SweClockers byter leverantör till Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du skulle ju ändå få nedtid, även om de bara var virtuella maskiner. Med ta kW på hur mycket media som finns så är jag dock rätt säker att de har ett gäng SAN och troligen en eller ett par brandväggar på det, utöver switchar.

Sen kan det vara så att de har servrar i fler än en hall, för redundans

oftast har inte sajter så mycket redundans som du tror
men ja, det kan det givetvis va

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Andreaz1 @Burks Då har väl Kodfejs gjord någon kommandorörelse inatt som jag inte visste var möjligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Hej, har sett lite frågor rörande varför ni blivit utloggade på mobilen, datorn, surfplattan, kylskåpet eller vilken enhet ni använder.

Vi har bytt fysiska (virtuella) maskiner och då vi inte flyttat över befintliga servrar så töms inloggningsinformation som var lagrad på gamla servern. Den är tyvärr bunden till den hårdvaran/operativsystemet.

OK! Låter helt rimligt. Vad betyder det förresten att byta "fysiska (virtuella) maskiner"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK! Låter helt rimligt. Vad betyder det förresten att byta "fysiska (virtuella) maskiner"?

Helt nya rackservrar som i sin tur hostar siten i virtuell miljö tolkar jag det som.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK! Låter helt rimligt. Vad betyder det förresten att byta "fysiska (virtuella) maskiner"?

Lite tvetydigt, men jag tolkar det som att de har passat på att migrera servrarna. Även om servrarna är virtuella får de unikt maskinvaru-id, flyttar man en virtuell server mellan olika cluster, eller helt enkelt kanske passar på som i det här fallet att migrera från äldre Windows Server eller Linux dist så får de nytt maskinvaru-id.

Eller, så har de helt enkelt bytt ut en eller ett par modermodemsservrar som var fysiska och hade virtuella servrar på sig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Eller, så har de helt enkelt bytt ut en eller ett par modermodemsservrar som var fysiska och hade virtuella servrar på sig

haha, själva hjärtat i Sweclockers sajten ;D

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin:

Vi valde ISP med både hjärta och hjärna, så saker kommer att förbättras. Är det alltså ingen som kommer sakna nedtiden på morgonen? Den gör ju att man saknar och att sakna är en bra sak? Ibland :).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle vara bättre för hälsan om det va lite längre nedstängningar, man bränner ju 4-5 timmar om dagen här 😊

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vi har tagit och kikat lite mer på varför man blir utloggad (på bara desktop). Vi har ju passat på att byta ut lite mjukvara för att underlätta underhållet. Och det ser ut att ompekningen från utan-www till www gör att det tolkas som en ny adress.

m.sweclockers.com pekas inte om någonstans och därför är ni fortfarande inloggade där. Vi kikar på om det är något som går att lösa på något smidigt vis.

@Alling Vi har inte tagit med oss några fysiska eller virtuella maskiner. Utan vi har fått nya virtuella servrar på ny fräsch hårvara hos Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Profilbilderna saknas för mig nu, se bild nedan (i Firefox). Testade även Chrome och Edge och bilderna saknades där också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Profilbilderna saknas för mig nu, se bild nedan (i Firefox). Testade även Chrome och Edge och bilderna saknades där också.

https://i.imgur.com/wBB8SKc.jpg

Och jag fick en profilbild, hade ingen innan 😊

Permalänk
Medlem

Det går verkligen snabbare nu, responsen är mycket bättre. Måste kännas bra att få ny hårdvara under huven.
Ni får gärna öppna huven genom att visa vad ni kör för hårdvara för att driva SweC.

SweC mot #framtiden!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av hg:

Profilbilderna saknas för mig nu, se bild nedan (i Firefox). Testade även Chrome och Edge och bilderna saknades där också.

Vänligen tvinga en omladdning av hemsidan med hjälp av CTRL + F5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vänligen tvinga en omladdning av hemsidan med hjälp av CTRL + F5.

Gjorde ingen skillnad tyvärr. Testade även i övriga webbläsare men ingen skillnad där heller.

Jag noterar också att jag inte heller kan öppna upp en större bild på någon av bilderna i https://www.sweclockers.com/nyhet/27841-amd-radeon-rx-5700-xt-och-rx-5700-pa-bild-forpackningar-och-referenskylare

CTRL + F5 gjorde dock så att en del andra bilder också försvann

Liknande sympton i alla webbläsare, dvs firefox/chrome/edge.

EDIT: Funkar bra när jag kör VPN via jobbet så det är kanske någon DNS-issue från min ISP, löser säkert sig själv förr eller senare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@hg: Om du sitter på en Windows maskin prova att tömma dina DNS genom att göra följande kommandorörelse:

Startmenyn -> Kommandotolken -> ipconfig /flushdns

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

oftast har inte sajter så mycket redundans som du tror
men ja, det kan det givetvis va

Haha, nej så är det kanske. Däremot brukar det bli andra bullar efter att man varit med om att hårdvara gått sönder och det tagit tid att få ordning på skiten igen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Funkar fin fint här och riktigt snabbt med, guda härligt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det märks absolut att det är snabbare nu!

Jag saknar dock fortfarande IPv6-åtkomst på Sweclockers.com. Är detta något som man kan förvänta sig komma inom en överskådlig framtid nu efter flytten till Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, nej så är det kanske. Däremot brukar det bli andra bullar efter att man varit med om att hårdvara gått sönder och det tagit tid att få ordning på skiten igen

Så är de verkligen

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag komma åt swec igen!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte kommit åt siten från Comhem under hela veckan, kul att det fungerar igen!
+Grattis till ny isp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Så är de verkligen

Innan jag började på mitt nuvarande så hade vi tydligen tappat en kund, anledningen var för att vi hade varnat honom om att backupbandet hade varnat i ett halvår om att det var dags att byta ut. Han tyckte det var onödiga pengar eftersom det funkade fortfarande, sen åkte de på något. Då gick det inte att återläsa backupen alls, han blev fly förbannad och tyckte vi var idioter och skulle stämma oss /o\

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Lagers:

Det går verkligen snabbare nu, responsen är mycket bättre. Måste kännas bra att få ny hårdvara under huven.
Ni får gärna öppna huven genom att visa vad ni kör för hårdvara för att driva SweC.

SweC mot #framtiden!

Vi skulle ju kunna göra ett reportage eller liknande hos Bahnhof om det är av intresse att veta mer? Nu har vi fokuserat på att få till en riktigt bra lösning för nu och framtiden, redundans, bli av med nattliga avbrott etc så jag kan inte garantera att servrarna är supersexiga överklockade med vattenrör som @Zoyadog böjt manuellt, som @Klorixx snigel kryper runt i, ett premiumchassi som @JonasT valt ut eller @Laine custombyggt.

Riktigt nöjd att det blev av med Bahnhof som vi nu ingått ett partnerskap med och det kommer dyka upp tillfällen då alla på SweClockers kan tycka till och feedbacka Bahnhof kring deras tjänster och allas vår upplevelse samt förbättringsförslag på dessa. Och hur kul vore det inte om Jon dök upp på festen i höst när SweClockers fyller 20 år och vi bjuder in de medlemmar som bidrar mest till SweClockers och kunskapen som finns här ;-). Stay tuned - SweC är här för att stanna!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Innan jag började på mitt nuvarande så hade vi tydligen tappat en kund, anledningen var för att vi hade varnat honom om att backupbandet hade varnat i ett halvår om att det var dags att byta ut. Han tyckte det var onödiga pengar eftersom det funkade fortfarande, sen åkte de på något. Då gick det inte att återläsa backupen alls, han blev fly förbannad och tyckte vi var idioter och skulle stämma oss /o\

i know that feeling to well.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna höra lite mer om tankar kring miljön, framförallt varför man valde egen hårdvara och inte kör i måålnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@hg: Om du sitter på en Windows maskin prova att tömma dina DNS genom att göra följande kommandorörelse:

Startmenyn -> Kommandotolken -> ipconfig /flushdns

Det fixade saknade bilder för mig, specifikt på Framsidan, tack!

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Edge varnar för Cetrifikatfel:

Den här webbplatsen är inte säker

Detta kan innebära att någon försöker lura dig eller stjäla information som du skickar till servern. Du bör stänga den här webbplatsen omedelbart.

Gå till din startsida
Information
Värdnamnet i webbplatsens säkerhetscertifikat skiljer sig från webbplatsen du försöker gå till.
Felkod: DLG_FLAGS_SEC_CERT_CN_INVALID
Fortsätt till webbsidan (Rekommenderas inte)

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

Blixtsnabbt efter flytten, hoppas det fortsätter så!

Inga upptäckta fel hittills.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

GRYM prestanda på siten nu! Riktigt grymt. Gött jobbat alla som va involverade i denna flytt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Precis, hårdvaran är någon annans problem
Aws/azure/GCD är bland det bästa som hänt, variabel prestanda tillgänglig on demand, availability zoner/failover och säkerhets/backuplösningar i en nivå man inte har en chans att sätta upp själv, för att nämna några grejor.

Finns inte en chans jag skulle gå tillbaka att börja drifta företagskritiska grejor själv.

Enda nackdelen är väl $$$.