Klubben för ägare av Vega

Permalänk

Hej, snart medlem i klubben, blir nog ett Sapphire Vega 56 8GB Pulse för min del, jag kommer nog behöva eran hjälp om ett par dagar, hur har era sapphire kort fungerat performance och ljud mässigt?

Fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Hej, snart medlem i klubben, blir nog ett Sapphire Vega 56 8GB Pulse för min del, jag kommer nog behöva eran hjälp om ett par dagar, hur har era sapphire kort fungerat performance och ljud mässigt?

Fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Inte vänta på Navi som är runt hörnet?

Permalänk
Medlem

@employed: Tror vega 56 kommet va ett bra köp oavsett, prisättningen på navi gör väl vega 56 till ett ännu bättre val om man inte behöver den extra prestandan.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Hej Vega-folk. Jag har som sagt ett Vega 56 Powercolor red dragon men hitills har det bara varit problem.. Jag får mer eller mindre upp samma meddelande varje gång jag startar datorn, "Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure". Jag har installerat om drivers, gjort en clean install av Wattman osv osv, och problemet var borta nån vecka fram tills idag då jag skulle starta datorn och min monitor propsade på att det inte fanns någon signal. Lyckligtvis kunde jag boota via bios, och jag installerade om drivrutiner för grafikkortet direkt. Jag misstänker att en automatisk windows-uppdatering triggade detta, men det känns ju orimligt att kortet ska vara så instabilt. När jag startade om datorn nu så flimrade skärmen lite också och blinkade till i typ grönt... Det lär ju grunda sig i grafikkortet. Någon annan som har haft liknande problem? Min dator är bokstavligen en månad gammal, så det kan inte vara ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hur mycket skillnad gör det egentligen att få Samsung minnen? Endast flash? Jag menar mina minnen går lätt upp i 950 utan problem och jag har inte Samsung. Core på 1750 gick också bra.

Vega 56 då antar, jag, då default på vega 64 är 945?
Tror att minnet ska klara samma, mer eller mindre, på 56 som på 64. Osäker om du behöver biosflasha till 64 för att få minnena stabila..
Kan i vissa scenarion (ej spel eller 3dmark, åtminstone inte stabilt) komma upp i 1100 på mitt nuvarande 64, har lyckats slutföra 3dmark med 1080 minns jag, spel blir lite instabila över 1000 så brukar sällan klocka där dock.
Kunde stå i veckor åt gången på 1100 när jag minade Monero

Skrivet av Seziuo:

Varför använder mitt Vega 56 bara 50% i spel? Får 120 FPS i CSGO och 70 FPS i GTA V på grund av detta. Har testat undervolta, sätta powerlimit till 50% och testat allt på default. Inget fungerar..

I GTA V är jag inte säker, men i CSGO kanske du är CPU/Memory bottlenecked? GPU har ju inte varit superrelevant i det på ett tag kan inte minnas att min gpu fått jobba hårt i CSGO sen jag körde på ett 280X, även med 144Hz.

Skrivet av riiitzzz:

Hej Vega-folk. Jag har som sagt ett Vega 56 Powercolor red dragon men hitills har det bara varit problem.. Jag får mer eller mindre upp samma meddelande varje gång jag startar datorn, "Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure". Jag har installerat om drivers, gjort en clean install av Wattman osv osv, och problemet var borta nån vecka fram tills idag då jag skulle starta datorn och min monitor propsade på att det inte fanns någon signal. Lyckligtvis kunde jag boota via bios, och jag installerade om drivrutiner för grafikkortet direkt. Jag misstänker att en automatisk windows-uppdatering triggade detta, men det känns ju orimligt att kortet ska vara så instabilt. När jag startade om datorn nu så flimrade skärmen lite också och blinkade till i typ grönt... Det lär ju grunda sig i grafikkortet. Någon annan som har haft liknande problem? Min dator är bokstavligen en månad gammal, så det kan inte vara ålder.

Provat byta port/kabel på display och kort? Låter Basic men ibland gör det skillnad
Also, vad har du för nätagg, och kör du två separata 8-pins från nätagget eller en kabel med två 8-pins i ena änden?
Det är ett jävla träsk men tips att söka på kan vara "Vega single rail multi rail" och läsa igenom lite trådar.
Hade vissa issues på ett äldre nätagg när jag först skaffade mitt som delvis löstes med två kablar iställer för en med två kontakter.
Beror lite på nätagget.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Provat byta port/kabel på display och kort? Låter Basic men ibland gör det skillnad
Also, vad har du för nätagg, och kör du två separata 8-pins från nätagget eller en kabel med två 8-pins i ena änden?
Det är ett jävla träsk men tips att söka på kan vara "Vega single rail multi rail" och läsa igenom lite trådar.
Hade vissa issues på ett äldre nätagg när jag först skaffade mitt som delvis löstes med två kablar iställer för en med två kontakter.
Beror lite på nätagget.

Jepp, har provat att byta mellan olika portar. Kan iofs testa att köra HDMI istället för DP. Jag har ett bra nätagg, EVGA GQ 650W. Kör 1 st 6-pin, 1 st 8-pin för anslutning. Det är Inet som har monterat ihop så det borde vara bra...

Permalänk
Medlem

Mitt återställer i princip aldrig.. om jag inte fipplat med inställningar vill säga. Kör stabilt på 950mv och 1600 core och 950 mem känns som det är något fel på ditt kort om det gör så utan att du har ändrat från stock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Jepp, har provat att byta mellan olika portar. Kan iofs testa att köra HDMI istället för DP. Jag har ett bra nätagg, EVGA GQ 650W. Kör 1 st 6-pin, 1 st 8-pin för anslutning. Det är Inet som har monterat ihop så det borde vara bra...

Hmm allright, ser att ditt kort har 8+6, enbart sett Vega med 2x8 förut
PSU ser ut att vara single rail så borde inte spela roll vilka PCIe kablar som är i.

Well, då har jag inga mer förslag som inte är rena gissningar- kan säga att Vega brukade vara rätt instabila på de äldre drivrutinerna, men på sistone har det funkat väl för mig iallafall.
Andra klassiker annars är saker som att byta PCIe slot, om du råkar ha flera.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riiitzzz:

Hej Vega-folk. Jag har som sagt ett Vega 56 Powercolor red dragon men hitills har det bara varit problem.. Jag får mer eller mindre upp samma meddelande varje gång jag startar datorn, "Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure". Jag har installerat om drivers, gjort en clean install av Wattman osv osv, och problemet var borta nån vecka fram tills idag då jag skulle starta datorn och min monitor propsade på att det inte fanns någon signal. Lyckligtvis kunde jag boota via bios, och jag installerade om drivrutiner för grafikkortet direkt. Jag misstänker att en automatisk windows-uppdatering triggade detta, men det känns ju orimligt att kortet ska vara så instabilt. När jag startade om datorn nu så flimrade skärmen lite också och blinkade till i typ grönt... Det lär ju grunda sig i grafikkortet. Någon annan som har haft liknande problem? Min dator är bokstavligen en månad gammal, så det kan inte vara ålder.

Kollat temperaturen på HBM2 minnet? Går det över 80 grader blir det instabilt, vilket lätt händer p.g.a dålig kylpaste då höjden på HBM2 och kärnan är olika.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Tempen ligger på 29 C just i idle (och max 50 i load) så tror inte det är felet. Får dessutom alltid upp felmeddelandet direkt när jag sätter igång datorn, inte efter spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm allright, ser att ditt kort har 8+6, enbart sett Vega med 2x8 förut
PSU ser ut att vara single rail så borde inte spela roll vilka PCIe kablar som är i.

Well, då har jag inga mer förslag som inte är rena gissningar- kan säga att Vega brukade vara rätt instabila på de äldre drivrutinerna, men på sistone har det funkat väl för mig iallafall.
Andra klassiker annars är saker som att byta PCIe slot, om du råkar ha flera.

Ja, det är superkonstigt. Idag startade allt utan problem och efter uppdatering av driver hittar den minsann skärmen utan problem. Men det är nonstop bekymmer med detta kortet... Hatar att jag får så bra performance med det, för hade typ velat byta endast pga att slippa småproblemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kollat temperaturen på HBM2 minnet? Går det över 80 grader blir det instabilt, vilket lätt händer p.g.a dålig kylpaste då höjden på HBM2 och kärnan är olika.

Ser man det i Wattman? Har precis börjat få samma bekymmer med mitt Radeon VII. Under användning har jag nu två-tre gånger senaste dagarna tappat signal till monitor och fått boota om, och sen fått samma meddelande att default inställningar laddats istället för min undervolt. Har fullcover vattenblock så borde inte vara nåt temp-relaterat (junction temp är i schack), men det är ju alltid bra att utesluta en sak i taget

Å andra sidan börjar hela min Sandy Bridge-burk sjunga på sista refrängen, men jag tycker att tappad bildsignal pekar på grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

@Esseboy: Tempen ligger på 29 C just i idle (och max 50 i load) så tror inte det är felet. Får dessutom alltid upp felmeddelandet direkt när jag sätter igång datorn, inte efter spelande.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7e0w6w/psa_if_you_are_l...

Vill få för mig att jag stötte på det där i miningrigg, men var med blockchain drivers som var extra konstiga, kanske samma issue dock.
Windows och powerstates... is complicated.

Skrivet av riiitzzz:

Ja, det är superkonstigt. Idag startade allt utan problem och efter uppdatering av driver hittar den minsann skärmen utan problem. Men det är nonstop bekymmer med detta kortet... Hatar att jag får så bra performance med det, för hade typ velat byta endast pga att slippa småproblemen.

I know the feel, hade liknande hatkärlek med 1080Ti jag hade innan Vegat- underbar performance men nvidia shadowplay / geforce experience lyckades på något sätt suga all glädje ur varje nytt spel jag skulle köra med polare då det kunde dröja en bra stund innan man bara kunde lira utan krångel (om man ville spela in dvs)

Jag hade tur som benade ut de flesta konstigheterna med mitt kort i miningriggen innan jag behövde spela med det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ser man det i Wattman? Har precis börjat få samma bekymmer med mitt Radeon VII. Under användning har jag nu två-tre gånger senaste dagarna tappat signal till monitor och fått boota om, och sen fått samma meddelande att default inställningar laddats istället för min undervolt. Har fullcover vattenblock så borde inte vara nåt temp-relaterat (junction temp är i schack), men det är ju alltid bra att utesluta en sak i taget

Å andra sidan börjar hela min Sandy Bridge-burk sjunga på sista refrängen, men jag tycker att tappad bildsignal pekar på grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollar tempen i CPUID HWMonitor. Har ju som sagt samma problem, men det är inte temprelaterad vad jag kan se.

Skrivet av Shiprat:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7e0w6w/psa_if_you_are_l...

Vill få för mig att jag stötte på det där i miningrigg, men var med blockchain drivers som var extra konstiga, kanske samma issue dock.
Windows och powerstates... is complicated.

Har redan bockat av snabb start, har ändå problem Jag uppdaterade ju drivrutin nu efter att monitorn tappade signal och allt funkar igen nu, utan felmeddelande. Det verkar som att varannan uppdatering gör att allt skiter sig dock lol.

Permalänk
Medlem

Jag har lång semester i sommar och kände mig sugen på att peta på lite nya grejor. Fick tag i ett Sapphire Vega 56 8GB Pulse för 2600kr med game bundlen så jag kände mig lite tvingad att köpa det...lol...

Liten shock då jag insåg att det som standard boostade till runt 1440 eller ngt sånt i Division 2, men suttit och petat lite på det och insett att powerlimit är den stora fiende. Är nu uppe runt 1650-1700 i Division 2 med lite lätt undervolt.

Permalänk
Hjälpsam

Så bra pris på Vega 56 nu!
Sugen på att byta ut mitt RX460 mot ett på min andradator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Så bra pris på Vega 56 nu!
Sugen på att byta ut mitt RX460 mot ett på min andradator.

Dock tråkigt att köpa ett gamalt kort nytt idag, får hoppas på navi

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Dock tråkigt att köpa ett gamalt kort nytt idag, får hoppas på navi

Är priset rätt gör det ju inget. Ett Vega blir ju inte sämre för att 5700 kommer inom kort

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Är priset rätt gör det ju inget. Ett Vega blir ju inte sämre för att 5700 kommer inom kort

Nej, men 5700 kanske inte kostar mer, men presterar bättre. Och kan man då få det istället om man bara väntar en vecka så är ett nytt Vega idag ett tråkigt köp. Landar 5700 i en annan prisklass osv så är det så klart andra bullar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej, men 5700 kanske inte kostar mer, men presterar bättre. Och kan man då få det istället om man bara väntar en vecka så är ett nytt Vega idag ett tråkigt köp. Landar 5700 i en annan prisklass osv så är det så klart andra bullar

Skickades från m.sweclockers.com

Redaktionen spådde 4500kr och 5300kr för 5700 och XT. Så jag slog till på ett Vega 56 för 3100kr. Är otroligt nöjd än så länge, men vi får om det förändrar sig när de riktiga priserna kommer. Har dock svårt att tro att 5700 skulle hamna under 4000.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Redaktionen spådde 4500kr och 5300kr för 5700 och XT. Så jag slog till på ett Vega 56 för 3100kr. Är otroligt nöjd än så länge, men vi får om det förändrar sig när de riktiga priserna kommer. Har dock svårt att tro att 5700 skulle hamna under 4000.

Jag behöver byta ut mitt vega 64 så hoppas på bra pris

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv

Fick hem mitt MSI Vega VII idag, änsålänge ser det lovande ut, får dock se hår länge jag klarar av att köra det på luft.
Uppdaterar med lite mer info så fort jag hunnit att leka lite med det 😊

Permalänk

Efter många om och men landar det snart ett vega 56 i min brevlåda! Beställde ett msi vega 56 air boost oc för 2635:- visserligen ett demoex, men rimligtvis funkar det som det ska. Funderade på ett begagnat vega 64 för typ samma peng, men vad skulle ni säga är mest värt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Efter många om och men landar det snart ett vega 56 i min brevlåda! Beställde ett msi vega 56 air boost oc för 2635:- visserligen ett demoex, men rimligtvis funkar det som det ska. Funderade på ett begagnat vega 64 för typ samma peng, men vad skulle ni säga är mest värt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, jag tänker sälja mitt Vega 56 för 2200:-. Inte för att jag behöver ett 5700XT, utan för att jag tycker att det skulle vara roligt att leka med, och jag är en sucker när det kommer till instant gratification. Så jag tycker ju att du borde köpa mitt kort istället.

Fast - du har ett jättebra pris på det Vegakortet. AMD anger ett högre (!) TBP på 5700XT än på Vega 56, och prestandaskillnaden är ganska måttlig. Jag tror att AMDs och Nvidias nya lanseringar åtminstone på kort sikt kommer att få många att välja billiga Vegakort.

Permalänk
Hjälpsam

Vega 64 får de sänka priset på.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3046

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp, och Vega 64 ligger också sämre till vad det gäller strömförbrukning och brusiga kylare, vilket kommer att vara svårare att ursäkta när det inte är ett high-end kort.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, jag tänker sälja mitt Vega 56 för 2200:-. Inte för att jag behöver ett 5700XT, utan för att jag tycker att det skulle vara roligt att leka med, och jag är en sucker när det kommer till instant gratification. Så jag tycker ju att du borde köpa mitt kort istället.

Fast - du har ett jättebra pris på det Vegakortet. AMD anger ett högre (!) TBP på 5700XT än på Vega 56, och prestandaskillnaden är ganska måttlig. Jag tror att AMDs och Nvidias nya lanseringar åtminstone på kort sikt kommer att få många att välja billiga Vegakort.

Det var ju ett spännande erbjudande. Hade ju förvisso velat ha en bättre Kylare (eller iaf en tystare) men jag antar att du har en blower du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Worthalles:
Jajamensan, blower all the way. Jag har ett tyst kabinett fast då också med risig bentilation, så blowers passar bra.

Permalänk

Tog bort kylaren från mitt 64 idag, det finns en del brända komponenter på baksidan
Att köra så mycket extra watt genom kortet var nog inte så bra, det fungerar dock
~400w

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)