AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Permalänk
Medlem

Bra tester! Kommer det en bra tredjepartslösning med kylare som sänker temp rejält och minskar DB så är det solklart över 2070 super för mig, annars blir det nog det sistnämnda.

Avseende dx11/12 är det bara vissa spel som stödjer detta? Med navi vill man bara köra 12 baserat på testerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite antiklimax efter nya Ryzen-testet. Men det är ett viktigt segment, och förhoppningsvis hamnar många sådana här kort i färdigbyggda ”billiga” gamingdatorer, så att Amd får in lite kapital.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tredjepartsmodeller med bra kylare och detta chip kan bli mycket prisvärt i förkållande till nvidiasmotsvarugheter i segmentet 2060-2070. Kompetenta chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar på RDNA2 nästa år istället, 5700 XT ser ut som ett fint kort om man inte bryr sig om RT.

Nu är det dags att läsa ryzen 3000 och trycka fram middagen ännu längre...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Det jag undrar över nu är vad AMD kommer att göra med Radeon VII?

Det kortet har blivit helt irrelevant till priset det ligger på nu. Kommer man ersätta det ( redan!? ) med ett nytt Navi kort eller kommer man sänka priset alternativt låta det vara som det är nu?

Det som borde hända först är väl ändå att AMD släpper RX 5600 serien och ersätter Vega 56 och 64 samt plockar bort alternativt prissänker Polaris korten ytterligare?

Vad tror ni andra?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Radolov: allt det där är svårt att uttala sig om nu när arkitekturen är rykande färsk. Om tidiga drivrutiner inte utnyttjar potentialen fullt ut kan vi uttala oss om först längre fram när mer mogna drivrutiner släpps.

Samma sak gäller RT-delen i nästa generations Navi/RDNA för nästa år. Den är inte en del av Navi 10 och AMD har själva inte bekräftat hur den kommer se ut. Vi har skrivit om en RT-implementation som beskrivs i ett AMD-patent, där enkla RT-funktioner i hårdvaran kompletterar de vanliga beräkningsenheterna. Det förefaller som en logisk lösning från AMD:s håll, att utrusta befintlig teknik med RT-kapacitet istället för att bygga stora och komplicerade/dyra RT-enheter likt Nvidias. Då nästa års konsoler från Sony och Microsoft båda ska ha Navi-baserade grafikkretsar med RT-funktionalitet känns det inte helt orimligt att tekniken som beskrivs i patentet är det AMD kommer använda i 2020 års kretsar.

Jag har pratat med Jacob om att eventuellt spela in en video där vi diskuterar det här nu i veckan som kommer, om vi hinner med det. Hade varit kul, det är ett spännande ämne!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Som vanligt måste man vänta på vettiga eftermarknadskylare då AMD är värdelösa på att släppa egna kompetenta kylare. Förstår inte varför de aldrig lär sig. Hoppas folk inte dömer ut båda permanent på grund av detta då båda verkar vara bra och vettiga kort. Kommer kompetenta eftermarknadskylare till Augusti.

Personligen tycker jag det är bra att de fortsätter med detta men hade gärna sett att de kanske släpper 2 referensmodeller och kompletterat med en open air också.
Men jag kan tänka mig att blower-kort säljer betydligt mycket sämre då de är mer nischade så 3e-part är mindre intresserade av att producera sådana så då är det bra att AMD fortsätter med det. Sen blir nog 3e-part glada om de inte behöver konkurrera lika mycket med AMD i toppsegmentet.

Förövrigt tycker jag detta var ett roligare resultat att se än Ryzen när det fanns så mycket mindre att gå efter än Ryzen. Mycket glatt överraskad och jag tror Navi kan göra en Ryzen-resa i framtiden även om jag idag sitter på ett 1080ti Strix och inte kommer uppgradera ännu på några generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

jag hade gärna sett att imagesharpening och Anti-lagg hade blivit testat, kanske något i framtiden?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag håller inte med kritiken av kyllösningen, jag anser blowerkylare vara överlägsna vanliga, som dumpar hetluften i chassit.
Samtidigt hade jag hoppats att de lyckat optimera kylare mer än vad de har gjort.

Nog för att det är bra att värmen dumpas utanför chassit, men du kan inte förneka att andra kyllösningar är överlägsna gällande temp och ljudnivå

Sen att hetluften dumpas i chassit är sällan ett problem då man enkelt kan välja en eller flera vettiga fläktar som ventilerar chassit.

Undantaget små itx chassin, men då får man också stå ut med oväsen.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Bra test. Uttömmande och informativt.

Dock katastrof på grafikkortsmarknaden. Fortsatt underpresterande kort till hiskeliga överpriser. Men det är väl vad folk är villiga att betala, antar jag.

Att Navi knappt klarar att hålla någorlunda jämna steg med Turing visar på hur sjukt långt fram Nvidia ligger. De har ännu inte tagit steget till 7 nm, och ligger ändå på liknande energieffektivitet. Vet inte om det säger mer om hur bra Nvidias kort är, eller hur dåligt Navi är.

Hade något hopp om att Navi skulle hålla de låga priser som det ryktades om. Då hade det varit intressant.

Vet inte om man ska kalla det prisfixande när AMD och Nvidia släpper typ exakt samma kort till exakt samma pris, exakt samtidigt. Hade varit trevligt att se ett priskrig, men jag förstår väl samtidigt AMDs position.

Ingen köper AMD ändå, så varför ska de starta ett priskrig. (På grafikkortssidan.)

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Kändes som en dum idé att släppa dom här nu, cpu-releasen har ju fått många att missa det här totalt. Jag förstår att dom tänker sig att folk ska köpa dessa ihop med 3000-serien men NDA på dessa kunde dom isf släppt en vecka tidigare eller något. Dessa korten har hamnat heeeelt i skymundan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Beställde en Asus RX 5700 XT , kunde inte låta bli haha

Kul att det går bra för AMD

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Både grafikkort och processorer tillverkas på 7 nanometer, och båda produktserierna släpps den 7:e dagen i den 7:e månaden. Någon inom AMD tyckte att det var en väldigt bra idé

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD lägger så lite fokus på kyllösningen. Jag tycker att det förstör hela kortet sett till helhetsintrycket. Det kommer etsa sig fast att AMDs kort går varma och väsnas och då spelar det inte så stor roll om man får någon fps mer eller att kortet är några kronor billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Både grafikkort och processorer tillverkas på 7 nanometer, och båda produktserierna släpps den 7:e dagen i den 7:e månaden. Någon inom AMD tyckte att det var en väldigt bra idé

Jo, men fan dom kunde gjort en papperslansering. Det hade varit vettigt. Korten kunde släppts idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vilken energieffektivitet då man undervoltar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Svep åt sidan alt tryck på pilen i hörnet av bilden i graferna som visar spelprestanda så finns fler spel representerade

Skickades från m.sweclockers.com

LOL! my bad. tycker dock att en liten grå knapp med vit text mot ljusgrå bakgrund är ganska dålig webbdesign...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag förstår inte varför AMD lägger så lite fokus på kyllösningen. Jag tycker att det förstör hela kortet sett till helhetsintrycket. Det kommer etsa sig fast att AMDs kort går varma och väsnas och då spelar det inte så stor roll om man får någon fps mer eller att kortet är några kronor billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen. Jag vill avvakta tills 3:epartslösningarna kommer för att se om dessa är köpvärda. Hade gärna handlat med lite pris/prestanda-tänk och då kört på 5700 XT men som det ser ut nu så är 2070 Super ända vettiga alternativet för min 3440x1440 skärm. Hade de åtminstone kunnat lansera några alternativ och antingen en referenskylare som var icke-blower eller släppt på reviews för deras 3:epartskort så hade man kunnat jämföra lite, som det ser ut nu med +90C temp och +10db så är dessa så långt ifrån ett köp som jag kan tänka mig då jag värderar en tyst låda. Synd då jag hoppats på bättre givet deras förbättrade energieffektivitet! Var så optimistisk fram till 14:59 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

LOL! my bad. tycker dock att en liten grå knapp med vit text mot ljusgrå bakgrund är ganska dålig webbdesign...

Den är ju väldigt tydlig. Tänk vad många gånger du har missat detta hahaha

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag håller inte med kritiken av kyllösningen, jag anser blowerkylare vara överlägsna vanliga, som dumpar hetluften i chassit.
Samtidigt hade jag hoppats att de lyckat optimera kylare mer än vad de har gjort.

På vilken planet, AMDs 290 kort med ref-kylare var ett brott mot mänskligheten.
2 år av psykisk tortyr, kastar hellre ut datorn genom fönstret än att köpa en blowerkylare igen.
Lol, har men för livet... Kunde inte ens spela strategispel utan hörlurar.

Permalänk
Medlem

Intressant video om Navis encode-möjligheter. Ser sjukt lovande ut, men i sann AMD-anda buggigt som fan.

Verkar som dom vill ha Google & Co som kund.

Uppskalningen verkar också grym!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Intressant video om Navis encode-möjligheter. Ser sjukt lovande ut, men i sann AMD-anda buggigt som fan.

Verkar som dom vill ha Google & Co som kund.

https://www.youtube.com/watch?v=Yi-_T3vsv-Q

Uppskalningen verkar också grym!

Ja och Nvidias RTX och DLSS fungerade utan problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja och Nvidias RTX och DLSS fungerade utan problem.

DLSS, Doesnt Look Super Sharp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja och Nvidias RTX och DLSS fungerade utan problem.

Sa jag det? :/

Edit: Det var bara en oskyldig pik... I det stora hela är det positivt, men då det lutar åt att dessa är funktioner som kommer ligga som grund för nästa generation konsoler så återstår det att se hur mycket dom pushar för att allmänheten i PC-världen ska bli medvetna om att de finns.

Någon som sett ett test på uppskalningen i dagens reviews? Har bara tittat på sweclockers så jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

På vilken planet, AMDs 290 kort med ref-kylare var ett brott mot mänskligheten.
2 år av psykisk tortyr, kastar hellre ut datorn genom fönstret än att köpa en blowerkylare igen.
Lol, har men för livet... Kunde inte ens spela strategispel utan hörlurar.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/4778?key=72b0b1e53244f28e03b55d314236705d

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

rofl.
110c och extrem ljudnivå.
AMD tar priset igen för världens sämsta kylare, som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Nog för att det är bra att värmen dumpas utanför chassit, men du kan inte förneka att andra kyllösningar är överlägsna gällande temp och ljudnivå

Sen att hetluften dumpas i chassit är sällan ett problem då man enkelt kan välja en eller flera vettiga fläktar som ventilerar chassit.

Det du förutsätter är att man har ett välventilerat chassi. Problemet är att då lyssnar man på chassifläktar, och har typiskt sämre ljuddämpning generellt. Jag har ett tyst chassi, som är i huvudsak slutet och ett par mycket tysta fläktar. Och då funkar det i gengäld halvdåligt med kort som dumpar ytterligare 200W+ inuti chassit, eftersom temperaturen då ökar på den luft som skulle kyla grafikkort och CPU som därmed går varmare.
Fördelen med min setup är att den alltid är tyst om jag inte kör ett högeffektsgrafikkort.
Nackdelen är att en blowerkylare helt enkelt inte kan köra ut tillräcklig luftvolym genom de små utsläppen för att kyla höga effekter utan att trycket och därmed bruset blir högt. Hur man än vänder sig har man ändan bak. Den enda verkliga lösningen på det problemet är att minska effekten som grafikkortet avger. Som väl är kan man undervolta, köra radeon chill som funkar utmärkt för alla de titlar som ett Vega faktiskt inte behöver gå för fullt för att köra, och så vidare. I praktiken hör jag sällan mitt Vega 56 under skrivbordet, men de få gånger då det faktiskt går för fullt låter det i mitt kritiska tycke för mycket. Men om jag bara lät bli att köra benchmarks skulle problemet vara måttligt.
Vilket det också skulle vara med ett RX5700 som inte stressas för att man vill mäta brusnivåer.

Det sagt, ville jag överklocka och betala 150W för 10-15% prestanda skulle jag aldrig komma på tanken att använda en blowerkylare. Det är ett annat koncept, som kräver ett bygge som optimerar luftflöde och inte ljudisolering. Och när luftflödet är bra, så är det inget problem att värmeeffekten släpps ut i chassit eftersom man har sörjt för att den kan kan ventileras ut effektivt med chassifläktarna som du påpekar.
Det var bara inte den vägen jag valde att gå med det här bygget när det begav sig. Nu när jag inte längre har mekaniska hårddiskar jag vill slippa höra vore det kanske ett alternativ, men då måste jag ta utgiften och omaket att bygga nytt. Hur man än vänder sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Radolov: allt det där är svårt att uttala sig om nu när arkitekturen är rykande färsk. Om tidiga drivrutiner inte utnyttjar potentialen fullt ut kan vi uttala oss om först längre fram när mer mogna drivrutiner släpps.

Samma sak gäller RT-delen i nästa generations Navi/RDNA för nästa år. Den är inte en del av Navi 10 och AMD har själva inte bekräftat hur den kommer se ut. Vi har skrivit om en RT-implementation som beskrivs i ett AMD-patent, där enkla RT-funktioner i hårdvaran kompletterar de vanliga beräkningsenheterna. Det förefaller som en logisk lösning från AMD:s håll, att utrusta befintlig teknik med RT-kapacitet istället för att bygga stora och komplicerade/dyra RT-enheter likt Nvidias. Då nästa års konsoler från Sony och Microsoft båda ska ha Navi-baserade grafikkretsar med RT-funktionalitet känns det inte helt orimligt att tekniken som beskrivs i patentet är det AMD kommer använda i 2020 års kretsar.

Jag har pratat med Jacob om att eventuellt spela in en video där vi diskuterar det här nu i veckan som kommer, om vi hinner med det. Hade varit kul, det är ett spännande ämne!

De är inte bara svåra att uttala sig om, de är omöjliga att uttala sig om i nuläget.

Jag är väl medveten om intersectionacceleratorerna (för det är vad de är. Förutom meningen som nämns vid [0035] "Alternatively, shader functionality can be implemented partially or fully as fixed-function, non-programmable hardware external to the compute unit". Lätt att missa den meningen.) Men enbart de lär inte vara tillräckliga för att nå upp till den prestandan som AMD talar om, eller har beskrivits. För att nå i stort sett försumbar prestandaförlust så bör en semi-lösning mellan shaders och intersectionacceleratorer inte vara tillräcklig, utan det krävs förmodligen något utöver det (då inte ens Turing kan nå den prestandan). Om det är filterenheter eller något annat som krävs för att nå sådan prestanda vet jag inte. Jag tvekar dock inte ett dugg på att vi kommer ha 4-7x intersectionprestanda inom 5 år. Kvar är problem som gäller BVH hantering, t.ex uppdatering av befintliga strukturer. Förhoppningsvis löses de under tiden.

Det finns även BVH instruktioner för Gfx1011 (vilket bör vara Navi12 enligt vissa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Bra test. Uttömmande och informativt.

Dock katastrof på grafikkortsmarknaden. Fortsatt underpresterande kort till hiskeliga överpriser. Men det är väl vad folk är villiga att betala, antar jag.

Att Navi knappt klarar att hålla någorlunda jämna steg med Turing visar på hur sjukt långt fram Nvidia ligger. De har ännu inte tagit steget till 7 nm, och ligger ändå på liknande energieffektivitet. Vet inte om det säger mer om hur bra Nvidias kort är, eller hur dåligt Navi är.

Hade något hopp om att Navi skulle hålla de låga priser som det ryktades om. Då hade det varit intressant.

Vet inte om man ska kalla det prisfixande när AMD och Nvidia släpper typ exakt samma kort till exakt samma pris, exakt samtidigt. Hade varit trevligt att se ett priskrig, men jag förstår väl samtidigt AMDs position.

Ingen köper AMD ändå, så varför ska de starta ett priskrig. (På grafikkortssidan.)

RX 570 och Vega 56 är bästa korten i sina segment gällande pris/prestanda så vet inte vad du snackar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Beställde en Asus RX 5700 XT , kunde inte låta bli haha

Kul att det går bra för AMD

Grattis AMD! Då har ni sålt ett kort med referenskylare idag