AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Skrivet av Radolov:

De är inte bara svåra att uttala sig om, de är omöjliga att uttala sig om i nuläget.

Jag är väl medveten om intersectionacceleratorerna (för det är vad de är. Förutom meningen som nämns vid [0035] "Alternatively, shader functionality can be implemented partially or fully as fixed-function, non-programmable hardware external to the compute unit". Lätt att missa den meningen.) Men enbart de lär inte vara tillräckliga för att nå upp till den prestandan som AMD talar om, eller har beskrivits. För att nå i stort sett försumbar prestandaförlust så bör en semi-lösning mellan shaders och intersectionacceleratorer inte vara tillräcklig, utan det krävs förmodligen något utöver det (då inte ens Turing kan nå den prestandan). Om det är filterenheter eller något annat som krävs för att nå sådan prestanda vet jag inte. Jag tvekar dock inte ett dugg på att vi kommer ha 4-7x intersectionprestanda inom 5 år. Kvar är problem som gäller BVH hantering, t.ex uppdatering av befintliga strukturer. Förhoppningsvis löses de under tiden.

Det finns även BVH instruktioner för Gfx1011 (vilket bör vara Navi12 enligt vissa).

Mest intressant imo är hur skillnaden mellan de olika RT implementeringarna kommer ge olika beteenden, AMDs lösning kommer säkert ta upp mindre plats än Nvidias lösning. Men å andra sidan borde Nvidias lösning inte stjäla lika mycket prestanda från resten av graffikkortet (även om TDP begränsar den maximala gränsen).

Lite info om Radeons hämska logik bakom namngivning av kretsar: Första siffran anspeglar oftast(!) generation eller arkitektur och den andra siffran anspeglar en senare variant utvecklad senare. Ibland stämmer dock inte detta till 100% då Polaris 22 egentligen borde heta Vega 11 eller 12.

Polaris 10 = 232mm2 (RX 480)
Polaris 11 = 123mm2 (RX 460)

Polaris 20 = Polaris 10 på 12nm istället för 14
Polaris 21 = Polaris 11 på 12nm istället för 14
Polaris 22 = 208mm2 (liten PCIe Vega med HBM, heter polaris pga drivruitiner)

Polaris 30 = Polaris 20 på 12nm istället för 14nm

Vega 10 = 495mm2 (Vega 64)
Vega 20 = 331mm2 (Radeon VII)

Navi 10 = 251mm2 (Navi 5700 XT)

Dold text

Med denna info kan man potentiellt antyda att Navi 12 är som Polaris 22 där arkitekturen är baserat på en större syskon-krets med annan arkitektur, men pga frysta drivrutiner var kretsen tvungen att döpas till ett annat "fel" namn.

Kan också ha helt fel, men vi lär ju få veta om något år.

Skrivet av Dizzö:

RX 570 och Vega 56 är bästa korten i sina segment gällande pris/prestanda så vet inte vad du snackar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stämmer. 5xx-serien är bra budgetkort. Vega 56 är väl på utgång, så de får man väl inte tag på så länge till. Men annars stämmer det att det är prisvärda kort, just nu i alla fall. Var ju lite samma sak där vid släpp, även om mycket kunde skyllas på mining då.

Syftade mer överlag på hur priserna bara verkar gå upp på grafikkort, medan man får mindre och mindre för pengarna, relativt sett. Samtidigt går priserna ned på i stort sett allt annat inom elektronik och datorkomponenter. Det tycker jag är konstigt i alla fall.

Men det spelar ju lite in på det jag sa om att ingen köper AMD ändå, så det är kanske inte så konstigt om de skiter lite i det och mest slänger ut något för syns skull, kanske försöker köra med lite marginaler för att få in lite cash på det som faktiskt säljs. För oavsett hur man ser på det så dominerar Nvidia ganska hårt för tillfället, rent prestandamässigt.

Är dock bra att de fick sig en rejäl käftsmäll med en dryg halvering av kvartalsrapporten för första och andra kvartalet 2019. Kanske folk har börjat tröttna på att betala en arm och ett ben för ett instegskort som RTX 2060?

Skrivet av heatm:

Intressant video om Navis encode-möjligheter. Ser sjukt lovande ut, men i sann AMD-anda buggigt som fan.

Verkar som dom vill ha Google & Co som kund.

Uppskalningen verkar också grym!

De pratar om uppskalningen vid 17:00.

Skrivet av _Merc_:

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Är också intresserad av detta.

Dat kylarlösning Amd!!:):). Allvarligt talat så borde det vara straffbart att vara så inkompetenta....skäms Amd!!

Skrivet av Neroth:

Kanske folk har börjat tröttna på att betala en arm och ett ben för ett instegskort som RTX 2060?

Skulle iofs inte kalla 2060 för ett instegskort när det finns 3 modeller under den.

Men ja, bygga gamingdator har överlag blivit ganska kostsamt.

Skrivet av Ratatosk:

Är också intresserad av detta.

hardware unboxed håller tydligen på och testar antilagg just nu och corteks som hade testat det sa att han inte märkte någon skillnad. Han ville ha en slider för imagesharpening istället för att funktionen ger max då det är en toggle on off.

Här kan ni höra hur korten låter under load, spola fram till 5:10
https://youtu.be/U1y-J0p-uJc

Skrivet av Samlooh:

Svensk moms ..

Dock får man inte glömma att nVidia har tex. 2060 Super för samma pris som 5700XT (399$) och priset direkt från nVidia är 4699 kr. Vart kommer dessa 300 kr som de Svenska återförsäljarna vill ha (tex. komplett.se) som nVidia inte behöver bry sig om att betala trots att priset listar i Svenska kronor på deras Svenska site...? Betalar man mindre moms sats när man köper från nvidia då?

Skrivet av Elektron:

Här kan ni höra hur korten låter under load, spola fram till 5:10
https://youtu.be/U1y-J0p-uJc

Låter en del ja. Sen kommer det ju inte att höras lika mycket om man har den monterad i ett ljuddämpat chassi, kanske under skrivbordet som i en öppen testbench?
Tycker för övrigt det låter mindre än vad jag minns att ref av 290X som jag hade en gång i tiden gjorde (bytte kylare ganska kvickt...).

1080ti verkar ha varit ett kanonköp. Undra när man får ett lika bra gpu för dom pengarna nästa gång.

Hoppas AMD är villiga att ge sig in i toppracet även bland gpu’er, där kan dom verkligen bli prisvärda.

Skrivet av wowsers:

Mest intressant imo är hur skillnaden mellan de olika RT implementeringarna kommer ge olika beteenden, AMDs lösning kommer säkert ta upp mindre plats än Nvidias lösning. Men å andra sidan borde Nvidias lösning inte stjäla lika mycket prestanda från resten av graffikkortet (även om TDP begränsar den maximala gränsen).

Som beskrivits i citatet så behöver AMDs lösning inte vara skild från NVIDIAs. De kan ha en separat enhet som går igenom BVH:n.

Skrivet av wowsers:

Lite info om Radeons hämska logik bakom namngivning av kretsar: Första siffran anspeglar oftast(!) generation eller arkitektur och den andra siffran anspeglar en senare variant utvecklad senare. Ibland stämmer dock inte detta till 100% då Polaris 22 egentligen borde heta Vega 11 eller 12.

Polaris 10 = 232mm2 (RX 480)
Polaris 11 = 123mm2 (RX 460)

Polaris 20 = Polaris 10 på 12nm istället för 14
Polaris 21 = Polaris 11 på 12nm istället för 14
Polaris 22 = 208mm2 (liten PCIe Vega med HBM, heter polaris pga drivruitiner)

Polaris 30 = Polaris 20 på 12nm istället för 14nm

Vega 10 = 495mm2 (Vega 64)
Vega 20 = 331mm2 (Radeon VII)

Navi 10 = 251mm2 (Navi 5700 XT)

Dold text

Första siffran kan också indikera tillverkningsprocess. Polaris 2x är fortfarande på 14nm och inte 12nm som du (råkade) skriva, men förbättrad nod (når högre klockhastigheter). Polaris 22 är mest lik vega, men har inte saker såsom rapid packed math. Så den är egentligen varken Polaris eller Vega. Skulle säga att det är den fula ankungen.

Skrivet av wowsers:

Med denna info kan man potentiellt antyda att Navi 12 är som Polaris 22 där arkitekturen är baserat på en större syskon-krets med annan arkitektur, men pga frysta drivrutiner var kretsen tvungen att döpas till ett annat "fel" namn.

Kan också ha helt fel, men vi lär ju få veta om något år.

Sista siffran är bara när den påbörjades. Polaris behöver inte vara normen.

Navi12 och Navi14 är båda baserade på Navi10. Navi12 och 14 (namnen gissar jag) skiljer sig från Navi10 med att de kan utföra de kryssproduktsinstruktioner som introducerades i Vega 20 (låter väldigt compute-aktigt), samt även andra mer avancerade typer av dem (gissar jag).Men de måste nog ha en annan typ av CU än Navi10 för att kunna använda detta. Navi14 skiljer sig i den bemärkelsen att den inte har en bug med LDS som Navi10 och 12. Mer än så kan man nog inte säga, men det är inga driver förhinder. Utöver dessa finns en Navi21 (som bör vara den intet existerande Navi11 på 7nm+), men ingen kod finns till den.

Skrivet av _Merc_:

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Hardware Unboxed håller på med en video om just det. Förstod jag det hela rätt så skulle den komma upp idag (måndag).
https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg

Äsch, får idag mellan kl 18-22 hemleverans från inet med ett RX 5700 och en Ryzen 3600 Semestern är räddad!

Reaktionen och prissänkningarna från AMD räddade det hela en del. Mod de ursprungliga priserna hade det varit för lite prestanda per krona. Men korten presterar intressant bra med tanke på att de inte verkar vara de tänkta toppmodellerna. Så framtiden kan vara spännande från AMD även inom GPU-segmentet.

Skrivet av tEan:

Dat kylarlösning Amd!!:):). Allvarligt talat så borde det vara straffbart att vara så inkompetenta....skäms Amd!!

Handlar inte om inkompetens. De har i intervju med PCWorld talat om just detta och att de väljer denna lösning för att kunna garantera att anändare med olika typer av lådor och lösningar ser den prestanda som AMD officiellt gått ut med. Denna lösning påverkas helt enkellt minst av andra komponenter etc i lådan och värmer inte upp en liten låda och få kortet att klocka ner osv.

De har full förståelse för att det finns folk som vill ha en annan lösning och säger att de mer än gärna då får köpa ett kort ifrån deras partners.

Skrivet av Slägge:

Grattis AMD! Då har ni sålt ett kort med referenskylare idag

Det är ju kul att det går bra för dem. Deras cpuer och grafikkort är ju inte dåliga.🙄
Sen är det inte bara jag som köpt 5700xt så de har sålt mer än 1 kort .

Skrivet av _Merc_:

Det finns tester här (har lagt tidsstämpel).

Jag har testat anti-lag själv på min RX480 och jag kan säga att det fungerar.
Man märker att det fungerar genom den udda känsla som går genom kroppen när du märker att något förändrats, men kan inte exakt avgöra vad (lite som att falla i VR). Detta är en ej exakt mätmetod (alla personer är inte lika känsliga, inte heller kan det mätas/kontrolleras lätt. AMD gjorde ett försök i open source OCAT, så du kan se om de fuskar). Allt jag kan säga är att jag trodde inte på det när jag först hörde det, och när jag väl fick uppleva det så verkade mest som svart magi. Jag ska köra med det i framtiden (men verkar inte fungera med radeon chill).

Skrivet av Radolov:

Det finns tester här (har lagt tidsstämpel).

Jag har testat anti-lag själv på min RX480 och jag kan säga att det fungerar.
Man märker att det fungerar genom den udda känsla som går genom kroppen när du märker att något förändrats, men kan inte exakt avgöra vad (lite som att falla i VR). Detta är en ej exakt mätmetod (alla personer är inte lika känsliga, inte heller kan det mätas/kontrolleras lätt. AMD gjorde ett försök i open source OCAT, så du kan se om de fuskar). Allt jag kan säga är att jag trodde inte på det när jag först hörde det, och när jag väl fick uppleva det så verkade mest som svart magi. Jag ska köra med det i framtiden (men verkar inte fungera med radeon chill).

Har du testat med högre FPS?
Har varit lite nyfiken på hur det fungerar sedan jag såg den här videon:

Spontant känns det som att detta är små kretsar som är billiga för AMD att tillverka. Ingen svindyr HBM-teknik heller.

Någon som hittat siffror på hur H.265 encoding presterar med dessa? Har bara hört att dom presterar bättre än 2080Ti i det scenariot men vill hitta jämförelser.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, men fan dom kunde gjort en papperslansering. Det hade varit vettigt. Korten kunde släppts idag.

Hmm, du missade "Next Horizon" eventet 11/6 helt eller? När de"lanserade" alla 3 RX 5700/5700 XT/5700 XT 50th med att de släpps datum den 7/7, finns t.om. en artikel här på Sweclokcers om detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27720-amd-demonstrerar-spel...

Så de har ju gjort en "papperslansering"av detta redan.

Skrivet av TurboFreak68:

Hmm, du missade "Next Horizon" eventet 11/6 helt eller? När de"lanserade" alla 3 RX 5700/5700 XT/5700 XT 50th med att de släpps datum den 7/7, finns t.om. en artikel här på Sweclokcers om detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27720-amd-demonstrerar-spel...

Så de har ju gjort en "papperslansering"av detta redan.

Jag tänkte mer att dom kunde låtit tekniksidor fått släppa sina recensioner för någon vecka sedan

Ingen HDMI 2.1 här heller? Nåja, vad är väl en bal i tv-rummet...

Skrivet av dinDuva:

Har du testat med högre FPS?
Har varit lite nyfiken på hur det fungerar sedan jag såg den här videon:

Vid 145 FPS testade jag med och prestandan var exakt samma både på och av (mer respons med anti-lag), skillnaden var dock mer markant vid 60FPS.
Finns andra tester här som bekräftar att jag, på min 60Hz skärm, faktiskt kan känna av skillnaden. Vid högre FPS verkar skillnaden i FPS förlust vara låg, vid lägre så är den högre (detta ÄR logiskt, då CPU:n väntar till ett bra tillfälle att minimera lag). Jag tycker det helt klart är värt det.

Tydligen så ska bara DX11 stödjas av äldre kort, medan Navi också stödjer Dx9. Laddade ner CS:GO för att testa där, men fungerade ej på RX480 p.g.a Dx9.

Skrivet av NickyNiclas:

Någon som hittat siffror på hur H.265 encoding presterar med dessa? Har bara hört att dom presterar bättre än 2080Ti i det scenariot men vill hitta jämförelser.

Kolla videon som jag och några till delat ifrån EposVox ovan. Han pratar med Wendell om detta en del. Äsch, jag klistrar in länken en snabbis.

https://youtu.be/Yi-_T3vsv-Q

Skrivet av Ratatosk:

De pratar om uppskalningen vid 17:00.

Jag vet inte om jag har bättre glasögon än honom, men jag ser det tydligt och framför allt "känner" det när jag tittar på de olika sidorna i videon. Det känns som ögonen fokuserar snabbare på den sidan där det är mer detaljer.

Det kvittar vilken leverantör som levererar upscaling för mig, det är fan inte tillräckligt bra för mig.

5700-serien imponerar rätt stort just nu på FPS/krona.

Vega 56 blir bara billigare och mer prisvärd. Tänk om kortet kunde släppts utanför miningboomen.

Skrivet av kelthar:

Jag vet inte om jag har bättre glasögon än honom, men jag ser det tydligt och framför allt "känner" det när jag tittar på de olika sidorna i videon. Det känns som ögonen fokuserar snabbare på den sidan där det är mer detaljer.

Det kvittar vilken leverantör som levererar upscaling för mig, det är fan inte tillräckligt bra för mig.

Det är som DLSS, det går inte att trolla.
Man får något som är mellan 1440 och 4k, inte mer, men det kan ju vara ganska bra även det.

Så där AMD, mindre brus från kylaren, jag bjuder på idén, börja implementera nu.

Senast redigerat 2019-07-08 13:20