Efter leverantörsbytet – SweClockers utan nedtid varje natt klockan 4:30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Vilken typ av felmeddelande / sida får ni? Sitter ni på någon form av VPN eller liknande?
Jag försöker försöker gräva i loggen och luska ut men jag hittar just nu inga fel så ni får gärna hjälpa mig gå till botten med detta.
Vill ni skulle ni kunna få PMa ert ip så kan jag speca ner det ytterligare lite.

Mvh // Anton

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Klorixx:

Ser ut såhär ibland för mig och bad gateways.

Permalänk
Inaktiv

Helt random hur trasig sidan är. Ibland går det att bara F5'a så fungerar den hyffsat, men ganska många gånger ser den ut som i sista bilden där exempelvis citera flera-knappen försvunnit.

Största problemet är att länkar till inlägg och liknande inte fungerar så blir väldigt svårt att följa diskussioner.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@anon5930: Drabbas du av bild 1, 3, 4 och 5 fortfarande? Vi har stängt av den delen av DDoS skyddet. Det var vår quick fix igår kväll.

Bild 2 med 503 jobbar vi på med fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det börjar nog bli lite feature creep nu, vi ska inte bygga en mat- och sovklocka av Sweclockers

Bara vanlig "Nere för underhåll." klockan 04:30 blir lagom för de flesta.

Det var mest en reaktion/tanke på dels det Djhg2000 skrev.
Men även att det varit flera andra i tråden som skrivit att de använt de som en slags att lägga sig signal ("sovklocka").

Jag tänkte ett steg längre...
Att om man exempelvis behöver gå upp 7 på morgonen så är det ganska sent att gå och lägga sig vid 04:30 - 05:00 tiden.
OM man ska använda det som en sovklocka så skulle det kunna vara fördel att kunna sätta det till en tidigare tid än 04:30 om man har något att göra på morgonen/förmiddagen.

Jag har inte sagt att SweClockers "Nere för underhåll." nödvändigtvis är det bästa sättet att avgöra när det är dags att gå att lägga sig.
Utan var mer en tanke att OM man ska använda det på det sättet och det ändå bara är ett placebo meddelande så hade det kunnat vara fördel att välja en annan tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jreklund:

@anders190: Drabbas du av bild 1, 3, 4 och 5 fortfarande? Vi har stängt av den delen av DDoS skyddet. Det var vår quick fix igår kväll.

Bild 2 med 503 jobbar vi på med fortfarande.

Bild 1 och 5 är förekommer fortfarande. Lite osäker på bild 3, då det fåtal ikoner som fattas där inte är lika märkbart. 503-felet har jag inte sett på en bra stund nu iallafall.

När jag svarade på ditt inlägg så är var det i utförandet i bild 5.

Edit: Nu får jag error 503 igen, och ju oftare jag F5 desto mer syns den. Grävt lite mer i webbläsaren och hittat att DuckDuckGo tydligen också har en innehållsblockerare så har inaktiverat den med. Ifall det skulle vara något som påverkar. Men blev nästan ännu mer trasigt nu.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@anon5930: Har du gjort en hård refresh av hemsidan? Dvs tryckt på CTRL + F5 för att forcera in ny CSS, JS och bilder. För det ser ut som att din webbläsare cachat dem som trasiga.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som Anders förut, men nu visas alla bilder visas som vanligt nu (inklusive alla ikoner + faviconen)

När semestern kickar in och man glömmer hur grammatik fungerar
Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av asabla:

Hade samma problem som Anders förut, men nu alla bilder visas som vanligt nu (inklusive alla ikoner + faviconen)

Kanon! Den regeln togs bort vid ca 15:00 idag. Därför jag är lite förvånad om att ni fortfarande drabbas av det problemet.

Permalänk

@jreklund: Bild 1 och 2 har jag drabbats av under hela eftermiddagen och även tidigare under kvällen (men inte den senaste timmen cirka). 2 kanske är något som "skall vara så" just nu iom de åtgärder ni vidtagit. 3-5 har jag inte märkt av/tänkt på under denna tidsperiod då jag sällan skriver något utan mest läser och därför inte registrerar om någon knapp eller dylikt saknas.

Hoppas ni får bukt med problemen framöver iallafall, förjäkla trist om någon/några sitter och aktivt saboterar Sweclockers.
Började väldigt bra efter flytten dock med mycket snabbare och mer responsiva sidbyten överlag. Förhoppningsvis slipper ni, och vi, snart allt trubbel och allt återgår till det nya, och bättre, normala som påbörjades då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jreklund:

@anders190: Har du gjort en hård refresh av hemsidan? Dvs tryckt på CTRL + F5 för att forcera in ny CSS, JS och bilder. För det ser ut som att din webbläsare cachat dem som trasiga.

Provade det innan, vilket oftast gav fel 503. Provade starta om webbläsare (Firefox Quantum 67.0.4 (64-bit) om det skulle ha betydelse) och även hela datorn men får fortfarande felen från de fem bilderna.

Kanske skulle starta om routern när jag ändå håller på. Känns osannolikt men är snabbt testat.

Permalänk
Skrivet av thunderwolf:

@jreklund: Bild 1 och 2 har jag drabbats av under hela eftermiddagen och även tidigare under kvällen (men inte den senaste timmen cirka). 2 kanske är något som "skall vara så" just nu iom de åtgärder ni vidtagit. 3-5 har jag inte märkt av/tänkt på under denna tidsperiod då jag sällan skriver något utan mest läser och därför inte registrerar om någon knapp eller dylikt saknas.

Hoppas ni får bukt med problemen framöver iallafall, förjäkla trist om någon/några sitter och aktivt saboterar Sweclockers.
Började väldigt bra efter flytten dock med mycket snabbare och mer responsiva sidbyten överlag. Förhoppningsvis slipper ni, och vi, snart allt trubbel och allt återgår till det nya, och bättre, normala som påbörjades då.

Bara därför så återkom problembild 1 (och 2) nu igen.
Det som är lite knepigt är att det kan skifta hur många av de Sweclockers-tabbar jag har uppe som påverkas. (Har alltså inga mängder utan i nuläget 5 st med de diskussioner/ämnen jag följer.)
Ibland kommer problembilden ifråga upp på alla allteftersom jag testar dem med - ibland kan jag kolla som vanligt på någon medan någon annan är ett enda haveri.
För tydlighets skull: jag sitter inte och tok-knappar på F5 varken före, under eller efter att detta fenomen yttrar sig.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@thunderwolf: Tack för din feedback. Ingen av de här felen skall ju få finnas. Och vi är lite förvånande att de fortfarande finns kvar. De enda fel vi själva drabbas av är bild 2, så är lite svårt att felsöka de andra problemen.

Vi har ju dock inte givit upp, utan tar nya tag imorgon bitti.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@anon5930 och @thunderwolf: Det låter inte riktigt som att regeln har försvunnit från servern, vi kommer att göra en snabb omstart (~5 sek) imorgon bitti. Och hoppas på att den flushas ut ur systemet.

Permalänk
Medlem

Sitter på Bahnhof och har inte upplevt problem i varken chrome eller firefox

Permalänk

@jreklund: Jag som skall tacka som får njuta av alla välskrivna artiklar och all kunskap jag dagligen får tillgodogöra mig här på Sweclockers - både från nämnda artiklar och från alla kunniga på forumet. Alla år av lurkande och frågor här har gjort att jag vågade mig på att bygga mina egna datorer och greja med mycket annat jag egentligen inte kan så att säga.
Så tålamod finns det gott om, vet att ni gör ert bästa för att få ordning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@anders190: Drabbas du av bild 1, 3, 4 och 5 fortfarande? Vi har stängt av den delen av DDoS skyddet. Det var vår quick fix igår kväll.

Bild 2 med 503 jobbar vi på med fortfarande.

Skrivet av jreklund:

@anders190 och @thunderwolf: Det låter inte riktigt som att regeln har försvunnit från servern, vi kommer att göra en snabb omstart (~5 sek) imorgon bitti. Och hoppas på att den flushas ut ur systemet.

Åtminstone 1, 2 och 3 alldeles nyss i ett stim, så det är helt klart inte borta.

Permalänk
Medlem

Nu exploderade SweC. med bara text och helt utan java/css

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Vilken typ av felmeddelande / sida får ni? Sitter ni på någon form av VPN eller liknande?
Jag försöker försöker gräva i loggen och luska ut men jag hittar just nu inga fel så ni får gärna hjälpa mig gå till botten med detta.
Vill ni skulle ni kunna få PMa ert ip så kan jag speca ner det ytterligare lite.

Mvh // Anton

Hejje!

Har 500/500Mbit Bahnhof och just nu flyter allt på som smör. Tidigare ikväll (strax innan jag postade) fick jag timeout på alla artikelbilder t ex. (Hela "ettan" saknade sina bilder/thumbnails.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jreklund:

@anders190 och @thunderwolf: Det låter inte riktigt som att regeln har försvunnit från servern, vi kommer att göra en snabb omstart (~5 sek) imorgon bitti. Och hoppas på att den flushas ut ur systemet.

Nu verkar det fungera här iallafall.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av anon5930:

Nu verkar det fungera här iallafall.

Kanon! Jag orkade inte vänta tills imorgon bitti. Så startade om servern nyss.

Permalänk
Medlem

@jreklund:
När det kliar lite extra i Sysfingrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Ja, det gäller att göra coola saker för att säkerställa upptiden.

( https://xkcd.com/705/ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var mest en reaktion/tanke på dels det Djhg2000 skrev.
Men även att det varit flera andra i tråden som skrivit att de använt de som en slags att lägga sig signal ("sovklocka").

Jag tänkte ett steg längre...
Att om man exempelvis behöver gå upp 7 på morgonen så är det ganska sent att gå och lägga sig vid 04:30 - 05:00 tiden.
OM man ska använda det som en sovklocka så skulle det kunna vara fördel att kunna sätta det till en tidigare tid än 04:30 om man har något att göra på morgonen/förmiddagen.

Jag har inte sagt att SweClockers "Nere för underhåll." nödvändigtvis är det bästa sättet att avgöra när det är dags att gå att lägga sig.
Utan var mer en tanke att OM man ska använda det på det sättet och det ändå bara är ett placebo meddelande så hade det kunnat vara fördel att välja en annan tid.

Nu är jag lite förvirrad, det är ju jag som är Djhg2000?

Det jag menar är att 4:30 är en tid med stor historisk betydelse. Det finns säkert flera av oss svenska datornördar som fick sin dygnsrytm räddad från att spåra ur totalt av att SweClockers var nere för underhåll 4:30 varje dygn. Tiden passar naturligtvis inte för alla, men det tvingade oss nattugglor att ta en paus och inse att det trots allt finns fördelar med att sova. Se det som en kompatibilitetsinställning för att SweClockare effektivt ska kunna kommunicera med "normalt" folk.

Vore ju faktiskt klockrent om inställningen hette "SweClockan (dyngnskompatibilitet)".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

nu kan jag äntligen shitposta dygnet runt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jreklund:

Kanon! Jag orkade inte vänta tills imorgon bitti. Så startade om servern nyss.

Perfekt!

Permalänk

Fungerar betydligt bättre idag!
Bra fixat grabbar och tjejer!

Permalänk
Medlem

Är det kabeln till hårddisken på bilden?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

det kanske var drivrutinerna till ljudkortet som gjorde det

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu är jag lite förvirrad, det är ju jag som är Djhg2000?

Det skulle man ju kunna tro... *g*
Får skylla på sömnbrist för att jag gick och lade mig 04:30

Jag syftade på kommentarer som:

Skrivet av Blupparen:

Men hur ska man nu veta att man varit uppe för länge?

Skrivet av ajp_anton:

Har stött på detta väldigt ofta på senare tid pga sämst dygnsrytm.

Kommentarer som ger intrycket att det är bättre att gå att lägga sig vid 04:30 - 05:00 tiden än att inte gå och lägga sig alls eller att gå att lägga sig ännu senare.
Men som inte på något vis säger att det är den optimala tiden.

Kommentarerna som antyder att tidigare hade varit bättre.
Även om 04:30 - 05:00 tiden är bättre än inte alls.

Bor man i en tidzon annan än den vi har i Sverige så blev det ju vid en annan tid...

Men för de som bor i Sverige eller annat land med samma tidzon så är det rätt många som har jobb eller skola som börjar före lunchtid.
Okej just nu är det många som har sommarlov eller semester. Men nertiden var inte bara ett sommarfenomen.

Bortsett från semester/lov eller folk som bor i andra tidzoner så är det väl mest folk som "jobbar tider när ingen annan jobbar" eller är arbetslösa som 04:30 - 05:00 är en lagom tid att gå att lägga sig.
Att det är bättre att hinna sova ett par timmar innan jobb/skola än att inte sova alls köper jag.
Men att det är optimalt att bara sova ett par timmar köper jag inte, även om sömnbehovet är olika för olika personer.

OM man ska använda det som "en liten pik för att faktiskt släcka skärmen och sova" så borde det för de flesta i CET (Central European Time) länder vara fördel om det var tidigare än 04:30.