Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering

Tjena!
Det känns som det är dags att fräscha upp burken lite.
Spelar just nu i 1080p@60hz
Specs:
I5 2500k @ 4.5ghz
12gb ram
Asus p8p67
Asus turbo gtx 970
550w psu

Det jag funderar på är nytt grafikkort eller ny processor, mobo och ram eller ny skärm
Budget: ca 4500

Permalänk
Medlem

Ny skärm, inget snack.

Även om du uppgraderar datorn visar skärmen bara 60 FPS så det blir knappt någon skillnad i spelande.
Det finns begagnade 144HZ-skärmar för under tusingen.

Sedan kan du skaffa en Ryzen 3600 (När de kommer i lager) med tillhörande moderkort och Ram för ~4000:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ny skärm, inget snack.

Även om du uppgraderar datorn visar skärmen bara 60 FPS så det blir knappt någon skillnad i spelande.
Det finns begagnade 144HZ-skärmar för under tusingen.

Sedan kan du skaffa en Ryzen 3600 (När de kommer i lager) med tillhörande moderkort och Ram för ~4000:-

Hahahaha va? Finns gott om spel där han inte når upp till 60 fps, och du tycker han ska köpa en 144hz skärm?

Till Trådstartaren: Köp ett nytt grafikkort först och se hur nöjd du blir med det. Efter det kan du börja fundera på ny CPU...

Permalänk
Inaktiv

Alla har olika åsikter, men jag hade nog upgraderat till en 3600 med mobo och minnen.
Skaffa ett B450 och be butiken uppdatera bios bara 😊
Sen senare uppgradera grafikkortet 😊

Permalänk
Medlem

Hade också börjat med processor, hellre högre lägsta fps (och stabilare) än högre maxfps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Hahahaha va? Finns gott om spel där han inte når upp till 60 fps, och du tycker han ska köpa en 144hz skärm?

Till Trådstartaren: Köp ett nytt grafikkort först och se hur nöjd du blir med det. Efter det kan du börja fundera på ny CPU...

Ja, men när man kan få en 144 Hz under en tusing finns det ingen anledning att sitta på 60 Hz om man har pengar till en uppgradering.
Begagnad 144Hz med 3600, ett B450 moderkort och 16GB ram går loss på ~5000:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men när man kan få en 144 Hz under en tusing finns det ingen anledning att sitta på 60 Hz om man har pengar till en uppgradering.
Begagnad 144Hz med 3600, ett B450 moderkort och 16GB ram går loss på ~5000:-.

Grymt, då kan han njuta av 40 fps på sin 144hz skärm med 970 grafikkortet. Väldigt skönt i windows dock...

Permalänk
Medlem

Glömde säga det men jag spelar mäst Destiny 2 på medium/low och har drops under 60 ibland. om det är till någon hjälp, var själv inne på r5 3600/2600

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Glömde säga det men jag spelar mäst Destiny 2 på medium/low och har drops under 60 ibland. om det är till någon hjälp, var själv inne på r5 3600/2600

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då låter det som en ny processor vore perfekt. Du kan använda msi afterburner när du spelar för att se hur processorkärnorna är belastade när det droppar.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande system när jag uppgraderade i vintras. Minns ej vilket modekort och exakt spec på minnet men hade 16gb. Varför jag uppgraderade var pga att min CPU inte längre hängde med ordentligt och hade också en i5-2500k.

Skulle varmt rekommendera en Ryzen 5 2600x. Alternativt beroende på hur mycket saftigare det skulle var i pris en ryzen 3### processor. Med zen 2 bör du vara lite mer framtidssäkrad. Beroende på exakt modell kan du nog med den budgeten få in 16gb minne av lämplig hastighet.

Mitt 970 funkar fortfarande bra och kör i 1920x1200 och inom din budget ryms inte riktigt ett nytt grafikkort så jag hade börjat med att uppgradera "kärnan" i datorn så att säga.

I framtiden kan du skaffa en bättre skärm och grafikkort. Det är lite tråkigt på GPU marknaden nu tyvärr. Skulle jag uppgradera atm skulle jag plockat ett vega 56 då dom finns för strax över 3000 kronor. Men det är i denna prisklass om inte mer du kommer landa för att få ett vettigt steg upp och jag tror de andra delarna i din dator har störst behov av att uppdateras.

Med en så gammal processor tror jag att du riskerar att inte njuta fullt ut om du bränner hela budgeten på ett nytt grafikkort. Nu nämner du inte vad du har får diskar i datorn men jag hade försökt klämma in en ny ssd beroende vad du har i datorn om den börjar åldras också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja då låter det som en ny processor vore perfekt. Du kan använda msi afterburner när du spelar för att se hur processorkärnorna är belastade när det droppar.

Prollen ligger på 100% hela tiden och grafikkortet på ca 80-90

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Jag hade liknande system när jag uppgraderade i vintras. Minns ej vilket modekort och exakt spec på minnet men hade 16gb. Varför jag uppgraderade var pga att min CPU inte längre hängde med ordentligt och hade också en i5-2500k.

Skulle varmt rekommendera en Ryzen 5 2600x. Alternativt beroende på hur mycket saftigare det skulle var i pris en ryzen 3### processor. Med zen 2 bör du vara lite mer framtidssäkrad. Beroende på exakt modell kan du nog med den budgeten få in 16gb minne av lämplig hastighet.

Mitt 970 funkar fortfarande bra och kör i 1920x1200 och inom din budget ryms inte riktigt ett nytt grafikkort så jag hade börjat med att uppgradera "kärnan" i datorn så att säga.

I framtiden kan du skaffa en bättre skärm och grafikkort. Det är lite tråkigt på GPU marknaden nu tyvärr. Skulle jag uppgradera atm skulle jag plockat ett vega 56 då dom finns för strax över 3000 kronor. Men det är i denna prisklass om inte mer du kommer landa för att få ett vettigt steg upp och jag tror de andra delarna i din dator har störst behov av att uppdateras.

Med en så gammal processor tror jag att du riskerar att inte njuta fullt ut om du bränner hela budgeten på ett nytt grafikkort. Nu nämner du inte vad du har får diskar i datorn men jag hade försökt klämma in en ny ssd beroende vad du har i datorn om den börjar åldras också.

Just nu har jag en 850 Evo med en 500gb HDD och är nöjd med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Prollen ligger på 100% hela tiden och grafikkortet på ca 80-90

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du ju svaret på din fråga.
Din dator begränsas av din processor så vill du nå högre nivåer i prestanda så måste du byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Grymt, då kan han njuta av 40 fps på sin 144hz skärm med 970 grafikkortet. Väldigt skönt i windows dock...

Nu ligger ju 970 och nosar efter ett 1060 vilket är ett rätt så kompetent kort för 1080P så några 40FPS på en 3600 med ett 970 är det nog inte många spel som dippar till om man lirar på Medium-settings.

Edit: https://www.techspot.com/review/1822-geforce-gtx-970-vs-radeo...
Där är det High & Ultra settings på de flesta spelen.

70 FPS @ Farcry New Dawn
101 FPS @ World of Tanks
66 FPS @ BF V
76 FPS @ Rainbow Six Siege
48 FPS @ Metro Exodus
87 FPS @ Fortnite
72 FPS @ Resident Evil 2

Etc. Så vart du får 40 FPS från vettefan. Detta är som sagt på High/Ultra och med Medium settings är det nog inga problem att köra dessa spel i 100+ FPS.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Där har du ju svaret på din fråga.
Din dator begränsas av din processor så vill du nå högre nivåer i prestanda så måste du byta den.

Har lutat ganska mycket mot processor men problemet var till vad med amds nya releaser osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Har lutat ganska mycket mot processor men problemet var till vad med amds nya releaser osv

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en recension och prestandatester på 3600, den ser ut att bli en prisvärd processor.
https://youtu.be/7AbNeht4tAE
2349kr verkar den landa på enligt flera butiker på prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Här har du en recension och prestandatester på 3600, den ser ut att bli en prisvärd processor.
https://youtu.be/7AbNeht4tAE
2349kr verkar den landa på enligt flera butiker på prisjakt

Någon idé på bra mobo? E det MSI som gäller då man kan uppdatera BIOS utan CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Någon idé på bra mobo? E det MSI som gäller då man kan uppdatera BIOS utan CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Med bios-frågan så kan du ju alltid ta kontakt med @inet kundtjänst och se vilka som fungerar och vilket de rekommenderar. Jag är tyvärr inte så insatt när det kommer till moderkort.

Jag lade till en ping på inet så kanske de hoppar in i tråden och hjälper till med förslag på moderkort till Ryzen 3600.

Om du har nära till butik så kanske de kan hjälpa dig med att flasha bios på tex ett b450 moderkort så att det fungerar med 3600

Permalänk
Medlem

Tips: Det är extrapris på XFX Radeon RX 590 FATBOY 8GB
2390 kr

Men ska du köpa nytt moderkort, minnen, processor och grafikkort för under 5000 kr så får du nog titta på begagnat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu ligger ju 970 och nosar efter ett 1060 vilket är ett rätt så kompetent kort för 1080P så några 40FPS på en 3600 med ett 970 är det nog inte många spel som dippar till om man lirar på Medium-settings.

Edit: https://www.techspot.com/review/1822-geforce-gtx-970-vs-radeo...
Där är det High & Ultra settings på de flesta spelen.

70 FPS @ Farcry New Dawn
101 FPS @ World of Tanks
66 FPS @ BF V
76 FPS @ Rainbow Six Siege
48 FPS @ Metro Exodus
87 FPS @ Fortnite
72 FPS @ Resident Evil 2

Etc. Så vart du får 40 FPS från vettefan. Detta är som sagt på High/Ultra och med Medium settings är det nog inga problem att köra dessa spel i 100+ FPS.

Om du tror han får 66 FPS i BFV så lever vi nog i två väldigt skilda verkligheter och kommer sällan att komma överrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Om du tror han får 66 FPS i BFV så lever vi nog i två väldigt skilda verkligheter och kommer sällan att komma överrens.

Dold text

GTX 1060 ger ett FPS-medelvärde i Battlefield 1 i 1920x1080 på 80 fps. Därmet ungefär samma i BFV, något lägre men jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

GTX 1060 ger ett FPS-medelvärde i Battlefield 1 i 1920x1080 på 80 fps. Därmet ungefär samma i BFV, något lägre men jämförbart.

Coolt, visste inte att de använde en i5 2500 när de testar GPUer nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Coolt, visste inte att de använde en i5 2500 när de testar GPUer nuförtiden.

Poängen är att GTX1060 inte kommer att flaska. TS ska ju uppgradera processor också. Sluta gör dig dummare än du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Poängen är att GTX1060 inte kommer att flaska. TS ska ju uppgradera processor också. Sluta gör dig dummare än du är.

Den kommer inte flaska? Hahaha, "ok" amigo. Whatever you say

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Den kommer inte flaska? Hahaha, "ok" amigo. Whatever you say

Kommer inte flaska innan 70 fps+ alltså. Och det är väl ungefär perfekt vad TS är ute efter. Spela inte dum, du vet vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kommer inte flaska innan 70 fps+ alltså. Och det är väl ungefär perfekt vad TS är ute efter. Spela inte dum, du vet vad jag menar

Nej jag hör dig, han har nog knappt 80, snarare under 60 fps nu med sin i5 2500, om det behövs en i7 8700 för 88, men om han köper en Ryzen 3700x så får han 144 fps. Uppfattat. Jag får nog investera jag med.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra mobo och ram för en 3600?
Hur är 1700x/1800x, eller om 2700/2700x prisänks, jämfört med 3600?
Min pure Rock kommer ej att passa på am4 så kommer det behövas ny kylare eller om någon vet om det är släppt någon am4 bracket till am4, finns inte vad jag vet
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr 1000 kr över budget men f*n så bra om du ska spela på datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12640492

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad jag ser så slår 9600k 3600 med endast några procent i single och quad core men annars är ryzen snabbare och jämför man med 3600x så är det endast 1% i single och quad
Då är ju även mobo generellt dyrare till i5
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Vad jag ser så slår 9600k 3600 med endast några procent i single och quad core men annars är ryzen snabbare och jämför man med 3600x så är det endast 1% i single och quad
Då är ju även mobo generellt dyrare till i5
Skickades från m.sweclockers.com

9600K är ungefär på samma nivå som 3700X och 3900X när det gäller spelprestanda dvs högst troligt bättre än 3600(X). (Se sweclockers test av 3700X och 3900X). Moderkorten (X570) för Ryzen 3000-serien kostar över 2000 kr som lägst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p