AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har tänkt köpa en R5 men som det ser ut nu så är de överklockade till maximum från kartong. Inte bra för oss som tycker om överklocka manuellt.

Förr var det spänningen som avgjorde stabiliteten....nu är det temperaturen-
Så för att få den boost som AMD kommer ut med...är den maximala frekvensen som fås endast vid optimala förrhållandena!!! 95% av användarna kommer knappast att se den boost som AMD "missleder" med.

https://i.imgur.com/wJvU6bV.jpg

Så enligt denna tabell "all core" 4,5Ghz får vi glömma och bara drömma om.
https://www.youtube.com/watch?v=WXbCdGENp5I

jag säger bara som der8auer....WHY AMD???

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacwf9/psa_ryzen_3000_g...

Permalänk
Skrivet av SilenceLotto:

Hej! Någon som har hittat någon recension som jämför prestandan mellan olika styrkretsar? Jag sitter på ett 350 moderkort och är lite nyfiken på ifall prestandan på 3600 är lika på exempelvis ett 350 och ett 570 moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

det jag har sett så har prestandan varit +-0 på de bilder/videor jag har sett

Jag har skaffat ett billigt 350 med...men tror jag lägger in en begagnad 2600 i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Alla är överens om att 3000-serien totalt utklassar Intel i flertrådad prestanda men intrycket jag får gällande gaming skiljer en del mellan olika recensioner.

Gamers Nexus får 3900x att se rätt klen ut jämfört med 9900k. De har lite mer potential att hämta med bättre RAM-minnen men känns som om det inte kommer räcka så långt.

SweC får 3900x att se lite bättre ut, mest för att det inte inkluderar data om överklockning med 9900k.

LTT får det att se ut som om 3900x bara ligger 5% under 9900k i gaming...?
Se hela videon för detaljerna men här är deras summering:
https://i.ibb.co/NKFRg0R/LTT-3900x-weighted-score.png

En faktor är att de använder DDR4-3600 16-16-16-36, en annan är att de har benchmarks med spel som Rainbow 6 Siege där 3900x ligger 17% över 9900k (dock med tveksamma 1% lows) och CS:GO där de drar lika. Sen kanske de räknar in gaming + streaming också? De nämner även att de märkte bättre performance i Battlefield 5, framförallt mer stabil fps från vad jag kunde se, när de streamade med OBS än när de inte streamar. Deras slutsats va att 3900x presterar bättre om den begränsas till ett CCX-kluster, vilket de testade:
https://i.ibb.co/c3YBTVm/Ryzen-9-3900x-locked-to-1-ccx-cluster.png

Så den som fortfarande drömmer om en 3900x som sin älskade spelprocessor kan hoppas på att vi får se ytterligare prestandavinster med:
- Ännu snabbare RAM, "sweet spot" 3733MHz, med tighta timings (14-14-14-34?)
- Drivrutiner / windows scheduler / spel optimerade för 3000-seriens arkitektur, så att beräkningar med beroenden till varandra så ofta som möjligt kan hållas inom samma CCX-kluster (heja heja "game cache"! )
- Bättre stöd för många kärnor och trådar i spel framöver

Vad tror ni, kan vi vara hoppfulla?

Du kan inte jämföra från site till site då LTT inte körde några 720p tester som Sweclockers gjorde. I verkligheten använder folk upplösningarna 1080p och 1440p. Och de upplösningarna är intel runt 5-10% före. BF5 1080p Sweclock 9900K vs. 3900X skiljer det 4 frames imellan som ett exempel. Glöm alla 720p resultat.

Sen har det ju kommit fram under natten att boost frekvenserna som hälften av alla techsiter ser är ju helt galna. Joker productions tex. såg inte sin 3900X boosta över 4250 MHz. Så moderkorts tillverkarna har en del att göra i UEFI väg tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Och den här:

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Bra processorer, men dodgy launch, särskilt från Asus.

Största problemet är kylningen, bara en sån sak att Matisse blir varm i hörnorna på heatspreadern, dom flesta kylare är inte gjorda för att kyla hörnorna.

Dom som vill ha högst frekvens, för spel, skall välja 6-core chiplets. Dom boostar all core högre för dom är lite svalare dvs 3600, 3600X och 3900X. 8-core chiplet boostar ca. 100MHz lägre all core pga värmen.

Förklarar varför 3800X inte står att finna, det finns inte silikon som klarar dom utlovade specsen som är för optimistiska. 3800X kommer att behöva vara extremt cherry picked, 3950X ännu mer så därför det är launch i September.

Är alltså fortfarande 3600 som är stjärnan med lågt pris och bäst termiska förutsättningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag vet inte hur du får det till att namnet Sweclockers betyder "spel och överklockning". Det sistnämnda kan jag ju hålla med om. Visst många trådar och recensioner handlar om hur hårdvara presterar i spel, så absolut är det en viktig del av Swec. Att de flesta nog också är intresserade av teknisk utveckling på framkant av hårdvara torde också vara sant. Här är ju också både det som presterar allra bäst i de scenarier som man själv råkar föredra intressant, liksom vad man får för pengarna man spenderar utifrån den köpkraft man råkar besitta.

Det är därför de yngsta och mest opålästa dyker upp när det gäller GPU och CPU recensioner och diskussions nivån hamnar i toaletten jämfört med andra recensioner. Därför också jag lämnade Sweclockers som primär site för nyheter och recensioner för en herrans massa år sedan då jag hittade platser där man kan föra mer mogna konversationer.

Jag skulle vilja ha en "OldClockers" där det inte finns nån gaming sektion (dock där man testar gaming benchmarks).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag vet inte hur du får det till att namnet Sweclockers betyder "spel och överklockning". Det sistnämnda kan jag ju hålla med om. Visst många trådar och recensioner handlar om hur hårdvara presterar i spel, så absolut är det en viktig del av Swec. Att de flesta nog också är intresserade av teknisk utveckling på framkant av hårdvara torde också vara sant. Här är ju också både det som presterar allra bäst i de scenarier som man själv råkar föredra intressant, liksom vad man får för pengarna man spenderar utifrån den köpkraft man råkar besitta.

Tja, inte ser jag många tester av mjukvara för t ex videoredigering eller ekonomiprogram

Sweclockers är för spel och överklockning. Två områden där Intel fortfarande härskar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har tänkt köpa en R5 men som det ser ut nu så är de överklockade till maximum från kartong. Inte bra för oss som tycker om överklocka manuellt.

Förr var det spänningen som avgjorde stabiliteten....nu är det temperaturen-
Så för att få den boost som AMD kommer ut med...är den maximala frekvensen som fås endast vid optimala förrhållandena!!! 95% av användarna kommer knappast att se den boost som AMD "missleder" med.

https://i.imgur.com/wJvU6bV.jpg

Så enligt denna tabell "all core" 4,5Ghz får vi glömma och bara drömma om.
https://www.youtube.com/watch?v=WXbCdGENp5I

jag säger bara som der8auer....WHY AMD???

Kanske hänger ihop med ryktet om att något är fel i BIOS och boost kommer att gå högre när det fixats? Vet ej.

Temperaturen har alltid varit en viktig faktor, hade du haft lägre temp förr kunde du haft lägre spänning då också. Alla tycker olika om vad som är deras sweet spot.

Kanske är det så att 7 nm ger så liten värmeavledande yta att temperaturen blir en tydligare begränsande faktor nu än förr. Är det orsaken att singeltrådade saker faktiskt presterar bättre på Intel än AMD? IPC verkar ju äntligen jämförbar men AMD kan inte klocka lika högt (finns fler faktorer såklart än nodstorlek).

Det var en diskussion om nod-storlek för ett tag sen där jag hävdade att 7nm troligen är slutet för konsument-CPU:er. Bara batteridrivna prylar som behöver energieffektivare lösningar kommer att fortsätta ner till 5 och 3 nm. Jag tror att Intel är väl medvetna och inte heller har så bråttom ner med konsument-processorerna till 10 och 7 nm som många hoppas - vägs ände är nära. #17836416

En intressant tanke är att Zen2 kanske faktiskt hade kunnat klocka högre i singeltråd/två-trådsprestanda på 10-12 nm än på 7 nm. Spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tja, inte ser jag många tester av mjukvara för t ex videoredigering eller ekonomiprogram

Sweclockers är för spel och överklockning. Två områden där Intel fortfarande härskar.

.

Antar att jag är bannlyst här då, som inte överklockar för tillfället och dessutom *flämt* gör annat än att bara spela på datorn

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den kostar €265 på mindfactory.de

Svenska handlare som tar ut överpriser och sedan gnäller om kemikalieskatter och copyswede? Trots att inget av det tas ut på tex processorer.

Bara en gissning, men de svenska återförsäljarna behöver nödvändigtvis inte höja priset på bara de varor som berörs av avgifterna. De kan höja på alla, om det är vettigare för den enskilda återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@TechGuru:

vill man förstå "zen2" frekvenserna så är detta inlägg allt man behöver läsa:

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-technical-matisse-not-really.html

lite pick: (finns längre ner i texten under spoilers)

A word regarding the "Auto Overclocking" feature...

The new "auto overclocking" feature, which is advertised with up to 200MHz frequency increase, in reality does close to nothing, at least on higher-end SKUs. The lower-end SKUs, such as Ryzen 5 3600 definitely get some advantage however, the higher-end SKUs such as the 3700X and 3900X can be completely maxed out simply by increasing or removing the power limit (through PBO).
These SKUs are already clocked so high that further frequency improvements theoretically made possible by the "Auto OC" feature are disallowed by the silicon fitness monitoring feature (FIT)

The overclocking capabilities

Essentially, if we're talking about the higher-end SKUs, there is basically none.
Based on my experience, the best case of scenario on 6C CCDs (3600, 3600X and 3900X) is around 4.25GHz, at relatively safe voltage levels. In case of 3900X, given that you can cool the chip with two of those 6C CCDs. SKUs with 8C CCDs (3700X, 3800X and 3950X) the best case is around 4.15GHz. The 3950X is expected to be thermally limited, as a whole.

The biggest limit is the intensity (heat per area), secondly the voltage you can safely feed to the silicon.

de som får upp zen2 till dessa nivåer får nog känna sig nöjda.

3800x vs 3700x kan skilja 75-150Mhz tror jag. Inte värt pengarna därför finns inte 3800x till salu någonstans ännu. Enda jämförelse jag sett är denna:
https://youtu.be/9FyoxUkQBgI?t=22

ser ut som 3600 är max 4200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Bara en gissning, men de svenska återförsäljarna behöver nödvändigtvis inte höja priset på bara de varor som berörs av avgifterna. De kan höja på alla, om det är vettigare för den enskilda återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den svaga svenska kronan och svensk moms som gör att prisskillnaden i Sverige blir så hög. Har egentligen inget med några andra avgifter att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zahedee:

Det är den svaga svenska kronan och svensk moms som gör att prisskillnaden i Sverige blir så hög. Har egentligen inget med några andra avgifter att göra.

Svensk moms - yes helt klart.

Men!
Den svenska kronan gör det dyrare att köpa grejer i Sverige - yes.
Men en försvagad krona ökar inte på differensen i pris mellan länder. Växelkursen gäller nämligen inte bara för valutan utan även för inköpspriset av varan.

Jag har skrivit ett inlägg om det här tidigare. Frågan är inte helt identisk - men det passar tillräckligt bra
#17889213

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

AMD gör bättre CPU, men har inte marginellt spelen ( i vissa fall, inte alla spel) så det blir nog AMD som tar över sakta men säkert. Vore skoj att se ombytta roller, intel något efter men sänker priserna allteftersom och blir nische-cpu enbart för spel medans AMD tar marknaden.

Ombytta roller skulle innebära I längden att AMD blir som intel lr nåt ditåt med stangerande utveckling och väldigt höga priser. En liten stund ok men jag ser gärna att Intel studsar tillbaka inom ett par år iallafall för just nu är de fullständigt omkörda. Bästa vore om de drar jämnt och slåss hej vilt! Bäst för oss konsumenter.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se percentil-grafer i speltesterna också. Alternativt en graf med fördelningen.

Anandtechs tester med 95e percentilen visar en del oväntade resultat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Efter alla år med Intel och deras 10-20k CPUer så blir nästa system ett med AMD under huven.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

"Intel är kungen för spel"

Tänk tanken om man blir "ägd" i något FPS spel och de som "äger" en, spelar med ett AMD system, det vore den största förnedringen för en person om man sitter på ett Intel system. Alla vet att Intel är bäst för gaming.

Bara att delete:a spelet och lägga ner sitt spelande Man kan inte förlora om man sitter i ett Intel system......

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

"Intel är kungen för spel"

Tänk tanken om man blir "ägd" i något FPS spel och de som "äger" en, spelar med ett AMD system, det vore den största förnedringen för en person om man sitter på ett Intel system. Alla vet att Intel är bäst för gaming.

Bara att delete:a spelet och lägga ner sitt spelande Man kan inte förlora om man sitter i ett Intel system......

Tänk tanken om någon med en CPU från Intel har fler följare och tittare på Twitch än någon med ett AMD-system! AMD är ju bäst för streaming! Bara att ta bort kanalen direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svensk moms - yes helt klart.

Men!
Den svenska kronan gör det dyrare att köpa grejer i Sverige - yes.
Men en försvagad krona ökar inte på differensen i pris mellan länder. Växelkursen gäller nämligen inte bara för valutan utan även för inköpspriset av varan.

Jag har skrivit ett inlägg om det här tidigare. Frågan är inte helt identisk - men det passar tillräckligt bra
#17889213

Nej absolut, det håller jag med. Den relativa skillnaden blir ju opåverkad, det som jag tror folk inte tänker på är just den försvagade svenska kronan om du jämför med 5 år sedan. Då var dessa kort "billigare" i SEK än vad de är idag, så man har väl det som referensram även idag, vilket är ett feltänk.

Hursomhelst, en svag krona är en bidragande faktor till de höga elektronikpriserna i Sverige som vi bevittnar idag.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara lite problem med NVIDIA-korten och Ryzen. Kan vi få ett test med de nya AMD-korten?
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacwd1/psa_it_seems_tha...

Permalänk
Medlem

Ja jag vet att många Intel fanboys sätter kaffet/colan/mjölken i vrångstrupen nu men Intel är frånsprungen… redan då Första generationen Ryzen kom och AMD har bara dragit ifrån med gen 2 och än mer nu med Zen2. Ser man sedan på hur 1a gen Ryzen "förbättrats" då utvecklarna (win, prog, spel etc) lärt sig optimera för den nya arkitekturen så förstår man att så är fallet. Zen2 är en ny arkitektur precis som 1a ryzen var och lär öka i prestanda ganska så bra när utvecklarna lär sig dra nytta av den.
För att Intel ska kunna tävla med AMD ny så måste de slakta sina priser rejält. Core I5 är fullständigt korkad CPU i dagsläget och I7 lite ditåt också om de inte sänker priserna REJÄLT.

Intel=spelfantasterna kommer få se i fler och fler nya spel att Intel är efterseglad och kommer bli mer markant då nya konsolerna kommer som spelen kommer optimeras efter…. vad innehåller de nya konsollerna? Jo Ryzen processorer och Navi grafik.
Vi får väl hoppas att Intel hittar tillbaka snart för annars får vi omvända situationen med en dominant på marknaden vilket INTE gynnar oss konsumenter på något sätt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänk tanken om någon med en CPU från Intel har fler följare och tittare på Twitch än någon med ett AMD-system! AMD är ju bäst för streaming! Bara att ta bort kanalen direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, gäller att välja rätt!

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

@anon12433: Enda sättet att få högre prestanda är knappast att köra på Intel, utan att byta grafikkort först och främst, eller var kanske det viktigaste med ditt inlägg måhända att få beklaga sig över AMD?

Det där testet är ju för övrigt löjeväckande, ett 2080 Ti i 1080p, jag spelar med ett 2080 Ti i 4K och då saknar det betydelse.

Köp ett 2080 Ti så ska du se att du får ett prestandalyft, större än någon CPU kommer ge dig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mycket för pengarna helt klart, sugen är man
I 4K så skulle ju denna cpu hålla ett antal grafikkorts-byten...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Åh tusan drabbar det K68 också, visste att det drabbade K70LUX RGB och problemet verkar röra flera olika Asus-kort.
Skrev någon rad om det i https://www.sweclockers.com/forum/post/17970066 men trodde bara det var C6H som var drabbat just då.

Får hoppas det kommer nya mer buggfria BIOS:ar från Asus snabbt.

Jepp tyvärr, kom knappt in i datorn då pumpen är kopplad i AIO och inte CPU-fan, riktigt irriterande.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Snabb reflektion efter att ha läst recensionen.

Sitter själv på en 8700k idag kombinerat med ett Rtx 2080 . Jag gamear bara på min stationära rigg och ingenting annat. Finns det någon motivering till att byta upp sig nu överhuvudtaget. Vad jag ser så har inte ryzen någon direkt överklocknings potential ? Dvs min propp som jag fått upp i 5ghz måste utöver testerna prestera ytterligare 10-15%. Bättre? Var jäkla sugen på att köpa denna release men den kostar ju dessutom ganska mycket mer än vad jag hoppats på. Denna release känns ju enligt mig endast värd för någon som
1. sitter på förra två generationernas ryzen och slipper köpa nytt mobo
2. En som ska köpa helt nytt
3. En som inte primärt spelar

När man släpper något nytt hoppas man ju att det ska slå motståndarna lite mer på fingrarna men vi kanske först ser det vid nästa generation. Tyvärr känns det ju som att Intel mest gått och väntat på detta och de nu kommer lägga i nästa växel och dra ifrån igen. Hoppas inte på det sistnämnda så att det faktiskt kan vara lite fight fram och tillbaka nu ett tag.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@veckans: Enda sättet att få högre prestanda är knappast att köra på Intel, utan att byta grafikkort först och främst, eller var kanske det viktigaste med ditt inlägg måhända att få beklaga sig över AMD?

Det där testet är ju för övrigt löjeväckande, ett 2080 Ti i 1080p, jag spelar med ett 2080 Ti i 4K och då saknar det betydelse.

Köp ett 2080 Ti så ska du se att du får ett prestandalyft, större än någon CPU kommer ge dig.

Mvh

Om min CPU ligger på 100% i spel redan idag så får du gärna förklara hur jag kan få bättre prestanda med ett 2080Ti. Eller var det viktigaste med ditt inlägg att få försvara AMD?

Permalänk
Medlem

@anon12433: Det var apropå din graf och påståendet generellt, att enda möjligheten till högre prestanda vore Intel, vilket ej stämmer utan ett grafikkortsbyte är den överlägset bästa FPS / Krona uppgraderingen som kan göras, ett 2080 Ti kommer ge fler FPS, kan samtidigt passa på att byta upplösning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

@veckans: Det var apropå din graf och påståendet generellt, att enda möjligheten till högre prestanda vore Intel, vilket ej stämmer utan ett grafikkortsbyte är den överlägset bästa FPS / Krona uppgraderingen som kan göras, ett 2080 Ti kommer ge fler FPS, kan samtidigt passa på att byta upplösning.

https://www.youtube.com/watch?v=9Vgx5Ub9qgU

Mvh

Det förutsätter dock att man inte bryr sig nämnvärt om högre bildfrekvenser, samt att man värdesätter högre upplösning. Långt ifrån alla gör det och jag därför är processorvalet allt mer individuellt nu än det var förr, även om Ryzen 3000-serien helt klart markant minskat det gap som existerar till Intel i spel. Det finns dessutom intressant data på att prestandavinster kan göras med "rätt" schemaläggning från Windows sida av instruktioner till enskilda CCX-kluster, så den som lever får se hur det här artar sig framöver.

Hur som helst värdesätter jag varenda extra bildruta jag kan få i sekunden högre än t.e.x 4K för tillfället. Särskilt med moderna skärmtekniker som G-Sync och Freesync där tearing kan elimineras i valfri bildfrekvens. Det innebär att det eventuella FPS-delta som existerar mellan två processorer i ett spel faktiskt kan åtnjutas utan tearing.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Kl 15.00 öppnar amerikanska börsen, det är jag mer hyped för än processorerna som sådana. Ser vi 50 USD iår måntro? detta är grymt bra för AMD, inte förvånad om de dubblar sin marknadsandel från 15 till 30% på ett års sikt. Intel har ju inget att kontra med i närtid.

Eftersom Ryzen 3000 "bara" presterade som förväntat så skulle jag gissa på svag nedgång för aktien idag. Men på längre sikt ser det ju fortsatt bra ut eftersom de levererar enligt sin roadmap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@TechGuru:

vill man förstå "zen2" frekvenserna så är detta inlägg allt man behöver läsa:

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-technical-matisse-not-really.html

lite pick: (finns längre ner i texten under spoilers)

A word regarding the "Auto Overclocking" feature...

The new "auto overclocking" feature, which is advertised with up to 200MHz frequency increase, in reality does close to nothing, at least on higher-end SKUs. The lower-end SKUs, such as Ryzen 5 3600 definitely get some advantage however, the higher-end SKUs such as the 3700X and 3900X can be completely maxed out simply by increasing or removing the power limit (through PBO).
These SKUs are already clocked so high that further frequency improvements theoretically made possible by the "Auto OC" feature are disallowed by the silicon fitness monitoring feature (FIT)

The overclocking capabilities

Essentially, if we're talking about the higher-end SKUs, there is basically none.
Based on my experience, the best case of scenario on 6C CCDs (3600, 3600X and 3900X) is around 4.25GHz, at relatively safe voltage levels. In case of 3900X, given that you can cool the chip with two of those 6C CCDs. SKUs with 8C CCDs (3700X, 3800X and 3950X) the best case is around 4.15GHz. The 3950X is expected to be thermally limited, as a whole.

The biggest limit is the intensity (heat per area), secondly the voltage you can safely feed to the silicon.

https://i.imgur.com/wd3PmID.jpg
de som får upp zen2 till dessa nivåer får nog känna sig nöjda.

3800x vs 3700x kan skilja 75-150Mhz tror jag. Inte värt pengarna därför finns inte 3800x till salu någonstans ännu. Enda jämförelse jag sett är denna:
https://youtu.be/9FyoxUkQBgI?t=22

ser ut som 3600 är max 4200Mhz

Mycket tråkig läsning vilket då innebär att 3800X inte är värd pengarna om den ändå presterar lika bra som 3700X. Hoppas så inte är fallet...

Skrivet av Uroth:

Verkar ju vara lite problem med NVIDIA-korten och Ryzen. Kan vi få ett test med de nya AMD-korten?
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacwd1/psa_it_seems_tha...

Fortsättning följer : https://old.reddit.com/r/Amd/comments/cacwf9/psa_ryzen_3000_g...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9