AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare. Flesta av oss här köper dessutom våra komponenter för spel och ja, där vinner Intel som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att lanseringen innebär att det är skitsamma vilken tillverkare man väljer nu för 99% av människor. Vilket är en ren och skär vinst för amd :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Intel är bättre i spel bla bla bla. Ser folk inte att det är så liten skillnad att det omöjligen kan märkas?
Samtidigt fullkomligt krossa Ryzen intel i samma prisklass när det gäller multitasking.

Hade det gällt vad som helst förutom cpuer så hade förnuftet vunnit. Men gamers är fan så trångsynta att det är pinsamt. Betala mer för mindre om du behöver de där extra procenten fps. För det laggar i 200 fps, men inte i 220. *facepalm*

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare.

Vad hade du förväntat dig egentligen? Allt detta visar ju bara det AMD sagt hela tiden. Att de är nästan ikapp Intel när det kommer till IPC. Inte förbi.

Däremot håller jag inte med dig om att de inte skulle vara "Gamers räddare" i den aspekten att de är överlägsna i just pris/prestanda.. vilket de flesta ändå verkar sikta på. Framförallt de som inte har 15K att slänga på ett system.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Gjorde ett prestanda-index från testet.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Gjorde ett prestanda-index från testet.

https://i.imgur.com/oCqjneI.png

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Gjorde ett prestanda-index från testet.

https://i.imgur.com/oCqjneI.png

Snyggt. Jag hoppas att 3600 eller 3600x kan ge mig en ursäkt att välja dem, för 3700x är itne tillräckligt lockande.

Permalänk
Hedersmedlem

Sen på bollen men stort tack för en riktigt bra artikel.

Ryzen 3000 levererar riktigt bra prestanda på i stort sett alla områden som är eller kan vara relevanta för mig. Blir kul att bygga ny dator till semestern

Även om det vore kul med 16 kärnor så känns det som att 12 räcker några år. Så nu lutar det mot 3900X, 5700XT, gott om minne och snabb SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare. Flesta av oss här köper dessutom våra komponenter för spel och ja, där vinner Intel som vanligt.

Well alla spelar inte i 720p mer och då är skillnaden försumbar när man ökar till 1440p tex skiljer några fps.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Snyggt. Jag hoppas att 3600 eller 3600x kan ge mig en ursäkt att välja dem, för 3700x är itne tillräckligt lockande.

Kolla gamersnexus på youtube, dom testar en 3600 helt klart bra prestanda för pengen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Blir inte testet missvisande när minnet körs i olika hastigheter för testerna mellan AMD och Intel?

16 GB (2 x 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
3 200 MHz, 14-14-14-34
AMD "Matisse"

16 GB (2 x 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 400 MHz, 14-14-14-34
Intel "Kaby Lake"

Kollar man här:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17689?key=a2f542f...

Så gör de ju stor skillnad för AMD mellan 3200 och 2400?

Jo du har rätt! Testet är missvisande. Mattisse" är klart premierade av 3200 minnen jämfört med "Kaby"

Permalänk
Medlem

3900x var faktiskt bättre i cs go än intel enligt linus.

Hade dock velat se lite mer tester i spel som overwatch, pubg, apex, starcraft 2 och dota 2 då amd haft problem med prestandan där.
Verkar inte som att så många bryr sig längre om strömförbrukningen längre?
Gamers nexus visade sjukt bra siffror på det.

I5 verkar faktiskt död. R5 3600 är ett bättre köp. Sedan är det 9700k och 9900k om man nu ska prioritera spel.
Dock när det kommer till streaming så går nog 9700k bort också och då är det 9900k som är den bästa.
Mycket beror ju dock på vad man har för budget. Sedan att man ska betala 1-2 tusen extra för 5-10% prestanda är väl diskutabelt.
För spel så är det nästan alltid bättre o snåla in lite extra på cpun för att köpa ett starkare grafikkort. Fast med dagens priser på hårdvara så är även det diskutabelt om man ens ska köpa något i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Jo du har rätt! Testet är missvisande. Mattisse" är klart premierade av 3200 minnen jämfört med "Kaby"

Skyll på Intel. Inte på Sweclockers.

Skrivet av Jonathanknet:

3900x var faktiskt bättre i cs go än intel enligt linus.
https://i.gyazo.com/d22a133b8e553268ada8d3ecb0ca37df.jpg
Hade dock velat se lite mer tester i spel som overwatch, pubg, apex, starcraft 2 och dota 2 då amd haft problem med prestandan där.
Verkar inte som att så många bryr sig längre om strömförbrukningen längre?
Gamers nexus visade sjukt bra siffror på det.

I5 verkar faktiskt död. R5 3600 är ett bättre köp. Sedan är det 9700k och 9900k om man nu ska prioritera spel.
Dock när det kommer till streaming så går nog 9700k bort också och då är det 9900k som är den bästa.
Mycket beror ju dock på vad man har för budget. Sedan att man ska betala 1-2 tusen extra för 5-10% prestanda är väl diskutabelt.
För spel så är det nästan alltid bättre o snåla in lite extra på cpun för att köpa ett starkare grafikkort. Fast med dagens priser på hårdvara så är även det diskutabelt om man ens ska köpa något i dagsläget.

Iof. sant men orsaken varför Linus tar upp CS Go är just pga. att spelet är ökänt för att vara kraftigt singeltrådad. Vilket gett Intels processorer (pga. sin högre prestanda i ST) en kraftig fördel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare. Flesta av oss här köper dessutom våra komponenter för spel och ja, där vinner Intel som vanligt.

Är du sur för att du köpte en 9900k för 6000sek? Intel var dyrare för några veckor sedan och var tvungna att sänka sina priser för att möta Ryzen hypen. Om inte Ryzen 3000 hade kommit så hade 9900k med stor sannolikhet legat på runt 5500-6000sek fortfarande.

AMD är allas räddare för de pressar Intel till att göra nya processorer, sänka priserna vilket i sin tur kommer att sätta press på AMD att göra ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med tanke på att 9900K har maxboost på 5 GHz så är det inte direkt någon imponerande "överklock" oberoende.

Tror nog vi aldrig får se en sådant överklockningsmonster som SB faktiskt var igen. Inte på kisel iallafall eftersom man verkar slagit i en vägg när det kommer till vad kisel faktiskt är kapabelt att prestera när det kommer till frekvens.

Samt är Haswell E ett bra OC matrial, kör min i7 5820K i 4.6MHz. Det är ca 28% överklock.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Är det Intel som valt vilka minnen som som ska testas med? ...ÖÖÖÖ. Klart att man hade förväntat sig ett test med lika förutsättningar på minnen på alla CPU. Känns oseriöst att rada upp ett test med Mattise tillsammans med starkare kringutrustning än alla CPU:S som är testat tidigare AMD som Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Jo du har rätt! Testet är missvisande. Mattisse" är klart premierade av 3200 minnen jämfört med "Kaby"

Skrivet av Slägge:

@Xinpei: Är det Intel som valt vilka minnen som som ska testas med? ...ÖÖÖÖ. Klart att man hade förväntat sig ett test med lika förutsättningar på minnen på alla CPU. Känns oseriöst att rada upp ett test med Mattise tillsammans med starkare kringutrustning än alla CPU:S som är testat tidigare AMD som Intel

stock max minnesfrekvenser utan OC;
9900k=2666/2667MT/s
Zen2=3200MT/s

Intel kunde säkert garantera högre frekvenser men det är dessa dom garanterar stabilitet vid.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

@Xinpei: Är det Intel som valt vilka minnen som som ska testas med? ...ÖÖÖÖ. Klart att man hade förväntat sig ett test med lika förutsättningar på minnen på alla CPU. Känns oseriöst att rada upp ett test med Mattise tillsammans med starkare kringutrustning än alla CPU:S som är testat tidigare AMD som Intel

Om du hade hängt med så hade du insett att 2666 MHz är vad Intel som max stödjer. Allt över det räknas om OC. Det är alltså Intel som sätter kriteriumen för vad som max stöds här.. inte Sweclockers. Så innan du börjar skrika att något är oseriös så kanske du borde läsa på lite?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs: tur man har en ny 9700k liggandes i kartong till nya bygget! såg resultaten och tänkte fan 9700K är ju riktigt bra.
Nu väntar jag bara på att 2070 super korten ska komma in på komplett.

Permalänk
Medlem

blir nog en 3700x kite senare när moderkorten blir lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Yes, vet att det finns. Men blir lättare när det är i samma ruta, speciellt när man surfar på nallen. Sen har jag inte koll på hur mycket 9900k tappade med sälerhetsfixarna i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingenting vad jag kan utskönja som har en 9900k sedan länge

Permalänk
Medlem

Då Sweclockers är ett fora för spel och överklockning så torde det främsta valet fortsatt vara Intel. Intel leder i spel och AMD går nästan inte att överklocka alls. Vinst 2-0 till Intel på de två punkter som gäller här.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om du hade hängt med så hade du insett att 2666 MHz är vad Intel som max stödjer. Allt över det räknas om OC. Det är alltså Intel som sätter kriteriumen för vad som max stöds här.. inte Sweclockers. Så innan du börjar skrika att något är oseriös så kanske du borde läsa på lite?

Helt orelevant svar som inte ett dugg speglar verkligheten och de vet du oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Ligger mer än 1 fps dock. Och överklockningen verkar vara bättre för intel också? Frågan är om man spelar eller om man behöver 40 kärnor och 80 trådar. Ser mest massor amdfanboys hata på intel de senaste 3 månaderna

40 tror jag är mer än vad man normalt behöver, men 8 kan jag nog tänka mig är en sweetspot just nu. Det verkar så på vissa moderna spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Jag måste nog säga att testerna för Ryzen 3000 är nog de spretigaste jag har sett hittills. Det rör sig naturligtvis om olika testsystem men beroende på vem man kollar med så skiftar prestandan stort och ändrar helt på slutsatsen.
Här är två snabba exempel jag hittat:

WWZ Coreteks:

WWZ HW Unboxed:

SotTR Science Studio:

SotTR HW Unboxed:

SotTR techpowerup:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Helt orelevant svar som inte ett dugg speglar verkligheten och de vet du oxå

Så det speglar alltså inte verkligheten att Intel satt en gräns? Okej. Bra att veta.

Skrivet av SweMerlin:

Då Sweclockers är ett fora för spel och överklockning så torde det främsta valet fortsatt vara Intel. Intel leder i spel och AMD går nästan inte att överklocka alls. Vinst 2-0 till Intel på de två punkter som gäller här.

.

Är det verkligen så? De flesta verkar ha problem att nå över 5 GHz på sina 9900K all cores från 4,7 GHz. Vilket motsvarar nästan samma överklock man verkar nå med en Zen 2. Med andra ord.. Om en match slutar 1-1.. hur kan det då räknas som en 2-0 vinst?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare. Flesta av oss här köper dessutom våra komponenter för spel och ja, där vinner Intel som vanligt.

Det är det här jag ständigt upplever med AMD, de släpper en ny generation som motsvarar Intels förra generation och inte heller billigt nu...
Men det känns ju som alla i Swec forumet sitter och benchar 24/7 för att kunna utnyttja all prestanda... om man istället tar 9900 så kan man mer utnyttja bang for the buck och få real life profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Helt orelevant svar som inte ett dugg speglar verkligheten och de vet du oxå

Jo frågar du Intel spelar det faktiskt roll, de säger att upp till 2667MT/s är vad plattformen som helhet klarar av, allt över detta är OC och ingen hastighet över 2667 är garanterad stabilitet, åter igen Intel skulle säkert kunna garantera detta men dom vill inte göra det för det skulle orsaka problem med deras budget moderkort. Nu har AMD garanterat stabilitet vid 3200MT/s vilket betyder att det är inte OC att köra minnen vid 3200MT/s på Zen2, det vore dock det på Intel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag måste nog säga att testerna för Ryzen 3000 är nog de spretigaste jag har sett hittills. Det rör sig naturligtvis om olika testsystem men beroende på vem man kollar med så skiftar prestandan stort och ändrar helt på slutsatsen.
Här är två snabba exempel jag hittat:

WWZ Coreteks:
https://i.imgur.com/hLfZFNv.png

WWZ HW Unboxed:
https://i.imgur.com/DRWYNHV.png

SotTR Science Studio:
https://i.imgur.com/UsBUQvG.png

SotTR HW Unboxed:
https://i.imgur.com/oZ9o4VH.png

Den första jämförelsen är ju mellan max och ultra settings. Och ingen information om vilket grafikkort som användes i ena testet.

Edit: Och i den andra så är det high, highest, och oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

stock max minnesfrekvenser utan OC;
9900k=2666/2667MT/s
Zen2=3200MT/s

Intel kunde säkert garantera högre frekvenser men det är dessa dom garanterar stabilitet vid.

Som jag skrev som svar tidigare vet du att de inte är verkligheten.