Epic Games Store ger arga Shenmue III-kunder pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

@SleeZy: Billigare priser ? . Varför skulle det bli det ? . Snarare att steam borde ta ut den extra avgiften på sina kunder i stället ?. Så det borde vara dyrare priser där ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Undra om alla hade gnällt om man istället satte ett 18% högre pris på steam?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@SleeZy: Billigare priser ? . Varför skulle det bli det ? . Snarare att steam borde ta ut den extra avgiften på sina kunder i stället ?. Så det borde vara dyrare priser där ?

Tror du får läsa mitt inlägg en gång till.

Skrivet av Hablam:

Undra om alla hade gnällt om man istället satte ett 18% högre pris på steam?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man sätta 18% högre pris på steam menar du?

I dagsläget så köper jag massvis med spel via 3e part, t.ex humblebunde osv. Får sjukt fina priser där och det är legit till skillnad från g2a och liknande.
Sedan så har vi Epic som tar fullpris för spelen. Eller justja glömde ju att vi kunder får betala bankavgiften också, så istället för 60 euro så betalar vi 64 ca. Skit bra, va?

Nej tack inget Epic för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Valve i princip hade monopol på spelförsäljning till PC när Kickstartern startades.

Hur har Epic lyckats hjärntvätta vissa användare till att tro att populärt=monopol? De påstår att de vill hjälpa spelmarknaden genom att förbjuda att spel säljs genom någon annan butik än deras; det är monopol. Öppna ögonen och inse att dem enda som tjänar på det här är Epic, inte användarna, och att deras metoder strider mot konkurrenslagstiftningen om man nu vill peka ut någon. Just nu kommer de undan i och med att de inte är den största spelbutiken men hade Steam försökt sig på samma sak som Epic gör nu hade de råkat illa ut direkt.

Om de verkligen hade haft användarnas bästa i åtanke hade de inte brytt sig om att spelet även släpps på Steam utan konkurrerat som alla andra företag (ex. KerbalSpaceProgram finns på Steam, GOG, HumbleBundle, på spelutvecklarens hemsida samt en massa andra butiker) genom att erbjuda en bättre tjänst, något som de inte har något som helt behov utav om det inte går att köpa spel någon annanstans än Epic Store.

Därför blir det blankt nej tills Epic slutar med sina förtal av andra butiker och slutar tvinga användare till deras butik genom att ta bort alla andra alternativ.

Radbrytning
Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Om spel släpps exklusivt till epic store så ser jag det som att det inte har släppts till PC alls.
men det är vad jag tycker..

Ja. Vore ju synd om folk kunde tjäna vettig mängd pengar på sitt arbete. Jag var också anti epic tills jag gav det en chans. Till skillnad från steam så verkar alla spel i deras bibliotek vara av bra kvalitet ( änsålänge ). Att de inte har ett offline läge är ju synd. Men vem har inte nät vid sin speldator, och hur ofta ligger nätet igentligen nere?

Använder mig av både steam och epic, enda ägda spelen på epic änsålänge är dock Outward, anno 1800 och satisfactory. Men jag är rätt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Undra om alla hade gnällt om man istället satte ett 18% högre pris på steam?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen kostar lika mycket på EGS som på Steam, däremot får utgivaren får en extra slant på försäljningen via EGS pga den där procentskillnaden. Om någon borde Epic sänka priset på sina spel för att göra dem mer attraktiva.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelen kostar lika mycket på EGS som på Steam, däremot får utgivaren får en extra slant på försäljningen via EGS pga den där procentskillnaden. Om någon borde Epic sänka priset på sina spel för att göra dem mer attraktiva.

Problemet är troligtvis att den som lagt upp spelet sätter priset, inte den som äger affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelen kostar lika mycket på EGS som på Steam, däremot får utgivaren får en extra slant på försäljningen via EGS pga den där procentskillnaden. Om någon borde Epic sänka priset på sina spel för att göra dem mer attraktiva.

Precis det jag menar. Tänk om skaparna säger till steam att spelet kostar till exempel (utan att räkna) 700 på steam och sen bara 550 på epic games. Just för att få in dom extra förlorade slantarna steam tar. Det lär väl endå vara skaparen som bestämmer priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Snacka om i-landsproblem att sitta och hetsa upp sig över att ett företag skaffar sig tidsexklusivitet på vissa spel i syftet att kunna konkurrera mot ett företag som i evigheter i princip har åtnjutit monopolställning på marknaden.

Pinsamt om du frågar mig.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Snacka om i-landsproblem att sitta och hetsa upp sig över att ett företag skaffar sig tidsexklusivitet på vissa spel i syftet att kunna konkurrera mot ett företag som i evigheter i princip har åtnjutit monopolställning på marknaden.

Pinsamt om du frågar mig.

Personligen tycker jag att det pinsamma är hur folk plötsligt avskyr Steam, tycker det är ett vidrigt företag med kass launcher som har monopol...vilket inte alls är sant. Monopol är när någon bestämmer att en produkt endast ska säljas av dom och ingen annan får sälja samma produkt. Steam har aldrig hindrat någon annan från att sälja samma spel som de själva säljer, något Epic just nu sysslar med, de tvingar dig att köpa spelet hos dem eller sticka och brinna. GoG har ju försökt konkurrera med Steam med varierande framgång - sen vad det beror på vet jag inte men Steam har aldrig blockat dem. Jag säger inte att Steam är en ängel och de där 30% är mycket men förstår inte varför folk plötsligt är vansinniga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Phew, finfint att det löste sig, satt här och kokade av ilska att det använde epic drm (epic store) istället för valve drm (steam). valve har ju mycket finare gränssnitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Personligen tycker jag att det pinsamma är hur folk plötsligt avskyr Steam, tycker det är ett vidrigt företag med kass launcher som har monopol

Jag har dock aldrig påstått någonting sådant. Jag påstår bara att Steam i princip hade en monopolställning innan EGS dök upp. Jag har ingenting emot Steam, använder det själv. Jag har dock inte heller någonting emot att EGS kommer in och försöker konkurrera mot Steam. Med det sagt har jag personligen inte köpt ett enda spel hos EGS än medan jag har slösat tusentals kronor hos Steam.

Man kan liksom gilla båda, eller välja att inte bry sig alls om vem som säljer spelen.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har med EGS är att jag inte vill stödja en marknad för PC där exklusivitet råder. det slutar med att vi har 20 andra plattformar som börjar med exklusivitet också. Om EGS istället spenderat singa pengar på att utvekla en konkurrent till steam i funktionalitet och service istället skulle jag garanterat använda det till och från precis som jag i dagsläget använder gog där det är förmånligt för mig.

Vill man se äkta monopol så är det bara stödja EGS så har vi det innom kort, amazon verkar vara sugna att ge sig in i leken bland annat.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

@ottoblom: Det kanske är högt ändå, men Steams marginal är 20%.

Marginal är väl kanske fel ord? Menar du avgiften Steam tar ut för att man ska få publicera sitt spel på steam?

Den avgiften är iaf 20% så vi kanske pratar om olika saker?

Steam tar 30% av större utvecklare och sänks till 20% efter hur bra spelet säljer. För mindre utvecklare som ingår i Steam Direct-programmet så ser det lite annorlundare ut, men förmodligen inte i närheten av 12% som Epic tar. Det många inte tänker på är vad utvecklare får för pengarna de ger Steam. Gratis cloud saves, community-sida så du som utvecklare slipper driva eget forum för snack och support, workshop, broadcast som bidrar till ökad publicitet, listan kan göras lång över hur mycket Steams 20-30% faktiskt ger. Och säljer spelet bra så skiljer det ju bara 8% mellan Steams 20% och Epics 12%, och det kan knappast det dåliga ryktet man får om man säljer sig till Epic vara värt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: I know. Det diskuterade om du fortsätter några kommentarer

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att steam inte tillåter billigare försäljning på andra ställen än steam.
Så om spelet skulle vara både på epic och steam så har skaparen inte rättighet att sälja det billigare på epic utan att också dra ner priset på steam.

Själv kommer jag inte röra någonting från denna studio då dom behandlar sina kickstarter supporters så illa, dom kan inte ens ge refunds efter alla epic pengar utan epic måste gå in och vara generösa! Deep silver kan fara och flyga dem med.

Permalänk
Medlem

Bra av Epic att göra detta, även om de nu var med och skapade problemet i första hand.

För övrigt en märkvärdigt låg nivå på diskussionen i denna tråden. Massa invektiv & försök att skambelägga andras åsikter.
Då det inte direkt finns någon brist på andra nöjesavenyer, så är valet att 'inte köpa just detta spelet' närmast obetydligt.
Så allt detta roliga verkar lite omotiverat. Varpå, varför?

Kanske titeln har spelat en roll i det hela?
Undrar hur "Shenmue III-kunder glada av att kunna returnera spelet tack vare Epic Games Store." hade bemötts.
Verkar typ lika verklighetsenligt som att de är arga i första hand. Kan lika väl vara besvikna, trötta, eller roade för den delen.

Jag hoppas bara att så många av de involverade som möjligt blir nöjda av hur saker fortgår.
Och Epic's val här är väl det bästa man kan förvänta sig nu när situationen är ett faktum.

Det hela sätter också ett finger på en av många risker med kickstarters och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Det enda problemet jag har med EGS är att jag inte vill stödja en marknad för PC där exklusivitet råder. det slutar med att vi har 20 andra plattformar som börjar med exklusivitet också. Om EGS istället spenderat sina pengar på att utveckla en konkurrent till steam i funktionalitet och service istället skulle jag garanterat använda det till och från precis som jag i dagsläget använder gog där det är förmånligt för mig.

Vill man se äkta monopol så är det bara stödja EGS så har vi det inom kort, amazon verkar vara sugna att ge sig in i leken bland annat.

Har inte Steam ganska många "Steam-exklusiva" spel - dvs spel som inte säljs någon annanstans? Och ännu fler innan EGS?
Bara för att de inte betalar för exklusiviteter betyder det inte att de inte har det - deras överlägsna marknadsposition gör dom omöjliga att ignorera i det avseendet.

Kan för övrigt säga att jag numera nästan exklusivt handlar på GoG då jag föredrar DRM-fritt. Även de har massor av exklusiva spel - om än äldre.