Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Troligtvis svensk moms, 25% istället för de 19% man betalar i Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer. Priserna kan höjas med cirka fem procent när du kommer till sista sidan. Allt som säljs av Amazon själva får automatiskt svensk moms (25 procent i stället för den tyska momsen på 19 procent, vilket ger en prishöjning på 5 procent när du räknar om momsen på rätt sätt) på grund av tvingade EU-regler. Saker som säljs av andra kan säljas med tysk moms, d.v.s. de priser som visas på sidan.
När du kommer till sista sidan innan du bekräftar köpet och där ditt pris visas bör du välja att betala i euro i stället för svenska kronor (som är förvalt). Amazons egen växelkurs är normalt 1,5–2 procent högre än växelkursen hos min bank. Det här gäller dessutom inklusive min banks tillägg på 2 procent för utlandsköp. Om du har ett kontokort utan detta tillägg sparar du ännu mer. Du kan även välja att stänga av Amazons valutakursomvandling permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det stämmer. Priserna kan höjas med cirka fem procent när du kommer till sista sidan. Allt som säljs av Amazon själva får automatiskt svensk moms (25 procent i stället för den tyska momsen på 19 procent, vilket ger en prishöjning på 5 procent när du räknar om momsen på rätt sätt) på grund av tvingade EU-regler. Saker som säljs av andra kan säljas med tysk moms, d.v.s. de priser som visas på sidan.
När du kommer till sista sidan innan du bekräftar köpet och där ditt pris visas bör du välja att betala i euro i stället för svenska kronor (som är förvalt). Amazons egen växelkurs är normalt 1,5–2 procent högre än växelkursen hos min bank. Det här gäller dessutom inklusive min banks tillägg på 2 procent för utlandsköp. Om du har ett kontokort utan detta tillägg sparar du ännu mer. Du kan även välja att stänga av Amazons valutakursomvandling permanent.

Mkt bra inflik. Jag stänger alltid av valutaomvandling till SEK överallt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Mkt bra inflik. Jag stänger alltid av valutaomvandling till SEK överallt

Skickades från m.sweclockers.com

Enda nackdelen (eller fördelen) med detta är om du behöver returnerara en produkt så får du tillbaka dagens kurs
översatt till SEK, dvs den kan vara högre eller lägre. Du kan med andra ord gå lite back eller tjäna några kronor.

Vid betalning i €, £ eller $ översatt till SEK vid köpetillfället så får du alltid köpebeloppet i SEK tillbaka, oavsett dagskurs vid ev. retur.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murgatroyd:

Enda nackdelen (eller fördelen) med detta är om du behöver returnerara en produkt så får du tillbaka dagens kurs
översatt till SEK, dvs den kan vara högre eller lägre. Du kan med andra ord gå lite back eller tjäna några kronor.

Vid betalning i €, £ eller $ översatt till SEK vid köpetillfället så får du alltid köpebeloppet i SEK tillbaka, oavsett dagskurs vid ev. retur.

Med tanke på hur få returer jag gör (en enda hittills under nästan tio år år som Amazon-kund) tar jag hellre ett stort antal tvåprocentsvinster än riskerar en enstaka flerprocentsförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Äntligen kan man köpa en 4tb för vad den bör kosta (enligt mig) Bruka sitta seagte i Intenso externa, https://dxshop.se/hdd-ssd-och-lagring/intenso-harddisk-memory...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1427016&utm_campaign=al...

Har själv köpt 2st vid ett annat tillfälle då fick jag Seagate Barracuda ST4000DM005 64MB 4TB

Tack för tipset! Blev en WD Blue i min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

MSI Optix MAG321CQR för 3790kr hos elgiganten.

Välvd 31.5" 1440p VA-panel
144 Hz
AMD FreeSync

Näst billigast är 5288 kr enligt prisjakt. Billigare än någonsin enligt prishistoriken.

Sugen på denna skärm. Är det någon som har några synpunkter? Går från en gammal Dell 2711. Blir 32 tum inte galet stort?

Eller ska man lägga ut ytterligare 1500 kr på Asus XG32VQ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Sugen på denna skärm. Är det någon som har några synpunkter? Går från en gammal Dell 2711. Blir 32 tum inte galet stort?

Eller ska man lägga ut ytterligare 1500 kr på Asus XG32VQ?

Jag gick från en 24 tummare 60 Hz till en 32 tummare 144 Hz för 2-3 månader sen då elgiganten sålde ut en Samsung modell vilket nån trevlig människa här tipsade om. Om det blir för stort? Ja, det beror ju på vad du har den till. Jag som lirar för skoj skull och inte i tävlingsändamål såsom dont starve, raft, killing floor 2 men även AutoCAD, draftsight mm tycker att 32 tum absolut inte är för stort utan är så glad att slippa den där miniskärmen till 24 tummare. Största förändringen måste dock varit att gå från 60 Hz till 144 Hz, 2650x1440 och det där filtret som man kan ha igång som reducerar det blå ljuset från skärmen så dina ögon inte känns som grus efter 1 timmes spelning. Vet dock inte om denna skärmen har det ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag gick från en 24 tummare 60 Hz till en 32 tummare 144 Hz för 2-3 månader sen då elgiganten sålde ut en Samsung modell vilket nån trevlig människa här tipsade om. Om det blir för stort? Ja, det beror ju på vad du har den till. Jag som lirar för skoj skull och inte i tävlingsändamål såsom dont starve, raft, killing floor 2 men även AutoCAD, draftsight mm tycker att 32 tum absolut inte är för stort utan är så glad att slippa den där miniskärmen till 24 tummare. Största förändringen måste dock varit att gå från 60 Hz till 144 Hz, 2650x1440 och det där filtret som man kan ha igång som reducerar det blå ljuset från skärmen så dina ögon inte känns som grus efter 1 timmes spelning. Vet dock inte om denna skärmen har det ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar inte heller tävlingsmässigt, utan mest bara för mig själv. FPS, RTS, RPG, TBS väldigt blandat helt enkelt. Tittade på videon nedan och det lät ju lovande. Dock så blir jag lite orolig att han säger att i Windows kan text se konstig ut? Är det något du lagt märke till? Nu har ju Elgiganten shyssta köpvillkor så man kan ju alltid lämna tillbaka den i så fall.

Permalänk
Medlem

@Nikodemous: Kan varit jag som tipsade om den, köpte en också och efter några månader känns 32" lite för liten. Då hade jag suttit och varit orolig att hoppet från 24" till 32" skulle va alltför stort.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Sugen på denna skärm. Är det någon som har några synpunkter? Går från en gammal Dell 2711. Blir 32 tum inte galet stort?

Eller ska man lägga ut ytterligare 1500 kr på Asus XG32VQ?

Det enda jag direkt ogillar skarpt är att skärmen är välvd/curved. Du bör helst titta på skärmen och se vad du tycker om detta. Min Acer X34A, (34" 3440x1440 Ultrawide, är också välvd likt alla andra Ultrawides och jag gillar det inte alls. Undviker det på skärmköp så gott jag kan i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det enda jag direkt ogillar skarpt är att skärmen är välvd/curved. Du bör helst titta på skärmen och se vad du tycker om detta. Min Acer X34A, (34" 3440x1440 Ultrawide, är också välvd likt alla andra Ultrawides och jag gillar det inte alls. Undviker det på skärmköp så gott jag kan i övrigt.

Att den är välvd tror jag inte stör mig. Jag köpte en 35" 1080p 21:9 från AOC som också var välvd. Men det blev återköp pga den extremt grova pixeldensiteten. Det såg ut som skit. Men där var pixlarna 0,32, på den här skärmen är dom 0,27 har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

😪

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstop:

https://www.webhallen.com/se/product/299814-Anker-Powercore-2...

Riktigt bra powerbank samt väggladdare med snabbladdning i samma paket. Kostar mindre än bara vanliga powerbanken

Skickades från m.sweclockers.com

Den har tyvärr utgått, vilket pris var det?

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ketric:

Mophie powerbank. 20100mAh med inbyggd usb c och micro usb!
299:-
https://www.dustinhome.se/product/5011106840/encore-plus-powe...

Jag fattar inte riktigt, det finns inbyggda kablar för Micro-USB samt USB-C- men om jag vill ladda tex. en iPhone 7 då?, kan jag ändå koppla in en vanlig USB-A kabel->Lightning på något vis ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Den stödjer inte USB A, endast USB C och Micro-USB Type B som ingångskontakt. Men om man har en USB C -> Lightning så går det bra.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ang. RTX 2080! Jag köpte en sådan, verkade va nästan samma pris på 2070 Super som jag först hade sneglat på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag fattar inte riktigt, det finns inbyggda kablar för Micro-USB samt USB-C- men om jag vill ladda tex. en iPhone 7 då?, kan jag ändå koppla in en vanlig USB-A kabel->Lightning på något vis ?

Jag hoppas att usb c uttaget går att använda som utgång men jag hittar inga säkra uppgifter om det, har dock beställt en då jag ska behöver usb c och micro men det är ju inte bra med bara fasta kablar när kontakterna på dem går sönder, det är kanske därför de gjort om den modell som efterträdde den. funkar usb c som utgång får du skaffa en c -lightningkabael eller så använder du nån av de fasta kablarna och en kontaktadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Valde en collect at store, men har lite beslutsångest över den. Är detta en bra deal? Är det mer prisvärt med en 2060 super eller 2070 super?

Kändes som en bra deal då jag aldrig sett en 2070 så lågt. Verkar som att 2060s är någon procent slöare och samma pris(finns en gigabyte 2060s enl prisjakt, men resten är över 5k) .2070s är väldigt dyr just nu och känns inte särskild prisvärd här i Sverige ännu?

Kan man förvänta sig ännu billigare 2070 snart eller hur ser ni på denna deal? Ska tillägga att jag har en 1070 idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Valde en collect at store, men har lite beslutsångest över den. Är detta en bra deal? Är det mer prisvärt med en 2060 super eller 2070 super?

Kändes som en bra deal då jag aldrig sett en 2070 så lågt. Verkar som att 2060s är någon procent slöare och samma pris(finns en gigabyte 2060s enl prisjakt, men resten är över 5k) .2070s är väldigt dyr just nu och känns inte särskild prisvärd här i Sverige ännu?

Kan man förvänta sig ännu billigare 2070 snart eller hur ser ni på denna deal? Ska tillägga att jag har en 1070 idag.

Jag tror inte att vi bör förvänta oss några jättesänkningar, de presterar ändå en aning bättre än 2060S och ligger kring samma pris vid den här typen av kampanjer så de kommer nog att säljas parallellt tills lagren är tömda.

I dagsläget skulle jag dock säga att 2060S är mer prisvärd då de som sagt ligger kring samma pris, åtminstone de billigaste modellerna, och när man köper ett Superkort får man med två spel (Wolfenstein och Control) som kan säljas för att få slutpriset att krypa neråt 4k men det kanske bara gäller i vissa butiker.

Är man ute efter maximal prestanda per krona bör man kanske avvakta lite med ett köp tills tredjepartsmodeller av 5700XT släpps i augusti, de drar i många fall jämnt med 2070S men är betydligt billigare då referensmodellen går att få för under 5k och tredjepartskort förhoppningsvis inte kommer att kosta mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Man får tydligen även med Control och Wolfenstein när köper 2070. Då är nog detta något bättre än 2060s trots allt. Känns väldigt frustrerande att 2070s fick dessa höga priser, men åtminstone fick det de vanliga 2070 att gå ner i pris.

Har idag en gsync skärm, så jag är tyvärr låst til nvidia... Annars hade jag också funderat på 5700(xt).

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

@ågren: Man får tydligen även med Control och Wolfenstein när köper 2070. Då är nog detta något bättre än 2060s trots allt. Känns väldigt frustrerande att 2070s fick dessa höga priser, men åtminstone fick det de vanliga 2070 att gå ner i pris.

Har idag en gsync skärm, så jag är tyvärr låst til nvidia... Annars hade jag också funderat på 5700(xt).

Hehe, bra synat! Jag skulle precis komma in här och kommentera det då jag såg att man även får dessa koder med vanliga RTX-kort vilket gör dessa mer prisvärda än innan (beroende på modell och pris så klart).

Jag tycker att priserna på 2070S är rätt skapliga om man går på de billigaste modellerna och ser till vad man får - nästan samma prestanda som 2080 som fram tills nyligen låg på 7.500-10.000. Rätt ok för 5990kr om ni frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Populär portabel SSD:

Samsung MU-PA1T0B T5 1TBAmazon.de
Pris: 1.480,69 kr med gratis frakt (eller 1.590,71 kr för expedited delivery) | Närmast på Prisjakt: 1990 kr

Länk: https://www.amazon.de/Samsung-MU-PA1T0B-EU-Portable-Kabel/dp/...

OBS! Det blir lägre pris om ni väljer att betala i € istället för SEK. Priset som anges är inklusive Amazons (ocker) växlingskurs.

Vet inte hur du får EUR168 till 1480SEK då Euron står i drygt 10,50kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vet inte hur du får EUR168 till 1480SEK då Euron står i drygt 10,50kr.

Sant, missade att priset var exklusive VAT. Fortfarande ett bra pris, dock inte närmelsevis lika bra.

Permalänk

Corsair Force MP510 960 GB NVMe PCIe Gen3 x4 M.2 SSD
1300kr inklusive frakt & svensk moms när man applicerar vouchern, rätt pris syns vid checkout.

https://www.amazon.de/gp/product/B07HR78FQ5/ref=ox_sc_saved_t....

3480 MB/s read
3000 MB/s write
610K IOPS 4KB Random Read

Är inte denna hårddisken väldigt bra? Funderar på varför den är så pass "billig" ?
En Samsung 512 gb 970 Pro kostar över 1700:- och dessutom lägre läs/skrivprestanda

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Corsair Force MP510 960 GB NVMe PCIe Gen3 x4 M.2 SSD
1300kr inklusive frakt & svensk moms när man applicerar vouchern, rätt pris syns vid checkout.

https://www.amazon.de/gp/product/B07HR78FQ5/ref=ox_sc_saved_t....

3480 MB/s read
3000 MB/s write
610K IOPS 4KB Random Read

Är inte denna hårddisken väldigt bra? Funderar på varför den är så pass "billig" ?
En Samsung 512 gb 970 Pro kostar över 1700:- och dessutom lägre läs/skrivprestanda

Vad har jag missat?

Kan bara hålla med! Här jämför de den med evo PRO vilket säger en del. Jag avvaktar dock till måndag Och kollar prime day, sen blire köp!
https://www.tomshardware.co.uk/corsair-force-mp510-ssd,review...

EDIT: Det blir troligen en kylfläns för 9 EUR också givet testresultaten (ICY BOX IB-M2HS-100) med risk för thermal throttling. Någon som vet om detta behövs för casual use (spelande, Office, viss videoredigering motsv. men långt ifrån omfattande SSD-användning)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

En Samsung 512 gb 970 Pro kostar över 1700:- och dessutom lägre läs/skrivprestanda

Vad har jag missat?

Samsung PRO är MLC minne istället för TLC. Bättre minne, och tål mer skrivningar.
Tveksamt att det är värt skillnaden men det är en mer stabil hållbar teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Samsung PRO är MLC minne istället för TLC. Bättre minne, och tål mer skrivningar.
Tveksamt att det är värt skillnaden men det är en mer stabil hållbar teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja avseende antal skrivningar har detta minne TBW på 1700 medan Samsung PRO 1TB har 1200, så detta minne tål 41% mer skrivningar (se min länkade review ovan för källa) och sett till testerna så Samsung PRO något bättre men inte mycket bättre inom de flesta områdena och vågar nog säga att den skillnaden är immateriell.

Sen har Samsung PRO säkert en högre kvalitet men inga faktiska egenskaper som motiverar prisdifferensen, utan skulle nog säga jävligt bra deal på detta kort bara. Om jag inte missat något viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Corsair Force MP510 960 GB NVMe PCIe Gen3 x4 M.2 SSD
1300kr inklusive frakt & svensk moms när man applicerar vouchern, rätt pris syns vid checkout.

https://www.amazon.de/gp/product/B07HR78FQ5/ref=ox_sc_saved_t....

3480 MB/s read
3000 MB/s write
610K IOPS 4KB Random Read

Är inte denna hårddisken väldigt bra? Funderar på varför den är så pass "billig" ?
En Samsung 512 gb 970 Pro kostar över 1700:- och dessutom lägre läs/skrivprestanda

Vad har jag missat?

Vilken voucher är det vi pratar om? Är lite sugen på den där ssdn ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ingen som har rabattkod för Alienware datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Nja avseende antal skrivningar har detta minne TBW på 1700 medan Samsung PRO 1TB har 1200, så detta minne tål 41% mer skrivningar (se min länkade review ovan för källa) och sett till testerna så Samsung PRO något bättre men inte mycket bättre inom de flesta områdena och vågar nog säga att den skillnaden är immateriell.

Mjae, Corsair är modiga nog att garantera fler skrivningar. Det är inte samma sak som vad den underliggande tekniken faktiskt klarar av.

... Och ska man vara petig enligt testerna du länkar till, så hamnar Corsairen bakom den lägre specade 970 Evo i de flesta såvitt jag kan se.... Och Pro bör vara samma prestanda som Evo eller bättre.
Återigen: jag säger inte att det är värt att köpa Samsung 970 pro, men det finns en skillnad mellan den mot TLC och QLC diskar.

MLC som finns i 970 Pro är helt enkelt en mer stabil teknik än TLC som finns i Corsair disken. Det är inte raketforskning:
SLC har en bit per cell. MLC har två bitar per cell. TLC har tre och QLC har fyra.
För varje extra bit så dubblas lagringsmängden per cell, men komplexiteten går upp: Tiden det tar att spara informationen i varje cell ökar, dvs prestandan minskar. Tåligheten för antal skrivningar och att behålla data över tid minskar... Men priset går ner!

Så som konsument vill man ha så få bitar per cell som möjligt men till så lågt pris som möjligt.
(sen finns det förstås massa andra faktorer också!)

Skrivet av Nikodemous:

Vilken voucher är det vi pratar om? Är lite sugen på den där ssdn ☺️

Hmm, det fanns nån rabattkupong på typ 8 euro man kunde klicka i direkt på sidan på amazon, men tror den är borta nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.