AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vilka applikationer som blir drabbade av den "gimpade" skrivbandbredden på single CCD (3600, 3600x, 3700x, 3800x) CPUerna. Har inte sett effekt av den än i riktiga applikationer.

Se skrivbandbredden på 3700x:
https://hexus.net/tech/reviews/cpu/132374-amd-ryzen-9-3900x-ryzen-7-3700x/?page=4

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_3700x_ryzen_9_3900x_review,21.html

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jo det ska funka.

Håll ned shift innan du väljer alternativet starta om och släpp inte shift förrän du ser nytt fönster.

Vet i tusan, här vill det inte funka iaf,

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

All heder åt testarna på Swec för ett helt utomordentlig grundlig genomgång. Dessutom på rekordtid med tanke på alla andra släpp, samt en kontorsflytt!!

Om man som idag råkar fira 7 årig bröllopsdag, tror ni det funkar som argument till frugan för att få uppgradera? Mitt X370 är ju ändå kompatibelt 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och det är just det jag tycker är dåligt. Oavsett vad ett sådant test skulle ha visat.
Men att ta med ett test med alla cpuer i 2.8ghz och sedan inte göra det med minnet är dåligt.

Herregud, du har inte hängt med va? Det har varit två nya grafikkort som Nvidia utan förvarning valde att släppa flera veckor innan det var sagt, utöver det så är det nya grafikkort från AMD, utöver det DESSUTOM en av de mest spännande lanseringarna av CPUer på många långa år och du har mage över att klaga på den extremt ingående recensionen är dålig pga. Detta?

De har slitit röven av sig för att hinna med detta och Jonas jobbade dessutom på sin semester :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska man ens fundera på det om man köper en cpu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä de är inte relevant, relevant för AMDs framgång sista åren är däremot Intels misslyckande krympa till 10 eller 7nm

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Vet i tusan, här vill det inte funka iaf,

Riktigt skumt....

Permalänk
Medlem

Imponerande arbetshästar till sådana priser. Bådar helt klart gott ibför framtiden, hoppas intel bemöter detta med nåt bra.

Tyvärr för mig är det endast spelprestanda som är intressant, för stunden. Med tanke på att min 7700k körs i 5 ghz tyst och svalt tror jag inte det är nog för att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tellus82:

Fast samtidigt så kanske man får ha lite förståelse för att allt inte kan sparkas in i en viss tilldelad tid.

#17971806

"Bara" 14h skift för att hinna detta, vilka lata jävlar

Då hade man inte behövt haft med "cpuerna vid samma MHz" heller.
Som i det här fallet inte gjorde testen av 3000 serien bättre.

Tycker jag.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Angående testet i samma klockfrekvens. Sweclockers gjorde precis samma sak för 2000X serien. Samma klockfrekvens på processorerna, högsta stockklockfrekvensen på minnena.

Gissar att det gnälls så mycket mer om det idag än då pga resultaten...

Permalänk
Medlem

Är så fruktansvärt komiskt hur vissa tror att en 5% skillnad plus eller minus gör nån skillnad i spel när det kommer till CPU-prestanda.
Ska damma av min Bloomberg i7 850, installera valfritt spel så ska ni se att ni torskar. 9700k, ryzen 3800.

Hårdvaran är grundstenen men bara för att man har en 5% snabbare CPU - för spel - gör ju en inte automatiskt 5% bättre. Bara tråkig, urholkad och argumentlös. Nästan lite avundsjuka.

Snälla lägg ner de där tråkiga argumenten nu. Ni som dillar om 5% dit, 7% hit. Ni vet ju inte vad ni snackar om alls. Sitter man på senaste intel-riggen eller amd-riggen med ett schysst grafikkort, trådad uppkoppling, en skön mus, härligt tangentbord ett mini-mid- eller hightower-chassi och alla andra jäkla storlekar det finns på chassin så har man gjort ett bra val.

Seriöst.

Nu är det ju så att det ÄNTLIGEN har blivit konkurrens, var förbannat glada för det! Vem som innehar titeln prins eller prinskorv spelar så liten roll när det är så fruktansvärt lite som skiljer.

Fotnot;
Att jag skulle damma av min bloomberg i7 850 var endast förtydligande retorik och inte en utmaning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Så Intel är fortfarande den obestridda kungen i spelprestanda, tråkigt. Att Ryzen 3000 skulle ligga långt efter i klockfrekvens var jag beredd på. Men att de fortfarande skulle ligga 10% efter Intel i spel hade jag inte räknat med.

Hade varit så kul om AMD hade kunnat komma jämsides. Men nu blir det ytterligare ett år av Intel för bästa spelprestanda och AMD för productivity.

Klart dom ligger bakom om de har lägre klock?

De har ju trotsallt högre ipc vid samma klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I de upplösningar som du antagligen kommer att köra i (med tanke på att du äger ett 2080 Super) så kommer du märka nästan noll skillnad. Då är det mer ekonomiskt försvarbart att köpa en Zen 2 processor istället för att byta ut hela plattformen för en Intel processor.

Kör i 2560x1440 så viss skillnad finns där. Ekonomiaspekten är inte så viktig tycker jag, är rätt liten skillnad ändå.

Permalänk
Medlem

Grattis AMD! Ser ut som en nice CPU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

haha mitt 8700 k piskar 3900X de flesta spel i 4k

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket imponerande resultat och de har inte hunnit optimisera för spel än , bäddar för ännu högre prestanda

Permalänk
Medlem

Wow, för en gångs skull så verkar en produktlansering leva upp till hypen.

När hände det senast?

Men så blev AMD så mycket dyrare oxå helt plötsligt, många kommer nog att fortsätta på det trogna Intel spåret, om man nu inte specifikt behöver massor utav kärnor.

Dock så växer streaming bland spelare fortfarande, här har Ryzen en fördel tror jag.
Istället för dubbla setups, så kan du lira och strama från samma dator, utan hicka i 1080p.

Skall bli kul att följa utrullningen här framöver

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min 2600X blir pensionerad, helt klart. En 3700X ska få jobba där så snart brevbäraren (?) knackar på dörren.

Testexemplaret kan inte råkas tappas bort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

Klart dom ligger bakom om de har lägre klock?

De har ju trotsallt högre ipc vid samma klock.

Jo men nu tänkte jag på "benchmarksen" som AMD presenterade där de också sagt att Ryzen 3xxx matchar 9900k i spelprestanda. Det är klart att man ska ta deras siffror med en skopa salt men man hoppades på att de faktiskt skulle leva upp till dem.
Än så länge så skiljer det en hel del mellan olika sajter/kanaler. Blir intressant att se om något sorts genomsnitt blir tydligare under kommande dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k fortfarande kungen i spel.
9700k fortfarande bättre än allt AMD har att erbjuda i spel.

Och då pratar vi inte ens om överklockning som är rekorddålig. Så en överklockad 9700k/9900k kan dem inte mäta sig med.

Nu väntar jag vad AMD-fanboysen har har för ursäkter den här gången

(I synnerhet alla som på förhand var säkra på att Zen 2 skulle slå 9700k/9900k i spel.)

...Flertrådig överlägsenhet, Streaming, Säkerhet.

Vem bryr sig om bara spel idag? Bara FPS spel också... ...Inte många. Speciellt inte om du ska lägga dessa pengarna. Det är helt enkelt ganska idiotiskt att köpa en 9900k i jämförelse mot 3900x.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

intressant. Men hur kommer det sig då att 3800x har lägre TDP än 3700x när det borde vara tvärtom? Förstår att man får ta de siffrorna med en stor nypa salt men det känns ju lite bakvänt vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Körs säkert på lägre spanning än 3700x. Binnade prollar.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

O_o
troll much? eller har du rökt på kanske? visst är 9900K fortfanrade spelkungen ångående FPS...men där är typ det ända som fortfarande rättfärdiga denna processorn. allt annat är du bättre med att välja AMD.

Nej, det betyder all samtlig normal (icke rendering) mjukvara går snabbare på en i9900K. Tyvärr väljer ingen att bencha det då det är svårare och folk vill ha extrema siffror.

Ett litet ljus i mörkret är dock CS:GO prestanda. Personligen är jag besviken att inte AMD kan producera en processor med det enorma litografiövertaget som slår en ett år gammal CPU (i allt) som finns i handeln för högst normala 5000:-.
Kul dock att AMD fullkomligen regerar på energieffektivitet.

Får hoppas på 3800X/3950X. Skiter i priset (under 10k).

Kör man en stor rendering i Blender/Cinebench går man ändå och tar en fika, om fikan är 15 eller 17 minuter spelar noll roll men om att öppna ett exceldokument med en massa beräkningar i tar 15 eller 17 sekunder spelar roll för min mentala hälsa.

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra artikel, test & recension.

AMD, varmt välkommen tillbaka till prestandatoppen !

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

Gött, då hoppas jag att Intel sänker priserna på i9-9900k och sen blir det ett köp.

Äger en AMD server behöver inte mer AMD.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Riktigt skumt....

Är någonting med den nya BIOS:en, det funkade i den gamla. Får väl ta tillbaka den gamla, jävla röta jag hade ett gammalt tangentbord liggandes iaf!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv

Damn, velar som tusan här.

Nu suger det i bygga dator tarmen och är intresserad på att testa ett 3800x system. 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Gjorde ett prestanda-index från testet.

https://i.imgur.com/HyHUC0I.png

Snyggt.

Beställde precis det här paketet:

https://www.webhallen.com/se/product/303899-ASUS-ROG-Strix-X5...

Jävla dyr bräda ^^. Får se hur jag gör.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lite klagomål från Intel fans att AMD inte GÅR OM i spelprestanda, men är det ens någon här som har trott/gissat det ? Har inte sett några sådana kommentarer i alla fall, dom mest optimistiska har varit "komma ikapp".

Och det är ungefär vad som skett, en 3600 är snorbillig med tanke på att den faktiskt inte ligger långt efter ens en 9900K i spel. 3900X är inte prisvärd någonstans som spelprocessor, men ett monster för content creation och streaming.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Har det kommit ut några vettiga mitx brädor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Boredbynoobs: Alltså ärligt talat många har en budget tex när dom skall köpa ett grafikkort till . Säg en köper i9 9900 k och sen köper ett 2060-2070 grafikkort för säg 3000 kr-5000 för pengarna saknas för det lilla extra . Istället köper han 3700 x och får råd till ett super 2070 och pengar över Vem tror du har högst FPS i spel ? den med ett 2060-2070 eller den med ett 2070 super ?. Prollarna i dag är overkill ändå .

Beror helt på vilket spel man lirar. Min processor i5 8400 flaskar med ett 970.
Därmed sagt tar jag hellre några tusen i plånboken hellre än 10fps mer. I slutändan vem bryr sig om vem som har mest fps. Om man verkligen gillar ett spel så kommer man att spela det oavsett vilken fps eller grafikinställning man kör på. Därför gillar jag cpuer likt 3600 när de är tillräckligt bra för att klara alla spel men samtidigt väldigt billiga. Synd att det är desto mer skrallt med gpuer för 2-3000kr. Men det går ju trots allt fortfarande bygga en dator som klarar alla spel på en bra nivå för under 10 000. Sen kan man ta resten av pengarna till att dra till Spanien och dricka en kall öl. Det tycker iaf jag är trevligare än att ha några högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag måste nog säga att testerna för Ryzen 3000 är nog de spretigaste jag har sett hittills. Det rör sig naturligtvis om olika testsystem men beroende på vem man kollar med så skiftar prestandan stort och ändrar helt på slutsatsen.
Här är två snabba exempel jag hittat:

WWZ Coreteks:
https://i.imgur.com/hLfZFNv.png

WWZ HW Unboxed:
https://i.imgur.com/DRWYNHV.png

SotTR Science Studio:
https://i.imgur.com/UsBUQvG.png

SotTR HW Unboxed:
https://i.imgur.com/oZ9o4VH.png

SotTR techpowerup:
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-3700x/images/shadow-of-the-tomb-raider-1920-1080.png

Den givna slutsatsen är att skillnaden i spelprestanda mellan Ryzen 5/7/9 och Intel i5/i7/i9 är så liten att andra variationer ger större utslag. Den som inte brukar stirra på FPS-mätaren tills ögonen börjar blöda, kan gott avrunda till att spelprestandan är samma och att det kommer skifta lite mellan olika spel. Vad gäller spel talar dessutom framtiden för AMD då AMD ger fler kärnor/trådar vid en given prispunkt och spelen lär ju bli mer och inte mindre flertrådade.

Personligen tycker jag Ryzen 3600 ser ut som den mest intressanta spelprocessorn i dagsläget. Dels träffar den en intressant prispunkt, dels kommer den väldigt nära toppmodellerna i dagens spel. 6C/12T lär dessutom räcka väldigt långt ett bra tag till, tror jag.

I Computerbases test ligger 3600 endast i genomsnitt 9 % efter 9900K i 1080p.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB