Var ska vi streama? Youtube eller Twitch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0_ek:

@Mindboggle: Fungerar med Chromecast V3. Antar att du har en tidigare version som inte stödjer 60fps? Tråkigt att det inte går att ändra som inställning på Twitch i vilket fall.

Chromecasten är köpt för typ 1½ år sedan, osäker på version, men Netonnet passade säkert på att kränga av v2 innan v3.
Funkar fint att streama på alla andra tjänster jag provat i 1080, kan dock ej bekräfta hz på någon av dom.
Kanske Twitch fick ett PM från Google att hjälpa till o göra deras Chromecastar "äldre" precis som uppdateringar på telefoner gör.

Moderna spel i 720 på en 50" TV tenderar att se rätt tråkigt ut, därav faller min röst på Youtube.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på twitch, men nu i efterhand så känns det som att youtube hade varit bättre, då tjänsten är bredare och har högre trafik.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

YT. Mest för att det är där jag hänger oftast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sodamachine:

Youtube kollar jag personligen in 1-2ggr om dagen, och brukar missa nästan allt som har med streaming att göra där.
Sen av min erfarenhet så är chatten dåligt placerad i youtube, så man får välja att stirra på streamen, eller scrolla ner för att stirra på chatten. Det gör det jobbigt att hoppa in i diskutioner, och för mig så är chatten en viktig del av upplevelsen. Annars kan jag lika gärna kolla en VoD.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du väljer standardvy istället för bioläge på Youtube så bör chatten hamna bredvid videon.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Twitch. Men kommer titta vilken plattform ni än väljer.

Permalänk

@m4gnify: du får väl prenumerera på kanalen de stremar på då

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Valde Annat för jag är inte tillräckligt insatt i för- och nackdelar.

Ni får ta det som ni anser är bäst för er. Dock är jag aldrig på twitch om jag inte vet vad jag letar efter. Youtube besöker jag dagligen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Youtube... Twitch är bara fyllt med energidryckshöga 12 åringar.

beror väl på i vilka kretsar på twitch man rör sig i, där jag brukar hålla mig är väl medelåldern 30~

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag kollar in twitch flera gånger i veckan men har aldrig varit inne på youtubes motsvarande streamingsajt med det sagt tycker jag nog det är vettigast att köra yotuube eftersom det är där ni har publiken redan.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

beror väl på i vilka kretsar på twitch man rör sig i, där jag brukar hålla mig är väl medelåldern 30~

Samma här, men intrycket lär väl variera kraftigt beroende på vad man söker sig till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kollar knappt något själv, men streamar ibland till vänner och kvaliten på videon verkar va bättre på youtube.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Jag har alltid propagerat för Youtube, helt enkelt eftersom det är där vi redan har en rätt stor "publik" i och med SweCExtra. Skönt att ha allt samlat liksom, alla vet var de ska hålla ögonen öppna efter nytt!

Men, det är ju inget som hindrar att vi bygger upp Twitch också. Av någon anledning verkar många gilla den tjänsten bättre.

Av någon anledning ser jag inget fel i att streama på båda, då en bredare skara kan använda det de "trivs" med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Av någon anledning ser jag inget fel i att streama på båda, då en bredare skara kan använda det de "trivs" med.

Nackdelen är väl att tittarna är uppdelade i olika chattrum.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Twitch

Youtube är bäst på inspelade videos, men live så är det Twitch som gäller.
Youtube har ju lagt ner sin Youtube Gaming satsning, och några andra alternativ finns ju egentligen inte. Streama handlar ju om interaktionen mellan streamer och publiken, och twitch är helt enkelt bäst där. visst, youtube har en chat,, men konstig layout och känns mest påklistrad, inte riktigt samma sak.
Om ni vill satsa på att streama på Riktigt så är det ju bara twitch som gäller, om ni vill nå ut till en större publik än sweclockers fanclub, så att säga. Vad jag menar är ju att om ni verkligen satsar på att börja streama så måste det ju bli en egen grej. Sen i framtiden så kanske streamen kan locka nya läsare, istället för att locka läsare till att titta på stream.

Permalänk
Medlem

Youtube. Bara för att jag gillar Google som företag bättre än Amazon.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Varför inte

varför inte köra båda det är ju inte så konstigt bara att använda rechat

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha nämnt https://mixer.com/ eller facebook. De två och youtube har bättre bild än twitch, men enormt mycket sämre platform och community (iaf FB och youtube, idk mixer).
Iofs har nog twitch sämst bild i branschen så vilken platform man än tar så blir det bättre om det är fokus.

Ska vara som andra streamers och prata med chat osv, bygga upp ett gäng så är nog twitch bäst. Och vill ni ha fler timmar tittat på YT blir det nog bäst när ni afaik enkelt gör streamsen till vods som alla prenumeranter kommer få notis om.

Kommer nog dock ligga utanför eran målgrupp men ser dagligen streams på twitch.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på YouTube för bättre kvalité och lättare att nå ut till fler tittare.

En av de större fördelarna med Twitch däremot är att de har mer integration med tittarna, men anser det inte nog viktigt i detta scenario för att välja Twitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Youtube. Bara för att jag gillar Google som företag bättre än Amazon.

???

But why? 🤪

Gillar helt klart Google och Facebook sämst (som företag)!

Det sagt så använder jag YT typ 100ggr mer än Twitch, och röstar därför praktiskt på YT för Swec att streama sitt innehåll på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

???

But why? 🤪

Gillar helt klart Google och Facebook sämst (som företag)!

Det sagt så använder jag YT typ 100ggr mer än Twitch, och röstar därför praktiskt på YT för Swec att streama sitt innehåll på.

Att folk ogillar Amazon beror nog på hur de behandlar sina anställda (typ inte tid för att pissa) och hur de använder pengar från sina moln för att sälja produkter till förlust för att döda alla andra butiker.

Så när de har dödat alla andra butiker kan de öka priserna och ha monopol på näthandel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

När jag äntligen lyckas släppa CS:GO så brukar jag lira något ihop med bl.a @emilakered och brukar även passa på att streama det också, så alla får se hur bra (läs usla) vi är på spel. Men var vi streamar har varit väldigt diskuterat, både bland tittarna men även oss internt. Det tänkte vi lösa en gång för alla med en omröstning, blir det Youtube (SweCExtra) eller Twitch (SweClockers)?

lade min röst på twitch.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla svar! Kan mycket väl bli flera plattformar eller liknande i framtiden, när vi har något bra som rullar nu och får koll på eventuella EULA-grejer.

Vi är ju inte ute efter att bli proffs-streamers direkt, handlar mest om att få med ett gäng SweC:are i framför allt chatt när vi ändå lirar. Vet sedan innan att många tycker det är ganska kul att heja på och snack skit!

Av den anledningen är två olika platser med dubbel chatt och så vidare kanske inte optimalt. Finns säkert lösningar på det med, men.. börja enkelt och få snurr så alla vet var det händer, sedan får vi se! Viktiga är att det är riktigt smidigt att bara hoppa igång, annars kommer det inte bli av. Är som sagt bara kul sidogrej, så blir det projekt av allt lär det falla direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Ser ut som om Youtube tog hem segern! Inte enorm marginal, men ändå.

Vi kommer helt enkelt köra på (bara) Tuben ett tag framåt, och se hur det funkar. Jag och @Kenneth är redan igång lite, har blivit några rundor PUBG senaste dagarna. Väntar kanske ett par till i helgen, eller vad säger Knet?

Kort och gott, prenumerera på extrakanalen!
https://www.youtube.com/swecextra?sub_confirmation=1

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Dock ser det ut som gröt på Youtube med Kenneth streamandes, inställingar? Eller är Youtube kasst nu?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av str8forthakill:

Dock ser det ut som gröt på Youtube med Kenneth streamandes, inställingar? Eller är Youtube kasst nu?

Vi dubbelkollade inställningarna och vet att det ska se bra ut. Så antingen har YT ändrat något eller så är PUBG bara extra svårt att streama. Ska kika runt lite hur andra streamar med nvenc

Permalänk
Medlem

usch jag som avskyr youtubes stream system, väntar alltid tills den är över och kollar videon efter istället, vet inte vad det är, känns bara fel

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Låt detta bli en läxa för alla de som ville ha twitch men ansåg att deras röst inte spelade någon roll och istället valde att pilla på navelluddet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Låt detta bli en läxa för alla de som ville ha twitch men ansåg att deras röst inte spelade någon roll och istället valde att pilla på navelluddet...

funderade nästan på att göra smurfkonto på swec för o rösta igen, men känns ju lite sådär

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Jag röstade på twitch, men nu i efterhand så känns det som att youtube hade varit bättre, då tjänsten är bredare och har högre trafik.

Gillar inte argumentet att att X har högre trafik än Y, frågan är hur relevant trafiken är för det du gör.

kolla på tex ESLs Kontrakt med Facebook bara för att Facebook är jättestort och har flera miljoner användare så betyder det ju inte att Dota touanrments skall streamas exklusivt på deras tjänst. utan deras streams fick kanske 800-1000viewers under flera dota majors medan Communityn Castade själva från twitch med alla viewers.

sedan är ju frågan om man inte kan göra en egen streaming tab på sweclockers eller streama samma stream på twitch som på youtube.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att folk ogillar Amazon beror nog på hur de behandlar sina anställda (typ inte tid för att pissa) och hur de använder pengar från sina moln för att sälja produkter till förlust för att döda alla andra butiker.

Så när de har dödat alla andra butiker kan de öka priserna och ha monopol på näthandel

Så fungerar ju även Google och YouTube! Först ger de bort saker och tjänster gratis eller under kostnad, och sedan när de har marknaden under kontroll/monopolliknande så inför de allt mer reklam, och börjar även att ta allt mer betalt (se bara på YT).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/