Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är ingen konstig mentalitet. Du köper en produkt som inte går att sälja vidare. Precis som så mycket annat. Om du går på bio så kan du inte sälja vidare biljetten efter att du sett filmen eller hur? Samma sak om med appar i mobilen och så mycket annat. Det är ingen som tycker det är konstigt.

Jag kan dock i senare form köpa filmen på media, och då även sälja den vidare. Så det du betalar för i BIOn är upplevelsen, inte "filmen". En app i mobilen har tyvärr samma problem, men vi pratar 5-20krs marknad, vs 10-700krs marknad.
Och du kan gå till konsol, köpa spelet på media, och sälja vidare. Där är detta närmast ett krav. Så jo, det är konstigt... för oss som inte vill vänja oss vid det.

Skrivet av Ness:

Din tanke om att andrahandsförsäljningen skulle konkurrera med G2A och ses som något bra för utvecklaren förstår jag inte? Hur ska två negativa saker bli något positivt? Inget av detta kommer gynna utvecklaren. Om spelet är bra, men 50% av försäljningarna sker via tredjepart eller stulna nycklar så är det ju i bästa fall 0:- i utvecklarens plånbok, i värsta fall (troligtvis) en rejäl kostnad. Varför? Jo för att du ska kunna sälja iväg spelet och få tillbaka några kronor på ditt köp och en totalt onödig tredjepart ska sitta och casha in. Jag ser inte det positiva här? Hade det inte varit bättre att köpa spelet på rea istället och ha MER pengar kvar i börsen samtidigt som du stödjer utvecklaren?

Om en stulen nyckel säljer för full pris, är det värt att göra det. Om istället du har begagnade nycklar, som är betalade till utvecklaren till full pris, som gör prisnivån lägre rent naturligt baserat på hur bra spelet är (via supply/demand) så blir det inte lika värt att stjäla nycklar, då vinsten är lägre.

Detta gör ju också att du som utvecklare kan våga ta mer betalt för spelet initialt, och är det bra, kommer folk köpa. Om det är ett Fallout 76... kommer priset rasa snabbt som F.

Det har blivit någon form av besatthet att utvecklarna av spel ska ha mer rättigheter än alla andra på bla detta forum, och jag anser det tramset måste få ett slut. Folk väljer att köpa ett Nvidia GPU, för de anser de får mest för pengarna. Om de ska bry sig om konkurrens, ska de börja titta på alternativ och tänka på dessa utvecklare också, men så gör man inte här. "Så det är upp till utvecklaren att se till att deras produkt är bra nog att sälja, och deras plånbok då kan fyllas... inte min." Detta måste gälla hårdvara som mjukvara i så fall.

Med det sagt, jag vill gärna stötta utvecklare, men inte av princip, utan om de gör en bra produkt precis som alla andra. Och stulna nycklar är inte bra, oavsett. Vi har bara olika sätt att se lösning på ett problem som inte kommer att gå att stoppa.

Skrivet av Ness:

Återköp på Steam är ju supersmidigt, hur du lyckas få det till något negativt är ju helt fantastiskt. Du menar alltså att det är BÄTTRE sälja spelet till tredjepart för en liten del av orginalpriset än att göra ett återköp och få 100% av pengarna tillbaka? hmm.. Jag tror utvecklaren hellre ser att alla köper nycklar som ger dem pengar, än att bara vissa gör det samtidigt som vi konsumenter får det sämre genom att inte kunna göra återköp.

Återköp kostar. Du betalar det både genom högre pris för kund och högre % som också inte går till utvecklaren och ett monopol med Steam som tar 30% av det du vill ge till din kära utvecklare. Så vad vi argumenterar här är... ge G2A pengar, eller ge Steam pengar. Spelar det verkligen så mycket roll? Steam rånar ju utvecklarna med usla avtal de med... det ser bara smidigt ut för dig. Detta är ju varför fler spelbutiker har börjat komma in och konkurrera. Återköp var Origins "uppfinning"... Steam gjorde det först efter påtryck.

Och ja, jag tror det är bättre för utvecklaren att få 100% betalt, än att du gör återköp, som utvecklaren tjänar 0kr på, och du kan sedan sälja på beg-marknaden. Om jag bara tänker "mig" så ja, då är återköp bättre, om jag råkat köpt något jag inte ville från början. Om jag tänker på en frisk marknad, där bra spel gynnas och man vill ge utvecklaren betalt, men ändå kanske inte behöver spelet 6 mån senare, föredrar jag begagnatmarknaden.