AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har aldrig påstått att marknade styrs av medlemmarna här. Jag har bara sagt att detta är Sweclockers och för oss finns det primärt två saker, vilket namnet antyder om: spel och överklockning.

Och därmed, för oss, så är det Intel som gäller

.

Absolut, spel & överklockning!
Vilka spel fungerar inte på en AMD processor & vilka AMD processorer går inte att överklocka?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Nu har jag inte kikat på hela videon (och kommer inte hinna) men nämnar han varför 9900K bara har resultat i 5 GHz (all core= och inte default som alla andra CPU's har?

Kommer inte ihåg men den är överklockad tror jag att han sa till 5ghz likaså amds cpuer är klockade och oklockade.
Tycker skillnaden är till stor favör för intels 9900k när det gäller spel och överklockning i 1080p som han visar.
I 1440p kanske den är mindre men sweclockers hade en artikel för inte så länge sedan vad vi har för skärm och jag vill minnas att mer än 50% hade 1080p.
Jag själv sitter med en samsung 49" 1080p.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt andra så körs bara IF med halva minnesbussfrekvensen över 3600MT/s, den låses icke på 1800MHz, det syns också i tester där prestanda går bakåt vid 3800MT/s jämfört 3600, det skulle den inte göra om IF var den samma.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17689?key=a2f542f24d08b1a91b80962dc50fd6e4
Här syns regression av prestanda mellan 3600 till 3800, det skulle inte inträffa med låst IF till 1800MHz.

fast då borde prestandan sjunka ännu mer än till minnesprestandan vid 3200-3400mhz sträcket om den går ner till 2:1. Denna prestanda tapp betyder nog att minnet och if kör asynkront vid detta läget.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fast då borde prestandan sjunka ännu mer än till minnesprestandan vid 3200-3400mhz sträcket om den går ner till 2:1. Denna prestanda tapp betyder nog att minnet och if kör asynkront vid detta läget.

Visst men du får också högre minnesfrekvens i slutändan som motverkar IF tappet, just att det är asynkront motiverar inte det tappet, inte ens i närheten.

Om det nu är så att IF låses till 1800MHz och minnesbussen halveras kan iofs det förklara tappet, har sett den förklaringen på en del ställen men hur man kan halvera minnesbussens frekvens samtidigt som man ökar själva minnesfrekvensen får jag inte riktigt ihop. Om det nu bara är själva kontrollerns frekvens som sänks så kör man dubbel multipel ut från den till minnen då antagligen.

Citat:

Denna sammanlänkning sker dock endast upp till en minneshastighet på 3 600 MHz. Därefter kommer systemet att automatiskt låsa Infinity Fabric-bussen till 1 800 MHz samt halvera minneskontrollerns hastighet ställt mot minneshastigheten.I praktiken innebär detta att ett system med minnen körandes i exempelvis 3 800 MHz fortsättningsvis kommer att köra Infinity Fabric-bussen i 1 800 MHz medan minneskontrollerns hastighet halveras till 900 MHz. Nämnvärt är att det finns möjligheter att koppla bort halveringen av minneskontrollerns hastighet, men att man då kan springa på stabilitetsproblem vid högre minneshastigheter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tror tamejfan att det blev överbelastning nyss, kom inte in till varken sidan eller testet här.

Äh who cares, man har väntat på det här in a long long path.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Börjar bli allt mer kluven över valet av 3800X. Gör trots allt knappt något annat än spelar och 9900K samt 9700K ligger ju bättre till, dock endast pga den ökade klockfrekvensen vilket gör det extra surt att 3700X samt 3900X inte klockade speciellt bra.

Hm...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sweclockers forum håller generellt hög nivå, men när nyheter som handlar om den faktiska prestandatronen kommer ut så sjunker fasiken nivån till lägre än dagisbarn.

Hur som haver så inväntar jag bara att se hur de nya toppmodellerna beter sig på b350 (specifikt strix b350-f) för att se om jag kan uppgradera från min 1700x utan att byta mobo. Kan jag göra det utan att behöva slösa pengar på ett moderkort så blir det 3800-3950x som gäller för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det blev en 3900x med ASUS ROG Strix X570-F Gaming Samt en FD Celsius S36 360mm AIO Blir nog go uppgradering

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ah, kul!

Vem skriver oparallelliserat 2019?

Eller drev du med mig? Trodde typ 95% av all komersiell kod var singeltråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Uhm vad yrar du om? Ett standard-exemplar av 9900k överklockar 200-300mhz. Det är 5-6 % vilket är samma som ryzen 3000.

Silicon Lottery rapporterar detta för 9900k:

100% of tested 9900ks reach 4.8Ghz or higher
87% of tested 9900ks reach 4.9Ghz or higher
35% of tested 9900ks reach 5.0Ghz or higher
7% of tested 9900ks reach 5.1Ghz or higher

Så var du får att "standard" exemplar bara fixar 200-300Mhz över deras stock 3.6Ghz kan jag ej förstå.

Utöver det så hade jag gärna sätt en duell i överklockning mellan Intel och AMDs processorer överlag, men har svårt att se hur man gör detta på ett vettigt sätt.
Om man får en 9900k som fixar 5.2Ghz, riktigt guld och fin. Och en 3900x som knapp tar sig över startlinjen? Eller tvärtom för den delen.
Det är stor nog variation för att göra det svårt att skapa ett vettigt test av det hela.

https://siliconlottery.com/collections/all

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vilken programvara jobbar du i som kan lastbalansera så bra medans du använder datorn?

Jobbar i Linux och kompilerar med gcc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Silicon Lottery rapporterar detta för 9900k:

100% of tested 9900ks reach 4.8Ghz or higher
87% of tested 9900ks reach 4.9Ghz or higher
35% of tested 9900ks reach 5.0Ghz or higher
7% of tested 9900ks reach 5.1Ghz or higher

Så var du får att "standard" exemplar bara fixar 200-300Mhz över deras stock 3.6Ghz kan jag ej förstå.

Utöver det så hade jag gärna sätt en duell i överklockning mellan Intel och AMDs processorer överlag, men har svårt att se hur man gör detta på ett vettigt sätt.
Om man får en 9900k som fixar 5.2Ghz, riktigt guld och fin. Och en 3900x som knapp tar sig över startlinjen? Eller tvärtom för den delen.
Det är stor nog variation för att göra det svårt att skapa ett vettigt test av det hela.

https://siliconlottery.com/collections/all

9900k "stock" är inte 3,6, lika lite som 3700x har 3,6, räknar man från basfrekvens som du tycks vilja göra så blir såklart klock potentialen bättre men nu råkar moderna cpu'er sällan hålla sig vid just "basfrekvens", den klockning du gör i fallet 9900k blir med exempelvis från 4.7GHz all core boost i stock till 5GHz manuell all core, inte jättebra OC potential då med ~6,2% (nej jag räknar inte 7% chippen). Så det beror kanske på hur man ser det. Samma sak kan sägas om Zen2 med XFR, manuell OC har inte mycket att tillföra där heller.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Behöver inte köpa ny processor och moderkort förrän inför Cyberpunk 2077 i april om det inte dyker upp någon oemotståndlig deal före, däremot skulle jag kunna passa på att köpa RAM inför det. Har det framkommit några uppgifter om att 3600 mhz cl16 är en sweet spot för 3000-serien generellt?

Edit: Jag har inte uteslutit att köpa ett äldre moderkort, kommer då minne på 3600 att måhända funka sämre än ett 3200, om det visar sig bli t.ex. ett B450?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Tester verkar ju onekligen spretiga som en del redan påpekat. Men det ser ju verligen ut som att AMD faktiskt är nya spelkungen!? I de tester man ligger efter, handlar det bara om oftast så lite som några ynka fps. Finns verkligen inga anledningar till att köpa Intel nu.

Grattis AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Datavetare

Spectre

Citat:

Med Zen 2 har de i alla fall täppt till de kända bristerna på hårdvarunivå och lovar samtidigt att de följer utvecklingen noga.

Så vitt jag kunnat hitta är Zen2 fortfarande mottaglig för Spectre variant 1 & 2. Om de lyckats fixa variant 1 vore det en supersensation då det anses vara det värsta problemet då alla moderna CPU-designer påverkas och ingen har en vettig lösning på denna sårbarhet.
Zen 2 har löst Spectre variant 4 (”Speculative Store Bypass”) i HW, d.v.s. Zen2 är överhuvudtaget inte mottaglig för detta.

Zen2 kommer däremot out-of-the-box, d.v.s. med HW-stöd, för det som krävs för "mitigation" mot Spectre variant 1 & 2, Zen/Zen+ kräver firmware-patchar för detta. Är förvirrande. Intel gör samma sak i Cascade Lake där Meltdown är verkligen fixat (d.v.s. inga OS-patchar krävs) medan Spectre variant 2 har stöd för HW-baserad "mitigation" (d.v.s krävs fortfarande OS-fixar, men dessa har en mindre prestandapåverkan jämfört med firmware hacken).

μArch

Vill man förstå skillnaden mellan ”branch predictor” och BTB, Branch Target Buffer, används den förra för att avgöra om ett villkorat hopp förväntas hända eller ej, medan den senare innehåller information om var ett hopp kommer landa.
”Branch predictor” är viktigt för att hantera ”if-satser” i kod medan BTB är viktigt för saker som returnera från en funktion samt indirekta hopp (t.ex. man har flera implementationer av ett interface, vilket implementation som faktiskt anropas avgörs per anrop beroende på objektets typ).

Minskningen av L1I$ har nog mindre med dubblerad μop-$ att göra än att minskningen gör en väldigt viktigt x86-optimering möjlig: om storlek på cache (32 kB i Zen2) dividerat med antal delar cachen har (8 st i Zen2) är lika med eller mindre än storleken på något som kallas ”page” (4 kB stora på x86) kan man slå upp L1I$ parallellt med TLB (Translation Lookaside Buffer).
I Zen/Zen+ är L1I$ 64 kB med fyra delar, 64/4 = 16 kB per del -> TLB måste slås upp innan man kan göra en L1I$ uppslagning. Zen2 hanterar därför en miss i μop-$ väsentligt bättre än Zen/Zen+!

Tycker själv Ryzen 3900X (och möjligen än mer 3950X) är det riktigt spännande modellerna här, i alla fall när man fått ordning på Linux-problemen med Ryzen 3000. Linux har aldrig haft några problem alls med CCX-designen och givet att 3900X slår TR 2950X på fingrarna i en rad tester Phoronix körde, bl.a. kompileringstester, kommer 3900X/3950X bli lysande Jenkins-maskiner. Första gången på över ett decennium jag kommer börja pusha AMD på arbetsplatsen igen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Behöver inte köpa ny processor och moderkort förrän inför Cyberpunk 2077 i april om det inte dyker upp någon oemotståndlig deal före, däremot skulle jag kunna passa på att köpa RAM inför det. Har det framkommit några uppgifter om att 3600 mhz cl16 är en sweet spot för 3000-serien generellt?

Edit: Jag har inte uteslutit att köpa ett äldre moderkort, kommer då minne på 3600 att måhända funka sämre än ett 3200, om det visar sig bli t.ex. ett B450?

Verkar vara minimal skillnad: https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jobbar i Linux och kompilerar med gcc.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då kanske du ska avvaktalite, verkar bara något preblem med att boota Ryzen 3xxx med senaste kernelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

9900k "stock" är inte 3,6, lika lite som 3700x har 3,6, räknar man från basfrekvens som du tycks vilja göra så blir såklart klock potentialen bättre men nu råkar moderna cpu'er sällan hålla sig vid just "basfrekvens", den klockning du gör i fallet 9900k blir med exempelvis från 4.7GHz all core boost i stock till 5GHz manuell all core, inte jättebra OC potential då med ~6,2% (nej jag räknar inte 7% chippen). Så det beror kanske på hur man ser det. Samma sak kan sägas om Zen2 med XFR, manuell OC har inte mycket att tillföra där heller.

3.6Ghz är stock, boost räknas aldrig med då det beror på för många olika faktorer. Att räkna med något som "kanske, ungefär, ibland, när månen står rätt, kissnödig, kylare på semester" kan var allt mellan 3.6Ghz och 5Ghz säger inget.
Faktum är att 3.6Ghz är stock, turbo boost är enbart aktivt vid möjlighet, om kylningen är bra nog och om moderkortet klarar av att tilldela nog mycket ström.

Så egentligen spelar det ingen roll, då 3.6Ghz är stock: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/186605/i...
Och det du säger är ej korrekt, vad din åsikt är spelar ingen roll i detta sammanhang då hur denna boost fungerar är alldeles för flyktigt för att kalla det något annat. Där av att stock är den hastighet som processorn kommer köras i om det nu är så att du har ett system med undermålig kylning och moderkort som ej klarar av att mata den ordentligt och då kommer denna boost ej användas.
Jag antar då att om så är fallet att den är underklockad, med negativa värden helt plötsligt?

Kom ihåg att boost är likvärdigt med automatisk överklockning, så ja, 3.6Ghz är värdet man utgår ifrån. Då turbo utgår ifrån att processorn används utanför specifikationer för båda klockhastighet och energiåtgång om den tycker sig att det är möjligt, under korta tidsintervaller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

3.6Ghz är stock, boost räknas aldrig med då det beror på för många olika faktorer. Att räkna med något som "kanske, ungefär, ibland, när månen står rätt, kissnödig, kylare på semester" kan var allt mellan 3.6Ghz och 5Ghz säger inget.
Faktum är att 3.6Ghz är stock, turbo boost är enbart aktivt vid möjlighet, om kylningen är bra nog och om moderkortet klarar av att tilldela nog mycket ström.

Så egentligen spelar det ingen roll, då 3.6Ghz är stock: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/186605/i...
Och det du säger är ej korrekt, vad din åsikt är spelar ingen roll i detta sammanhang då hur denna boost fungerar är alldeles för flyktigt för att kalla det något annat. Där av att stock är den hastighet som processorn kommer köras i om det nu är så att du har ett system med undermålig kylning och moderkort som ej klarar av att mata den ordentligt och då kommer denna boost ej användas.
Jag antar du att om så är fallet att den är underklockad, med negativa värden helt plötsligt?

Kom ihåg att boost är likvärdigt med automatisk överklockning, så ja, 3.6Ghz är värdet man utgår ifrån. Då turbo utgår ifrån att processorn används utanför specifikationer för båda klockhastighet och energiåtgång om den tycker sig att det är möjligt, under korta tidsintervaller.

Menar du att en 9900k inte boostar över sin basklocka och inte heller Zen2? du kanske ska kika hur det boostar under spel till exempel, jag kan garantera att varken 9900k eller 3700x exempelvis är i närheten av sin basklocka under någon del av belastning i spel.

Här är ett exempel på en 3900x vs 9900k, bägge i ren stock med live boost klocks. Säg till vart de ligger på basfrekvens

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Menar du att en 9900k inte boostar över sin basklocka och inte heller Zen2? du kanske ska kika hur det boostar under spel till exempel, jag kan garantera att varken 9900k eller 3700x exempelvis är i närheten av sin basklocka under någon del av belastning i spel.

Mycket riktigt så kommer en 9900k ej använda sig av sin boost klock om du har undermålig kylning eller ett moderkort som ej klarar av att tilldela nog med ström, något som dokumenteras förr, speciellt med Intels 8400 som många pratade om, då den fanns i många företags maskiner där den EJ klarade av all-core boost på samma nivå som bättre moderkort.

Zen2 har jag inte sagt något om alls, ser inte varför du nämner det alls. Dock så har man sätt att AMDs XFR beter sig olika beroende på kylare och moderkort.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Köpte cpu förra året och den fyller alla mina behov lätt som en plätt. Men helt klart fina chips. AMD hade varit det givna valet om jag skulle köpt idag. Dock skulle jag inte köpt en 570 bräda. Sjukt dyra. 450-470 lär duga gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Mycket riktigt så kommer en 9900k ej använda sig av sin boost klock om du har undermålig kylning eller ett moderkort som ej klarar av att tilldela nog med ström, något som dokumenteras förr, speciellt med Intels 8400 som många pratade om, då den fanns i många företags maskiner där den EJ klarade av all-core boost på samma nivå som bättre moderkort.

Zen2 har jag inte sagt något om alls, ser inte varför du nämner det alls. Dock så har man sätt att AMDs XFR beter sig olika beroende på kylare och moderkort.

Du vill rätt uppenbarligen inte lyssna på vad som sägs men vi kan ta det igen

Manuell klockning lönar sig piss illa på 9900k och på Zen2, varför? jo därför att boost klocks har redan pressat dessa till bra nära nog max, 9900k kan du förbättra realistiskt i spel med 6,2%, Zen2 ännu mindre, detta då 9900k håller vid stock clocks 4,7GHz frekvens i spel. klockning kommer ofta till en ström kostnad VIDA överstigande prestandavinsten

Vet inte om jag kan förenkla det hela mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@JonasT Jag undrar om inte ni faktiskt missat att r7 3700X har ett TDP på 65W, lätt gjort eftersom dessa normalt inte ändar med X. Borde nog sett till detta faktum vara betyg "Toppklass" även för denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du vill rätt uppenbarligen inte lyssna på vad som sägs men vi kan ta det igen

Manuell klockning lönar sig piss illa på 9900k och på Zen2, varför? jo därför att boost klocks har redan pressat dessa till bra nära nog max, 9900k kan du förbättra realistiskt i spel med 6,2%, Zen2 ännu mindre. Ofta till en ström kostnad VIDA överstigande prestandavinsten

Vet inte om jag kan förenkla det hela mer.

Igen, vad händer om en 9900k inte boostar, räknas det som underklockning då?

Summan är: Boost är en sak som aldrig är utlovad, det är en "upp till" Precis som när du beställer internet "Upp till 100mbit".
Upptill =! alltid, som du verkar anta av någon konstig anledning.
Sedan bestäms dessa boost hastigheter av vad nu den själv antar, vilket kan betyda att ibland kanske den kör en kärna i 5Ghz och dom andra i 3.6Ghz, där av att manuell överklockning så gott som alltid presterar bättre än att förlita sig på denna automatiska turbo algoritm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Igen, vad händer om en 9900k inte boostar, räknas det som underklockning då?

Summan är: Boost är en sak som aldrig är utlovad, det är en "upp till" Precis som när du beställer internet "Upp till 100mbit".
Upptill =! alltid, som du verkar anta av någon konstig anledning.
Sedan bestäms dessa boost hastigheter av vad nu den själv antar, vilket kan betyda att ibland kanske den kör en kärna i 5Ghz och dom andra i 3.6Ghz, där av att manuell överklockning så gott som alltid presterar bättre än att förlita sig på denna automatiska turbo algoritm.

Men du, tittade du på videon alls? annars kanske du ska göra det, jag tittar på hur processorerna faktiskt beter sig vid vissa laster, du hittar på hypotetiska situationer för att passa ditt argument. Det är en skillnad där i.

Du får länka dig blå i ansiktet om du så vill, det förändrar inte hur 9900k beter sig i spel belastning eller Zen2. Om vi pratar grisig AVX512 last på all core under längre tid ja då sjunker boost clocks men inte ens då når man basfrekvensen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jobbar i Linux och kompilerar med gcc.

Skickades från m.sweclockers.com

så du skriver ingen kod, bara kompilerar hela dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Men du, tittade du på videon alls? annars kanske du ska göra det, jag tittar på hur processorerna faktiskt beter sig vid vissa laster,

Igen svarar du inte på någon av frågorna. Återkom med något vettigt än sådant som jag redan har förklarat för dig istället.
Vad videon visar har som sagt inget med det att göra som jag har pratat om, kan du svara på mina frågor så gör gärna det.

Som Intel själva förklarar i deras dokument om hur boost fungerar så är ditt lilla videoklipp totalt irrelevant till denna diskussion.
Kom ihåg, UPPTILL =! ALLTID.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

PCI-e 4.0 lär inte krävas oavsett, ett 2080 Ti ligger knappt över PCI-e 3.0 8x så det lär dröja länge tills man behöver mer än PCI-e 3.0 16x för en GPU.

PCIe 4.0 ihop-parat med ett dito grafikkort, torde ge möjligheter att köra GPUn 8x
och därmed frigöra "ostrypta" PCIe-banor för andra ändamål.
(Samma gäller naturligtvis kommande PCIe 5.0 och 6.0)

Framtida grafikkort på PCIe 5 och 6 kanske tom byggs med 8x som standard?
(pga "överflöd" av bandbredd)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Igen svarar du inte på någon av frågorna. Återkom med något vettigt än sådant som jag redan har förklarat för dig istället.
Vad videon visar har som sagt inget med det att göra som jag har pratat om, kan du svara på mina frågor så gör gärna det. A

Som Intel själva förklarar i deras dokument om hur boost fungerar så är ditt lilla videoklipp totalt irrelevant till denna diskussion.
Kom ihåg, UPPTILL =! ALLTID.

Åter igen du missar poängen totalt, videon är direkt relevant men du vill bara inte erkänna det, du ser live boost clocks som du hävdar inte existerar under längre tid, dock gör dom det under hela videon, anledning till detta är att strömförbrukning under spel belastning är ganska låg, det gör att boost algoritmer kan uppehålla full boost frekvens för 9900k exempelvis, den håller 4,7GHz konstant, det hade du förstått om du tittat på videon eller på någon av alla de hundratals tester som finns tillgängliga. Så vid spel belastning lönar sig manuell OC av en 9900k med mest 6,2%, hur svårt ska det vara?

Skärpning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Åter igen du missar poängen totalt, videon är direkt relevant men du vill bara inte erkänna det, du ser live boost clocks som du hävdar inte existerar under längre tid, dock gör dom det under hela videon, anledning till detta är att strömförbrukning under spel belastning är ganska låg, det gör att boost algoritmer kan uppehålla full boost frekvens för 9900k exempelvis, den håller 4,7GHz konstant, det hade du förstått om du tittat på videon eller på någon av alla de hundratals tester som finns tillgängliga.

Skärpning.

Nej, videon visar inget alls som är relevant.
Jag har sagt ett flertal gånger att boost klocks uppnås bara vid möjlight, vad som är möjligt är för flytigt att lita på. Där av att man väljer att manuellt överklocka en processor för att alltid uppnå en viss klockhastighet, hänger du med?
Utöver det specifierar intel själva att 3.6Ghz är stock, det är vad processorn är utlåvad att gå i, Turbo är en "upp till vid möjlighet" och inget annat.
Där av att man inte kan anta, lite, eller lova att någon alltid kommer att använda dessa boost hastighet effektivt, då det är utanför din kontroll.

Kan du lova mig, med handen på hjärtat, att min 8700k i standard inställningar kommer för all framtid vid alla tillfället att gå i 4.7Ghz?
För jag som äger den kan säga att den inte gör det i alla tillfällen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5