USA slår tillbaks mot Huaweis rättsprocess

Permalänk
Melding Plague

USA slår tillbaks mot Huaweis rättsprocess

Huaweis pågående rättsliga process mot USA:s svartlistning av företaget får mothugg av USA, som hävdar att de säkerhetsmässiga invändningarna mot Huawei är berättigade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är inget annat än propaganda som Trump kör med just nu, bara för att provocera fram ett krig!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

Helt rätt av USA. Det vore väldigt dumt om myndigheterna förlitade sig på utländska leverantörer av produkter och tjänster när dom bygger sin säkerhetskritiska informationsinfrastruktur. Speciellt när dom har inhemskt kompetens som t.ex. Cisco och Qualcomm.

Om Huawei vill att bli betrodda att sälja sina produkter för säkerhetskritisk informationsinfrastruktur till andra stater så bör dom försäkra kunderna om säkerheten via öppenhet och transparens; via öppen hårdvara och öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det är inget annat än propaganda som Trump kör med just nu, bara för att provocera fram ett krig!

Ett riktigt krig? Kina har väl ingen olja? Måste de säkra risproduktionen?

Kanske nått sånt här som är anledningen:
Why and how the U.S. must confront China on unfair trade practices.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Miska: Vad i artikeln tolkar du som propaganda eller krigsprovokationer från Donald Trump? Det enda som nämns i artikeln är att Trump talar om att lätta på blockaden, vilket är raka motsatsen.

Permalänk
Medlem

@rektor: Då gäller väl samma att då ska ingen annan stat köpa från amerikanska företag om de inte använder sig av öppen hårdvara och öppen källkod antar jag? Bra att veta. Alltså så får USA inte sälja något ivf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@rektor: Då gäller väl samma att då ska ingen annan stat köpa från amerikanska företag om de inte använder sig av öppen hårdvara och öppen källkod antar jag? Bra att veta. Alltså så får USA inte sälja något ivf.

Ja.
Jag tycker inte att någon stat borde köpa produkter för säkerhetskritisk informationsinfrastruktur från Amerikanska företag. Sen kan Sverige och andra länder kanske överväga ett undantag om dom vågar då Amerika är en partner. Men jag tycker att stater för undvika att förlita sig på andra stater.

EU borde starta ett projekt för att gemensamt bygga open source hårdvara för sina informationsinfrastruktur behov.

Permalänk
Medlem

Haft 2 Huawei på raken, får väl gå tillbaka till Nokia nästa telefoninköp. Ne hoppas att de får tillbaka rättigheterna, att blockaden bryts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Det är inget annat än propaganda som Trump kör med just nu, bara för att provocera fram ett krig!

Jag må vara lika emot Trump som du är men det där stämmer ej i och med kommande valet snart.

Att starta krig innan omval är inte någon höjdare förutom hans Fox News-anställda John Bolton som vill ha ihjäl Iran dock.

Hursomhaver så tycker jag att USA gör rätt mot Kina. Inget land i världen har 100 % rent mjöl i sin påse så det handlar om att välja den med minst nedsmutsat mjöl där jag anser USA är det än Kina.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av AplAy:

Jag må vara lika emot Trump som du är men det där stämmer ej i och med kommande valet snart.

Att starta krig innan omval är inte någon höjdare förutom hans Fox News-anställda John Bolton som vill ha ihjäl Iran dock.

Hursomhaver så tycker jag att USA gör rätt mot Kina. Inget land i världen har 100 % rent mjöl i sin påse så det handlar om att välja den med minst nedsmutsat mjöl där jag anser USA är det än Kina.

Det är väl snarare tvärtom? Har läst att USA:s presidenter har lättare för att bli omvalda för sin andra period om landet ligger i krig.
Att det skulle vara med Kina som Trump vill kriga mot är jag dock skeptisk mot. Iran däremot ...

Permalänk

Alla regeringar begär ut uppgifter av alla digitaltrafikleverantörer vid brott. En del operativsystemleverantörer säljer vidare anonymiserad data till tredjepart för bättre annonser - "med mera".

I slutänden blir det en löjeväckande affär från ett löjeväckande uttalande, och det leder till denna löjeväckande diskussion.

Krigar vi över några futtiga jä*la mobiltelefoner är det facepalm-dags

Lägg av säger jag, gör affärer och tjäna pengar istället.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

En jäkla massa tycke och tro. Var är beviset?
Så typiskt att alla media publicerar artiklar baserad på fantasi. Om något misstror jag USA mer än Kina idag.
Fråga er själv, hur många krig och elände i världen har USA startat på senare tid?
Och samma fråga om Kina!?!?

USA är värsta bullie som vägrar släppa makten och vill starta krig med alla för att tjäna på vapen och hålla sig aktuell.
De dagarna är förbi. Jag säger bara "get over yourself"
Snart är dollarn också ett minne blott. Det är sista dragen innan de fullständigt tappar sin position i världen.

Permalänk

Media rapporterar nog mest vad folk säger. Har de sagt det så har media gjort sitt jobb och rapporterat eller så.

Sen att nån VIP kovänder på en månad, det kommer ju göra att deras regering får jobba på sin trovärdighet. Huawei är A okay. Sa presidenten typ igår iaf.

Och det är bra för konsumenter. Köper inte att nån speciellt framgångsrik mobiltillverkare skulle snitcha mer än Apple, Google, eller Samsung.

Allt det här reduceras till allt liknande, nämligen: Det finns väl svenskt kaffe på hotellet?

Köp en svensktillverkad mobil då om du vill vara säker. Nej vänta, alla mobiler tillverkas i Kina... och FRA... va inget.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Helt rätt av USA. Det vore väldigt dumt om myndigheterna förlitade sig på utländska leverantörer av produkter och tjänster när dom bygger sin säkerhetskritiska informationsinfrastruktur. Speciellt när dom har inhemskt kompetens som t.ex. Cisco och Qualcomm.

Om Huawei vill att bli betrodda att sälja sina produkter för säkerhetskritisk informationsinfrastruktur till andra stater så bör dom försäkra kunderna om säkerheten via öppenhet och transparens; via öppen hårdvara och öppen källkod.

Borde du inte kräva samma från Cisco och Qualcom? Cisco har hittat mängder med bakdörrar i sin kod på senare tid.
Speciellt med tanke på att vi vet att NSA installerade bakdörrar i Cisco's utrustning.

Sedan så gör faktiskt Huawei det du kräver. De har tillåtit flera stater att undersöka koden. Till och med brittiska GCHQ lyckades inte hitta något där (förutom vanlig skit kod som alla tillverkare har).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersBlomdahl:

Haft 2 Huawei på raken, får väl gå tillbaka till Nokia nästa telefoninköp. Ne hoppas att de får tillbaka rättigheterna, att blockaden bryts.

Skickades från m.sweclockers.com

Var försiktig med nokia. Deras telefoner är kåta som fan på att stänga av alla slags appar (inklusive IM, mail klienter och liknande) så att du får inga notifikationer...

I ärlighetens namn kan det också vara idioter i Google med Pie som sabbar en hel del med. Men Nokia lägger på sina egna som gör saken ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att starta krig innan omval är inte någon höjdare förutom hans Fox News-anställda John Bolton som vill ha ihjäl Iran dock.

Det är ju precis just därför Trump vill kriga med Iran, för att det är större chans att han blir omvald under en krigsperiod. "Don’t change horses in midstream" är ju en klassiker i deras presidentval sedan Lincolns tid.

Permalänk
Medlem

@reza666: Att misstro en demokrati över en partidiktatur är väl en ganska drastisk reaktion.
Jag har inte hört några rapporter om att USA har läger för att omskola sina medborgare, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-har-satts-i-arbe...

Sedan att de övervakar sin befolkning är ju inte jätte trevligt, dock verkar de ha stöd av medborgarna för att implementera systemet.
https://www.svd.se/handelskrig-kan-bromsa-orwells-mardrom-i-k.... https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...

Om du vill att USA ska sluta med https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_involvement_in_re... får du väl hoppas att Tulso Gabbard blir president.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Frågan är var det hamnar i slutänden. Det är återigen okej att föra handel med Huawei men man har inte hört ett knyst från Google om Android osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@reza666: Att misstro en demokrati över en partidiktatur är väl en ganska drastisk reaktion.
Jag har inte hört några rapporter om att USA har läger för att omskola sina medborgare, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-har-satts-i-arbe...

Nej, men man har andra läger, som mycket lägligt ligger utanför USA,
eftersom det som sker där vore olagligt om det skedde på amerikansk mark.
(Skenhelighet, vad är det?)

Dvs, läger som Guantanamo,
där man fängslar/förhör/torterar människor på obestämd tid,
utan att berätta för de drabbade, vad de är anklagade för...

För att inte tala om när deras underrättelsetjänster kidnappar människor i Europa,
samt flyger dem till Egypten för förhör/tortyr.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det är inget annat än propaganda som Trump kör med just nu, bara för att provocera fram ett krig!

Nu är det ju inte bara Trump som kör detta race, Sverige överväger väl att förbjuda Huawei för att bygga ut 5G nätverket just på grund av att det kan finnas bakdörrar m.m. i deras system.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

En jäkla massa tycke och tro. Var är beviset?
Så typiskt att alla media publicerar artiklar baserad på fantasi. Om något misstror jag USA mer än Kina idag.
Fråga er själv, hur många krig och elände i världen har USA startat på senare tid?
Och samma fråga om Kina!?!?

USA är värsta bullie som vägrar släppa makten och vill starta krig med alla för att tjäna på vapen och hålla sig aktuell.
De dagarna är förbi. Jag säger bara "get over yourself"
Snart är dollarn också ett minne blott. Det är sista dragen innan de fullständigt tappar sin position i världen.

Menar du typ som:

https://www.forbes.com/sites/kateoflahertyuk/2019/02/26/huawe...

"Cyber-espionage has been going on for years. In one famous example in 2012, it emerged that China had hacked UK defense firm BAE Systems to steal data about a $264 billion F-35 Joint Strike Fighter (JSF) jet. And it wasn’t the first time the country had been accused of stealing military jet plans."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu är det ju inte bara Trump som kör detta race, Sverige överväger väl att förbjuda Huawei för att bygga ut 5G nätverket just på grund av att det kan finnas bakdörrar m.m. i deras system.

Jag menar.... Man skulle väl kunna säga exakt samma sak om amerikanska företag. Hur många bakdörrar har man hittat i Cisco utrustning vid detta laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag menar.... Man skulle väl kunna säga exakt samma sak om amerikanska företag. Hur många bakdörrar har man hittat i Cisco utrustning vid detta laget?

Men kompisar släpper man in genom bakdörren ändå, som Sverige gjort sen kalla krigets start.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Borde du inte kräva samma från Cisco och Qualcom? Cisco har hittat mängder med bakdörrar i sin kod på senare tid.
Speciellt med tanke på att vi vet att NSA installerade bakdörrar i Cisco's utrustning.

Sedan så gör faktiskt Huawei det du kräver. De har tillåtit flera stater att undersöka koden. Till och med brittiska GCHQ lyckades inte hitta något där (förutom vanlig skit kod som alla tillverkare har).

Jo, man borde kräva samma sak från Cisco och Qualcomm, men förstör om USA litar mer på inhemska leverantörer än utländska.

Ja, det vore ju dumt om Kina köpte Amerikansk utrustning när dom vet att NSA kan plantera bakdörrar där. Kina bör också bygga sin egen utrustning för sin infrastruktur eller kräva i sin upphandling att utrustning som dom köper ska vara öppen hårdvara och öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@reza666: Att misstro en demokrati över en partidiktatur är väl en ganska drastisk reaktion.
Jag har inte hört några rapporter om att USA har läger för att omskola sina medborgare, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-har-satts-i-arbe...

Sedan att de övervakar sin befolkning är ju inte jätte trevligt, dock verkar de ha stöd av medborgarna för att implementera systemet.
https://www.svd.se/handelskrig-kan-bromsa-orwells-mardrom-i-k.... https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...

Om du vill att USA ska sluta med https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_involvement_in_re... får du väl hoppas att Tulso Gabbard blir president.

LOL du kanske ska kolla annat än BBC och CNN och andra skräp media i Sverige. USA / UK krigar med hela världen på ett eller annat sätt (mest under ytan). De utövar sin makt genom pengar flöde och när det inte räcker så bombar de sönder landet för att "befria" landet (yeah right). Senaste ex Syria, Iraq och senaste kupp försöket med Venezuela. Nu försöker de med Iran också. Kolla även detta:
https://www.youtube.com/watch?v=gvkfwkKbBSQ

Jag säger inte Kina är bästa landet (långt ifrån) men de är iaf inte ute i världen och förstör för andra. USA gör det i högsta grad och helt öppet. De dödar folk höger och vänster genom krig och genom ekonomiska sanktioner. De är värsta terrorist organisationen idag. Alla är så rädda för de eftersom de har dollarn. Men vänta tills dollarn tappar sitt värde och ersätts av annat.

ps. en sak håller jag med, tulsi verkar klokast av alla de jag sett hittills. Ganska imponerande svar hon ger, verkar som hon har kunskap och inte bara säger det folk vill höra. Men tyvärr tror jag inte hon har en någon chans. USA styrs av pengar och korruption på högsta nivå. Det vi ser är bara som en dokusåpa för att underhålla folket. Men jag håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Menar du typ som:

https://www.forbes.com/sites/kateoflahertyuk/2019/02/26/huawe...

"Cyber-espionage has been going on for years. In one famous example in 2012, it emerged that China had hacked UK defense firm BAE Systems to steal data about a $264 billion F-35 Joint Strike Fighter (JSF) jet. And it wasn’t the first time the country had been accused of stealing military jet plans."

hehe den artikeln är ett skämt. Säger bara "kina". Var är beviset?
Det finns processer att gå igenom om ett land anklagar ett annat land. Domstolen får avgöra vem som gjort vad inte media med sina hittapå artiklar.
Googla istället USA hack ....
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/us-cyber-atta...
https://www.theverge.com/2019/6/22/18714010/us-cyberattack-ir...
https://www.scmp.com/tech/big-tech/article/2189004/huawei-acc...

Du tror inte USA lyssnar och samlar data om allt och alla? du är lite naiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu är det ju inte bara Trump som kör detta race, Sverige överväger väl att förbjuda Huawei för att bygga ut 5G nätverket just på grund av att det kan finnas bakdörrar m.m. i deras system.

Usa har ju lagt sanktioner på Huawei, det betyder att alla som indirekt handlar med dessa också kan bli drabbade av konsekvenser.

Ungefär som oljan i Venezuela, Usa har lagt sanktioner på deras olja, de får inte ens sälja olja i usd. Nu är det vissa länder som skiter i dessa sanktioner och har åkt över med stora tankfartyg, t.ex Kina, Indien även vissa eu-länder. Gäller även Iran, tankfartyg som stänger av sina gps positioner och tankar olja av Iran.

Usa vill kontrollera marknaden med olja fullt ut givetvis. Skulle petrodollarsystemet fasas ut kommer dollarn självdö.

Visa signatur

=)