Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Han syftar nog på att det är PCIe-3 anslutna ssders svanesång, en mycket bra produkt i sin kategori, men kanske den allra sista eftersom de PCIe-4 ansluta som är på ingång förväntas ge betydligt högre prestanda när inte hastigheten i pci-banorna är flaskhals

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall är jag med. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Nachtgeist

Pci-e 5 kommer ju så tätt inpå för att pci-e 4 hade sådan delay, det skulle ha släppts 2017.
Det jag menade är att pci-e 5 och kanske tom 6 kanske dyker upp relativt snart.

Kanske tom. att Amd släpper moderkort med pci-e 5 för ryzen 3000.
Så jag hoppas jag kan köpa ett Amd moderkort med pci-e 5.0 när jag ska köpa 3950x cpuerna, ska bygga en till mig och en till grabben.
Kan det va därför de släpper 3950x senare då det kommer med pci-e 5.0?

Jag tror du behöver sätta dig ner och läsa på hur en PCI-E standard kommer till, utvecklas och framför allt implementeras.

Om du tittar på PCI-E 2.0, så används den än idag väldigt friskt, då är billig och energisnål att bygga. PCI-E 3.0 har trots allt funnits och räcker till single GPUer i nuvarande form utan problem. Tom 8X för dual räcker förvånansvärt bra.

Enda behovet för mer bandbredd har varit på server nivå, där du har 10/40Gbit NIC (eller mer), och samtidigt flertalet högpresterande SSD RAID system. Där kan PCI-E 6.0 troligen tom nu göra nytta, om bara de kan få implementerat det fort nog, och dessa företag betalar för det.

PCI-E 4.0 sitter i den stora I/O kretsen på AMD chippet. Skulle de byta detta, hade de behövt utveckla inte bara ny I/O för en enda CPU, utan även ett nytt moderkort chipset, som måste verifieras för 5.0 versionen. Kort sagt... kommer inte ske.
Varför? För om du tittar på X570 korten redan idag, är priset högt. Du behöver tung chipset kylning, I/On ger en hel del värme och moderkorten måste klara 4.0 utan att få signal fel (testas för det). Vem skulle ha råd att köpa PCI-E 5.0 system? Jo företag.. och endast företag. Eller tänkte du alla här skulle lägga top-tier GPU pengar på detta också?

Så verkligheten är, de hoppar inte standarder förrän det kan göras. Och AMD har precis gjort sitt hopp till 4.0, och den bandbredden lär räcka 5+ år utan problem, då som jag sagt ovan, NANDet och SSD kontrollern (som redan termiskt-throttlar på 3.0) är flaskhalsen. Det går att bygga runt problemet, men då behöver du U.2 för kylningen och platsen för fler NAND paket. Och då konsument marknaden redan valt att ta M.2 vägen (tyvärr imho) så är vinsten med PCI-E 4.0 närmast obefintlig.

Det som kan vara nytta är som sagt ovan... fler SSD platser, där du kan köra 3.0 4x bandbredd på 4.0 2x på 2 separata diskar samtidigt. Detta kommer vara största fördelen med 4.0 som det är nu. Ta vad som idag är 2-3st 3.0 platser, gör en 4.0 4x plats för max prestanda (eller via U.2), och 2-4st 4.0 2x platser och du har fler platser för diskar.

DDR4 tog ca 4 år att nå en vettig prestanda punkt där det verkligen nu i praktiken är snabbare än DDR3, för latensen i början var uselt. Och DDR5 kommer ha samma problem i början, innan den mognar. Och med tanke på att GDDR6 som bygger på DDR4 nu börjar användas, så är tiden för DDR4 här och nu.

Så precis som ovan personer säger, även om standarderna är där, tar det tid och pengar att utveckla styrkretsar, moderkort osv innan du kan använda det. Och då både minneskontroller och PCI-E kontroller sitter direkt mot CPUn, är det den som måste utvecklas på nytt, vilket tar enorm tid.

AMD har precis lanserat sin, som de nu måste sälja några generationer för att tjäna in RnD på, och Intel har haft sin typ redo i 1-2 år, väntande på sin 10nm process ska kunna hantera den. Att bygga en ny tar upp till 5 år. Att ändra och verifiera något så stort som ny minnesteknik/PCI-E standard tar åratal från "standard" till "utveckling". Sen tar det åratal innan det kommer till konsumenter, om inte kunder behöver det idag.

Titta på 10Gbit NIC. Det har funnits i över 15! år. Tidiga standarder är sedan Windows XP tiden. Det mesta är äldre än Windows 7 i standarder. Först nu med top-tier AMD kort, ser du ens konsument kort med 10Gbit. Intel har haft samma på top-tier, entusiast. Men pga bandbreddskrav, strömkrav, och dyra kretsar har vi vanliga "dödliga" varit fast med 1Gbit sedan Pentium 4 kom runt 2000. Min första P4a på 1,6Ghz hade Gigabit nic... I server miljön är 10Gbit stenålder för många... typ basic nätverk idag, och deras behov är ofta i 40-100Gbit+.

Så oavsett om standarder finns, oavsett om tekniken/chippen finns... finns inte behovet, finns inte kunderna och då görs inte produkterna. Svårare är det inte.

PCI-E SSD är inget nytt det heller. OCZ hade det på tiden innan de konkade tom, men marknaden fanns inte. Idag sätter du PCI-E SSDer i laptops, även om du inte behöver bandbredden, utan för den kompakta formfaktorn M.2 ger (och ofta varför du får SATA M.2 SSDer på många billiga maskiner än idag). Och många laptops kommer pga ström behov köra PCI-E 3.0 eller tom 2.0 lång tid framöver.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har nu kört enheten monterad baktill på ett moderkort där anslutningen är en PCI-express 3.0 även där. Det är tydligt att enheten får strypta hastigheter pga överhettning vid kontinuerlig last med begränsat luftflöde.

Med lite passivt luftflöde över enheten från processorkylaren uppstod inte dessa bekymmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tyvärr är det tester som dessa som får mig att tro att testpiloter är meningslösa att läsa.
En disk som baserar den lilla prestandan den har på en SLC cache, ingen information om denna SLC cache eller hur väl den används, tester i former av att kopiera filer som visar absolut inget. Det som är intressant med diskar som dessa är deras prestanda under längre användning, när den tvingas skriva eller läsa TLC, inte cachen.
... klipp

De allra flesta kommer inte hantera så stora datamängder att de kör slut på cachen och tappar hastighet, sett och läst massa tester där det påvisas. Det är alltså inte något problem för "gemene man" utan mer av ett "syntetiskt problem".

Nu kanske du tillhör enprocentaren som har krav som är annorlunda, men lösningen är enkel: Köp en MLC-disk typ 970 Pro så kan du fylla eller läsa disken från början till slut utan att tappa prestanda.

Edit: för den som vill veta mer med siffror tagna ur verkligheten så är detta en ypperlig test: Intel 660p nvme i test

Länk
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3