Ni som har M2 systemdisk

Permalänk
Medlem

Ni som har M2 systemdisk

Har själv en slot ledig och behöver mer plats. Vad kör ni för modeller och har ni några problem med värme?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Använder samsung 970 och kör i slotten närmast (precis under) cpun.
Har stora problem med värmen där trots att jag monterat en kylfläns på ssdn.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Hur märker man av om man har problem med värme? Går datorn segt eller?

Permalänk
Medlem

Har en 970 evo, sitter under cpun typ. Inga problem alls här.
Har bra ventilation lådan, inte märkt av några värmeproblem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en Evo 970 plus och den blir runt 55 grader under hård belastning.
Sitter en bra fläns över den som sitter på rog Strix z390-i moderkort

Permalänk
Medlem

kör samsung 970 pro, inga problem med värme.
har dock bra med kylning över komponenterna.
testade att sätta en kylfläns på den för skojs skull, fungerade lika bra med som utan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

har en 960 evo i ett litet mitx chassi, och jag tror 56-57 har den varit uppe i som max.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Använder samsung 970 och kör i slotten närmast (precis under) cpun.
Har stora problem med värmen där trots att jag monterat en kylfläns på ssdn.

Skrivet av SanTeoX:

Har en 970 evo, sitter under cpun typ. Inga problem alls här.
Har bra ventilation lådan, inte märkt av några värmeproblem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon298854:

Jag kör med en Evo 970 plus och den blir runt 55 grader under hård belastning.
Sitter en bra fläns över den som sitter på rog Strix z390-i moderkort

Skrivet av aragon:

kör samsung 970 pro, inga problem med värme.
har dock bra med kylning över komponenterna.
testade att sätta en kylfläns på den för skojs skull, fungerade lika bra med som utan.

Skrivet av Blacksheep:

har en 960 evo i ett litet mitx chassi, och jag tror 56-57 har den varit uppe i som max.

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har själv en slot ledig och behöver mer plats. Vad kör ni för modeller och har ni några problem med värme?

Jag har en 960 evo och om den blir varm vet jag inte men kan heller inte säga att jag märker någon skillnad i prestanda mot min gamla Samsung 830 SSD.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@firstofmay

Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Absolut kört os på "vanlig" ssd innan, märkt något med ögonen??? njaaaaaa tror inte det, men placebo effekten finns där, så det känns i alla fall som att håret ligger lite mer slickat längs med huvudet när man kör. dock var "vill ha" effekten så stor att det käns helt riktigt...

men det finns nog användare här som kan ge dig exakta siffror, om det är eller inte...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Det beror snarare på hur du använder datorn och i detta fall enheten. Det finns helt klart skillnader i hastighet för vissa scenarion. Men om man tänker sig relativt normal användning av en dator? Nope, köp den billigaste SSDn du hittar. Du kommer inte märka någon skillnad alls.
Det kommer ej vara någon skillnad i hur snabbt program startar, hur snabbt spel laddar, hur fort du får upp Firefox och lullar in på youtube eller sweC.

Där emot finns det andra områden, som andra på sweC även har skrivit om där en snabb NVMe enhet kan vara till fördel. Men det handlar oftast om folk som använder det i jobbet och jobbar med data i områden av X00GB där stora mängder data behöver laddas eller flyttas runt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Samsung 950 Pro.

Aldrig haft problem.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Samsung 960 EVO på Asus Strix X470 Gaming-F. Lite pill att få dit men annars funkar prima, har inte märkt av något värmestrul, men å andra sidan så har jag ingen aktiv övervakning av det.

I skrivande stund säger S.M.A.R.T 36 grader genom Samsung Magician.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Ubuntu Linux bootar märkbart mycket snabbare med min Samsung 970 NVMe - disk än min gamla Corsair SATA SSD: på ett par sekunder mot kanske tio sekunder tidigare.
Linux har inte tricks för sig för att starta snabbare som Windows har. När Windows startar så laddas vissa systemprogram från något som liknar sömnläge istället för att startas från början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Nej inte om jag jämför med mina andra ssd när det gäller boot, möjligen att spel laddar snabbare, för min del är det när jag för över filer det märks. mycket stor skillnad när jag kör backupper.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en NVMe PM981 och den idlar i runt 37C. I benchmark går den upp i 47-52C. Sitter monterad under en lucka på mobo:t och kyls av en fläkt.

Skrivet av hypermode:

Hur märker man av om man har problem med värme? Går datorn segt eller?

Enheten börjar throttla och man tappar prestanda. Vet dock inte hur pass mycket det märks när man har +3000MB/s läshastighet

Datorn i helhet blir inte seg utan det är endast enheten som throttlar och sölar ner sig.

Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Har en 830, 850 EVO och en PM981 (Samsung OEM). Märker absolut ingen skillnad i normalt användande mellan dom 3. Det är bara gött att ha bra lagring på en ultrasnabb enhet. Vissa spel kan flyta bättre med låga latenser

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det beror snarare på hur du använder datorn och i detta fall enheten. Det finns helt klart skillnader i hastighet för vissa scenarion. Men om man tänker sig relativt normal användning av en dator? Nope, köp den billigaste SSDn du hittar. Du kommer inte märka någon skillnad alls.
Det kommer ej vara någon skillnad i hur snabbt program startar, hur snabbt spel laddar, hur fort du får upp Firefox och lullar in på youtube eller sweC.

Där emot finns det andra områden, som andra på sweC även har skrivit om där en snabb NVMe enhet kan vara till fördel. Men det handlar oftast om folk som använder det i jobbet och jobbar med data i områden av X00GB där stora mängder data behöver laddas eller flyttas runt.

Har redan vanlig SSD så köper inte M2 för att få snabbare hastighet, mest att jag behöver mer plats och gärna blir av med en 2.5 enhet. Skulle jag göra prestandavinster i något område blir det mest ett plus i kanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor. Vissa modeller, t.ex. Samsung 860 EVO, finns i både 2.5" och M.2 storlek, och presterar i stort sett identiskt eftersom båda varianterna kommunicerar över SATA. Om det är prestanda du vill jämföra så är det istället SATA vs. PCIe du ska jämföra, där t.ex. Samsung 950/960/970 är PCIe-SSDer i M.2 formfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor.

Sant. Det är viktigt att skilja dem åt.

Själv ser jag dock ingen poäng med att köpa en SATA-SSD i M.2-format till en vanlig PC, och därför förknippar jag "M.2" med "NVMe".
Att dra en sladd och hitta en plats för en 2.5"-disk brukar inte vara ett problem. Däremot kan vissa mITX-moderkort ha M.2-platsen på baksidan av kortet, och i vissa lådor så skulle det t.om vara ett dåligt val då disken skulle få sämre kylning där än en 2.5"-disk skulle.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Själv ser jag dock ingen poäng med att köpa en SATA-SSD i M.2-format till en vanlig PC, och därför förknippar jag "M.2" med "NVMe".

Jag har sett många som valt en M.2 SATA SSD just för att slippa kablar, så det är inte alla som gör den kopplingen. Och det är ju bra om alla talar samma språk för att undvika missförstånd, det vore ju tråkigt om TS t.ex. köpte en M.2 SATA i tron om att alla M.2 SSDer är snabbare än 2.5" SSDer.

NVMe är för övrigt protokollet som SSDerna pratar, d.v.s. jämförelserna är M.2 <=> 2.5" (formfaktor), PCIe <=> SATA (gränssnitt), samt AHCI <=> NVMe (protokoll). I praktiken så använder alla SATA-SSDer AHCI och alla PCIe-SSDer NVMe, men det har funnits undantag.

Permalänk

hej jag använder intel 660p 1tb. den sitter under kylflänsen på mitt moderkort z370-a prime . alltid 30-35 grader oavsett vad

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Samsung 960 evo nvme. Köpte kylfläns när jag köpte den så inte provat utan, inga problem med iaf. Under GPUn.

Snabbare än mina vanliga SSD 850 512gb? Nej inte det minsta i varken spel osv.
Enda gången det märks är om jag hanterar en fil på själva NVME disken, en större fil. Men det gör jag inte ofta så.

Permalänk
Medlem

@firstofmay:

1TB Intel 660p för 1099kr, extremt prisvärd och du märker inte skillnaden till dyrare diskar såvida du inte flyttar flera hundra GB åt gången då hastigheten kan droppa endel.

Ingen kylning alls, maxar ut runt 46c vilket är otroligt bra då.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har en 960 som fungerar felfritt utan värmeproblem, direkt under CPU i ett ATX chassi.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Ångrar att jag bytte ut min gamla m2 disk som satt i en OEM laptop mot en 970 plus. Behöver inte prestandan och märker inte heller av den.

Sitter monterad under lucka på mobo, under grafikkort med semi-passiv kylning.

Har sett peak temperatur på 80+ grader på disken. Innan grafikkortets fläktar börjar snurra.

Permalänk
Medlem

Samsung 970 på baksidan av ett m-ITX.
Den ä uppe i ~75C under full load med kylfläns på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor. Vissa modeller, t.ex. Samsung 860 EVO, finns i både 2.5" och M.2 storlek, och presterar i stort sett identiskt eftersom båda varianterna kommunicerar över SATA. Om det är prestanda du vill jämföra så är det istället SATA vs. PCIe du ska jämföra, där t.ex. Samsung 950/960/970 är PCIe-SSDer i M.2 formfaktor.

Generellt verkar ju dock M2 diskar snabbare både i läs- och skrivhastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Generellt verkar ju dock M2 diskar snabbare både i läs- och skrivhastigheter.

Ja, på samma sätt som att bilar utan baksäte generellt är snabbare än de med baksäte. Många M.2-diskar är PCIe-diskar, men långt ifrån alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkie:

Använder samsung 970 och kör i slotten närmast (precis under) cpun.

Samma här, men har inte haft några större problem med värmen trots relativt kass kylfläns (tills vidare pga platsbrist då jag just nu använder ett stort luft torn till CPU kylningen (håller på att göra om vattenkylningen så har inte alla delar hemma ännu), vet ej varför det verkar skilja så mycket i temperatur dock...

Edit, min är PCIe.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kör min 970 Evo Plus i en PCIE port, har en 140mm fläkt som blåser mot den och grafikkortet på 5v. Temperaturen ligger på 48 grader enligt CrystalDisk.