelar spel på min dator (BFV, ARK, FC5, osv) och just nu sitter på en rigg med en Ryzen 1600x och ett 1080s grafikkort. Skulle det göra någon märkbar skillnad för mig att uppgradera till en typ 3600x?

Jag har löst en 3600 och bytte upp mig från en 2600 (kunde lämna tillbaka den innan släppet) men har mest pillat med mina minnen och ser vad för timings jag kan komma ner till på 3733 MHz. Men so far så har den överträffat mina förväntningar. Nedan ser du en video där han jämför 1600 / 2700x / 3600 - spola till mitten om du vill se spel benchmarks! Det är värt det i mina ögon men du får bilda dig en egen uppfattning efter videon:

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då jag själv funderade på både 3700X och 3800X som alternativ så tycker jag, för min del, att 3900X ändå är motiverbar. Mitt största problem är priset på X570 moderkorten hehe. B550 kan inte komma en dag förtidigt, även om det nu var först 2020 de skulle komma? En evighet dit. Dock fungerar ju X470, B450 och 300-serien bra nog med. Och just det där med PCIe 4.0 på 300-serien... spännande.

Alternativet finns alltid att blunda och försöka träffa köpknappen. Lyckas du så är det ett tecken på att det nog är rätt val.

Gör det lätt för dig och kör på en bra X470 bräda Stirrat på tester och videos hela dagen igår och idag och ser verkligen ingen anledning att skaffa en X570 bräda. Visst, det finns en viss liten prestandavinst men den är minimal och verkar absolut inte värd det extra priset. Plockade på mig ett MSI X470 Gaming Pro Carbon för i sammanhanget ynka 2100kr då X570 motsvarigheten kostar 3500kr.

Hela denna lansering verkar just handla om många SKUs men små skillnader :/ Köper man en 3800X vill man ju känna att det var värt de extra 750 kronorna över 3700X, samma med 3600 vs 3600X. Frågan är - kommer det vara värt det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Satan vad förvirrande det är med vilka som har vad i lager. Jag ska ha en 3900X men den står som "förhansbokning", "Ej i lager" Inkommer till Julen 2132 om planeterna står rätt", och allt vad det är, på Prisjakt. Men vissa har alltså fått från Inet redan? Varför skriver de att den kommer 19-08-31 om det nu är så att de har den i lager?

Eller kvittar allt detta ändå eftersom CHVII verkar fast på en gimpad AGESA i nuläget så jag borde sitta still i båten?

Folk med Crosshair VII har börjat få prollar nu, dom fungerar bra, det där med minnesklocken var för att Boot DRAM Voltage satte sig på 1.2V som default. Bara att ändra manuellt. PBO Override finns. Tom PCIE 4.0 finns, om det fungerar vet jag inte. Däremot försvinner PE 3 och 4, samt alla Stilt profilerna(finns kvar om man kör Ryzen 2000).

Man bör installera bioset med Bios Flashback för att det skall fungera som tänkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

När patchar Intel sina säkerhetshål? Imorgon? De kommer ju få sämre prestanda då med... Så blir bra med en uppdaterad benchmark då med rätt bios och allt

Jag har sneglat lite under dagen men inte sett något. Skulle vara 8 juli, USA-tid så dagen är väl inte riktigt slut ännu där borta. Nu tror jag inte att det lär märkas någon större skillnad, speciellt för spel, men när det är någon procent hit och dit hos AMD och Intel så kan saker helt klart ändras. Det viktigaste är ju dock att vi nu plötsligt är i en situation där du får en bra CPU från bägge tillverkare. Är inte som på Pentium 4-tiden eller Bulldozer.

Så fort AMD och partners fixat alla barnsjukdommar så vore det helt klart vettigt att testa om så mycket som går och är relevant både hos AMD och Intel.

Skrivet av 3rk0:

Den bör vara redo att hämtas, men ja... inte helt tydligt. Vi som fått skickat har också fått liknande, och kolli-nummer bredvid.

Skrivet av milk^:

Jag har löst en 3600 och bytte upp mig från en 2600 (kunde lämna tillbaka den innan släppet) men har mest pillat med mina minnen och ser vad för timings jag kan komma ner till på 3733 MHz. Men so far så har den överträffat mina förväntningar. Nedan ser du en video där han jämför 1600 / 2700x / 3600 - spola till mitten om du vill se spel benchmarks! Det är värt det i mina ögon men du får bilda dig en egen uppfattning efter videon:

https://youtu.be/WsrdicXnay8

Är det inte 3600MHz som gäller för bästa prestanda? De tester som visats innan på minnesklockning gav högst vid 3600MHz och började tappa igen när den gick förbi.

Se: https://www.anandtech.com/show/14525/amd-zen-2-microarchitect...
"It should be noted that even if the DRAM frequency is high, having a slower IF frequency will likely limit the raw performance gain from that faster memory. AMD recommends keeping the ratio at a 1:1 around DDR4-3600, and instead optimizing sub-timings at that speed."

Vid 3733MHz så ska ratiot istället bli 2:1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gör det lätt för dig och kör på en bra X470 bräda Stirrat på tester och videos hela dagen igår och idag och ser verkligen ingen anledning att skaffa en X570 bräda. Visst, det finns en viss liten prestandavinst men den är minimal och verkar absolut inte värd det extra priset. Plockade på mig ett MSI X470 Gaming Pro Carbon för i sammanhanget ynka 2100kr då X570 motsvarigheten kostar 3500kr.

Hela denna lansering verkar just handla om många SKUs men små skillnader :/ Köper man en 3800X vill man ju känna att det var värt de extra 750 kronorna över 3700X, samma med 3600 vs 3600X. Frågan är - kommer det vara värt det?

Det vet vi inte ännu tyvärr.

Jag tog en stor chansning med Ryzen 7 3800X vs Ryzen 7 3700X.

Stod i samma val med Intel i7 7700 vs 7700K och valde den första modellen pga lägre Tdp till Dan A4 lådan.

Ångrade detta rejält i efterhand och vill inte göra samma misstag igen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

elgiganten får in 3800x den 17/7 undrar om det stämmer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

tack

enligt det testet är en 3800x enbart en 3700x med högre boost

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.