AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Newegg öppnade precis upp för förköp. Får se om fler webbutiker följer.

Permalänk
Medlem

@zeknurn: Det var nog en tabbe från deras sida, för de är borta igen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Får se om jag får äta upp mina ord senare, men personligen tror jag INTE på att Ryzen 3000-serien kommer att vara en bristvara. Hela grejen med att dela upp cores och I/O i olika dies på olika noder var just för att öka yielden. Det påstods ju under april månad att dessa 7 nm cores har en yield på 70%, vilket är väldigt bra för en så pass ny teknik.

Vi har inte hört några problem från varken TSMCs eller AMDs sida när det gäller just tillverkningen eller om detta nu kommer att vara en papperslansering utan det är mest tyst före stormen - precis som det brukar vara under perioden av en NDA.

15:00, d.v.s. om knappa 5h 26 min får vi veta hur det står till. Tills dess är det bara att sitta lugnt i båten, fundera på sitt bygge (om man nu planerar att bygga nytt) och njuta av livet!

Maybe, maybe not.. alla spekulerar hej vilt. Vi får se!
Var väl någon som såg att ex. Komplett enbart hade 10st 3900x i lager längre bak i tråden?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

3,4 och 5 har inget med AMD att göra. Är ngt under nda till en viss tid så är det de. Bryter butikerna det så kan de bli utan produkter vid nästa lansering. Och ingen tvingar dig att köpa på release dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Nej ingen tvingar mig att köpa på releasedagen, och det kommer jag faktiskt inte göra har jag bestämt nu.

Vill läsa igenom recensionerna av de olika cpuerna i lugn och ro, och inte panikköpa något i butiken för att de snart stänger, eller risk att processorerna tar slut.
Vill kunna uppdatera bios i lugn och ro utan att stressa och råka bricka moderkortet.

Och tar de slut får man väl invänta nästa leverans, men det lär ju inte vara imorgon nästa leverans kommer tyvärr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Får se om jag får äta upp mina ord senare, men personligen tror jag INTE på att Ryzen 3000-serien kommer att vara en bristvara. Hela grejen med att dela upp cores och I/O i olika dies på olika noder var just för att öka yielden. Det påstods ju under april månad att dessa 7 nm cores har en yield på 70%, vilket är väldigt bra för en så pass ny teknik.

Vi har inte hört några problem från varken TSMCs eller AMDs sida när det gäller just tillverkningen eller om detta nu kommer att vara en papperslansering utan det är mest tyst före stormen - precis som det brukar vara under perioden av en NDA.

15:00, d.v.s. om knappa 5h 26 min får vi veta hur det står till. Tills dess är det bara att sitta lugnt i båten, fundera på sitt bygge (om man nu planerar att bygga nytt) och njuta av livet!

Skrivet av Dekkan:

Maybe, maybe not.. alla spekulerar hej vilt. Vi får se!
Var väl någon som såg att ex. Komplett enbart hade 10st 3900x i lager längre bak i tråden?

Just som @Dekkan skriver, är det någon modell som kan ha begränsad åtgång så är det troligen 3900X. Modellerna under bör det inte vara något problem med att få tag i, såvida inte hela marknaden dammsugs på Zen2-processorer dag ett då.

Edit: Om man till och med vill köa i/vid butik så bör det bara vara om man vill öka chansen att få tag i en 3900X dag ett. 3600X borde inte vara något problem att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Får se om jag får äta upp mina ord senare, men personligen tror jag INTE på att Ryzen 3000-serien kommer att vara en bristvara. Hela grejen med att dela upp cores och I/O i olika dies på olika noder var just för att öka yielden. Det påstods ju under april månad att dessa 7 nm cores har en yield på 70%, vilket är väldigt bra för en så pass ny teknik.

Vi har inte hört några problem från varken TSMCs eller AMDs sida när det gäller just tillverkningen eller om detta nu kommer att vara en papperslansering utan det är mest tyst före stormen - precis som det brukar vara under perioden av en NDA.

15:00, d.v.s. om knappa 5h 26 min får vi veta hur det står till. Tills dess är det bara att sitta lugnt i båten, fundera på sitt bygge (om man nu planerar att bygga nytt) och njuta av livet!

Det här svaret fick jag av Inet gällande tillgången på de nya CPUerna vilket inte bådar särskilt gott...

Skrivet av Inet:

Dessvärre kommer vi troligtvis inte ha någon förhandsbokning utan den kommer komma upp på sidan så fort priset blivit fastsatt för våran sida. Den hamnar då som en beställningsvara tills den inkommit till vårat lager i högre kvantitet.

Jag frågade inte heller om någon specifik produkt så det verkar gälla hela utbudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Lite drygt fem timmar kvara! Ska bli härligt att äntligen få börja läsa igenom recensioner på 3900X (och troligen snegla på 3800X för att få någon referens) men framförallt moderkorten. Sedan försöka bestämma mig för setup, och sen när uppgraderingen sker. Tidigast beställs det i eftermiddag, men kan lika väl skjutas lite. Perfekt tillfälle att uppgradera nu på semestern, när det väl är dags att dra iväg till jobbet igen så minskas tiden för att pyssla med sånt här rejält.

Permalänk
Inaktiv

Sålänge det finns en 3700x till mig så är jag nöjd 😊!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Sålänge det finns en 3700x till mig så är jag nöjd 😊!

Jag tänkte köra på samma.
Från 1600x till 3700x med en Dark Rock Slim
65w TPD på CPUn och kylaren klarar 180w, 115w (teoretisk) till överklockning och med en tyst ljudnivå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att skilja på vad som är en brist och bara att produkter tar slut. Jag sa ju tidigare att jag inte hört att AMD på något vis skulle agerat speciellt för att det var brist på CPUer och det har jag fortfarande inte hört något om. Men sist och slutligen är det ju människor hos butikerna som estimerat försäljningen och beställer CPUer och folk hos AMD som fördelar till butikerna.

Oavsett vad som säljs så är det ju omöjligt att arbeta upp hur stort lager som helst inför en launch speciellt av de bättre produkterna som normalt säljer mindre. Tror säkert att vissa CPUer kommer ta slut rätt fort nu när alla köper samma dag, men det är ju nästan att räkna med. Svensk sommarsemester hjälper nog inte heller i vår ”just in time” värld när det ökar på ledtider för transport och lager osv.

Permalänk
Medlem

Var tusan är alla reviews!? Söndag jag vet, men va fan?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

Någon som kollat om det har börjats köa i någon butik än?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Jag tänkte köra på samma.
Från 1600x till 3700x med en Dark Rock Slim
65w TPD på CPUn och kylaren klarar 180w, 115w (teoretisk) till överklockning och med en tyst ljudnivå

Smart där! 😊 min ska få kylas ner med en helt egen 240mm rad från ekwb med block till 😁Får hoppas det räcker till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Var tusan är alla reviews!? Söndag jag vet, men va fan?

När amerikanerna vaknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Maybe, maybe not.. alla spekulerar hej vilt. Vi får se!
Var väl någon som såg att ex. Komplett enbart hade 10st 3900x i lager längre bak i tråden?

Skrivet av anon5930:

Just som @Dekkan skriver, är det någon modell som kan ha begränsad åtgång så är det troligen 3900X. Modellerna under bör det inte vara något problem med att få tag i, såvida inte hela marknaden dammsugs på Zen2-processorer dag ett då.

Edit: Om man till och med vill köa i/vid butik så bör det bara vara om man vill öka chansen att få tag i en 3900X dag ett. 3600X borde inte vara något problem att få tag i.

Jag tror faktiskt inte att 3900X blir en bristvara heller. Detta är ju ändå en CPU med 2 st 6-core dies som inte skiljer sig åt från de i 3600 och 3600X utöver binningen. OM det skulle bli en bristvara är det förmodligen p.g.a. binningen, men detta blir nog en aning lättare att binna än t.ex. 3950X då de kan binna chiplets med fullt fungerande 8-core dies samt de med 2 st defekta cores.

Nu får vi ju se om Komplett faktiskt får in enbart 10 st 3900X, men jag skulle bli väldigt förvånad om så var fallet. Tror mest att detta var en placeholder och inget konkret (de brukar väl skriva 10+ eller 100+ på diverse produkter?).

Skrivet av ågren:

Det här svaret fick jag av Inet gällande tillgången på de nya CPUerna vilket inte bådar särskilt gott...
Jag frågade inte heller om någon specifik produkt så det verkar gälla hela utbudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkar det mest som att Inet själva inte vet hur många exemplar eller när exakt de får in CPU:erna. Kan ju vara så att även om NDA släpps 7/7 så innebär det inte per automatik att deras leverantör kan se till att de verkligen har inne alla produkterna den 7/7. Var det inte tal om att de flesta svenska ÅF kommer börja sälja dessa nästa vecka eller så?

Vi får se senare idag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Var tusan är alla reviews!? Söndag jag vet, men va fan?

NDA till 15.00cet, sen kan det såklart kommas runt genom att någon får tag i hårdvara genom 3e part, då bryter man inget NDA Om man inte tecknat något avtal för att få hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@ågren: Jag gick in på den brasilianska sidan där 3800x och 3900x var slut för att kolla lagersaldo på de övriga modellerna.
Trots att de "går att köpa" så är det leverans tidigast 10 juli står det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Icte: Ryzen 3600 hade 100+ som lagersaldo, medans 3900x hade 10

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Jag tror faktiskt inte att 3900X blir en bristvara heller. Detta är ju ändå en CPU med 2 st 6-core dies som inte skiljer sig åt från de i 3600 och 3600X utöver binningen. OM det skulle bli en bristvara är det förmodligen p.g.a. binningen, men detta blir nog en aning lättare att binna än t.ex. 3950X då de kan binna chiplets med fullt fungerande 8-core dies samt de med 2 st defekta cores.

Nu får vi ju se om Komplett faktiskt får in enbart 10 st 3900X, men jag skulle bli väldigt förvånad om så var fallet. Tror mest att detta var en placeholder och inget konkret (de brukar väl skriva 10+ eller 100+ på diverse produkter?).

Jag tolkar det mest som att Inet själva inte vet hur många exemplar eller när exakt de får in CPU:erna. Kan ju vara så att även om NDA släpps 7/7 så innebär det inte per automatik att deras leverantör kan se till att de verkligen har inne alla produkterna den 7/7. Var det inte tal om att de flesta svenska ÅF kommer börja sälja dessa nästa vecka eller så?

Vi får se senare idag!

Hm, du har en bra poäng där! Ska vara om AMD sett till att fått för få 3900X tillverkade då. Nu ska iofs 3900X kunna boosta rätt högt vad jag förstått, men borde nog inte vara något större problem. Intressant att se hur det blir med 3950X. Kanske därför den släpps två månader senare också förstås. Inte tillräckligt med processorer redo till lanseringen?

Och Kompletts info som hittats går samtidigt inte lita på, det var aldrig tänkt att vi skulle se den trots allt. Jag personligen måste inte ha en dag ett, blir dag två tidigast hur jag än vänder och vrider på det (dåligt med datorbutiker i Norrland). Men att ha säkrat en redan första dagen... tilltalande. Alltid speciellt med lanseringsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är viktigt att skilja på vad som är en brist och bara att produkter tar slut. Jag sa ju tidigare att jag inte hört att AMD på något vis skulle agerat speciellt för att det var brist på CPUer och det har jag fortfarande inte hört något om. Men sist och slutligen är det ju människor hos butikerna som estimerat försäljningen och beställer CPUer och folk hos AMD som fördelar till butikerna.

Oavsett vad som säljs så är det ju omöjligt att arbeta upp hur stort lager som helst inför en launch speciellt av de bättre produkterna som normalt säljer mindre. Tror säkert att vissa CPUer kommer ta slut rätt fort nu när alla köper samma dag, men det är ju nästan att räkna med. Svensk sommarsemester hjälper nog inte heller i vår ”just in time” värld när det ökar på ledtider för transport och lager osv.

Skulle inte vara förvånad om så var fallet. Komplett t.ex. brukar väl enbart ha 10+ av deras dyrare varor, medan billigare ligger generellt på 100+ enligt deras lagersaldo.

Skrivet av CubaCola:

@ågren: Jag gick in på den brasilianska sidan där 3800x och 3900x var slut för att kolla lagersaldo på de övriga modellerna.
Trots att de "går att köpa" så är det leverans tidigast 10 juli står det.

Kan ju vara helt enkelt så att de lade upp dessa varorna i deras butik men med 0 i lagersaldo. NDA släpps ju som sagt inte förrän 15:00 CET.

Leverans 10 juli är nog inte så förvånande heller - beror ju på leverantören i detta fall och inte att AMD/TSMC börjar producera produkterna 7/7 och vill få ut dem till affärerna innan 10/7!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Haha bara den lilla detaljen att de slagit ihop frekvens för alla kärnor till ett värde får mig att lämna butiken illa kvickt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Update, varit på netonnet nu.. inga i lager förens till veckan, så stressa inte med att åka ut dit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Icte: Inte så konstigt att lista dom med lagersaldo noll tills nda försvinner nej, men isåfall borde ju även 3800x och 3900x vara listade som i lager.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag står på NoN Linköping just nu. Dom har lite moderkort och två cpuer, 3200g och 3600. 3600 kostade 2349 om jag minns rätt.
Inga grafikkort och ingen 3700

Permalänk
Medlem

Nu har NoN öppnat på de flesta håll. Ingen som har info om det finns att köpa? 😁

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Icte: Ryzen 3600 hade 100+ som lagersaldo, medans 3900x hade 10

@Aktsu har ett väldigt bra resonemang till varför det kan vara så:

Skrivet av Aktsu:

Det är viktigt att skilja på vad som är en brist och bara att produkter tar slut. Jag sa ju tidigare att jag inte hört att AMD på något vis skulle agerat speciellt för att det var brist på CPUer och det har jag fortfarande inte hört något om. Men sist och slutligen är det ju människor hos butikerna som estimerat försäljningen och beställer CPUer och folk hos AMD som fördelar till butikerna.

Oavsett vad som säljs så är det ju omöjligt att arbeta upp hur stort lager som helst inför en launch speciellt av de bättre produkterna som normalt säljer mindre. Tror säkert att vissa CPUer kommer ta slut rätt fort nu när alla köper samma dag, men det är ju nästan att räkna med. Svensk sommarsemester hjälper nog inte heller i vår ”just in time” värld när det ökar på ledtider för transport och lager osv.

Skrivet av anon5930:

Hm, du har en bra poäng där! Ska vara om AMD sett till att fått för få 3900X tillverkade då. Nu ska iofs 3900X kunna boosta rätt högt vad jag förstått, men borde nog inte vara något större problem. Intressant att se hur det blir med 3950X. Kanske därför den släpps två månader senare också förstås. Inte tillräckligt med processorer redo till lanseringen?

Och Kompletts info som hittats går samtidigt inte lita på, det var aldrig tänkt att vi skulle se den trots allt. Jag personligen måste inte ha en dag ett, blir dag två tidigast hur jag än vänder och vrider på det (dåligt med datorbutiker i Norrland). Men att ha säkrat en redan första dagen... tilltalande. Alltid speciellt med lanseringsdagar.

Precis! Så länge som Komplett m.fl. inte har officiellt lagt upp produkterna på sina sidor med antal i lager samt pris så kan vi enbart spekulera kring hurdet verkligen är! men @Aktsu har ändå en bra poäng i sitt inlägg lite längre upp

Går ju alltid att handla direkt från Inet för supersnabb leverans, även i Norrland?

Jag kommer nog själv sitta i lugn och ro hemma, läsa på testerna i eftermiddag och därefter välja mellan 3700X, 3800X och 3900X. Minnena är redan på väg (köpte G.Skill 2x16 GB DDR4 3200 MHz CL14 B-Die) och moderkortet funderar jag fortfarande på (antingen behålla ASUS X370-I Gaming eller returnera det och köpa Gigabyte's X570 mITX istället - väntar på tester) - resten av komponenterna sitter och väntar i mitt Ghost S1!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Skulle inte vara förvånad om så var fallet. Komplett t.ex. brukar väl enbart ha 10+ av deras dyrare varor, medan billigare ligger generellt på 100+ enligt deras lagersaldo.

Ja det köps in markant mindre av de dyrare varorna, det beror ju på många saker men där att det normalt säljs färre av de dyrare är huvudorsaken. Ingen vill ju sitta på gigantiska lager av en produkt som tappar värde. Det bestämmer ju också hur AMD styr tillverkningen såklart, de kan ju inte helt plötsligt tillverka 5 ggr så många 3900X de brukar per dag inför launch bara för att vi entusiaster vill hänga på låset. Skall jag vara ärlig kan jag säkert tro på att Komplett hade 10 st 3900X i lager innan helgen, de kan ju fortfarande få in fler på måndag morgon.

Sen är frågan om ett land som Sverige där AMD normalt sålt sämre får sämre tilldelning från AMD vid en launch? Det har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag står på NoN Linköping just nu. Dom har lite moderkort och två cpuer, 3200g och 3600. 3600 kostade 2349 om jag minns rätt.
Inga grafikkort och ingen 3700

Anti klimax!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

NDA till 15.00cet, sen kan det såklart kommas runt genom att någon får tag i hårdvara genom 3e part, då bryter man inget NDA Om man inte tecknat något avtal för att få hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det visste jag inte. Tack.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |