Permalänk
Medlem

Rengjorde skärmen nu är den paj

Hej alla, sprutade lite rengöringsmedel på skärmwn när jag putsade bordet den stod på, sen blev de såhär..sjukt korkat nu i efterhand. Måste runnit ner vätska under plasten i botten eller nåt..bara o köpa ny skärm?

Halva sidan funkar som Normalt men ljusa sidan är pixlig och sjukt ljus ..

Permalänk
Medlem

Den är nog kass, har du tålamod kan du ju låta den stå avstängd ett par dagar och se om den "självläker" men tror tyvärr någon vätska har läckt in som du misstänker med.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har du "Allriskförsäkring", så kanske du kan få pengar till en ny skärm.

Kanske värt att kolla upp.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Avstängd

Jag skulle också prova att låta den stå och torka, nu kommer du kanske inte åt insidan, annars skulle jag skölja med ispropylalkohol när den stått någon dag, om man har tillräckliga kunskaper om kondensatorer, urladdningar, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Stiftkontakten till lcd panelen sitter väl i mitten, bakom den undre listen. Har du otur så kan fukt ha hittat dit som du säger.

Väldig otur skulle jag säga

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag monterade isönder skärmen och lät en fläkt stå och blåsa några timmar men verkade inte hjälpa..tur man inte spelar nåt just nu och har jobb laptoppen för surfing, men surt hur som 🙄.

Låter den vila några dagar och ser vad som
Händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man får aldrig spruta rengöringsmedel på lcd skärmar. Det måste vara specifikt medel för skärmen annars kan LCD ytan förstöras.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexi844:

Jag monterade isönder skärmen och lät en fläkt stå och blåsa några timmar men verkade inte hjälpa..tur man inte spelar nåt just nu och har jobb laptoppen för surfing, men surt hur som 🙄.

Låter den vila några dagar och ser vad som
Händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Man lär sig av misstagen. Använd aldrig medel på elektronik om du inte vet vad du gör speciellt inte sprit (starkt lösande medel).

Skrivet av AquaRelliux:

Man får aldrig spruta rengöringsmedel på lcd skärmar. Det måste vara specifikt medel för skärmen annars kan LCD ytan förstöras.

Räcker med fuktig trasa.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så menade jag (som jag skrev) (tensidfri) isopropanol på kretskort och liknande som tål det, inte etanol eller etanolblandningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number