AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig och har köpt en 3800X, Det som lockade var att baseclock ligger på 3.9 jämfört med 3.6 på 3700X. Behöver IPC förbättringen över min 1800X för spelen jag kör!

Gamers Nexus är den enda jag sett som visat upp 3600 modellen.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk

Tack för att ni använde Geekbench 4 för att testa IPC! För dagligt bruk/spelande ger det ju en mycket mer rättvisande bild än Cinebench. Kul med två olika grafer för heltal och flyttal också, där man verkligen kan se hur själva arkitekturen har förbättrats. Hoppas ni fortsätter så. Trevlig sommar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är för att det är vad Intel specificerar. Allt över 2666 MHz vore per definition överklockning och då blir det helt plötsligt stock mot OC och det vore bara skevt. Det i kombination med eventuella stabilitetsproblem är orsaken till denna ställning. Det tåls att nämnas att 3200 MHz inte på något sätt är en "Sweetspot" för AMD heller.

Vill minnas att det inte specificerades om det gällde enbart en kärna eller flera?

Tror du verkligen att han bara menade att man klockar en kärna? När man pratar överklock är det i regel på alla. Tror du tekniksidor och medlemmar på forum som inte specifierar att det är på alla kärnor likaväl kan mena på en kärna? Du måste ju driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror du verkligen att han bara menade att man klockar en kärna? När man pratar överklock är det i regel på alla. Tror du tekniksidor och medlemmar på forum som inte specifierar att det är på alla kärnor likaväl kan mena på en kärna? Du måste ju driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Detta är en definition du själv hittat på. Överklock kan betyda både all core och en kärna. Spelar ingen roll var det skrevs. Här på Sweclockers (till exempel) så blandas dessa hej och vilt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Detta är en definition du själv hittat på. Överklock kan betyda både all core och en kärna. Spelar ingen roll var det skrevs. Här på Sweclockers (till exempel) så blandas dessa hej och vilt.

Core multiplier som man klockar med höjer frekvensen på ALLA kärnor. Har du bara klockat en kärna till 5GHz på din CPU eller varför specifierar du inte? Jo, fär det säger sig själv att dwt är på alla.

Edit
Nu såg jag att han skrev att den slukar 260w då. Och du försöker få mig att tro att du inte spelar dum när du säger att han lika gärna kunde pratat om en kärna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Citat:

DaVinci Resolve har länge används professionellt för färgkorrigering och grading av video, men har därtill kommit att bli ett riktigt kompetent, och därtill gratis, verktyg för videoredigering. Programmet avlastar visserligen en stor del av bördan på grafikkortet, men använder mer än gärna flerkärniga processorer flitigt när det är dags att rendera ut videon.

Vi använder oss av ett fyra minuter långt klipp från SweClockers studio som ursprungligen spelats in i 50 bilder per sekund vid upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Efter att ett skärpefilter applicerats renderas sedan klippet ut i programvarans förinställda Youtube-profil.

De nya Ryzen 3000-processorerna imponerar verkligen enormt i DaVinci Resolve. Ryzen 9 3900X kniper här förstaplatsen alldeles strax framför Ryzen Threadripper 2950X och renderar scenen 20 sekunder snabbare än Intels Core i9-9900K.

Åttakärniga Ryzen 7 3700X briljerar även den vid rendering i Resolve och lyckas med minsta möjliga marginal utprestera tolvkärniga Ryzen Threadripper 2920X. Modellen renderar ut videon 11 sekunder snabbare än Core i9-9900K samt 41 sekunder snabbare än Core i7-9700K.

Da Vinci Resolve är intressant, här visar det sig att AMD:s processorer är bättre än Intel:s och när det gäller GPU:er så är det något där Radeon VII verkligen skiner jämfört med Nvidia, det ligger lika (men före ) Titan RTX och 2080Ti, och 13% bättre än 2080.

Uppfattat att den fria versionen inte avlastar lika mycket till gpu:n som den kommersiella versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha vem bryr sig om cpu för spel? Oavsett vilken av de testade processorerna man kör är der grafikkortet som kommer flaska.

Med mindre man tror att man är något spelproffs som måste köra i 200fps i skitupplösning för att då någom ms bättre performance i fps spel.

Hur många här på forumet lever på att spela fps spel? 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer förmodligen att köpa en 3700x på blackfriday, men underskatta aldrig fps.
De flesta sitter idag på 144+hz skärmar som är intresserade av fps-spel och har en lön.
Enda orsaken Sweclockers existerar är pga spel och CPUer så jag vet inte vad du pratar om?
Grafikkortet som flaska? Pratar du om 4k som ca 1% spelar på?
Utan "gamers" hade AMD och Intel övergett det övre konsumentsegmentet för 10 år sedan.
Hur många köper en 9900k för att inte trycka in den i en gaming burk? Skulle faktiskt vara förvånad om siffran är över 1%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4.0:

Vissa här verkar ju tro att Intel fortfarande har samma överklockningsmarginaler som de hade på Sandy Bridge tiden. Båda tillverkarna har väldigt tråkiga överklockningsmarginaler idag och vi måste tillbaka ett antal generationer för att kunna hämta mycket på överklockning.

Vissa Core 2-processorer kunde till och med göra 100% överklockning. Jag hade själv en Core 2 E4300 som första Core 2-CPU. 1,8GHz från fabrik, klockade ofta 3,6GHz.

Sandy var allmänt jävligt bra med.

Permalänk
Medlem

Gött att se att vi har två tunga aktörer på marknaden igen
Men jag stannar lugnt kvar på min gamla TR4 ett tag till

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jalle64:

En sak som kanske påverkar Ryzen 3000 serien positivt, är om ni tar hem den nya chipset-drivrutinen som släpptes idag, såvida ni inte fått den i förväg.

Vi fick den i förväg av AMD.

Permalänk
Medlem

Svårt. AMD krossar MT och Intel vinner i spel. Den som kommer klara sig bäst genom åren är ju förstås Zen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, Intel har kämpat med 10nm länge nog. Blir intressant att se hur nästa nya arkitektur blir där.

Instämmer, denna lansering har känts lite mer som på den gamla goda tiden där vi faktiskt såg mer än 100MHz högre klockfrekvens. Saker ändras ganska rejält nu i och med detta släpp.

Finns värre exempel, ganska många i Zen2-tråden sitter på Nehalem-processorer, dvs första generationen i7 och då allt mellan 920 och 980X. Hänt väldigt mycket sedan dess.

Nu hör min gamla 2700K till mina absoluta favoritprocessorer under alla mina år men för mig var den inte trevlig efter alla säkerhetsfixar började dyka upp 2018. Och upplevelsen lär nog inte var bättre på äldre generationer än den.

Ja, jag själv sitter på en Nehalem i7 X 980. Om moderkortet klarade stabil OC på den till 3.84 GHz tex skulle jag kunna klara mig ett tag till. Men det är bla för att det hänt en hel del sedan dess och för att OC inte är stabil som jag letar efter en nyare Intel att byta ut den med. Då är det bara dagens i7 och i9 som återstår även om rätt många val ger en uppgradering.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Varför inga tester med snabbare minnen än 3200mhz? Ryzen verkar prestera mycket bättre med minnen runt 3600Mhz. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Varför inga tester med snabbare minnen än 3200mhz? Ryzen verkar prestera mycket bättre med minnen runt 3600Mhz. :/

Här
https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Varför inga tester med snabbare minnen än 3200mhz? Ryzen verkar prestera mycket bättre med minnen runt 3600Mhz. :/

Linus körde med 3600 om jag såg rätt!

edit. Och Swec också förstås!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Att amd nu har bättre ipc än intel! Som dom har kämppat. Grattis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Riktigt roligt att se så pass konkurrenskraftiga processorer från AMD. Sedan lanseringen av Ryzen 2000-serien har AMD känts som ett vettigt alternativ i övre mellansegmentet vad gäller spelprestanda.

Nu är dom dock med och krigar "På riktigt" med Intel i övre segmentet och skillnaden i spelprestanda börjar bli så pass liten att man förmodligen inte uppfattar skillnaden utan en FPS mätare på skärmen. Valet av processor handlar nu mer om pris och preferens snarare än att ena alternativet levererar betydligt bättre prestanda på vissa punkter.

Bra jobbat AMD!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Man kan ju pressa upp en del i 5,2 GHz... Sen att den slukar över 260 W då skiter vi i såklart! #värt!

jo, men 5,2ghz är inte realistiskt. du behöver ett guldexemplar, mycket hög spänning och en rejäl custom loop för att få det att fungera. när man överklockar 9900k är det generellt 5ghz som det blir. ett fåtal exemplar klarar 5,1 med rimlig spänning, visst, men vissa klarar också bara 4,9.

9900k har ingen enorm överklockningsmarginal, den ger överlag 300mhz mer (alltså från 4,7 till 5,0), eller 6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu kanske jag har skummat igenom för snabbt och skippat några stycken för mycket men var är jämförelserna i prestanda och klock mellan X570 och X470/B450? Detta är ju ett högintressant ämne.

Ska ju enligt AMD inte vara någon skillnad har jag läst folk nämna i Zen 2-tråden. Dvs är man tex inte ute efter PCI-E 4.0 eller ngt annat en X570-bräda erbjuder som X470 inte erbjuder så är X470 bra "budget" alternativ pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

När kommer Zen 2 Ryzen 3? Kommer ni testa Ryzen 3 vs Core i3 nånting?
Skulle vilja uppgradera min HTPC.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 4.0:

@dcxs: Jag är inte så förvånad över att 3700x inte överklockar bra. Det känns ju lite som de är sämre binnade 3800x om du frågar mig, vad är det annars som skiljer rent konkret? Vi får se vad priserna hamnar på slutändan. Men 9700k överklockar ju inte överdrivet bra heller, känns som vi måste tillbaka några generationer för att hitta riktiga prestandavinster efter överklockning.

En strömsnålare och långsammare krets har oftast det processhörn som ger lägre läckage i grindarna. Vill man klocka högt är det oftast snabba grindar man vill ha men de läcker mer. Detta är en avvägning man får göra.

De är matchade för olika processhörn och presterar därefter. Troligen får du bättre prestanda per energienhet med 3700X men total prestanda kommer vara högre på den snabbare kretsen 3800X.

Sedan vad du mäter som "bättre binnade", maximal hastighet eller låg läckage i grindarna är mer subjektivt. Konventionen är rent konkret helt beroende på vad du eftersöker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För er som kör 300/400-serien av MSIs moderkort finns alla BIOS här https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jo, men 5,2ghz är inte realistiskt. du behöver ett guldexemplar, mycket hög spänning och en rejäl custom loop för att få det att fungera. när man överklockar 9900k är det generellt 5ghz som det blir. ett fåtal exemplar klarar 5,1 med rimlig spänning, visst, men vissa klarar också bara 4,9.

9900k har ingen enorm överklockningsmarginal, den ger överlag 300mhz mer (alltså från 4,7 till 5,0), eller 6%.

Jo jag vet... var mer en pik!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

När kommer Zen 2 Ryzen 3? Kommer ni testa Ryzen 3 vs Core i3 nånting?
Skulle vilja uppgradera min HTPC.

Ryzen 3 med inbyggt grafik finns redan.

https://www.komplett.se/product/1132199/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1132200/datorutrustning/dator...

MEN! dessa basera på 12 nm dvs Zen+. men visst vill du har 7nm Zen 2 i Ryzen 3 form och utan grafik kommer det någ dröja några månader troligen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Linus körde med 3600 om jag såg rätt!

edit. Och Swec också förstås!

Intel presterar oxå bättre med fläskigare minnen

Permalänk
Medlem

Happ, jag skulle alltså ha väntat. Köpte 9900KF för två månader sen

Permalänk
Medlem

Måste säga att valet av blender i testet för energieffektivitet är lite tveksamt (det är ju säkert inte ett medvetet val gjort i efterhand, utan förutbestämt som standard). 3700x vinner där - 9900k drar 9% mer ström (vilket inte är spec mycket, men iaf).

I den stora helheten är det nog inte genomsnitts-resultatet i testerna mellan dessa två processorer.
Om man jämför resultat i blender https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... så ser man att det är ett väldigt bra resultat för amd där 3700x "vinner" med 230s vs 249s för 9900k (inte representativt för helheten av testresultaten). Även i handbrake som är den andra stapeln "vinner" 3700x.
Hade man istället tagit cinebench, geekbench eller veracrypt (eller spel), där 9900k fått bättre resultat än amd, kunde man fått ett annat resultat.

Förbättringen i energieffiktivitet vs intel om man skummar genom alla testresultat och tänker proportionellt mot testresutat verkar vara väldigt liten eller ingen eller kanske tom i intels favör om man ser på geekbench (som jag personligen gillar) och vissa andra test (orkar inte räkna exakt, men 9900k slår 3700x med ca 10% där, medan amd 3700x är ca 8% bättre i blender).

Jag är inte alls insatt i vad blender utför för arbete exakt eller om det normalt presterar högre för amd, eller alls är representativt för overall-förbruk, kanske det är det. Om jag inte tagit helt fel, ser det ju dock ut som att förbättring i energieffektivitet helt uteblivit (vs intels 14nm).

[edit: Scannade snabbt genom lite andra recensioner, och gn verkade fått 90 vs 87 strömförbruk i blender 9900k vs 3700x (30 minuters test, inte riktigt samma testmetod som swec), medan hos techpowerup verkar 9900k "vinna" effektförbrukning i allt utom "stress test" etc]

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av versions:

jo, men 5,2ghz är inte realistiskt. du behöver ett guldexemplar, mycket hög spänning och en rejäl custom loop för att få det att fungera. när man överklockar 9900k är det generellt 5ghz som det blir. ett fåtal exemplar klarar 5,1 med rimlig spänning, visst, men vissa klarar också bara 4,9.

9900k har ingen enorm överklockningsmarginal, den ger överlag 300mhz mer (alltså från 4,7 till 5,0), eller 6%.

Min 9900k

Min 8086k

Min 8700k

Min 7700k

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Snyggt AMD! Jag skulle dock velat se tester där även 9900k kör 3200MHz på minnena men förstår om ni inte hann med. Jag funderar på en 3600 men tillbringar inte tillräckligt med tid vid datorn för att känna det värt även om vi inte sett siffrorna på den än. Jag klarar mig ett år till

Skickades från m.sweclockers.com

De testet finns när Swecklockers kör med 3200mhz minnen på 9900k. Så i praktiken är Intel än mer överlägsen i spel. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

De testet finns när Swecklockers kör med 3200mhz minnen på 9900k. Så i praktiken är Intel än mer överlägsen i spel. https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Yes, vet att det finns. Men blir lättare när det är i samma ruta, speciellt när man surfar på nallen. Sen har jag inte koll på hur mycket 9900k tappade med sälerhetsfixarna i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.