Tankar runt moderkort, processor och minnen för redigeringsdator

Permalänk
Medlem

Tankar runt moderkort, processor och minnen för redigeringsdator

Är ingen fena på tekniken så undrar om någon på enkelt sätt kan redogöra för vad jag skall kika efter på moderkort.

Från de olika tillverkarna finns det ju t.ex med A resp P i slutet där A verkar vara de bättre korten - men behöver man dem? Syftet med kommande inköp är att vara grunden i en stark redigeringsdator för främst foto i Adobe-program men även viss filmredigering i Premiere.

USB-portar (snabba) och grafikutgångar är väl av intresse - eller är det grafikutgångarna på grafikkortet som är viktigare?

Jag tänker en I7 eller I9-processor, men har även tittat på en av de starkare I5:orna. Men valet landar nog på I7 8700 eller I9. Vet att om det är 370-serien behöver den uppdaterad bios, annars 390-serien. Men vad är skillnaderna på de olika korten med gaming, plus och pro i övrigt - något jag behöver fundera över?

Och en sista fråga gällande internminnets hastigheter. Det står mycket om hastigheter som inte är kompatibla med moderkortets standardhastigheter osv. Vinner man mycket på att köpa minnen på t.ex. 3000 MHz iställer för 2666, för som jag förstår det öppnar man upp för de högre hastigheterna i någon mjukvaruinställning?

Kanske rörigt men hoppas någon kan vägleda eller peka på vettiga tester eller kunskapsartiklar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Snabb tanke härifrån är att det kan vara riktigt riktigt go idé att vänta lite. Om någon dag bara lanserar AMD nytt och det är historiskt för det verkar bli första gången på över 10 år som AMD får top-performer I konsumentklassen med både 12- och 16-kärniga processorer med samma prestanda som Intels kärnor, fast uppenbart fler av dom. Dessutom ÄR AMD defacto först på 7nm-noden. Spännande tycker jag själv, så jag tycker du ska ha lite is i magen och hålla utkik på de mediala kanalerna efter reviews och info om Ryzen 3000-serien den närmsta tiden innan du bestämmer dig.
Jag kan självklart inte uttala mig hur minnen kommer skala på nya plattformar men är du över 3200mhz på Intels plattformar är du på det torra. Amd verkar ha en intern ring på sin processorer som är knuten till DDR-hastigheten upp till 3700-3800 eller vad jag läste, men ta mig inte på orden där.

Om du tänker på Asus P och A osv I namnen så är de specifika för just Asus och betyder I sig ingenting mer än hur just Asus profilerar sina moderkort. Finns inga klara riktlinjer i namnen där, p, a, gaming osv. Hitta bord i budget och läsa om de har vad du behöver.
Ska du inte överklocka och härja hade jag snarare haft lite kik efter antalet Usb-portar, hur många som är USB 3.1 gen2 osv. Lagring, hur många m.2/sata där är.
SKA du överklocka lite och testa gränser så behöver du kolla lite på moderkortens spänningsregulstorer, VRM, om de håller måtten för det. På z370/390 ska det not vara lugnt oavsett om du inte går för 9900K. Då behövs det lite omsorg på strömförsörjningen.

Om du kör ett dedikerat grafikkort är moderkortets videokontakter irrelevanta. Du får verkligen leta på budgethyllan för att hitta ett grafikkort som inte har kontakter du kan koppla upp ett par av dina skärmar med.

Där är så många parametrar!! 🤪
Allt är en budget--och behovsfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PoXe: Stort tack för svar, då har jag fått lite mer på benen. Inköpet blir ändå inte just nu men jag har börjat titta på det (igen efter att lagt det på is förra gången). Skall absolut kolla på 3000-serien då, det känns inte ointressant!