AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

De är inte bara svåra att uttala sig om, de är omöjliga att uttala sig om i nuläget.

Jag är väl medveten om intersectionacceleratorerna (för det är vad de är. Förutom meningen som nämns vid [0035] "Alternatively, shader functionality can be implemented partially or fully as fixed-function, non-programmable hardware external to the compute unit". Lätt att missa den meningen.) Men enbart de lär inte vara tillräckliga för att nå upp till den prestandan som AMD talar om, eller har beskrivits. För att nå i stort sett försumbar prestandaförlust så bör en semi-lösning mellan shaders och intersectionacceleratorer inte vara tillräcklig, utan det krävs förmodligen något utöver det (då inte ens Turing kan nå den prestandan). Om det är filterenheter eller något annat som krävs för att nå sådan prestanda vet jag inte. Jag tvekar dock inte ett dugg på att vi kommer ha 4-7x intersectionprestanda inom 5 år. Kvar är problem som gäller BVH hantering, t.ex uppdatering av befintliga strukturer. Förhoppningsvis löses de under tiden.

Det finns även BVH instruktioner för Gfx1011 (vilket bör vara Navi12 enligt vissa).

Mest intressant imo är hur skillnaden mellan de olika RT implementeringarna kommer ge olika beteenden, AMDs lösning kommer säkert ta upp mindre plats än Nvidias lösning. Men å andra sidan borde Nvidias lösning inte stjäla lika mycket prestanda från resten av graffikkortet (även om TDP begränsar den maximala gränsen).

Lite info om Radeons hämska logik bakom namngivning av kretsar: Första siffran anspeglar oftast(!) generation eller arkitektur och den andra siffran anspeglar en senare variant utvecklad senare. Ibland stämmer dock inte detta till 100% då Polaris 22 egentligen borde heta Vega 11 eller 12.

Polaris 10 = 232mm2 (RX 480)
Polaris 11 = 123mm2 (RX 460)

Polaris 20 = Polaris 10 på 12nm istället för 14
Polaris 21 = Polaris 11 på 12nm istället för 14
Polaris 22 = 208mm2 (liten PCIe Vega med HBM, heter polaris pga drivruitiner)

Polaris 30 = Polaris 20 på 12nm istället för 14nm

Vega 10 = 495mm2 (Vega 64)
Vega 20 = 331mm2 (Radeon VII)

Navi 10 = 251mm2 (Navi 5700 XT)

Dold text

Med denna info kan man potentiellt antyda att Navi 12 är som Polaris 22 där arkitekturen är baserat på en större syskon-krets med annan arkitektur, men pga frysta drivrutiner var kretsen tvungen att döpas till ett annat "fel" namn.

Kan också ha helt fel, men vi lär ju få veta om något år.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

RX 570 och Vega 56 är bästa korten i sina segment gällande pris/prestanda så vet inte vad du snackar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stämmer. 5xx-serien är bra budgetkort. Vega 56 är väl på utgång, så de får man väl inte tag på så länge till. Men annars stämmer det att det är prisvärda kort, just nu i alla fall. Var ju lite samma sak där vid släpp, även om mycket kunde skyllas på mining då.

Syftade mer överlag på hur priserna bara verkar gå upp på grafikkort, medan man får mindre och mindre för pengarna, relativt sett. Samtidigt går priserna ned på i stort sett allt annat inom elektronik och datorkomponenter. Det tycker jag är konstigt i alla fall.

Men det spelar ju lite in på det jag sa om att ingen köper AMD ändå, så det är kanske inte så konstigt om de skiter lite i det och mest slänger ut något för syns skull, kanske försöker köra med lite marginaler för att få in lite cash på det som faktiskt säljs. För oavsett hur man ser på det så dominerar Nvidia ganska hårt för tillfället, rent prestandamässigt.

Är dock bra att de fick sig en rejäl käftsmäll med en dryg halvering av kvartalsrapporten för första och andra kvartalet 2019. Kanske folk har börjat tröttna på att betala en arm och ett ben för ett instegskort som RTX 2060?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Intressant video om Navis encode-möjligheter. Ser sjukt lovande ut, men i sann AMD-anda buggigt som fan.

Verkar som dom vill ha Google & Co som kund.

https://www.youtube.com/watch?v=Yi-_T3vsv-Q

Uppskalningen verkar också grym!

De pratar om uppskalningen vid 17:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Är också intresserad av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dat kylarlösning Amd!!:):). Allvarligt talat så borde det vara straffbart att vara så inkompetenta....skäms Amd!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Kanske folk har börjat tröttna på att betala en arm och ett ben för ett instegskort som RTX 2060?

Skulle iofs inte kalla 2060 för ett instegskort när det finns 3 modeller under den.

Men ja, bygga gamingdator har överlag blivit ganska kostsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Är också intresserad av detta.

hardware unboxed håller tydligen på och testar antilagg just nu och corteks som hade testat det sa att han inte märkte någon skillnad. Han ville ha en slider för imagesharpening istället för att funktionen ger max då det är en toggle on off.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Här kan ni höra hur korten låter under load, spola fram till 5:10
https://youtu.be/U1y-J0p-uJc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Svensk moms ..

Dock får man inte glömma att nVidia har tex. 2060 Super för samma pris som 5700XT (399$) och priset direkt från nVidia är 4699 kr. Vart kommer dessa 300 kr som de Svenska återförsäljarna vill ha (tex. komplett.se) som nVidia inte behöver bry sig om att betala trots att priset listar i Svenska kronor på deras Svenska site...? Betalar man mindre moms sats när man köper från nvidia då?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Här kan ni höra hur korten låter under load, spola fram till 5:10
https://youtu.be/U1y-J0p-uJc

Skickades från m.sweclockers.com

Låter en del ja. Sen kommer det ju inte att höras lika mycket om man har den monterad i ett ljuddämpat chassi, kanske under skrivbordet som i en öppen testbench?
Tycker för övrigt det låter mindre än vad jag minns att ref av 290X som jag hade en gång i tiden gjorde (bytte kylare ganska kvickt...).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

1080ti verkar ha varit ett kanonköp. Undra när man får ett lika bra gpu för dom pengarna nästa gång.

Hoppas AMD är villiga att ge sig in i toppracet även bland gpu’er, där kan dom verkligen bli prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Mest intressant imo är hur skillnaden mellan de olika RT implementeringarna kommer ge olika beteenden, AMDs lösning kommer säkert ta upp mindre plats än Nvidias lösning. Men å andra sidan borde Nvidias lösning inte stjäla lika mycket prestanda från resten av graffikkortet (även om TDP begränsar den maximala gränsen).

Som beskrivits i citatet så behöver AMDs lösning inte vara skild från NVIDIAs. De kan ha en separat enhet som går igenom BVH:n.

Skrivet av wowsers:

Lite info om Radeons hämska logik bakom namngivning av kretsar: Första siffran anspeglar oftast(!) generation eller arkitektur och den andra siffran anspeglar en senare variant utvecklad senare. Ibland stämmer dock inte detta till 100% då Polaris 22 egentligen borde heta Vega 11 eller 12.

Polaris 10 = 232mm2 (RX 480)
Polaris 11 = 123mm2 (RX 460)

Polaris 20 = Polaris 10 på 12nm istället för 14
Polaris 21 = Polaris 11 på 12nm istället för 14
Polaris 22 = 208mm2 (liten PCIe Vega med HBM, heter polaris pga drivruitiner)

Polaris 30 = Polaris 20 på 12nm istället för 14nm

Vega 10 = 495mm2 (Vega 64)
Vega 20 = 331mm2 (Radeon VII)

Navi 10 = 251mm2 (Navi 5700 XT)

Dold text

Första siffran kan också indikera tillverkningsprocess. Polaris 2x är fortfarande på 14nm och inte 12nm som du (råkade) skriva, men förbättrad nod (når högre klockhastigheter). Polaris 22 är mest lik vega, men har inte saker såsom rapid packed math. Så den är egentligen varken Polaris eller Vega. Skulle säga att det är den fula ankungen.

Skrivet av wowsers:

Med denna info kan man potentiellt antyda att Navi 12 är som Polaris 22 där arkitekturen är baserat på en större syskon-krets med annan arkitektur, men pga frysta drivrutiner var kretsen tvungen att döpas till ett annat "fel" namn.

Kan också ha helt fel, men vi lär ju få veta om något år.

Sista siffran är bara när den påbörjades. Polaris behöver inte vara normen.

Navi12 och Navi14 är båda baserade på Navi10. Navi12 och 14 (namnen gissar jag) skiljer sig från Navi10 med att de kan utföra de kryssproduktsinstruktioner som introducerades i Vega 20 (låter väldigt compute-aktigt), samt även andra mer avancerade typer av dem (gissar jag).Men de måste nog ha en annan typ av CU än Navi10 för att kunna använda detta. Navi14 skiljer sig i den bemärkelsen att den inte har en bug med LDS som Navi10 och 12. Mer än så kan man nog inte säga, men det är inga driver förhinder. Utöver dessa finns en Navi21 (som bör vara den intet existerande Navi11 på 7nm+), men ingen kod finns till den.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Hardware Unboxed håller på med en video om just det. Förstod jag det hela rätt så skulle den komma upp idag (måndag).
https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Avstängd

Äsch, får idag mellan kl 18-22 hemleverans från inet med ett RX 5700 och en Ryzen 3600 Semestern är räddad!

Permalänk
Medlem

Reaktionen och prissänkningarna från AMD räddade det hela en del. Mod de ursprungliga priserna hade det varit för lite prestanda per krona. Men korten presterar intressant bra med tanke på att de inte verkar vara de tänkta toppmodellerna. Så framtiden kan vara spännande från AMD även inom GPU-segmentet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Dat kylarlösning Amd!!:):). Allvarligt talat så borde det vara straffbart att vara så inkompetenta....skäms Amd!!

Handlar inte om inkompetens. De har i intervju med PCWorld talat om just detta och att de väljer denna lösning för att kunna garantera att anändare med olika typer av lådor och lösningar ser den prestanda som AMD officiellt gått ut med. Denna lösning påverkas helt enkellt minst av andra komponenter etc i lådan och värmer inte upp en liten låda och få kortet att klocka ner osv.

De har full förståelse för att det finns folk som vill ha en annan lösning och säger att de mer än gärna då får köpa ett kort ifrån deras partners.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Grattis AMD! Då har ni sålt ett kort med referenskylare idag

Det är ju kul att det går bra för dem. Deras cpuer och grafikkort är ju inte dåliga.🙄
Sen är det inte bara jag som köpt 5700xt så de har sålt mer än 1 kort .

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Det finns tester här (har lagt tidsstämpel).

Jag har testat anti-lag själv på min RX480 och jag kan säga att det fungerar.
Man märker att det fungerar genom den udda känsla som går genom kroppen när du märker att något förändrats, men kan inte exakt avgöra vad (lite som att falla i VR). Detta är en ej exakt mätmetod (alla personer är inte lika känsliga, inte heller kan det mätas/kontrolleras lätt. AMD gjorde ett försök i open source OCAT, så du kan se om de fuskar). Allt jag kan säga är att jag trodde inte på det när jag först hörde det, och när jag väl fick uppleva det så verkade mest som svart magi. Jag ska köra med det i framtiden (men verkar inte fungera med radeon chill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det finns tester här (har lagt tidsstämpel).
https://youtu.be/Yi-_T3vsv-Q?t=906

Jag har testat anti-lag själv på min RX480 och jag kan säga att det fungerar.
Man märker att det fungerar genom den udda känsla som går genom kroppen när du märker att något förändrats, men kan inte exakt avgöra vad (lite som att falla i VR). Detta är en ej exakt mätmetod (alla personer är inte lika känsliga, inte heller kan det mätas/kontrolleras lätt. AMD gjorde ett försök i open source OCAT, så du kan se om de fuskar). Allt jag kan säga är att jag trodde inte på det när jag först hörde det, och när jag väl fick uppleva det så verkade mest som svart magi. Jag ska köra med det i framtiden (men verkar inte fungera med radeon chill).

Har du testat med högre FPS?
Har varit lite nyfiken på hur det fungerar sedan jag såg den här videon:

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att detta är små kretsar som är billiga för AMD att tillverka. Ingen svindyr HBM-teknik heller.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Någon som hittat siffror på hur H.265 encoding presterar med dessa? Har bara hört att dom presterar bättre än 2080Ti i det scenariot men vill hitta jämförelser.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, men fan dom kunde gjort en papperslansering. Det hade varit vettigt. Korten kunde släppts idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, du missade "Next Horizon" eventet 11/6 helt eller? När de"lanserade" alla 3 RX 5700/5700 XT/5700 XT 50th med att de släpps datum den 7/7, finns t.om. en artikel här på Sweclokcers om detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27720-amd-demonstrerar-spel...

Så de har ju gjort en "papperslansering"av detta redan.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Hmm, du missade "Next Horizon" eventet 11/6 helt eller? När de"lanserade" alla 3 RX 5700/5700 XT/5700 XT 50th med att de släpps datum den 7/7, finns t.om. en artikel här på Sweclokcers om detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27720-amd-demonstrerar-spel...

Så de har ju gjort en "papperslansering"av detta redan.

Jag tänkte mer att dom kunde låtit tekniksidor fått släppa sina recensioner för någon vecka sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ingen HDMI 2.1 här heller? Nåja, vad är väl en bal i tv-rummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

Har du testat med högre FPS?
Har varit lite nyfiken på hur det fungerar sedan jag såg den här videon: https://youtu.be/uPpdtXFx7gQ?t=230

Vid 145 FPS testade jag med och prestandan var exakt samma både på och av (mer respons med anti-lag), skillnaden var dock mer markant vid 60FPS.
Finns andra tester här som bekräftar att jag, på min 60Hz skärm, faktiskt kan känna av skillnaden. Vid högre FPS verkar skillnaden i FPS förlust vara låg, vid lägre så är den högre (detta ÄR logiskt, då CPU:n väntar till ett bra tillfälle att minimera lag). Jag tycker det helt klart är värt det.

Tydligen så ska bara DX11 stödjas av äldre kort, medan Navi också stödjer Dx9. Laddade ner CS:GO för att testa där, men fungerade ej på RX480 p.g.a Dx9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Någon som hittat siffror på hur H.265 encoding presterar med dessa? Har bara hört att dom presterar bättre än 2080Ti i det scenariot men vill hitta jämförelser.

Kolla videon som jag och några till delat ifrån EposVox ovan. Han pratar med Wendell om detta en del. Äsch, jag klistrar in länken en snabbis.

https://youtu.be/Yi-_T3vsv-Q

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De pratar om uppskalningen vid 17:00.

Jag vet inte om jag har bättre glasögon än honom, men jag ser det tydligt och framför allt "känner" det när jag tittar på de olika sidorna i videon. Det känns som ögonen fokuserar snabbare på den sidan där det är mer detaljer.

Det kvittar vilken leverantör som levererar upscaling för mig, det är fan inte tillräckligt bra för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

5700-serien imponerar rätt stort just nu på FPS/krona.

Vega 56 blir bara billigare och mer prisvärd. Tänk om kortet kunde släppts utanför miningboomen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Jag vet inte om jag har bättre glasögon än honom, men jag ser det tydligt och framför allt "känner" det när jag tittar på de olika sidorna i videon. Det känns som ögonen fokuserar snabbare på den sidan där det är mer detaljer.

Det kvittar vilken leverantör som levererar upscaling för mig, det är fan inte tillräckligt bra för mig.

Det är som DLSS, det går inte att trolla.
Man får något som är mellan 1440 och 4k, inte mer, men det kan ju vara ganska bra även det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Så där AMD, mindre brus från kylaren, jag bjuder på idén, börja implementera nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |