Extern hårddisk till Router med USB. Långsamma hastigheter.

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk till Router med USB. Långsamma hastigheter.

Koppling ser ut som så:
Bärbar dator <--- Wifi (5GHz) ---> Router <--- USB2.0 ---> Extern hårddisk

Hej gänget. Jag lider av långsamma överföringshastigheter till en extern hårddisk som är ansluten till min router med USB 2.0 och delas över mitt lokala nätverk med så kallad Nätverksdelning (Samba).
Mina överföringshastigheter pendlar mycket och ligger mellan 3mb/s till 100kb/s. Detta är frustrerande.

Vad är en normal överföringshastighet med en koppling som denna? Vad är den maximala prestandan jag kan uppnå och vad måste jag göra för att uppnå bättre hastigheter?

Hur stora är skillnaden mot en riktig NAS jämfört med att köra hårddisken i en kabinett med USB till routern?

Jag överför filer från min laptop till hårddisken enligt schemat ovan

Router: ASUS RT-N56UB1
Hårddisk: Western Digital MyBook

Permalänk
Medlem

Det är nästan så med alla routrar, deras usb lösningar är oftast segare än segheten själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

USB-disk genom Router har aldrig gett några hastigheter.

Bättre att skaffa en RPI4 och med lämplig program/inställning göra en liten NAS istället.

RPI4 har så mycket datakraft och minne att denna i många fall överglänser det som finns i många lågbudget-NAS - och nu har en SoIC där farten över USB och nätverket nu faktiskt är acceptabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Så routerns beräkningskapacitet är flaskhalsen?

Permalänk
Avstängd

Tipset är att koppla in den direkt till datorn när du ska kasta över större mängder med filer. Jag har samma problem men funkar perfekt att streama film och musik från.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det låter som att hastigheten är lite för låg, men du ska inte förvänta dig några superhastigheter.

Så länge ditt wifi fungerar som det skall så kommer det gå bra mycket fortare med en NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Så routerns beräkningskapacitet är flaskhalsen?

USB 2.0 belastar processorn rätt mycket och en router är oftast inte kraftfull nog för att komma upp i några ordentliga hastigheter. Samtidigt är Samba ett relativt ineffektivt överföringsprotokoll och NTFS ett filsystem med mer overhead än t ex FAT32.

Så, om du verkligen vill använda routern för det här skulle jag föreslå att du använder FTP-protokollet för stora överföringar och om möjligt byter filsystem på disken. Men räkna inte med någon stor skillnad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zipparn:

Koppling ser ut som så:
Bärbar dator <--- Wifi (5GHz) ---> Router <--- USB2.0 ---> Extern hårddisk

Hej gänget. Jag lider av långsamma överföringshastigheter till en extern hårddisk som är ansluten till min router med USB 2.0 och delas över mitt lokala nätverk med så kallad Nätverksdelning (Samba).
Mina överföringshastigheter pendlar mycket och ligger mellan 3mb/s till 100kb/s. Detta är frustrerande.

Vad är en normal överföringshastighet med en koppling som denna? Vad är den maximala prestandan jag kan uppnå och vad måste jag göra för att uppnå bättre hastigheter?

Hur stora är skillnaden mot en riktig NAS jämfört med att köra hårddisken i en kabinett med USB till routern?

https://i.imgur.com/3L2lQzO.png
Jag överför filer från min laptop till hårddisken enligt schemat ovan

Router: ASUS RT-N56UB1
Hårddisk: Western Digital MyBook

Smallnetbuilder testar även lagringsprestandan och gamla Asusmodelelr är inte särskilt bra, just din är för gammal för att ha blivit testad .
Generellt så är de bästa routrarna ungefär lika bra som en enkel nas men de sämsta är verkligen slöa.
https://www.smallnetbuilder.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall det hantera NTFS som oftast är standard-filsystem på en köpt USB-snurrdisk så tynger det extra för firmware i routern då det internt ofta är en embedded linux-variant av någon slag på en ganska klen ARM-miljö och med 3g-ntfs snurra och den är inte lika optimerad som windows egna iom. reverse engineerad (man fått helt enkelt gissa och prova sig fram hur filsystemets inre strukturer fungera i brist på och avsiktlig undan hållen dokumentation från MS - speciellt vid skrivning och det tog bra många år innan det var så avlusad innan man börja våga använda linux egna NTFS-driver för skrivning i dom bredare lagren inom Linux-världen)

(V)FAT32 har sina egna bekymmer med max filstorlek och diskstorlek och är inte standard på en USB-snurrdisk och stödet för exFAT dåligt till helt obefintligt - och alla sådan här grejor kräver integration av användaren som att formatera om sin lagring innan användning och det är ett steg för mycket för en produkt som är tänkt att kunna säljas till alla och bara vill plugga in sin befintliga USB-disk med redan data lagrad i sig...

Nu innebär det inte att det automatiskt fungera så mycket bättre med en ext3 eller ext4 formaterad disk då stödet för det kanske inte finns eller är påslagen för externa USB-diskar.

kort sagt Routrar är inte tänkta att fungera som en mini-NAS även om de kan ikläda sig rollen men då med låg prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Intressant. Jag behövde formatera om hårddisken till NTFS för att den skullle fungera i routern. Sedan klarade routern endast hårddiskar upp till 6TB. Varpå jag fick partionera hårddisken som totalt har 8TB till 5TB & 3TB -partitioner. Därefter började den fungera.