Throwback Thursday – Sonys ikoniska Walkman fyller 40 år

Throwback Thursday – Sonys ikoniska Walkman fyller 40 år

Hela 40 år har hunnit passera sedan Sony gjorde musiklyssnandet bärbart med Walkman, som en gång var lika synonymt med bärbart musiklyssnande som Ipod skulle bli årtionden senare.

Läs hela artikeln här

Har en sådan någonstans

Och vad passar då bättre än att hinta om den nysläppta kassettspelaren med Bluestooth?

https://gizmodo.com/retro-nostalgia-goes-wireless-with-the-fi...

Yeeeaahh!

fick en sådan när jag fyllde sex, var ungefär som att gå omkring med en Boombox, jäklar vad cool man var när man gick omkring och lyssnade på Abba

Själv fick man växa upp med detta fanskapet.

Jag hade inte råd med en riktig Walkman, fick nöja mig med billiga kopior...de spelade banden helt okej, men ljudet i hörlurarna (on-ear) var inte världsklass om man säger så hehe.

Härliga tid, jag hade en med runda hörn, ett 1.5V batteri endast, istället för att börja "sacka efter" i musiken så stängde den av sig helt när batteriet vart dåligt.

Jag fick en Sony Walkman i slutet av 80-talet tror jag det var, en tidig variant med AA-batterier som började "sacka efter" när batteriladdningen började bli svag som @peterholm1 är inne på . Minns att jag fick Metallicas album "Load" och "Reload" på kassett precis innan jag och familjen åkte på den årliga Gotlands-semestern. Jag lyssnade sönder och samman de där kassetterna, så mycket att batterierna tog slut i tid och otid och föräldrarna blev sura på att jag ville köpa nya hela tiden.

Till skillnad från @SCORPIUS var mitt unga jag inte klok nog att förstå att jag en gång skulle bli gammal och nostalgisk, så jag sparade den inte tyvärr. Sparade inget från mina unga år dessvärre, tänkte att det bara var ny teknik som var intressant. Och det är den förvisso, men det skulle vara kul att ha några av de klassiska prylarna kvar.

Har en liggande på nostalgihyllan, den gula varianten. Där har den sällskap med minidisc-spelaren, en zip-drive och diverse annat som visar hur gammal man blivit

Jag var en av de som sedan länge då redan hade släpat runt på kassettbandare och stora kassettradios på tågen så visst fanns det personligt ljud även tidigare innan Walkman kom ut via hörlurar.(De flesta bättre apparater hade hörlursmöjlighet)

Men det var ju otroligt befriande skönt att slippa konka runt på ett stort åbäke så givetvis köpte jag en svindyr(för det var den då) Sony TPS-L2a så fort jag bara kunde få tag på en.

Har sedan dess haft ett otal bärbara musikmaskiner och walkmans bland dem Sonys DD-100 Boodo Khan som hade stora hörlurar och speciell baskrets tyvärr inte kvar och inte heller kvar är Sony WM-7 från 82 den första med logik och relästyrning. Däremot har jag kvar en Philips DCC 170(deras försök att digitalisera kassettband,den kunde också spela upp vanliga analoga band) samt ett antal Sonys Minidisc-inspelare varav jag faktiskt använder några ännu. Som kuriosa har jag även ett Jvc 1635 mkII bärbart batteridrivet kassettdäck och ett dito lite nyare bärbart från Philips.

Till lite modernare varianter som Zoom H2n (inspelare på minneskort) och givetvis min LG G7 ThinQ mobil som har inbyggd Quad Hifi-DAC och hörlursförstärkare som klarar studiolurar med hög impedans exvis 600 Ohm. (och kör man lurar från 50 Ohm och uppåt så lurförstärkaren går in så slipper man också den jobbiga begränsade lågt satta EU-maxnivån på ljudet som förstör möjligheten till att spela ut lite mer tyngre lurar eller att bara helt enkelt kunna spela lite högre ibland än vad EU bestämt.)

Det enda jag faktiskt inte har haft utom någon enstaka är ipod då jag inte gillade att bli tvingad till itunes.

Mest spelas det numera på LG G7 då jag slipper ta med extra prylar till den även om jag ibland använder någon Sonymobil eller min Samsung S9 och då ihop med min DAC & lurförstärkare iFi Nano iDSD som numera liksom LG G7 även kan spela upp MQA filer.
iFi nanon används mest till datorer numera.

Det var grejer det. Band som brorsan spelat in från Trax på radion, och man lyssnade faktiskt på HELA låtarna ( Det ni ungdomar ) ^^

Mixbanden, allt evigt snurrandes med blyertspennor när skiten trasslade sig, batteritorsken på bussen eller på cykeln. Guldminnen!

Den första Walkman modellen var min första portabla bandspelare i fickformat och jag har fortfarande kvar den med etui och den fungerar, nu får den dock agera bandare till äldre retrodatorer ibland

bilder

Någon annan som har kvar sin?

Plockade nyss ut min 3e Sony Mini-Disc Walkman ur lådan den legat i och jäklar vad mycket bättre ljud det är i den med ett par halhyvsade hörlurar jämfört med min telefon. Även när man spelar samma mp3 fil på den. För att inte tala om en optisk CD kopia. Har gått omkring och njutit av mina 20år gamla mixade MD skivor den sista månaden.
Som synd är så har jag och blivit påmind om precis varför jag slutade använda den. Redigt dålig design av Sony, där man måste ha fjärrkontrollen för att kunna se låtnamnen men ingen möjlighet att köra Line out on fjärren är inkopplad (i bilen), inget jog-hjul samt idiotisk design på lucköppningen där man lätt råkar starta om spelaren genom att bara ha den i fickan när något råkar komma åt lucköppningen. Inget som var något problem på mina två tidigare mini-disc Walkmans. Dock kan de inte spela 1GB HiMD skivorna och med 1Gig/disk så får man med sig en hel del välljudande musik med bara några skivor.

Edit:
Jäklar vad mycket mer som hände med utvecklingen av bärbar musik under de första 20åren efter den första Walkman jämfört med de senaste 20 åren.

Senast redigerat 2019-07-05 00:40

Hade ingen Sony, var andra märken, minns inte vilka. Men den flitigast använda var en rätt rejäl pjäs med inbyggd radio (som fungerade sådär). En kompis hade någon superslimmad variant som kunde skippa till nästa låt, revolutionerande funktion på den tiden
Hade en panasonic cd-spelare senare och första sonyn var en minidisc, valde mellan mp3-spelare och MD, kan väl diskuteras om MD verkligen var rätt val, men mp3-spelarna var på 64-128MB då och MD'n hade USB så man lätt kunda föra över mp3

Skrivet av Chromatic:

Själv fick man växa upp med detta fanskapet.

https://i.redd.it/c0zo4cyblzt01.jpg

Hur många sekunder skakminne?

Skrivet av Söderbäck:

Och vad passar då bättre än att hinta om den nysläppta kassettspelaren med Bluestooth?

Specialgjord för typ B.B. King och Miles David?

Nostalgi. Var nu bara tvungen att leta upp vad min Sony hette och kom fram till att det var denna - SONY WALKMAN FREESTYLE MEGA BASS WM-B15. Villa ha den gula varianten som var mer sportig och vattentät, den var så häftig men mins att mina föräldrar tyckte att den var alldeles för dyr.

Hade en Walkman, den varianten helt i metall och jäklar vad den var bra. Byggd som en liten stridsvagn och ljudet var för den tiden utmärkt. Gissar att utan Walkman så hade Sony dött för länge sedan. Ingen Walkman ingen Playstation?

Köpte just en sådan för mina första intjänade pengar det året.
Hade mycket nytta av dem när jag "pendlade" mellan Göteborg och Malmö i början av 80-talet.

Hehe, de hade urusla hörlurar minns jag. Och så fick man byta skumpads när de blev slitna.

"Ipod synonymt med musiklyssnande". Skitsnack När jag pluggade 2003-2007 hade 3 pers på hela skolan Ipod. Och sen hade snabbt alla en Iphone eller Android. Var USB-minne med display som gällde.

Well, hade inga gamla fina Walkmans, men hade en av de första MP3-lirarna Sony tryckte ut, med Memory Stick-minneskort och allt.

Skrivet av Shudnawz:

Well, hade inga gamla fina Walkmans, men hade en av de första MP3-lirarna Sony tryckte ut, med Memory Stick-minneskort och allt.

Har för mig dom första Sony digitala musikspelarna bara spelade atrac eller vad det hette, deras eget format som ej var mp3.
Hade själv en Philips freestyle (har jag för mig), även Panasonic CD-freestyle. Fick senare tag på en Walkman så har den kanske någonstans.