Permalänk
Medlem

Undervolta processorn

Hej,

Jag vill undervolta min processor då jag kör processorn i stock. Skulle vilja ha lite tips och tricks på hur man går tillväga.
Jag har använt mig av Intel XTU för att kolla hur mycket voltage jag kan offsetta innan CPUn börjar throttla, ett stabilt offset värde verkar vara ca -0.130V. Dock så vill jag nog ändra inställningar i bios istället för att ha XTU som bestämmer inställningarna.

I bios kan jag välja auto, offset eller fixed mode. Vilket bör jag välja? XTU har kör Adaptive mode med core voltage offset, är det jämförbart med en statisk offset?

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

Om du voltar ner så kommer så kommer cpun verkligen inte throttla utan snarare bli instabil och datorn hänga sig om där blir för lite spänning på. Självklart inget farligt, såvida du inte just jobbar med väldigt viktiga dokument eller spelar D3 på Hardcore 😂

Testa offset, med negativt förtecken och se hur lågt ner du kommer innan det skiter sig. När det börjar hänga å ha sig så går du bara tillbaka lite och, voila.

Där finns stabilitetstester och annat du kan köra. Prime95 är given kandidat och i de nyare versionerna kan du köra både med och utan AVX (väldigt belastande. Men du klockar ju ner så kör på bara). Realbench och Intel Burn Test är rätt sköna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Om du voltar ner så kommer så kommer cpun verkligen inte throttla utan snarare bli instabil och datorn hänga sig om där blir för lite spänning på. Självklart inget farligt, såvida du inte just jobbar med väldigt viktiga dokument eller spelar D3 på Hardcore 😂

Testa offset, med negativt förtecken och se hur lågt ner du kommer innan det skiter sig. När det börjar hänga å ha sig så går du bara tillbaka lite och, voila.

Där finns stabilitetstester och annat du kan köra. Prime95 är given kandidat och i de nyare versionerna kan du köra både med och utan AVX (väldigt belastande. Men du klockar ju ner så kör på bara). Realbench och Intel Burn Test är rätt sköna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. jag tror inte jag förstår mig på offset funktionen riktigt. Ställde manuellt till 1.2v och det gick bra. Med offset på -100mv så ville inte datorn startar.

Ska testa köra prime95 och minska manuellt tills det kraschar och tills att jag förstår hur jag ska använda offset..

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Hmm.. jag tror inte jag förstår mig på offset funktionen riktigt. Ställde manuellt till 1.2v och det gick bra. Med offset på -100mv så ville inte datorn startar.

Ska testa köra prime95 och minska manuellt tills det kraschar och tills att jag förstår hur jag ska använda offset..

Offset är precis som namnet säger. Har du 1.2v + -100mv får du en spänning på 1.1v. Att datorn ej startar på 1.1v är kanske inte helt ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Offset är precis som namnet säger. Har du 1.2v + -100mv får du en spänning på 1.1v. Att datorn ej startar på 1.1v är kanske inte helt ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag troratt du missförstod mig eller så var jag otydligt. 1.2v kör jag med static mode. Jag körde offset mode med -100mv så då bör den i praktiken ha 1.35v-0.1v = 1.25v. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Munib:

Jag troratt du missförstod mig eller så var jag otydligt. 1.2v kör jag med static mode. Jag körde offset mode med -100mv så då bör den i praktiken ha 1.35v-0.1v = 1.25v. Rätta mig om jag har fel.

Lite fel räknat
"Offset -100" betyder att du bad moderkortet leverera 1.2V-100mV blir 1.1V och absolut inte 1.25V.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Lite fel räknat
"Offset -100" betyder att du bad moderkortet leverera 1.2V-100mV blir 1.1V och absolut inte 1.25V.

Så du menar om jag sätter tillbaka till AUTO så får min processor 1.2V som standard? Jag läste på nåt forum att generellet 9700k låg kring 1,35v under load vid stock.

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Så du menar om jag sätter tillbaka till AUTO så får min processor 1.2V som standard? Jag läste på nåt forum att generellet 9700k låg kring 1,35v under load vid stock.

Fast du nämnde ju att du valt 1.2v static + offset. Så vad auto eller "standard" är, är inte längre relevant. Då statisk spänning inte är samma som auto.

Där av att 1.2 static + -100mv är alltså 1.1v. Plus eventuellt LLC (load line calibration) eller liknande som kan skjustera lite smått under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast du nämnde ju att du valt 1.2v static + offset. Så vad auto eller "standard" är, är inte längre relevant. Då statisk spänning inte är samma som auto.

Där av att 1.2 static + -100mv är alltså 1.1v. Plus eventuellt LLC (load line calibration) eller liknande som kan skjustera lite smått under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja... nu ska jag förenkla det jag försökte säga från början. Man kan välja tre olika lägen i min bios: auto, static och offset.
- Offset Mode: Här kan jag bara ange ett värde och jag matade in -100mV, starta om datorn och skärmen var då bara svart. Fick återställa bios för att få igång datorn igen.
- Static Mode: Här har jag satt 1.2V och det funkar jättebra får bra temps och inga problem med instabilitet. Tanken var att anväda offset mode istället för ha static på 1.2V hela tiden

Jag kör med static nu men har läst lite att det ska finnas något som heter adaptive voltage? Det finner jag inte alls i bios..

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

@Munib: Static: så kan du sätta volten till lite vad du vill.
Auto: Så sätts ett default värde
Offset: då modifierar du defaultvärdet t.ex +100mV eller -100mV

Sätt det på auto och se vad du får för volt, efter det så kan du modifiera detta med offset så att summan motsvarar 1.2v, sen kan du stegvis sänka volten, när datorn inte startar längre så har du gått över gränsen, försök då gå ett halvt steg tillbaka och börja finjustera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

måttligt undervoltage men PCn slocknar då cpu blir varm

Har en ASUS ROG 502 VLC.
Har via Throttlestop satt en måttlig underspänning på - 37,5 mV.
När CPU´n blir varm (uppemot 90 grader) så går PCn i strömsparläge.
Ska man inte märka throttling först? Datorn är helt stabil tills dess CPUn blir ordentligt varm - rendering jobb.