G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så länge man kopplar samman nycklarna med transaktionen så har dom en räkmacka framför sig.
Tinybuild föll på det svärdet för några år sedan för dom inte gjorde det.

https://www.pcgamer.com/g2a-responds-to-fraudulent-key-compla...

Du läser mitt inlägg som Fan läser bibeln.

https://twitter.com/RaveofRavendale/status/114707921684606976...

You wut mate?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimlite:

Bara köpt ett spel på G2A... och det blev tillbakadraget efter 4 månader. När jag kontaktade supporten fick jag svaret (efter mycket om och men) att jag var tvungen att polisanmäla det för att få pengarna tillbaka. Inte en chans man slösar polisens tid för sånt trams, men det vet dom ju också att folk inte gör.

Så det är inte bara ur utvecklarnas perspektiv som detta är ett totalt skit företag. Håll er borta.

Värt att notera är att G2A är en handelsplats med många olika säljare. Du kan t ex välja att köpa ett enskilt spel av många olika säljare. Väljer du en mindre noga räknad säljare bara för att den råkar vara billigast, så är det lite av ett lotteri om du får det som utlovats.

Har själv köpt tiotals spel genom åren och alla fungerar precis lika bra som dag ett. Likadant med kinguin.
Har haft en del vänner som också köpt och sedan inte fått nycklar, eller fått fungerande nycklar, och det är bara för att de tog första bästa säljare utan att kontrollera dessa vidare.
Man får kolla hur bra betyg de har, samt hur många som har givit betyg.

Jag räds inte att köpa fler produkter genom G2A eller Kinguin i framtiden om det t ex är billigare än steams priser, vanligtvis "åretrunt rea"-priser motsvarandes steams reor.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Bara köpt ett spel på G2A... och det blev tillbakadraget efter 4 månader. När jag kontaktade supporten fick jag svaret (efter mycket om och men) att jag var tvungen att polisanmäla det för att få pengarna tillbaka. Inte en chans man slösar polisens tid för sånt trams, men det vet dom ju också att folk inte gör.

Så det är inte bara ur utvecklarnas perspektiv som detta är ett totalt skit företag. Håll er borta.

För lite transparens, jag har köpt ett tiotal+ titlar av G2, under åren 2015-2016.
Alla titlar och program fungerar fortfarande perfekt.

Idag, några år senare så köper jag inget från "gråzon", då jag inte behöver "spara" nån hundring hit eller dit.
Direkt från tillverkare eller Steam gäller för mig idag.

Permalänk
Medlem

Spelföretagen kan omöjligt lägga resurser på att bevisa att brott begåtts för att sedan eventuellt få ersättning av G2. Helt orimligt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Spelföretagen kan omöjligt lägga resurser på att bevisa att brott begåtts för att sedan eventuellt få ersättning av G2. Helt orimligt.

Därför de förespråkar "piracy" före att köpa av G2/Kinguin...
Vilket är tragiskt!
Men så länge folk handlar(oavsett om det är G2/Kinguin, lokal ICA-butik eller whatever) så kommer de fortsätta sälja där.

Permalänk
Medlem

För dom som undrar är det Mike Rose från Tinybuild. Och spelet har sålts på G2a för $13, halva priset från det billigaste spelet någonsin varit.

Tar inte så många hjärnceller att fundera hur man någonsin kan tjäna pengar från legitima köp genom att sälja något för halva priset.

Han har även många andra tweets där han förklarat problemet med det hela och varför det G2A har lovat är totalt skitsnack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Starkt med bevis där och inte en massa tårar, not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Spelföretagen kan omöjligt lägga resurser på att bevisa att brott begåtts för att sedan eventuellt få ersättning av G2. Helt orimligt.

Vänta lite nu, första undersökningen säger sig G2A bekosta, då får utvecklarna svart på vitt hur mycket det handlar om. Då är det rätt lätt för utvecklarna att dra en slutsats om fortsatta undersökningar är värt kostnaden.

Om det nu är så omfattande som utvecklarna säger så borde en 10x ersättning från G2A lätt täcka undersökningskostnaderna och mycket mer därtill.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://i.imgur.com/lR76RsZ.jpg
För dom som undrar är det Mike Rose från Tinybuild. Och spelet har sålts på G2a för $13, halva priset från det billigaste spelet någonsin varit.

Tar inte så många hjärnceller att fundera hur man någonsin kan tjäna pengar från legitima köp genom att sälja något för halva priset.

Han har även många andra tweets där han förklarat problemet med det hela och varför det G2A har lovat är totalt skitsnack.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för det nu kommer väl nån och säger men det har ju fungerat för mig lol.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Spelföretagen kan omöjligt lägga resurser på att bevisa att brott begåtts för att sedan eventuellt få ersättning av G2. Helt orimligt.

Varför är det orimligt?
Känns lika rimligt som att musikförlag tar fram bevisning mot enskilda fildelare, för att sedan stämma och kräva på ersättning. Vad är skillnaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack för det nu kommer väl nån och säger men det har ju fungerat för mig lol.

Det tweetet handlar ju inte om nycklarna fungerat eller ej utan att dom typ måste vara köpta med stulna kort för att kunnat säljas så billigt.
Så läser jag det i alla fall.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det tweetet handlar ju inte om nycklarna fungerat eller ej..

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag med gubben tog det bara som ett exempel från många kommentarer som jag har mött

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

https://www.tinybuild.com/single-post/2017/04/28/G2A-sold-450...
https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...
https://www.pcgamesn.com/g2a-reddit-ama

Är bara några saker om G2A och deras oseriösa sätt att göra affärer på

Har ju även G2A tar ut betalning för inactiva konto - https://www.youtube.com/watch?v=we6uuiqQI7E

Läser man också på reddit som många användare postar, kan du se flertal som blivit av med keys etc.. eller andra stora problem med G2A - https://www.reddit.com/r/g2a/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vänta lite nu, första undersökningen säger sig G2A bekosta, då får utvecklarna svart på vitt hur mycket det handlar om. Då är det rätt lätt för utvecklarna att dra en slutsats om fortsatta undersökningar är värt kostnaden.

Om det nu är så omfattande som utvecklarna säger så borde en 10x ersättning från G2A lätt täcka undersökningskostnaderna och mycket mer därtill.

Det G2A erbjuder sig stå för är att låta ett fristående revisionsbolag granska de respektive utvecklarnas bevismaterial kontra G2As bevismaterial, de står inte för det arbete utvecklarna måste utföra för att få fram sin bevisföring.

De summor en utvecklare skulle kunna få utbetalt om G2As villkor uppfylles torde vara betydligt mindre än vad hela processen skulle kosta samma utvecklare att utföra. Detta är natuligtvis G2A fullt medvetna om, och de enda utvecklare som då nappar på erbjudandet är de som har tid och resurser att utföra detta på rent principiell basis då det alltid kommer vara en förlustaffär rent ekonomiskt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det vet jag med gubben tog det bara som ett exempel från många kommentarer som jag har mött

Det var ett dåligt exempel, "gubben".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var ett dåligt exempel, "gubben".

Skickades från m.sweclockers.com

Man blir gråhårig för mindre *rymdkram*

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan hörde jag ett rykte (ingen källa på detta) att utvecklare tom sålde nycklar till G2A i någon sorts promotekampanj för spelet och att detta inte var/är jätteovanligt.

Ganska enkel matematik säger att detta dessutom är ganska rimligt. Säg att ett spel inte alls säljer som utvecklarna vill.
Istället för att förlora massiv av pengar på inga inkomster alls så får de nu i alla fall tillbaka en del då det säljs på G2A för ett betydligt mer fördelaktigt pris.

Kan inte spåras tillbaka till utvecklaren så lätt för dem att påstå något helt annat också.

Ja detta är ju så klart spekulationer men det är plausible.

Så klart skittråkigt om det är övervägande shady affärer då jag, och säkerligen många andra vill ha en blommande spelmarknad med kvalitetsspel.

Med det sagt så ja jag köper spel hos bl a G2A men köper enbart från försäljare med bra betyg.
Anledningen för mig är att jag inte vill spendera fullt pris på ett spel jag kanske inte kommer tycka om. Demos finns det ju inte så många av nu för tiden.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Starkt med bevis där och inte en massa tårar, not.

Tinybuilt har bra mycket mer trovärdighet i det hela än G2A. Men det går inte förklara något för dom som saknar möjlighet till att tänka själv.
tinybuilt har förklarat det rätt bra i tweeten från Mike Rose. Då det är dom som förlorar på detta. Men du väljer själv att sticka huvudet i sanden och säga "all is well" utan att faktiskt läsa det som företaget nu i fråga själv säger om det hela.
du har inte heller bidragit med något som håller med det du säger i denna diskussion häller. Mest troligt för att du saknar all grund i det du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

För ett par år sedan hörde jag ett rykte (ingen källa på detta) att utvecklare tom sålde nycklar till G2A i någon sorts promotekampanj för spelet och att detta inte var/är jätteovanligt.

Ganska enkel matematik säger att detta dessutom är ganska rimligt. Säg att ett spel inte alls säljer som utvecklarna vill.
Istället för att förlora massiv av pengar på inga inkomster alls så får de nu i alla fall tillbaka en del då det säljs på G2A för ett betydligt mer fördelaktigt pris.

Kan inte spåras tillbaka till utvecklaren så lätt för dem att påstå något helt annat också.

Ja detta är ju så klart spekulationer men det är plausible.

Och här trodde jag att de själva kunde välja vilket pris deras spel såldes för på tex steam....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och här trodde jag att de själva kunde välja vilket pris deras spel såldes för på tex steam....

Som jag sa så är det bara ett rykte jag hört
Kan ju vara att de sålde nycklar i bundle, vet ju inte hur försäljningen ser ut hos steam. Kanske måste de vänta på pengar tills nyckeln är såld och hos G2A har dem fått pengar för ett gäng nycklar i förväg?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tinybuilt har bra mycket mer trovärdighet i det hela än G2A. Men det går inte förklara något för dom som saknar möjlighet till att tänka själv.
tinybuilt har förklarat det rätt bra i tweeten från Mike Rose. Då det är dom som förlorar på detta. Men du väljer själv att sticka huvudet i sanden och säga "all is well" utan att faktiskt läsa det som företaget nu i fråga själv säger om det hela.
du har inte heller bidragit med något som håller med det du säger i denna diskussion häller. Mest troligt för att du saknar all grund i det du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Trovärdighet från ett företag som väljer att inte uppdatera eller patcha ett spel som ligger på GOG pga oro över piratkopiering?
https://www.reddit.com/r/gog/comments/c886gd/lets_talk_about_...
Verkligen "the good guys" i detta. Återkom gärna också när dom har bevis på sina påståenden.

Det är så genomskinligt att du helt saknar argument och därför inte besitter förmågan att förklara något.
Men fortsätt du vara emot öppna marknader som Blocket, G2A och Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Anledningen för mig är att jag inte vill spendera fullt pris på ett spel jag kanske inte kommer tycka om. Demos finns det ju inte så många av nu för tiden.

Inte riktigt demo men Steam har "öppet köp" i två veckor såvida man inte spelat mer än x timmar där man kan välja att få en refund. Har jag nyttjat vid ett par tillfällen när ett spel inte levt upp till mina förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Inte riktigt demo men Steam har "öppet köp" i två veckor såvida man inte spelat mer än x timmar där man kan välja att få en refund. Har jag nyttjat vid ett par tillfällen när ett spel inte levt upp till mina förväntningar.

Hmmm det visste jag inte om. Har hört att de kan vara ganska generösa så får definitivt titta lite närmre på det. Tackar

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Fast det där stämmer ju inte. G2A säljer ju inga "primär" nycklar. Det säljer redan sålda nycklar. Så den initiala kort transaktionen är alltid gjord på någon annan butik först. Det kan vara en Steam sale, en Humble bundle eller i en utländsk butik med svag valuta. Sen säljs nyckeln vidare på G2A. Det G2A lovat är att de försöker förhindra vidare säljning av nycklar som är inköpta med stulna kreditkort, om det gör/gjort det är svårt att veta dock. Nu säger det att de är så säkra på att det fått bort detta från sin site att de vågar sätta pengar på det.

I bästa fall så har de rätt (osannolikt bedömer jag personligen det. Alldeles för bra sätt att tvätta pengar på från stulna kort). I värsta fall har det fel men det går inte att bevisa (troligen det G2A "vet"). Det kan man tolka som att G2A gör sitt bästa men det är ospårbart/ostoppbart annat än att spärra de som åker fast med att sälja stulna nycklar på deras marknad. Eller så kan man tolka det som att G2As hela business är beroende av den pengatvätten och bara finns pga av den och därför borde förbjudas/bojkottas.

Har själv köpt en del spel via G2A då de ofta är så mycket billigare men inser att det finns stora problem med affärsmodellen. Hade de slängt in crypto i det hela (vilket de pratat om tidigare) så blir det en gråare Silk Road av det hela.

Min egentliga åsikt i frågan är nog dock att det borde inte ligga på G2A att förhindra inköp med stulna kreditkort. Det är Visa och Mastercard som ska göra det omöjligt. Med alla deras moderna lösningar är det ju smått omöjligt (mitt kort måste man ange BankID för att betala med online. Lycka till med det) kanske borde liknande skydd finnas även för köp i butik om man bryter mönstret? T.ex. handlar spel utomlands om man inte normalt gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det där har du bannemig rätt i!
Jag tänkte att de stulna kreditkorten användes på G2A - men så är det ju såklart inte.
Rimlig poäng!
Om nu stulna kort använts så harär det på andra butiker i tidigare skede (om det nu är så det gått till). Sedan har väl kanske varken steam eller spelutvecklarna insyn i de kortköpen i första nyckeltranskationen (från exempelvis grteenmangaming, gamersgate och liknande) heller. Så utvecklarna lär inte kunna få fram datan så lätt ändå.
Men G2A lär inte sitta med relevant data för det här heller nä.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Varför är det orimligt?
Känns lika rimligt som att musikförlag tar fram bevisning mot enskilda fildelare, för att sedan stämma och kräva på ersättning. Vad är skillnaden?

För att inte alla spelbolag eller andra bolag har de ekonomiska och juridiska musklerna som krävs för att driva sådana processer? Det är inte Volvo som ska lida för att biltjuvar försöker sälja vidare stulna Volvos.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

G2A eller Kinguin kommer aldrig gå i graven, det är hemskt som det ser ut, men det kommer aldrig förändras om inte tekniken för hur man aktiverar spel förändras.

Fel ord att använda egentligen, men gnällande på twitter eller konversationer med G2A / Kinguin kommer ej förändra något, folk kommer fortsätta handla billigt i första hand, och sedan blunda för var dessa nycklar kommer ifrån, så länge de fungerar.

Pris kommer gå före, precis som med allt annat.

Vad som behövs är en mer integritets kränkande metod för att se vem som aktiverar samt köper dessa nycklar... suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

G2A eller Kinguin kommer aldrig gå i graven, det är hemskt som det ser ut, men det kommer aldrig förändras om inte tekniken för hur man aktiverar spel förändras.

Fel ord att använda egentligen, men gnällande på twitter eller konversationer med G2A / Kinguin kommer ej förändra något, folk kommer fortsätta handla billigt i första hand, och sedan blunda för var dessa nycklar kommer ifrån, så länge de fungerar.

Pris kommer gå före, precis som med allt annat.

Vad som behövs är en mer integritets kränkande metod för att se vem som aktiverar samt köper dessa nycklar... suck...

Precis det här är sannolikt en av dom stora anledningarna, bland ett par andra, att utvecklare och förlag är så intresserade av "cloud gaming" med subscription-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

G2A eller Kinguin kommer aldrig gå i graven, det är hemskt som det ser ut, men det kommer aldrig förändras om inte tekniken för hur man aktiverar spel förändras.

Fel ord att använda egentligen, men gnällande på twitter eller konversationer med G2A / Kinguin kommer ej förändra något, folk kommer fortsätta handla billigt i första hand, och sedan blunda för var dessa nycklar kommer ifrån, så länge de fungerar.

Pris kommer gå före, precis som med allt annat.

Vad som behövs är en mer integritets kränkande metod för att se vem som aktiverar samt köper dessa nycklar... suck...

@fadelol

Starta en butik som säljer grå-hårdvara alltså hårdvara som är köpt med tveksamma metoder men så länge du får kvitto så är det väl helt ok? Man bryr sig inte om hur personen som skaffat hårdvaran har betalat för den så länge det finns ett kvitto.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ.
Men nedräkning av saldo på G2A inaktiva konto känns oseriöst, om den finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Bra initiativ.
Men nedräkning av saldo på G2A inaktiva konto känns oseriöst, om den finns kvar.

Det är det oseriösa? Så klart, det kan ju drabba kunden (dig?)