Nvidia presenterar Frameview – verktyg för mätning av bildfrekvens i spel

Nvidia presenterar Frameview – verktyg för mätning av bildfrekvens i spel

I samband med lanseringen av grafikkort i Geforce RTX 2000 Super-serien avtäcker Nvidia även verktyget Frameview som används till att mäta bilduppdatering i spel.

Läs hela artikeln här

Varför får jag en känsla av att AMD kort kommer visa låga resultat med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Meh. Iof har jag GeForce Experience installerat (vilket jag antar detta blir en del av), men generellt använder jag bara FPS-mätaren i Steams overlay. Orka mer info än så?

Skrivet av sgtspiff:

Som det står i artikeln så baseras Frameview på PresentMon, samma som OCAT så ska inte vara några konstigheter.

Funkar detta på alla Nvidia-kort eller är det specifikt för RTX?

Skrivet av trickeh2k:

Funkar detta på alla Nvidia-kort eller är det specifikt för RTX?

Läste du ens artikeln? Funkar på AMDs och Intels dio

Skrivet av sgtspiff:

if (GPU != NVIDIA)
{ SCORE_AVG = -10 }

eller nåt sånt

Fan bra verktyg endå , inte många verktyg som klarar av att visa rätt förbrukning

Skrivet av Ryzer:

Läste du ens artikeln? Funkar på AMDs och Intels dio

Givetvis, läste den två gånger innan jag postade och nu igen. Ser det fortfarande inte.

Skrivet av trickeh2k:

Givetvis, läste den två gånger innan jag postade och nu igen. Ser det fortfarande inte.

Informationen lagras även i loggar för vidare analyser i efterhand. Applikationen stöder endast Windows 10 men stöder bildsynkronisering med både Nvidias egna teknik G-Sync såväl som AMD Freesync. Frameview stöder också "en rad olika grafikkort", vilket även innefattar konkurrerande produkter från AMD och Intel.

Skrivet av andra94:

Fan bra verktyg endå , inte många verktyg som klarar av att visa rätt förbrukning

Blir intressant om GN undersöker hur precist det mäter då också och hur just strömmätningen fungerar för AMD/Intel

Skrivet av thomson:

Informationen lagras även i loggar för vidare analyser i efterhand. Applikationen stöder endast Windows 10 men stöder bildsynkronisering med både Nvidias egna teknik G-Sync såväl som AMD Freesync. Frameview stöder också "en rad olika grafikkort", vilket även innefattar konkurrerande produkter från AMD och Intel.

Tack, ”en rad olika grafikkort” är ju inte glasklart. Föredrar ju att veta än att gissa sig till vad som menas.

Skrivet av trickeh2k:

Tack, ”en rad olika grafikkort” är ju inte glasklart. Föredrar ju att veta än att gissa sig till vad som menas.

Nvidia har inte gått ut med exakt vilka grafikkort/IGP:s som stöds. Det presenteras sannolikt den 9:e när applikationen blir tillgänglig för nedladdning. Men med tanke på att det baseras på samma grund som Ocat lär det vara en likvärdigt bred uppsättning.

Skrivet av loevet:

Nvidia har inte gått ut med exakt vilka grafikkort/IGP:s som stöds. Det presenteras sannolikt den 9:e när applikationen blir tillgänglig för nedladdning. Men med tanke på att det baseras på samma grund som Ocat lär det vara en likvärdigt bred uppsättning.

Ok, så gissningsvis samma kriterier som Shadowplay då kanske.

Kanske är en dum fråga, men varför skulle man vilja använda detta verktyg över t.ex. MSI Afterburner + RivaTuner Statistics Server?

Visserligen för att mäta energiförbrukning samt prestanda per watt, men för saker som CPU användning, GPU användning, FPS-mätning o.s.v. känns då RVSS som det mer kompletta verktyget för jobbet? I alla fall för gemene man som inte sitter och lägger upp grafer i efterhand baserat på diverse loggfiler.

Skrivet av Shudnawz:

Meh. Iof har jag GeForce Experience installerat (vilket jag antar detta blir en del av), men generellt använder jag bara FPS-mätaren i Steams overlay. Orka mer info än så?

Javisst! Särskilt medier som SweClockers, kan jag tro, men även mindre professionella aktörer som vill ta fram siffror.

Första man tänkte på var hur de kommer favorisera sina egna kort o arkitekturer.....

Då blir frågan 1,5 år efter radeon overlay är det bättre?

Kan man ladda hem det än?

Skrivet av Darkie:

Kan man ladda hem det än?

Info
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-frameview-po...

Download
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/technologies/frameview/

Overlay exempel (från artikeln)

Blir det då ytterligare ett program man måste öppna och ha körandes i bakgrunden, eller räcker det att installera det så fungerar det per automatik i spel?