Efter leverantörsbytet – SweClockers utan nedtid varje natt klockan 4:30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Verkar ju vara lite problem nu dock så speciellt smärtfritt var/är det väl inte?

Sura Intel-fanboys som inte kan ta testresultaten och DDOSar sidan?

Permalänk
Medlem

Tidigare behövde man stänga ner siten i 45+ minuter varje natt för databasbackup. Nu sker det istället
stegvis spritt över hela dagen genom mikronedstängningar.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Får litta Bad GateWaJ just nu

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Får litta Bad GateWaJ just nu

Me to

Permalänk
Medlem

Jag med och då var jag i denna tråd och läste. Komiskt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej, det är tyvärr en till DDoS attack på ingång. Och vi har fått begränsa antalet klick på hemsidan. Så klickar ni för fort så kommer ni få ett felmeddelande. Så ni får helt enkelt läsa någon sekund extra på hemsidan tills vi hittat en mer permanent lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

@Jacob Mängder med "500 Internal Server Error
nginx" ikväll:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jreklund:

Hej, det är tyvärr en till DDoS attack på ingång. Och vi har fått begränsa antalet klick på hemsidan. Så klickar ni för fort så kommer ni få ett felmeddelande. Så ni får helt enkelt läsa någon sekund extra på hemsidan tills vi hittat en mer permanent lösning på problemet.

Antar att det är någon som sitter i Bahnhofs nät. Nu kanske det släppt redan men upplever inga problem när jag ansluter via mobilnätet.

Hoppas ni hittar en lösning. Jag föreslår en klassisk Monty Python-fot från ovan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad finns det för vinning med att ddosa en sida som sweclockers?

Permalänk
Medlem

Kan man få en inställning för att slå på meddelandet igen? Dels av nostalgiska skäl och dels för att man ibland behöver en liten pik för att faktiskt släcka skärmen och sova.

Skrivet av anon5930:

Antar att det är någon som sitter i Bahnhofs nät. Nu kanske det släppt redan men upplever inga problem när jag ansluter via mobilnätet.

Hoppas ni hittar en lösning. Jag föreslår en klassisk Monty Python-fot från ovan!

Jag tror jag har har en bättre idé:

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är lite besviken att ingen postade ett inlägg i den här tråden mellan 04:30 och 04:59.

Fanns det inga nattugglor på SweClockers ?

På Webhallen kostar 12 pack Jolt Cola 219kr.

Den första som postar ett inlägg i denna tråden den 2019-07-08 mellan 04:30 - 04:59 (enl SweClockers timestamp) och skickar ett pm med sitt mobilnr till mig ska jag Swisha 219kr till.

(Ett inlägg som säger något, inte bara slumpvis hamrande på tangentbordet eller ”först”).
(Inget olagligt eller som bryter mot SweClockers trivselregler eller dyl.)

Så får vi se om det finns någon törstig nattuggla på SweClockers.

PS Jag kommer troligtvis själv sova vid den tiden och har att göra under måndag. Så bli inte upprörd om jag inte svarar före kvällen. DS

Skickades från m.sweclockers.com

Jag diskvalificerar mig kanske direkt eftersom jag anser att Jolt-cola bara är till för folk som inte vet bättre

Men om det ändå visar sig att jag är först och om du känner dig generös så kan du betala motsvarande sunma till valfri icke-politisk välgörenhet/organisation.

Eftersom jag sitter vaken pga mitt arbete på sjukhus kanske det vore passande att skicka till "Läkare utan gränser"? De har swishnummer 900 60 32 och de vill att man märker gåvan med "LIV". Men som sagt, du kan alltid skicka till något annat om du själv har någon hjärtefråga.

Nu säger ipaden 04:30...

Permalänk
Medlem

Godmorgon! Det verkar fungera!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Gomorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är en utav de där användarna som några gånger per vecka ser "Nere för underhåll." texten..

Så mycket glädjande besked!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Kan man få en inställning för att slå på meddelandet igen? Dels av nostalgiska skäl och dels för att man ibland behöver en liten pik för att faktiskt släcka skärmen och sova.

Jag tror jag har har en bättre idé:
https://www.youtube.com/watch?v=T8XeDvKqI4E

Hahaha, klassiker!

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt något som drabbat mig titt som tätt (varpå jag tillslut nu lärt mig att inte bemöda mig att försöka mellan 04:30-05:00). Men yey, äntligen en sak mindre att behöva tänka på i vardagslyxlivet.

Bra jobbat SweC, alltid kul när man ser att steg tas, och inte bara saker bakom scenen så att säga!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ja denna nertid kommer man inte att sakna, den har ödelagt många sena rastlösa nätter, speciellt i yngre år

Som en nyfiken nätverkstekniker, vad var det som orsakade nertiden och hur har ni lyckats kringgå detta nu? Kan ni vara mer specifika än en generell databasbackup, samt varför den går att undvika eller hur den hanteras nu?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv

DDoSas sidan även nu eller är det begränsningen för vissa IP'n som begränsar?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

DDoSas sidan även nu eller är det begränsningen för vissa IP'n som begränsar?

var ingen ddos utan en uppdatering av cloudflare som inte riktigt fungerade så dom fick rulla tbx patchen, dvs alla sidor som använde cloudflare i eu var nere/sega.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Sidan är tyvärr väldigt seg och återkommande "500 Internal Server Error
nginx" eller "This site can't be reached"

Permalänk
Medlem

Jätteproblem att läsa sidan, har Bahnhof. Antar att allt hänger ihop med det som diskuteras.

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem :/
Omedelbar huvudvärk löses genom att ta ctrl+c innan en postar och allt går förlorat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sneaky_rhino:

var ingen ddos utan en uppdatering av cloudflare som inte riktigt fungerade så dom fick rulla tbx patchen, dvs alla sidor som använde cloudflare i eu var nere/sega.

Säker? Sweclockers folk nämnde just DDoS igår. Sedan ligger det en begränsning kvar, eller som återaktiverats idag då den inte var igång på morgonen, som främst verkar drabba oss med Bahnhof som ISP som gör sidan väldigt svårnavigerad och svårläst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag diskvalificerar mig kanske direkt eftersom jag anser att Jolt-cola bara är till för folk som inte vet bättre

Men om det ändå visar sig att jag är först och om du känner dig generös så kan du betala motsvarande sunma till valfri icke-politisk välgörenhet/organisation.

Eftersom jag sitter vaken pga mitt arbete på sjukhus kanske det vore passande att skicka till "Läkare utan gränser"? De har swishnummer 900 60 32 och de vill att man märker gåvan med "LIV". Men som sagt, du kan alltid skicka till något annat om du själv har någon hjärtefråga.

Nu säger ipaden 04:30...

Hej Tdoll,

Tyckte Jolt Cola var en lite kul grej eftersom det är klassisk "nörd dricka".
Men vi lämnar det.

Angående din önskan säger jag.
Your wish is my command.

Nu kan du ju inte kolla att jag verkligen skickar pengar när de inte kommer in på ditt konto.
Men jag hoppas att mitt ord och ovan screenshot duger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SkalmanBC:

Sidan är tyvärr väldigt seg och återkommande "500 Internal Server Error
nginx" eller "This site can't be reached"

Skrivet av nathan:

Jätteproblem att läsa sidan, har Bahnhof. Antar att allt hänger ihop med det som diskuteras.

Skrivet av SCORPIUS:

Fortfarande problem :/
Omedelbar huvudvärk löses genom att ta ctrl+c innan en postar och allt går förlorat.

Skrivet av anon5930:

Säker? Sweclockers folk nämnde just DDoS igår. Sedan ligger det en begränsning kvar, eller som återaktiverats idag då den inte var igång på morgonen, som främst verkar drabba oss med Bahnhof som ISP som gör sidan väldigt svårnavigerad och svårläst.

Hej,

Vilken typ av felmeddelande / sida får ni? Sitter ni på någon form av VPN eller liknande?
Jag försöker försöker gräva i loggen och luska ut men jag hittar just nu inga fel så ni får gärna hjälpa mig gå till botten med detta.
Vill ni skulle ni kunna få PMa ert ip så kan jag speca ner det ytterligare lite.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kan man få en inställning för att slå på meddelandet igen? Dels av nostalgiska skäl och dels för att man ibland behöver en liten pik för att faktiskt släcka skärmen och sova.

Du är inte den enda i tråden som har nämnt att meddelandet har använts av vissa som en signal att det är dags att gå att lägga sig.
Så att ha en valbar inställning där man kan få upp meddelandet igen kanske inte är en så dum idé.

Om det ändå bara är en per användare valbar inställning och inte faktisk nertid så hade det kunnat vara en idé att man kan välja tid också.
Säg om man exempelvis tycker att 04:30 är alldeles för sent så kan man exempelvis sätta den till 02:30 istället (eller någon annan tid) så man hinner gå att lägga sig innan det är dags att gå upp igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Vilken typ av felmeddelande / sida får ni? Sitter ni på någon form av VPN eller liknande?
Jag försöker försöker gräva i loggen och luska ut men jag hittar just nu inga fel så ni får gärna hjälpa mig gå till botten med detta.
Vill ni skulle ni kunna få PMa ert ip så kan jag speca ner det ytterligare lite.

Mvh // Anton

PM'at!

Just nu verkar det fungera hyffsat, även om en del grejer fortfarande saknas. Har som sagt bilder på de olika felen att skicka vid behov med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du är inte den enda i tråden som har nämnt att meddelandet har använts av vissa som en signal att det är dags att gå att lägga sig.
Så att ha en valbar inställning där man kan få upp meddelandet igen kanske inte är en så dum idé.

Om det ändå bara är en per användare valbar inställning och inte faktisk nertid så hade det kunnat vara en idé att man kan välja tid också.
Säg om man exempelvis tycker att 04:30 är alldeles för sent så kan man exempelvis sätta den till 02:30 istället (eller någon annan tid) så man hinner gå att lägga sig innan det är dags att gå upp igen.

Det börjar nog bli lite feature creep nu, vi ska inte bygga en mat- och sovklocka av Sweclockers

Bara vanlig "Nere för underhåll." klockan 04:30 blir lagom för de flesta.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du är inte den enda i tråden som har nämnt att meddelandet har använts av vissa som en signal att det är dags att gå att lägga sig.
Så att ha en valbar inställning där man kan få upp meddelandet igen kanske inte är en så dum idé.

Om det ändå bara är en per användare valbar inställning och inte faktisk nertid så hade det kunnat vara en idé att man kan välja tid också.
Säg om man exempelvis tycker att 04:30 är alldeles för sent så kan man exempelvis sätta den till 02:30 istället (eller någon annan tid) så man hinner gå att lägga sig innan det är dags att gå upp igen.

Går att sätta alarm i windows kalender om det är för svårt att hålla reda på själv och alla andra manicker med samma funktion inte fungerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.