Var köper man kläder som inte kostar allt för mycket?

Permalänk
Medlem

Var köper man kläder som inte kostar allt för mycket?

Inleder med att kläder har aldrig hört till mitt intresseområde! Lodar mest runt i "mysbrallor" och gamla luggätna tröjor.

Måste nu hitta kläder inför en begravning, en kusin till farsgubben. Måste även köpa kläder åt farsgubben.

Kollar runt och inser att det inte är så billigt. Kollat Dressman, Lager 157 och Ellos. Dressman och Ellos är dyra med mina mått mätt. Lager 157 var mer min prisklass men då var det slut på allt jag var ute efter. Drar (i mysbrallor mått mätt) 2XL (Gått ner från 4-5XL), tröjstorlek vet jag inte ens.

Någon med tips om var man köper kläder som inte är alltför dyra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Hade du bott i närheten så hade ju Gekås i Ullared varit ett givet besök.

Men då du bor i Uppland så kanske Thuns vara värt ett besök https://thuns.se/ Ligger ett par mil öster om Uppsala. Har själv varit där för få gånger för att ha någon vettig uppfattning, men kände folk i området som åkte dit förr.

Permalänk
Medlem

Tyvärr när det kommer till kläder för sådana tillfällen så kostar det en slant, iaf om du vill ha någon form av kvalité och passform. Beror sedan på lite hur akut det är med tid, billigaste bästa är att hitta någon skräddare med gott renommé i Asien och måttbeställa, då får du ungefär samma priser som Dressman dock men mycket bättre.
För enbart ett tillfälle, så second hand kan vara ett ställe att kolla, speciellt om man inte måste ha ett set utan kan leva med lite olika stil på delarna.

Online finns en del, Zalando, fyndiq, bon prix m.m. men man får vad man betalar för.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det finns väl Dresmann XL-butiker, om det är storleken som är problemet.

Permalänk
Medlem

Har ni butiker med begagnade kläder? alternativt annonsera efter nåt på fejjan

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Antar att det är kostym/skjorta osv som du är ute efter? Som ovan säger så är detta i princip aldrig "billigt" tyvärr. Hur bråttom är det? Realisationer kan ju vara något att kolla efter, ett par procent på dessa varor kan bli en del hundralappar. Annars kan man väl hyra kostym? Har ingen erfarenhet av det själv dock.

Såg även att HM säljer kavajer/kostym - billigare än så kommer du nog inte undan tyvärr skulle jag tippa.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Kolla runt om det finns något ställe som hyr ut kostymer.
Det är inte billigt men du får snygga kläder och det innehåller allt du behöver. Kanske får kolla om de har din storlek dock.

Jag har kollat runt på lite olika ställen (i Sthlm) att hyra kostym och det har kostat från 800 och uppåt för en helg. Det innefattar byxor, skjorta, manchettknappar och kavaj på de flesta ställen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

https://www.bonprix.se/produkt/kostym-2-delar-kavaj-och-byxa-...

Köpte denna kostym, till min fars begravning. (svart version)

Blev riktigt bra fast den var billig. Kolla in storleksguiden, det kanske finns i din storlek.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Vingåkers factory outlet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vingåkers factory outlet?

Inte särskilt billigt om man inte hittar något man gillar i fyndtältet.

@Beginner: Vet du inte vad du är för storlek och inte vill hålla på och skicka tillbaka kläder så är det ju att köpa i fysisk butik som gäller. Sen beror det väl på vad man är ute efter, kostymbyxor kan du säkert hitta för ~200 kr på H&M. Kavajer brukar kosta från ~600 kr däremot. Kvalité och utbud är ju därefter också.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har köpt i stort sett nya Dressmann Premium-kavajer (prisläge 2500-3000) i mycket bra skick begagnade på Sellpy för 50-100kr. Rekommenderas, men enda problemet är att deras kvalitetskontroll är helt kass så man måste vara beredd att få reklamera ibland (men den fungerar mycket bra).
Köpte en nästan ny Dressmann linnekavaj på Tradera för 150kr för någon månad sedan. Så länge man undviker populära märken kan man fynda rejält.
Ett annat problem med second hand är att färger och tyger kan vara rejält begränsat men har man tålamod funkar det också.
Men som sagt, Sellpy/Tradera har ofta många fynd gällande kläder om du väljer rätt märken.

Sedan gäller det att kolla reor. Jag köpte nyligen riktigt fina svensktillverkade kostymbyxor från nerlagd fabrik för 300kr och Oscar of Sweden-skjortor för 300-500 på sådana reor (Vollmers, Malmö). Gillar OofS eftersom de har fantastiskt utbud av roliga mönster, ofta pärlemorknappar och välsydda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att du missade att ha rubriken: "Vart köper man kläder som inte kostar skjortan?" 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tips! Är ute efter byxor och tröja som passar ihop. Mannen som gått bort var inte "kostymtypen" själv. Dessutom kommer kostymköpet aldrig någonsin bäras igen. (Jepp, svara alla inlägg med samma text.)

Begravningen är den 26 juli. (Dagen efter min magnetkamerundersökning av huvudet, yey)

Tyvärr går pengar före kvalitet, hade vi varit täta hade det inte varit några problem.

Brukade köpa kläder ur Ellos förr innan de blev mer "snobbiga" av sig. (Ja, fult ord men det enda jag kom på nu!)

Skrivet av anon76929:

Hade jag bott i närheten så.

Skrivet av loefet:

Hade du bott i närheten så hade ju Gekås i Ullared varit ett givet besök.

Men då du bor i Uppland så kanske Thuns vara värt ett besök https://thuns.se/ Ligger ett par mil öster om Uppsala. Har själv varit där för få gånger för att ha någon vettig uppfattning, men kände folk i området som åkte dit förr.

Hmm. Thuns kan vara en idé. Inte varit där på länge. Morsan brukade dra oss dit på stenåldern. Sist jag var där för ca tio år sen för att kolla efter jacka så var de bra dyra. Men ska ringa dem och höra. Tack!

Skrivet av Ferrat:

Tyvärr när det kommer till kläder för sådana tillfällen så kostar det en slant, iaf om du vill ha någon form av kvalité och passform. Beror sedan på lite hur akut det är med tid, billigaste bästa är att hitta någon skräddare med gott renommé i Asien och måttbeställa, då får du ungefär samma priser som Dressman dock men mycket bättre.
För enbart ett tillfälle, så second hand kan vara ett ställe att kolla, speciellt om man inte måste ha ett set utan kan leva med lite olika stil på delarna.

Online finns en del, Zalando, fyndiq, bon prix m.m. men man får vad man betalar för.

Jepp. Man får definitivt det man betalar för men "plånboken styr". Tack för onlinetipsen.

Skrivet av keyser:

Det finns väl Dresmann XL-butiker, om det är storleken som är problemet.

Dressman är nog bra men tycker de är rätt dyra för kläder vi i princip bara kommer använda en gång.

Skrivet av riax:

Har ni butiker med begagnade kläder? alternativt annonsera efter nåt på fejjan

Finns ju alltid Sirius Loppmarknad i Uppsala, min morbror köpte alltid sina kläder där.

Skrivet av Fetkoala:

Antar att det är kostym/skjorta osv som du är ute efter? Som ovan säger så är detta i princip aldrig "billigt" tyvärr. Hur bråttom är det? Realisationer kan ju vara något att kolla efter, ett par procent på dessa varor kan bli en del hundralappar. Annars kan man väl hyra kostym? Har ingen erfarenhet av det själv dock.

Såg även att HM säljer kavajer/kostym - billigare än så kommer du nog inte undan tyvärr skulle jag tippa.

Tack! Nä, ingen kostym. Är mer ute efter byxor och någon passande tröja, vill säga något som inte är i stil med Hawaiiskjortor.

Skrivet av SunQ:

Kolla runt om det finns något ställe som hyr ut kostymer.
Det är inte billigt men du får snygga kläder och det innehåller allt du behöver. Kanske får kolla om de har din storlek dock.

Jag har kollat runt på lite olika ställen (i Sthlm) att hyra kostym och det har kostat från 800 och uppåt för en helg. Det innefattar byxor, skjorta, manchettknappar och kavaj på de flesta ställen.

Tack. Nä, inte kostym. Mannen som dog var inte "kostymtypen" själv. Mest ute efter byxor och passande tröja till det.

Skrivet av XripperX:

https://www.bonprix.se/produkt/kostym-2-delar-kavaj-och-byxa-...

Köpte denna kostym, till min fars begravning. (svart version)

Blev riktigt bra fast den var billig. Kolla in storleksguiden, det kanske finns i din storlek.

Tack för länken. Ska kolla upp om det skiter sig i att hitta byxor och passande tröja. Mannen som gått bort var inte "kostymtypen" själv.

Skrivet av RVX:

Vingåkers factory outlet?

Ska googla det.

Skrivet av Petterk:

Inte särskilt billigt om man inte hittar något man gillar i fyndtältet.

@Beginner: Vet du inte vad du är för storlek och inte vill hålla på och skicka tillbaka kläder så är det ju att köpa i fysisk butik som gäller. Sen beror det väl på vad man är ute efter, kostymbyxor kan du säkert hitta för ~200 kr på H&M. Kavajer brukar kosta från ~600 kr däremot. Kvalité och utbud är ju därefter också.

Jepp. Tyvärr för vår del går pris före kvalitet. :/ Mannen som gått bort var inte "kostymtypen" själv så vi är ute efter byxor och tröja som passar ihop.

Skrivet av twk:

Att du missade att ha rubriken: "Vart köper man kläder som inte kostar skjortan?" 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Smsade faktiskt en vän med just det innehållet igår, kom på efteråt den oavsiktilga ordvitsen och var tvungen att påpeka den för honom Göteborgare som han är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag lyfter samma storlek som dig och tyvärr är ju sanningen det att det är svårt att få tag på 2XL i vanliga butiker. Ett alternativ ifall du inte kommer bära det igen är väl att försöka låna av någon vän/familjemedel ifall du har någon med ungefär samma storlekar.

Många butiker har väl fortfarande sommarrea dock, kan vara värt at googla runt lite och se ifall du hittar något som passar dig. Känns som att du borde kunna hitta byxor för runt 300kr och en okej tröja för 150kr typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte särskilt billigt om man inte hittar något man gillar i fyndtältet.

@Beginner: Vet du inte vad du är för storlek och inte vill hålla på och skicka tillbaka kläder så är det ju att köpa i fysisk butik som gäller. Sen beror det väl på vad man är ute efter, kostymbyxor kan du säkert hitta för ~200 kr på H&M. Kavajer brukar kosta från ~600 kr däremot. Kvalité och utbud är ju därefter också.

Är ju tyvärr lite så. Dom har ju mycket kostymer framförallt, men är ju oavsett som du säger inte direkt några dressmann eller H&M priser, även med rabatt.
Man kan dock ha tur och hitta något riktigt bra i fyndtältet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske långsökt men kan du inte låna av nån som har samma storlek?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata