AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Om AMD bara kunde få upp heltalsprestandan, öka energieffektiviteten och nå högre klockfrekvenser...

Visst, energieffektiviteten är bra men så kör de på 7nm också.

De tar dock stora kliv framåt så det kan bli en intressant kamp när Intel kommer med 10nm för skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@Boredbynoobs: tur man har en ny 9700k liggandes i kartong till nya bygget! såg resultaten och tänkte fan 9700K är ju riktigt bra.
Nu väntar jag bara på att 2070 super korten ska komma in på komplett.

Njut av din 9700k, det är en galen processor till spel och lättare att överklocka än 9900k. En processor som kommer hänga med bra i många år framöver.

Permalänk
Avstängd

Jag är nöjd!

Då känner jag att jag gjorde rätt i att förköpa ett B450 moderkort till 3600X, men denna prolle ska inköpas från Tyskland, de verkar billigare där just nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tellus82:

Är över 2667MT/s inom specifikation för Intel? Nope
Är upp till och med 3200MT/s inom specifikation för AMD på Zen2? Japp

Hyfsat enkelt resonemang... Som sagt, jag kör min 1800x i 3466MT/s och den klarar 3600MT/s, den är specad till 2667 och testades med 2667MT/s, säger ni att den skulle testats med 3466-3600MT/s för stock tester?

Igen. Nu när man valde att göra ett test där man testade cpuerna vid "samma MHz". Så tycker jag att man även borde ha testat vid "samma" ddr4 MHz med.

Annars kanske man kan testa Ryzen cpuerna med Windows Vista osv.

Igen så du hänger med. För att man valde att göra ett "vid samma cpu MHz test" så borde man även gjort ett "vid samma ddr4 MHz".

Hade man inte gjort "vid samma cpu MHz" så hade man inte heller behövt göra ett "vid samma ddr4" test.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Provade precis uppdatera mitt B450-f gaming till senaste BIOS:en (2406), stötte på ett rätt intressant problem. I 2406 funkar inte mitt tangentbord (Corsair K68) före Windows-login kommer upp, och i mitt fall gav det ett smärre problem eftersom min kylare är kopplad i AIO-porten ville datorn först inte boota upp då den trodde jag saknade CPU-kylare, en inställning man först kommer åt i BIOS som jag inte kommer åt utan att DEL-knappen funkar vid boot.

Turligt nog hade jag ett gammalt 6G/V2 liggandes så kom in och lyckades sätta inställningen på ignore, men så jävla irriterande att behöva sätta i ett gammalt tangentbord för att komma åt BIOS.

Håll ned shiftknappen medan du startar om datorn, om du har Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag är nöjd!

Då känner jag att jag gjorde rätt i att förköpa ett B450 moderkort till 3600X, men denna prolle ska inköpas från Tyskland, de verkar billigare där just nu.

Vart handlar du när du handlar från tyskland? Jag har kikat runt lite via google men vet liksom inte vad man vågar lita på. Vill inte hamna hos liontech.de liksom

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Stämmer det att X570 moderkort har aktiv kylning med en liten fläkt på sig? Isånafall, hard pass på allt det. Hade det skitet i början av 2000-talet med högljudda små jävla fläktar som typ piiiiiiper när de skär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Igen. Nu när man valde att göra ett test där man testade cpuerna vid "samma MHz". Så tycker jag att man även borde ha testat vid "samma" ddr4 MHz med.

Annars kanske man kan testa Ryzen cpuerna med Windows Vista osv.

Igen så du hänger med. För att man valde att göra ett "vid samma cpu MHz test" så borde man även gjort ett "vid samma ddr4 MHz".

Hade man inte gjort "vid samma cpu MHz" så hade man inte heller behövt göra ett "vid samma ddr4" test.

Då pratar du om ett annat deltest och där kan man såklart köra 2667MT/s rakt av exempelvis för minnen om man så vill, fortfarande inget man måste dock för åter igen så är alla hastigheter för plattformarna satta till stock utom CPU core hastighet vilket är satt till samma rakt av, vilket inte är helt orimligt. Hur redaktionen resonerar här får du fråga dom.
Sedan för stock tester rakt av är det som jag sagt om och om igen, Intel är upp till och med 2667 stock, inget annat. Oavsett hur mycket vissa här vill att det ska vara annorlunda så är det inte det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Håll ned shiftknappen medan du startar om datorn, om du har Windows 10.

Funkar ändå inte. Ska nog maila ASUS om att problemet finns, och får väl nedgradera BIOS.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Troligtvis för att absolut ingen kör en tex 9900k med 2666mhz minnen.

Och om man nu skulle påvisa "test vid samma mhz" på cpuerna så bör man kanske visa test vid samma mhz på ddr4 med ? Amd cpun kanske skulle vinna det, det har jag ingen aning om. Men jag tycker det är direkt dåligt att inte testa det NÄR man nu skulle testa cpuerna vid "samma" mhz.

Köper du en färdig dator från ex inet, komplett osv så brukar de köra minnena i den hastighet som Intel/AMD rekommenderar. Så det finns nog en hel del som kör i9 9900k med minnena i 2666mhz de som köper dessa datorer brukar ju vara de som inte vill greja/pilla själva.

Ex https://www.inet.se/produkt/1512013/taurus-gaming-elite-rtx-2...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har ett dilemma nu, skaffade ett B450i moderkort förut och en 2700X för att byta ut CPUn när Ryzen kom. Nu när det ändå var lite skillnad i prestandan så är frågan om jag skall skaffa ett Z390i moderkort och en 9900k/9700k istället, idén är att köra ett 2080 Super. Hade tänkt försöka att bara byta GPU nästa år så CPUn skall gärna palla med ett 3080 Ti eller vad Nvidia nu kallar toppkort inom Ampere.

Permalänk
Medlem

Antingen singlar man slant vilken processor man väljer i dagsläget för det är hugget som stucket.

Eller så är man smart och väljer prestanda per krona.

Eller så är man dum och går efter märke.

Tack Sweclockers för en fin recension, ni ligger då aldrig på latsidan vad det kommer till tester!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En strömsnålare och långsammare krets har oftast det processhörn som ger lägre läckage i grindarna. Vill man klocka högt är det oftast snabba grindar man vill ha men de läcker mer. Detta är en avvägning man får göra.

De är matchade för olika processhörn och presterar därefter. Troligen får du bättre prestanda per energienhet med 3700X men total prestanda kommer vara högre på den snabbare kretsen 3800X.

Sedan vad du mäter som "bättre binnade", maximal hastighet eller låg läckage i grindarna är mer subjektivt. Konventionen är rent konkret helt beroende på vad du eftersöker.

intressant. Men hur kommer det sig då att 3800x har lägre TDP än 3700x när det borde vara tvärtom? Förstår att man får ta de siffrorna med en stor nypa salt men det känns ju lite bakvänt vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har ett dilemma nu, skaffade ett B450i moderkort förut och en 2700X för att byta ut CPUn när Ryzen kom. Nu när det ändå var lite skillnad i prestandan så är frågan om jag skall skaffa ett Z390i moderkort och en 9900k/9700k istället, idén är att köra ett 2080 Super. Hade tänkt försöka att bara byta GPU nästa år så CPUn skall gärna palla med ett 3080 Ti eller vad Nvidia nu kallar toppkort inom Ampere.

I så fall är det väl mer rimligt att köra på ett X570 och Ryzen än ett Z390, X570 har ju PCI-e 4, vilket 3080ti lär ha, det saknar ju z390.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tellus82:

Då pratar du om ett annat deltest och där kan man såklart köra 2667MT/s rakt av exempelvis för minnen om man så vill, fortfarande inget man måste dock för åter igen så är alla hastigheter för plattformarna satta till stock utom CPU core hastighet vilket är satt till samma rakt av, vilket inte är helt orimligt. Hur redaktionen resonerar här får du fråga dom.
Sedan för stock tester rakt av är det som jag sagt om och om igen, Intel är upp till och med 2667 stock, inget annat. Oavsett hur mycket vissa här vill att det ska vara annorlunda så är det inte det.

Att köra cpuerna i 2.8ghz är inte heller så mycket stock. Bara för att köra dem i "samma MHz".
Men det kunde man tydligen göra utan problem. Men att göra ett test med minnena i "samma MHz" gick inte ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Funkar ändå inte. Ska nog maila ASUS om att problemet finns, och får väl nedgradera BIOS.

Jo det ska funka.

Håll ned shift innan du väljer alternativet starta om och släpp inte shift förrän du ser nytt fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Att köra cpuerna i 2.8ghz är inte heller så mycket stock. Bara för att köra dem i "samma MHz".
Men det kunde man tydligen göra utan problem. Men att göra ett test med minnena i "samma MHz" gick inte ?

Enligt redaktionen så hann dom inte få med detta i recensionen (Edit: hittar inte vart det skrevs och det kan vara rykte)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Tänk på vilket kapital intel har jämfört med amd. Amd var nästan bankrupta före ryzen, när dom hade de sista fx serien att bjuda på.

Nu med ryzen har dom tagit tillbaka delar av marknaden. Fått en konkurentkraftig cpu, lyckats krympa till 7nm.

Intel igen med den massiva pengakassan har problem med att krympa sina cpu.
Får se om 5 år vem som har den bästa cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är bra att AMD kommit upp sig för det gynnar ju konkurrensen. Men man ska inte undvika fundera på hur läget varit om Intel var på 7nm idag oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

I så fall är det väl mer rimligt att köra på ett X570 och Ryzen än ett Z390, X570 har ju PCI-e 4, vilket 3080ti lär ha, det saknar ju z390.

PCI-e 4.0 lär inte krävas oavsett, ett 2080 Ti ligger knappt över PCI-e 3.0 8x så det lär dröja länge tills man behöver mer än PCI-e 3.0 16x för en GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har ett dilemma nu, skaffade ett B450i moderkort förut och en 2700X för att byta ut CPUn när Ryzen kom. Nu när det ändå var lite skillnad i prestandan så är frågan om jag skall skaffa ett Z390i moderkort och en 9900k/9700k istället, idén är att köra ett 2080 Super. Hade tänkt försöka att bara byta GPU nästa år så CPUn skall gärna palla med ett 3080 Ti eller vad Nvidia nu kallar toppkort inom Ampere.

I de upplösningar som du antagligen kommer att köra i (med tanke på att du äger ett 2080 Super) så kommer du märka nästan noll skillnad. Då är det mer ekonomiskt försvarbart att köpa en Zen 2 processor istället för att byta ut hela plattformen för en Intel processor.

Skrivet av Slägge:

Jag tycker det är bra att AMD kommit upp sig för det gynnar ju konkurrensen. Men man ska inte undvika fundera på hur läget varit om Intel var på 7nm idag oxå.

10 nm* Intel kallar den för just 10 nm och det är närmare sanningen än TSMCs 7 nm som är ungefär lika stor som Intels 10 nm. Men om vi ska spekulera... vad hade kunnat hända om Intel inte mutat recensenter och butiker att helt sluta sälja AMD processorer på början av 2000-talet? Då kunde ditt kära Intel suttit i AMDs sits.

Faktum är att mycket tyder på att Intels första generation 10 nm kan komma att prestera tom. sämre än Skylake gen 8 (eller vad vi är på nu). Detta pga. att Intels historia kring att varje ny arkitektur (när det kommer till nm) haft problem med att nå höga klockfrekvenser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

PCI-e 4.0 lär inte krävas oavsett, ett 2080 Ti ligger knappt över PCI-e 3.0 8x så det lär dröja länge tills man behöver mer än PCI-e 3.0 16x för en GPU.

Den lilla skillnaden i prestanda jämfört med Intels saftiga prislapp är ju ett argument för AMD om du frågar mig, AMD har ju fler trådar dessutom.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Jag tycker det är bra att AMD kommit upp sig för det gynnar ju konkurrensen. Men man ska inte undvika fundera på hur läget varit om Intel var på 7nm idag oxå.

Varför ska man ens fundera på det om man köper en cpu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska man ens fundera på det om man köper en cpu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju frågan. Bättre att köpa den produkt som passar ens krav istället för att fokusera på vad saker kunde varit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har ett dilemma nu, skaffade ett B450i moderkort förut och en 2700X för att byta ut CPUn när Ryzen kom. Nu när det ändå var lite skillnad i prestandan så är frågan om jag skall skaffa ett Z390i moderkort och en 9900k/9700k istället, idén är att köra ett 2080 Super. Hade tänkt försöka att bara byta GPU nästa år så CPUn skall gärna palla med ett 3080 Ti eller vad Nvidia nu kallar toppkort inom Ampere.

Imorgon ska Intel tydligen släppa lite patcher för deras säkerhetsbrister. Hur pass mycket prestandaskillnad detta ger återstår att se, men prestandan kommer förmodligen få sig en smäll.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tellus82:

Enligt redaktionen så hann dom inte få med detta i recensionen

Och det är just det jag tycker är dåligt. Oavsett vad ett sådant test skulle ha visat.
Men att ta med ett test med alla cpuer i 2.8ghz och sedan inte göra det med minnet är dåligt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och det är just det jag tycker är dåligt. Oavsett vad ett sådant test skulle ha visat.
Men att ta med ett test med alla cpuer i 2.8ghz och sedan inte göra det med minnet är dåligt.

Dom jobbade 14 timmar om dagen, ge dom en break. Tänk på att dom hade grafikkort att bencha också

#17971806

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag är inte AMD fan boy

@Boredbynoobs: Alltså ärligt talat många har en budget tex när dom skall köpa ett grafikkort till . Säg en köper i9 9900 k och sen köper ett 2060-2070 grafikkort för säg 3000 kr-5000 för pengarna saknas för det lilla extra . Istället köper han 3700 x och får råd till ett super 2070 och pengar över Vem tror du har högst FPS i spel ? den med ett 2060-2070 eller den med ett 2070 super ?. Prollarna i dag är overkill ändå .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

intressant. Men hur kommer det sig då att 3800x har lägre TDP än 3700x när det borde vara tvärtom? Förstår att man får ta de siffrorna med en stor nypa salt men det känns ju lite bakvänt vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

3800X har högre TDP (105W).

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och det är just det jag tycker är dåligt. Oavsett vad ett sådant test skulle ha visat.
Men att ta med ett test med alla cpuer i 2.8ghz och sedan inte göra det med minnet är dåligt.

Fast samtidigt så kanske man får ha lite förståelse för att allt inte kan sparkas in i en viss tilldelad tid.

#17971806

"Bara" 14h skift för att hinna detta, vilka lata jävlar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska man ens fundera på det om man köper en cpu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Sant förvisso, men varför köpa en CPU idag?