Nvidia presenterar Frameview – verktyg för mätning av bildfrekvens i spel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar Frameview – verktyg för mätning av bildfrekvens i spel

I samband med lanseringen av grafikkort i Geforce RTX 2000 Super-serien avtäcker Nvidia även verktyget Frameview som används till att mäta bilduppdatering i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför får jag en känsla av att AMD kort kommer visa låga resultat med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Lego Master

Meh. Iof har jag GeForce Experience installerat (vilket jag antar detta blir en del av), men generellt använder jag bara FPS-mätaren i Steams overlay. Orka mer info än så?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sgtspiff:

Varför får jag en känsla av att AMD kort kommer visa låga resultat med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Som det står i artikeln så baseras Frameview på PresentMon, samma som OCAT så ska inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Funkar detta på alla Nvidia-kort eller är det specifikt för RTX?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Funkar detta på alla Nvidia-kort eller är det specifikt för RTX?

Läste du ens artikeln? Funkar på AMDs och Intels dio

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Varför får jag en känsla av att AMD kort kommer visa låga resultat med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

if (GPU != NVIDIA)
{ SCORE_AVG = -10 }

eller nåt sånt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Administrativ avgift

Fan bra verktyg endå , inte många verktyg som klarar av att visa rätt förbrukning

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Läste du ens artikeln? Funkar på AMDs och Intels dio

Givetvis, läste den två gånger innan jag postade och nu igen. Ser det fortfarande inte.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Givetvis, läste den två gånger innan jag postade och nu igen. Ser det fortfarande inte.

Informationen lagras även i loggar för vidare analyser i efterhand. Applikationen stöder endast Windows 10 men stöder bildsynkronisering med både Nvidias egna teknik G-Sync såväl som AMD Freesync. Frameview stöder också "en rad olika grafikkort", vilket även innefattar konkurrerande produkter från AMD och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Fan bra verktyg endå , inte många verktyg som klarar av att visa rätt förbrukning

Blir intressant om GN undersöker hur precist det mäter då också och hur just strömmätningen fungerar för AMD/Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Informationen lagras även i loggar för vidare analyser i efterhand. Applikationen stöder endast Windows 10 men stöder bildsynkronisering med både Nvidias egna teknik G-Sync såväl som AMD Freesync. Frameview stöder också "en rad olika grafikkort", vilket även innefattar konkurrerande produkter från AMD och Intel.

Tack, ”en rad olika grafikkort” är ju inte glasklart. Föredrar ju att veta än att gissa sig till vad som menas.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av trickeh2k:

Tack, ”en rad olika grafikkort” är ju inte glasklart. Föredrar ju att veta än att gissa sig till vad som menas.

Nvidia har inte gått ut med exakt vilka grafikkort/IGP:s som stöds. Det presenteras sannolikt den 9:e när applikationen blir tillgänglig för nedladdning. Men med tanke på att det baseras på samma grund som Ocat lär det vara en likvärdigt bred uppsättning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nvidia har inte gått ut med exakt vilka grafikkort/IGP:s som stöds. Det presenteras sannolikt den 9:e när applikationen blir tillgänglig för nedladdning. Men med tanke på att det baseras på samma grund som Ocat lär det vara en likvärdigt bred uppsättning.

Ok, så gissningsvis samma kriterier som Shadowplay då kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Testpilot

Kanske är en dum fråga, men varför skulle man vilja använda detta verktyg över t.ex. MSI Afterburner + RivaTuner Statistics Server?

Visserligen för att mäta energiförbrukning samt prestanda per watt, men för saker som CPU användning, GPU användning, FPS-mätning o.s.v. känns då RVSS som det mer kompletta verktyget för jobbet? I alla fall för gemene man som inte sitter och lägger upp grafer i efterhand baserat på diverse loggfiler.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shudnawz:

Meh. Iof har jag GeForce Experience installerat (vilket jag antar detta blir en del av), men generellt använder jag bara FPS-mätaren i Steams overlay. Orka mer info än så?

Javisst! Särskilt medier som SweClockers, kan jag tro, men även mindre professionella aktörer som vill ta fram siffror.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första man tänkte på var hur de kommer favorisera sina egna kort o arkitekturer.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Då blir frågan 1,5 år efter radeon overlay är det bättre?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kan man ladda hem det än?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Kan man ladda hem det än?

Info
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-frameview-po...

Download
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/technologies/frameview/

Overlay exempel (från artikeln)

Permalänk
Medlem

Blir det då ytterligare ett program man måste öppna och ha körandes i bakgrunden, eller räcker det att installera det så fungerar det per automatik i spel?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova