Var ska vi streama? Youtube eller Twitch?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Var ska vi streama? Youtube eller Twitch?

När jag äntligen lyckas släppa CS:GO så brukar jag lira något ihop med bl.a @emilakered och brukar även passa på att streama det också, så alla får se hur bra (läs usla) vi är på spel. Men var vi streamar har varit väldigt diskuterat, både bland tittarna men även oss internt. Det tänkte vi lösa en gång för alla med en omröstning, blir det Youtube (SweCExtra) eller Twitch (SweClockers)?

Uppdatering: Slutröstat!

Ser ut som om Youtube tog hem segern! Inte enorm marginal, men ändå.

Vi kommer helt enkelt köra på (bara) Tuben ett tag framåt, och se hur det funkar. Kort och gott, prenumerera på extrakanalen!
https://www.youtube.com/swecextra?sub_confirmation=1

Permalänk
Relik 📜

Jag har alltid propagerat för Youtube, helt enkelt eftersom det är där vi redan har en rätt stor "publik" i och med SweCExtra. Skönt att ha allt samlat liksom, alla vet var de ska hålla ögonen öppna efter nytt!

Men, det är ju inget som hindrar att vi bygger upp Twitch också. Av någon anledning verkar många gilla den tjänsten bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej, Varför välja mellan youtube & twitch ?
Ni kan helt enkelt streama till båda på samma gång, förutsatt att eran bandbredd är stark nog
Sitter ni med 100 upp så får ni inga problem.
https://restream.io/

Ni kan även sätta upp en RTMP server och använda nginx för att skicka strömmen till både youtube & twitch,
men restream är simplare och få igång direkt

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har alltid propagerat för Youtube, helt enkelt eftersom det är där vi redan har en rätt stor "publik" i och med SweCExtra. Skönt att ha allt samlat liksom, alla vet var de ska hålla ögonen öppna efter nytt!

Men, det är ju inget som hindrar att vi bygger upp Twitch också. Av någon anledning verkar många gilla den tjänsten bättre.

Förhoppningsvis med riktigt bra inställningar! YouTube är lite snällare på ett visst sätt - tryck in så mycket ni kan (upp till ~50 Mbps) så ordnar YouTube resten. Twitch är däremot knepigare.

Permalänk
Medlem

max youtube bilden är sjukt mycket bättre

Permalänk
Medlem

Jag hittar aldrig era streams via YouTube, utan det är om dom är länkade här på SweC. Jag föredrar Twitch, men det gör detsamma för mig.

Permalänk
Medlem

Känns som det är bättre Kvalitet på Youtube av nån anledning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Youtube ger jag en röst på.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Youtube kollar jag personligen in 1-2ggr om dagen, och brukar missa nästan allt som har med streaming att göra där.
Sen av min erfarenhet så är chatten dåligt placerad i youtube, så man får välja att stirra på streamen, eller scrolla ner för att stirra på chatten. Det gör det jobbigt att hoppa in i diskutioner, och för mig så är chatten en viktig del av upplevelsen. Annars kan jag lika gärna kolla en VoD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Youtube... Twitch är bara fyllt med energidryckshöga 12 åringar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är mer eller mindre aldrig inne på twitch längre men Youtube är en dagligen besökt hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Twitch har bättre modsystem och emotes för subscription? Annars går det ju att strömma på flera plattformar samtidigt

Permalänk
Medlem

Youtube för deras bandbredd och kvalitet, Twitch throttlar samtliga små-streamers och även tittare för att spara data, det är ett under att en plattform så dålig och begränsad som Twitch blivit så stor.

Enbart stora officiella ekonomiska partners/kända personer med Twitch har full strömningsförmåga.

Permalänk
Medlem

dlive

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Defender:

Känns som det är bättre Kvalitet på Youtube av nån anledning.

Man kan pressa betydligt högre bitrate på Youtube, därför bättre kvalitet.
Personligen tycker jag Twitch har bättre chat (funktioner, emotes osv) men inte alls lika bra bildkvalitet som YT.

Permalänk
Medlem

När får man vara med i testlabbet ens?

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

En stor nackdel med Twitch är att det går inte att casta till Chromecast i 1080P efter en uppdatering för 1 år sedan.

Permalänk
Medlem

Twitch = Max 6Mbps om ni inte är affiliate = 720P 60fps max egentligen för bra bild.

Youtube = typ 18MBit? betydligt högre än Twitch i allafall.

Jag säger youtube eller båda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Hej, Varför välja mellan youtube & twitch ?
Ni kan helt enkelt streama till båda på samma gång, förutsatt att eran bandbredd är stark nog.

Rätt säker att det står i Twitch avtal att man inte får göra det, kan hända att det enbart är som Twitch partner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Twitch = Max 6Mbps om ni inte är affiliate = 720P 60fps max egentligen för bra bild.

Youtube = typ 18MBit? betydligt högre än Twitch i allafall.

Jag säger youtube eller båda.

Youtube har väl ingen gräns tror jag. den hade iaf inget problem att köra min stream på 30Mbit 1080p 30hz när ja streama lite point n click puzzelspel.

till frågan går min röst på Youtube.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ni ska göra Antingen/Eller. Kör på båda om möjligt.
Om ni måste välja så gör som alla andra proffsen. Streama på Twitch och sedan ladda up Highlights på Youtube. I Slutändan spelar det mindre roll för min del, jag kommer ju följa oavsett plattform B-)

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Youtube för deras bandbredd och kvalitet, Twitch throttlar samtliga små-streamers och även tittare för att spara data, det är ett under att en plattform så dålig och bregränsad som Twitch blivit så stor.

Enbart stora officiella ekonomiska partners/kända personer med Twitch har full strömningsförmåga.

Nja, inte helt sant. Mestadels sant.
Kanaler som inte är partnered får lägre bitrate och kvalité rent generellt, men om man kommer över ett visst antal tittare så ökas det upp, kan komma upp i samma nivå som en kanal som är partner.

Skrivet av philipborg:

Rätt säker att det står i Twitch avtal att man inte får göra det, kan hända att det enbart är som Twitch partner.

Gäller endast de som är partner. (Och även där tror jag att man kan förhandla undantag när man skriver på partnerkontraktet. Har för mig att jag sett några större "youtube kändisar" göra just detta. Kan inte komma på några namn just nu dock, kan ha fel).

OnT, som flera tidigare sagt så förespråkar jag att streama på båda samtidigt.
Personligen så föredrar jag att se live streams på Twitch, kvalitén är god nog och chatten är väldigt mycket bättre, tycker att Youtube känns rörigt bara i det avseendet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Rätt säker att det står i Twitch avtal att man inte får göra det, kan hända att det enbart är som Twitch partner.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, twitch partners får ej välja en annan platform att strömma till.
Men sweclockers är ännu inte partner vad jag kan se via twitch.tv/sweclockers därav mitt förslag ang restream
Tänkte att sweclockers kunde bygga upp sin tittarbas på twitch samtidigt som dom jobbar på den som dom redan har på youtube. 2 birds 1 stone :D?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
SpelClockers

Twitch har i sin policy/regler att är man partner på Twitch så får man inte streama på andra sidor, tror jag att det står. Mig spelar det vilket som. Jag gillar twitch med deras chatt och deras emotes. Så där blir min röst. Men hur det än blir så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Fungerar med Chromecast V3. Antar att du har en tidigare version som inte stödjer 60fps? Tråkigt att det inte går att ändra som inställning på Twitch i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll för mig egentligen. Kör på vad som är enklast för er. Så länge man vet var man hittar er och i god tid.
Som andra sagt så är chatten på Youtube sämre men den går ju att köra i ett eget pop-up fönster så man får den bredvid själva streamen om man vill det.

Twitch har rätt dålig videokvalité tyvärr. Är väl det enda jag har emot den plattformen men ser nästan dagligen på Twitch så är inte så dålig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Youtube är förmodligen bättre om man ser det rent teknisk fråga om den möjliga kvaliteten på videoströmmen.

Sett till användbarhet (för tittaren) så är Twitch enormt mycket bättre i mitt tycke.

Youtube är en sån site som det ska mycket till för att jag ska besöka utan ett tydligt syfte, navigationen har bara blivit värre och värre över tid.
(Jag misstänker att det är en följd av att de försöker välja ut vad folk borde vilja titta på, vilket gjort att jag i princip givit upp helt gällande spontant användande av Youtube.)

Så ur mitt perspektiv så är Twitch en site som man kan gå in på för att se vad det finns att titta på (listan över folk man följer som är lajv), men Youtube är en site som jag nästan uteslutande besöker genom att följa länkar till specifikt innehåll.

I ert exempel, om det finns någon form av blänkare på Swec så kan man ju följa en länk där till Youtube utan att det är några konstigheter, men att upptäcka innehåll direkt på Youtube ser jag som dödfött.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Inget att fundera på, IRC med länkad ICQ.

Permalänk
Medlem

Jag röstar Youtube, och hade varit galet kul att spela CSGO med er på redaktionen

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Spela in det på VHS istället och sänd oss med post!