Android Auto - Lansering på gång?

Permalänk
Medlem

Android Auto - Lansering på gång?

Såg att det dök upp på lite nyhetssidor att Google hade uppdaterat deras listor där det står vilka länder som är kompatibla med Android Auto och Sverige var en av dem.. Men ett litet tag senare försvann Sverige igen 🤔

Någon som funnit nå mer information än mig? Ja ska precis byta telefon så vore ju kul om de kunde klämma ur sig något om det här, känns som att de kommer lösa Palme mordet Innan man kan använda Android auto i Sverige.

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem

Jag har kört Android Auto i snart tre år.
Bara att godkänna installationer från annat än play butik och installera en apk.
Fungerar klockrent i min Golf - 16.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Jag har kört Android Auto i snart tre år.
Bara att godkänna installationer från annat än play butik och installera en apk.
Fungerar klockrent i min Golf - 16.

//C

Har försökt att få det o fungera på min Honor 9 men jag kan inte starta appen, säger bara att Google play-tjänster inte fungerar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Jag har kört Android Auto i snart tre år.
Bara att godkänna installationer från annat än play butik och installera en apk.
Fungerar klockrent i min Golf - 16.

//C

Räcker det med en gång eller behöver det göras vid varje uppdatering?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Har försökt att få det o fungera på min Honor 9 men jag kan inte starta appen, säger bara att Google play-tjänster inte fungerar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Laddat ner APKn från nedan sida?

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Skrivet av jOnÄTÄn:

Räcker det med en gång eller behöver det göras vid varje uppdatering?

Vid varje uppdatering måste du ladda ner den nya APKn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Yes, den senaste från 25e Juni. Även testat byta systemspråk i mobilen men samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen ha Google spyware inbyggt i sin bil? Går det att roota och köra ren AOSP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vill man verkligen ha Google spyware inbyggt i sin bil? Går det att roota och köra ren AOSP?

Alla har inte behov av foliehattar och nöjer sig finfint med Googles mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Laddat ner APKn från nedan sida?

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Vid varje uppdatering måste du ladda ner den nya APKn.

Ok då skiter jag i det. Tänkte fixa åt min bror och hans fru men orkar inte hjälpa dom vid varje uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok då skiter jag i det. Tänkte fixa åt min bror och hans fru men orkar inte hjälpa dom vid varje uppdatering.

Det slutar inte fungera bara för att det finns en uppdatering. Men du måste uppdatera manuellt om du vill få senaste versionen.
Jag kör med en version från november 2018 och det fungerar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Alla har inte behov av foliehattar och nöjer sig finfint med Googles mjukvaror.

Det har inget som helst att göra med foliehattar/konspirationsteorier utan är Googles (och Facebooks, m.m) hela affärsmodell som det inte är några som helst konstigheter med att ogilla.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min Pixel 3a kom med Android Auto förinstallerat. Antar att det var för att de inte planerade att den skulle säljas i Sverige.

Iaf så funkar det inte i min bil, den säger att jag måste parkera, troligen för jag inte har kopplat kabeln i min bilstereo (Sony XAV-AX100) som känner om bilen är parkerad.
Mest troligt går det att bara koppla samman den kabeln med den andra änden så tror den att bilen är parkerad 24/7, men inte orkat dra ut stereon och göra det. Bluetooth fungerar nog bra.
(Intressant nog så fungerade Apple CarPlay utan klagomål)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok då skiter jag i det. Tänkte fixa åt min bror och hans fru men orkar inte hjälpa dom vid varje uppdatering.

Du kan se det såhär, ladda ner det en gång så har din bror åtminstonde funktionen, inte så man märker skillnader mellan varje uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Det slutar inte fungera bara för att det finns en uppdatering. Men du måste uppdatera manuellt om du vill få senaste versionen.
Jag kör med en version från november 2018 och det fungerar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av F0rss:

Du kan se det såhär, ladda ner det en gång så har din bror åtminstonde funktionen, inte så man märker skillnader mellan varje uppdatering.

Okej kikar på de nästa gång jag besöker dom då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag fick förhandstillgång till nya interfacet för Android Auto idag (en prova på fråga i inställningar). Kör med APK-mirror version från 25 juli, såg precis att det kom en ny 1 aug.

Klar förbättring tycker jag. Det nya interfacet visas bara på bilens skärm. Längre fram kommer det gamla interfacet försvinna från mobilen och ersättas av Google Assistant. Det är väl ingen nackdel då Android Auto är mest anpassat för en större skärm. Kör man enbart med en mobil blir det ett nytt bättre anpassat interface (förhoppningsvis).

Edit: Förhoppningsvis släpps den snart för svenska marknaden så man kan köra den officiellt via Play Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag fick förhandstillgång till nya interfacet för Android Auto idag (en prova på fråga i inställningar). Kör med APK-mirror version från 25 juli, såg precis att det kom en ny 1 aug.

Klar förbättring tycker jag. Det nya interfacet visas bara på bilens skärm. Längre fram kommer det gamla interfacet försvinna från mobilen och ersättas av Google Assistant. Det är väl ingen nackdel då Android Auto är mest anpassat för en större skärm. Kör man enbart med en mobil blir det ett nytt bättre anpassat interface (förhoppningsvis).

Edit: Förhoppningsvis släpps den snart för svenska marknaden så man kan köra den officiellt via Play Store.

Instämmer, nya versionen utav Android auto blev ett stort lyft.

Permalänk
Medlem

Ingen som har information när den kommer tillbaka till play store?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Ingen som har information när den kommer tillbaka till play store?

Nej, de har inte sagt något datum. Men de råkade av misstag lägga till de nordiska länderna i listan på supportade länder på hjälpsidan för inte så länge sen. Det togs bort igen. Så förhoppningsvis är det inte allt för långt bort.

https://www.androidpolice.com/2019/07/02/android-auto-support...

Permalänk
Mattecoach

Ber om ursäkt om jag går off topic här, men får inte Android Auto att funka i min V60, senaste årsmodellen.
Har mobilen (S9+) ansluten via Bluetooth, kopplar in i rätt USB-uttag. Både mobilen och bilen känner av kopplingen men inget händer. Har installerat senaste AA på mobilen. Går jag in under Android Auto på bilen står det bara att ingen mobil med AA har varit ansluten.

Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ber om ursäkt om jag går off topic här, men får inte Android Auto att funka i min V60, senaste årsmodellen.
Har mobilen (S9+) ansluten via Bluetooth, kopplar in i rätt USB-uttag. Både mobilen och bilen känner av kopplingen men inget händer. Har installerat senaste AA på mobilen. Går jag in under Android Auto på bilen står det bara att ingen mobil med AA har varit ansluten.

Någon som har någon idé?

Vet att i min bil (Audi A4 2017) så hittar den AA automatiskt direkt vid första tillfället.

Kommer ihåg att på tjejens A5a så strulade det till sig när jag skulle koppla upp mig till hennes bil, min känsla är att det hade något att göra med att hon redan var uppkopplad via blåtand, fick det att fungera när hon inte var med genom att koppla in telefon och bilen hittade telefon automatiskt.

Du måste inte trycka på just AA symbolen i bilens meny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Ingen som har information när den kommer tillbaka till play store?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på när Android Q släpps skarpt, finns just nu automatiskt med om man installerar Android Q Beta, i alla fall på min Pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ber om ursäkt om jag går off topic här, men får inte Android Auto att funka i min V60, senaste årsmodellen.
Har mobilen (S9+) ansluten via Bluetooth, kopplar in i rätt USB-uttag. Både mobilen och bilen känner av kopplingen men inget händer. Har installerat senaste AA på mobilen. Går jag in under Android Auto på bilen står det bara att ingen mobil med AA har varit ansluten.

Någon som har någon idé?

Provat göra i den ordning som det står här under "Android Auto on your car display (with a USB cable)"? Testa också stänga av Bluetooth först så den bara använder USB.
https://support.google.com/androidauto/answer/6348029?hl=en

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av F0rss:

Vet att i min bil (Audi A4 2017) så hittar den AA automatiskt direkt vid första tillfället.

Kommer ihåg att på tjejens A5a så strulade det till sig när jag skulle koppla upp mig till hennes bil, min känsla är att det hade något att göra med att hon redan var uppkopplad via blåtand, fick det att fungera när hon inte var med genom att koppla in telefon och bilen hittade telefon automatiskt.

Du måste inte trycka på just AA symbolen i bilens meny?

Om jag ansluter telefonen utan blåtand på händer inget mer än att laddning startas. På telefonen dyker det upp ett meddelande om att den anslutna enheten inte kan läsa data från telefonen oavsett om jag har BT eller inte.
Finns ingen symbol för AA vad jag kan se, finns ett menyalternativ för AA men där kan man bara ändra inställningar för enheter som har varit anslutna (listan är tom för min del).

Skrivet av Fulci:

Provat göra i den ordning som det står här under "Android Auto on your car display (with a USB cable)"? Testa också stänga av Bluetooth först så den bara använder USB.
https://support.google.com/androidauto/answer/6348029?hl=en

Har följt guiden, men får det inte att funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Om jag ansluter telefonen utan blåtand på händer inget mer än att laddning startas. På telefonen dyker det upp ett meddelande om att den anslutna enheten inte kan läsa data från telefonen oavsett om jag har BT eller inte.
Finns ingen symbol för AA vad jag kan se, finns ett menyalternativ för AA men där kan man bara ändra inställningar för enheter som har varit anslutna (listan är tom för min del).

Har följt guiden, men får det inte att funka.

Det är inte så att telefonen ansluter utan att aktivera filöverföring och därmed bara använder USB för att ladda? Har du testat de här stegen?
https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/i-am-having...

Har du även swipat vänster på bilskärmen och valt Android Auto-appen? Se bild under rubriken Utgråade/upplysta ikoner. Det kanske är så att du har en annan app aktiv i den nedre fjärdedelen av bildisplayen?
https://www.volvocars.com/se/support/topics/connectivity/smar...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Ballistic:

Det är inte så att telefonen ansluter utan att aktivera filöverföring och därmed bara använder USB för att ladda? Har du testat de här stegen?
https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/i-am-having...

Har du även swipat vänster på bilskärmen och valt Android Auto-appen? Se bild under rubriken Utgråade/upplysta ikoner. Det kanske är så att du har en annan app aktiv i den nedre fjärdedelen av bildisplayen?
https://www.volvocars.com/se/support/topics/connectivity/smar...

Swipade och hittade appen, när jag tryckte på den hoppade allt igång och funkade direkt... Helt sjukt!
Det som jag hängde upp mig på tidigare var att jag inte fick upp någon ruta när jag anslöt mobilen. Läste instruktionen för AA i bilens manual, där stod ingenting om att man behövde välja appen.

Nu är det löst för min del, stort tack!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Swipade och hittade appen, när jag tryckte på den hoppade allt igång och funkade direkt... Helt sjukt!
Det som jag hängde upp mig på tidigare var att jag inte fick upp någon ruta när jag anslöt mobilen. Läste instruktionen för AA i bilens manual, där stod ingenting om att man behövde välja appen.

Nu är det löst för min del, stort tack!!

Vissa grejor har Volvo gjort väldigt intuitiva medan andra saker kan behöva lite finslipning och inte alltid är så självklara utan att lusläsa manualen, men kul att du fick igång det till slut! Om du inte aktiverat det nya Android Auto-utseendet i AA-appen på telefonen under inställningar så kan jag rekommendera det också förutsatt att du har installerat senaste apk:n. I mitt tycke en bättre layout och så autostartar den även navigationen till skillnad från det gamla utseendet där man alltid kom till hemskärmen.

Permalänk
Medlem

Var aktiverar man nya utseendet? Hittar inget i appen.
Jag fick det nya utseendet automatiskt en dag förra veckan men det försvann tills dagen efter.

Har version 4.5.592854

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kokkelimokk:

Var aktiverar man nya utseendet? Hittar inget i appen.
Jag fick det nya utseendet automatiskt en dag förra veckan men det försvann tills dagen efter.

Har version 4.5.592854

Skickades från m.sweclockers.com

Om du öppnar Android Auto-appen på telefonen och går in på Inställningar så är det första valet Testa nya Android Auto. Då tvingar du fram det nya utseendet istället för att behöva vänta på utrullningen. Åtminstone har jag det alternativet och jag har också 4.5.592854

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Om du öppnar Android Auto-appen på telefonen och går in på Inställningar så är det första valet Testa nya Android Auto. Då tvingar du fram det nya utseendet istället för att behöva vänta på utrullningen. Åtminstone har jag det alternativet och jag har också 4.5.592854

Har inte det alternativet, skumt.

Edit: jag nollställde appens filer och cache och då kom alternativet upp.

Skickades från m.sweclockers.com