Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 1800x

Är det någon som har använt den här CPU:n och kan hjälpa mig verifiera ifall det är min CPU som är min bottleneck.

Jag tror jag gjorde fel val att köpa den här processorn istället för en Intel CPU för trots att jag har ett 1060 GTX så får jag screentear som sjutton i spel med även lägsta inställningar. Spel som t.ex Path of Exile är det helt otänkbart att spela hardcore, Overwatch kan jag glömma någon slags aim när fighterna väl drar igång.

Min nuvarande uppsättning delar ser ut som följande:

  • AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB

  • ASUS PRIME X370-PRO

  • Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix

  • Kingston KC1000 240GB M.2

  • EVGA Supernova G3 850W

  • ASUS GeForce GTX 1060

  • AOC 32" CQ32G1 Curved (1800R) WQHD 144Hz

Redan från början kan jag tycka att inga spel bör lagga med den här setupen, men om jag måste så vill jag peka på CPU:n.
Gör jag rätt i att ersätta moderkort och CPU till Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB & ASUS PRIME B360M-A?

P.S - finns det inte en sektion för Köpråd under forumet någonstans eller minns jag fel..?

Permalänk
Medlem

@Populus: Tror inte det är processorn som är problemet. Har du rätt drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Screen tearing har inget med CPU att göra. Har du aktiverat 144hz/adaptive sync på din skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

@Populus: Enligt Tellus82 tråd så kommer ditt moderkort ha hyfsad kompabilitet med 3000 serien.

Så om du ska uppgradera hade jag gått på antingen en 6c/12t eller en 8c/16t från Ryzen 3000 serien. Även nya minnen borde du inhandla, det är viktigt med bra minnen på Ryzen.

Däremot är det som föregående talare säger, det ska inte alls lagga på det där sättet även om 1800X är långt ifrån en bra processor för spel. Skulle inte förvåna mig om PoE enbart kan utnytta 4 trådar effektivt och första generationens ryzen är inte speciellt mycket att ha när vi enbart snackar 4 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@Populus: Enligt Tellus82 tråd så kommer ditt moderkort ha hyfsad kompabilitet med 3000 serien.

Så om du ska uppgradera hade jag gått på antingen en 6c/12t eller en 8c/16t från Ryzen 3000 serien. Även nya minnen borde du inhandla, det är viktigt med bra minnen på Ryzen.

Däremot är det som föregående talare säger, det ska inte alls lagga på det där sättet även om 1800X är långt ifrån en bra processor för spel. Skulle inte förvåna mig om PoE enbart kan utnytta 4 trådar effektivt och första generationens ryzen är inte speciellt mycket att ha när vi enbart snackar 4 trådar.

Får jag fråga hur du menar med "långt ifrån en bra processor för spel"? Det låter som om det var fråga om en Celeron-processor. Visst, den halkar efter en liten bit när man jämför med Intels toppmodeller från samma tid.

Problemet med Overwatch gör att jag direkt tänker på att det måste vara något annat som är fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@4.0: Sitter själv på ett Ryzen 1800x med Rx580 8GB maxar samtliga spel på 1080P med hög fps. Tror inte problemet ligger i cpu:n utan snarare på drivrutiner och eventuellt inställningar. Till TS du bör byta ram-minnen till snabbare, körde själv till en början med ram-minnen på 2666mhz byte upp mig till 3200 mhz och de gav en klar prestanda boost.

Permalänk
Medlem

PoE är ett av de sämre optimerade spelen du kan hitta, det lider av microstutter oavsett hårdvara, screentearing har för övrigt inget direkt att göra med cpu prestanda heller, för att bli av med det lär man antingen köra v-sync eller freesync. Med Freesync ska du helt enkelt inte få tearing om du inte kliver utanför sync område i fps. Se också till att du har 144Hz satt som uppdateringsfrekvens i windows och i spel som kör äkta helskärm.

Ett ställe du tappar rätt stora mängder prestanda är 2400MT/s i minnesfrekvens med vad jag antar är automatiska timings dessutom, jämfört snabba minnen kan du tappa så mycket som 20% ren fps i cpu begränsade situationer men med ett 1060 och 1440P så är inte en 1800x flaskhalsen om man inte gjort något mycket underligt med extrem underklockning. Mitt klockade 1080 i 2560x1080 är i absoluta merparten av alla spel den enda flaskhalsen om jag inte ställer ner kvalité till medium eller lägre i spel.

Kör en runda i vanliga 3dmark fire strike så kan vi se om något sticker ut i fråga om prestanda.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 1700X, 1800X, 2700X, och många fler processorer.

Det var ingen större skillnad mellan 1800X och någon annan, så tror ej det är din CPU som är problemet, för mig var den lika snabb i spel som den Intel i7 6950X jag hade innan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Är det någon som har använt den här CPU:n och kan hjälpa mig verifiera ifall det är min CPU som är min bottleneck.

Istället för att gissa vilt så är det bättre att du faktiskt kollar upp det själv. Du kan använda t.ex. MSI Afterburner för att se belastningen på processorn och grafikkortet samtidigt som du spelar. Det kan också vara användbart att köra UserBenchmark, det brukar kunna indikera om det är någon komponent i datorn som inte presterar som den ska.

Exakt vad är problemet förresten? Du nämner screen tearing och lagg, vilket är två helt skilda problem. Om det bara är tearing så är det som sagt inte processorn som är problemet, tearing är ett mjukvaruproblem. Om det är lagg så är det bra om du specificerar problemet lite bättre, lagg är egentligen ett nätverksproblem men används ofta för att benämna allmänt låg prestanda.

Skrivet av Populus:

P.S - finns det inte en sektion för Köpråd under forumet någonstans eller minns jag fel..?

Inte bara en utan två sektioner, under forumdelarna för stationära och för bärbara datorer. Men jag skulle nog säga att tråden passar in bra där den är för tillfället.

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara CPU:n som flaskar. Den flaskar aldrig ett 1060.

https://pc-builds.com/calculator/Ryzen_7_1800X/GeForce_GTX_10...

"Your graphic card is too weak for this processor."

Inte för att det lär vara fel på grafikkortet heller. Men du kan utesluta att processorn flaskar.

Tearing? Har du aktiverat 144hz på skärmen? Har du någon sync igång? Drivrutiner? Tearing uppstår oftast när din dator slutar ut fler bilder i sekunden än vad din skärm kan visa. Kanske kör skärmen på 60hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Får jag fråga hur du menar med "långt ifrån en bra processor för spel"? Det låter som om det var fråga om en Celeron-processor. Visst, den halkar efter en liten bit när man jämför med Intels toppmodeller från samma tid.

Problemet med Overwatch gör att jag direkt tänker på att det måste vara något annat som är fel.

Skrivet av sigmaBeta:

@4.0: Sitter själv på ett Ryzen 1800x med Rx580 8GB maxar samtliga spel på 1080P med hög fps. Tror inte problemet ligger i cpu:n utan snarare på drivrutiner och eventuellt inställningar. Till TS du bör byta ram-minnen till snabbare, körde själv till en början med ram-minnen på 2666mhz byte upp mig till 3200 mhz och de gav en klar prestanda boost.

Visst överdrev jag lite, men min poäng handlade om att en 1800x presterar på ungefär samma nivå som en överklockad 2500k om vi snackar 4 trådar. Kanske t.om sämre med 2666Mhz minnen.

Undrar förövrigt vad hög fps är? Personlingen siktar jag på åtminstone stabila 120+. Inte direkt något man når med den hårdvaran i BF V med maxade inställningar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Visst överdrev jag lite, men min poäng handlade om att en 1800x presterar på ungefär samma nivå som en överklockad 2500k om vi snackar 4 trådar. Kanske t.om sämre med 2666Mhz minnen.

Undrar förövrigt vad hög fps är? Personlingen siktar jag på åtminstone stabila 120+. Inte direkt något man når med den hårdvaran i BF V med maxade inställningar t.ex.

Vet inte riktigt hur du beter dig för att få en 1800x att bli flaskhalsen med ett 1060 i 1440p, även i mycket gamla lir kommer gpu vara allena begränsande, att den sedan skulle prestera som en klockad 2500k eller sämre stämmer skapligt illa, hade själv en klockad 2600k (4,9) med 2133 minnen och den presterade inte i närheten ens innan Spectre och meltdown.

Så här presterar en 1800x idag jämte 7700k, klockat och oklockat med ett 2080ti, en 7700k är skapligt mycket snabbare än en 2500k även i single trådat. I 1440p blir ett 2080ti flaskhalsen, ett 1060 är med andra ord en massiv flaskhals i 1440p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag kommer att bli otroligt förvånad om det skulle visa sig vara processorn.

Låter mer som dubbla skärmar med olika refreshrates eller någon skum inställning i nvidias kontrollpanel för skärm / gpu. Alternativt drivrutiner.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Inte en chans, jag skulle med gott samvete köra en 1800X med ett GTX1080.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vet inte riktigt hur du beter dig för att få en 1800x att bli flaskhalsen med ett 1060 i 1440p, även i mycket gamla lir kommer gpu vara allena begränsande, att den sedan skulle prestera som en klockad 2500k eller sämre stämmer skapligt illa, hade själv en klockad 2600k (4,9) med 2133 minnen och den presterade inte i närheten ens innan Spectre och meltdown.

Så här presterar en 1800x idag jämte 7700k, klockat och oklockat med ett 2080ti, en 7700k är skapligt mycket snabbare än en 2500k även i single trådat. I 1440p blir ett 2080ti flaskhalsen, ett 1060 är med andra ord en massiv flaskhals i 1440p...
https://youtu.be/yXSCs4AK0kc

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte sagt att den är flaskhalsen för ett 1060. Jag sa däremot att TS hårdvara inte bör vara problemet. Däremot levererar nog inte en 1800x stabila 120 FPS+ och allra helst t.om 144FPS+ i ett spel som BF V t.ex. Och jag och många andra lirar i princip alltid på low när det kommer till FPS spel, det kombinerat med mina FPS "krav" lägger betydligt större fokus på processorn än på grafikkortet uppenbarligen. Spelar man istället på ultra och 1440p och nöjer sig med låt oss säga 60 FPS+ behöver man inte ha något monster till processor vilket som, då det är grafikkortet som blir flaskhalsen oavsett vad man stoppar in i burken rentav.

Sen valde jag bara ett väldigt specifikt fall att jämföra en 2500k med 1800x uppenbarligen. De tyngre titlarna idag kan oftast utnyttja åtminstone 8 trådar. Så då tappar ju 2500k, 2600k och även 7700k rejält mot 1800x. Det som stämmer däremot är att prestanda per kärna efter överklockning är ungefär densamma på en 2500k och en 1800x. Men sen har ju 1800x som bekant dubbelt så många kärnor och fyra(!) gånger så många trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Har inte sagt att den är flaskhalsen för ett 1060. Jag sa däremot att TS hårdvara inte bör vara problemet. Däremot levererar nog inte en 1800x stabila 120 FPS+ och allra helst t.om 144FPS+ i ett spel som BF V t.ex.

Min 1800x orkar med runt 100-120fps i BFV, (1440p/DX12).

OnTopic:
Se till att aktivera XMP/DOCP för dina RAM-minnen i BIOS.
Overwatch flyter som smör för mig i 1440p@144Hz.

Tror nog mer på att det är ditt GTX1060 som inte orkar med 1440p, som din skärm är på.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Är ditt 1060 3GB eller 6GB versionen?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

@Populus: Tror inte det är processorn som är problemet. Har du rätt drivrutiner till grafikkortet?

Hämtade drivrutiner härifrån: https://www.geforce.com/drivers

Skrivet av Zahedee:

Screen tearing har inget med CPU att göra. Har du aktiverat 144hz/adaptive sync på din skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag visserligen inte gjort, men av döma resultaten från User Benchmark (nedan) tror jag inte det var just problemet.

Skrivet av tellus82:

PoE är ett av de sämre optimerade spelen du kan hitta, det lider av microstutter oavsett hårdvara, screentearing har för övrigt inget direkt att göra med cpu prestanda heller, för att bli av med det lär man antingen köra v-sync eller freesync. Med Freesync ska du helt enkelt inte få tearing om du inte kliver utanför sync område i fps. Se också till att du har 144Hz satt som uppdateringsfrekvens i windows och i spel som kör äkta helskärm.

Ett ställe du tappar rätt stora mängder prestanda är 2400MT/s i minnesfrekvens med vad jag antar är automatiska timings dessutom, jämfört snabba minnen kan du tappa så mycket som 20% ren fps i cpu begränsade situationer men med ett 1060 och 1440P så är inte en 1800x flaskhalsen om man inte gjort något mycket underligt med extrem underklockning. Mitt klockade 1080 i 2560x1080 är i absoluta merparten av alla spel den enda flaskhalsen om jag inte ställer ner kvalité till medium eller lägre i spel.

Kör en runda i vanliga 3dmark fire strike så kan vi se om något sticker ut i fråga om prestanda.

Jag har inte tillgång till 3dmark, duger Userbenchmark?

Skrivet av perost:

Istället för att gissa vilt så är det bättre att du faktiskt kollar upp det själv. Du kan använda t.ex. MSI Afterburner för att se belastningen på processorn och grafikkortet samtidigt som du spelar. Det kan också vara användbart att köra UserBenchmark, det brukar kunna indikera om det är någon komponent i datorn som inte presterar som den ska.

Exakt vad är problemet förresten? Du nämner screen tearing och lagg, vilket är två helt skilda problem. Om det bara är tearing så är det som sagt inte processorn som är problemet, tearing är ett mjukvaruproblem. Om det är lagg så är det bra om du specificerar problemet lite bättre, lagg är egentligen ett nätverksproblem men används ofta för att benämna allmänt låg prestanda.
Inte bara en utan två sektioner, under forumdelarna för stationära och för bärbara datorer. Men jag skulle nog säga att tråden passar in bra där den är för tillfället.

Det är inte fullt så illa som en powerpoint presentation men snarlikt en sådan är det. Jag skulle beskriva det som att grafiken pausar men ingen beskrivning är bättre än att det helt enkelt laggar. Även att starta upp spel kan ta sin lilla tid. Om det inte är CPU:n det är fel på så har jag nog möjligen missat någon drivrutin men det är ungefär så långt som min felsökning kan sträcka sig att tolka.

Det här är resultatet från User Benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18149600
User Benchmark verkar hålla med mig om processorn, kanske är det som så att jag fått en defekt CPU?
"With an extremely low single core score, this CPU can barely handle email and light web browsing. Finally, with a gaming score of 13.4%, this CPUs suitability for 3D gaming is very poor."

UserBenchmarks: Game 25%, Desk 20%, Work 20%
CPU: AMD Ryzen 7 1800X - 13.4%
GPU: Nvidia GTX 1060-3GB - 55.1%
SSD: Kingston KC1000 NVMe PCIe M.2 240GB - 58.2%
RAM: Crucial BLS8G4D240FSB.16FBD 4x8GB - 41.6%
MBD: Asus PRIME X370-PRO

Skrivet av aToria:

Är ditt 1060 3GB eller 6GB versionen?

Jag tror det är 3GB versionen, hade jag haft Everest på ett USB någonstans hade jag dubbelkollat.. Men ack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Det här är resultatet från User Benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18149600
User Benchmark verkar hålla med mig om processorn, kanske är det som så att jag fått en defekt CPU?
"With an extremely low single core score, this CPU can barely handle email and light web browsing. Finally, with a gaming score of 13.4%, this CPUs suitability for 3D gaming is very poor."

UserBenchmarks: Game 25%, Desk 20%, Work 20%
CPU: AMD Ryzen 7 1800X - 13.4%
GPU: Nvidia GTX 1060-3GB - 55.1%
SSD: Kingston KC1000 NVMe PCIe M.2 240GB - 58.2%
RAM: Crucial BLS8G4D240FSB.16FBD 4x8GB - 41.6%
MBD: Asus PRIME X370-PRO

Ja något är fel om du bara får 13.4% på processorn.

1800X har en Average Bench på 92.4%
https://cpu.userbenchmark.com/AMD-Ryzen-7-1800X/Rating/3916

"The AMD Ryzen 7 1800X averaged just 7.6% lower than the peak scores attained by the group leaders. This is an excellent result which ranks the AMD Ryzen 7 1800X near the top of the comparison list."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Det här är resultatet från User Benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18149600
User Benchmark verkar hålla med mig om processorn, kanske är det som så att jag fått en defekt CPU?
"With an extremely low single core score, this CPU can barely handle email and light web browsing. Finally, with a gaming score of 13.4%, this CPUs suitability for 3D gaming is very poor."

UserBenchmark anger 0.55GHz som turbo-hastighet för din processor, vilket betyder att något är rejält fel. Har du kollat vilken temperatur processorn ligger på? Min första tanke är att din kylare är trasig eller felmonterad, och att processorn därför överhettar och klockar ner sig för att inte gå sönder. Om du har en AIO-kylare (sluten vattenkylare) så är ett vanligt fel att pumpen går sönder, är det en luftkylare så kan den ha lossnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

PoE är ett av de sämre optimerade spelen du kan hitta, det lider av microstutter oavsett hårdvara

Still sane, exile?

Njaa. Så länge du har en hyffsat modern maskin är PoE nästan helt bundet av internetprestanda, och server load ställer till det enormt emellanåt. Med min burk i cappar jag fps till 120 för att hålla den tyst, uncapped drar den lätt iväg upp i CS:GO-siffror, 300-500fps är inte ovanligt alls. För ett bra flyt rekommenderar jag också å det kraftfullaste att cappa fps då spelmotorn verkar ha problem med för höga frekvenser. Jag kan köra 165Hz på min skärm men det blir ofta ryckigt och känns inte så bra, trots att datorn sällan har problem att uppnå det. 120 flyter mycket bättre än både 144 och 165. Jag antar att spelmotorn inte "hänger med" när frame times blir för låga, vilket kan bero på nästa stycke..

Nästan uteslutande det största prestandaproblemet i PoE är "Lock Step"-nätverkskoden, som förvisso löser det gamla desync-problemet de led av i många år, men som skapar det du säger med micro stuttering/lag. Att använda fast anslutning och inte wifi kan hjälpa en del. Det kan kännas helt hopplöst, återigen som du säger oavsett hur bra hårdvara man än har. Då byter man till Predictive mode och alla såna problem försvinner direkt. Som bonus får man desync tillbaka, fast det är dock mycket bättre nuförtiden än det var förr. Tro mig, jag har lirat PoE sen 2012, jag har lidit en hel del.

Server load är också ett stort problem, som sagt. Spelet flyter alltid märkbart sämre under peak hours, så sen eftermiddag och hela kvällarna + helger. Testa att logga på en tidig morgon nångång så märker man stor skillnad i respons. Det här är en känslig topic som GGG aldrig egentligen erkänt, men det är helt uppenbart att de snålar på serversidan.

Spelet svarar rätt bra på överklockning av både CPU och minnen, även fast det inte pressar dem till 100% usage. Jag antar att det har med timings/latenser att göra. Som exempel körde jag min 8700K i stock till en början, så den boostade till 4.3 för det mesta. Efter manuell OC till 4.9 flyter PoE mycket bättre, och efter att ha uppgraderat till de 3600-minnena jag har (från gamla Corsair 3000 CL16) ett snäpp till.

Till sist, settings. Se alltid till att engine multithreading är enabled, den hjälper enormt. De flesta inställningarna har ingen större inverkan, men Global Illumination är en riktig gris. Stäng av den för en markant boost i fps. Med mitt gamla 1080 Ti hade jag problem att hålla GI igång med 1440p @120Hz.. 2080 Ti funkar, men det är ju något overkill för PoE..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Hämtade drivrutiner härifrån: https://www.geforce.com/drivers

Det har jag visserligen inte gjort, men av döma resultaten från User Benchmark (nedan) tror jag inte det var just problemet.

Jag har inte tillgång till 3dmark, duger Userbenchmark?

Det är inte fullt så illa som en powerpoint presentation men snarlikt en sådan är det. Jag skulle beskriva det som att grafiken pausar men ingen beskrivning är bättre än att det helt enkelt laggar. Även att starta upp spel kan ta sin lilla tid. Om det inte är CPU:n det är fel på så har jag nog möjligen missat någon drivrutin men det är ungefär så långt som min felsökning kan sträcka sig att tolka.

Det här är resultatet från User Benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18149600
User Benchmark verkar hålla med mig om processorn, kanske är det som så att jag fått en defekt CPU?
"With an extremely low single core score, this CPU can barely handle email and light web browsing. Finally, with a gaming score of 13.4%, this CPUs suitability for 3D gaming is very poor."

UserBenchmarks: Game 25%, Desk 20%, Work 20%
CPU: AMD Ryzen 7 1800X - 13.4%
GPU: Nvidia GTX 1060-3GB - 55.1%
SSD: Kingston KC1000 NVMe PCIe M.2 240GB - 58.2%
RAM: Crucial BLS8G4D240FSB.16FBD 4x8GB - 41.6%
MBD: Asus PRIME X370-PRO

Jag tror det är 3GB versionen, hade jag haft Everest på ett USB någonstans hade jag dubbelkollat.. Men ack.

Det ser ut som att processorn underklockas med imponerande 3,15GHz av någon anledning, det kan bero på en rätt stor mängd saker men kolla temp, montering a kylare, spänningar och inställningar i uefi. Du har inte gjort något med Ryzen master eller annan mjukvara som kan styra klockning? Du har inte satt maximum frequency i energiplan till typ 1%?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Körde en userbenchmark bara så du ser hur en 1800x borde se ut i det testet, detta med cpu i stock hastighet.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18151990

ssd/hdd prestanda är rätt låst av ledigt utrymme då testet behövde massiva mängder utrymme på snabba diskar.

Edit: som ett tips, slanga ner HWiNFO64 & dra igång med sensors only & ta en screenshot av allt & lägg upp så vi kan kika ifall det är något jätteuppenbart fel.
https://www.hwinfo.com/download/

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Något är helt åt skogen.
CPUn underclockar ju sig själv tillbaka till stenåldern. Energiplan? Återställ biosinställningar till standard/optimal (ställ sedan in ramhastigheten om så behövs).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Hämtade drivrutiner härifrån: https://www.geforce.com/drivers

Det har jag visserligen inte gjort, men av döma resultaten från User Benchmark (nedan) tror jag inte det var just problemet.

Jag har inte tillgång till 3dmark, duger Userbenchmark?

Det är inte fullt så illa som en powerpoint presentation men snarlikt en sådan är det. Jag skulle beskriva det som att grafiken pausar men ingen beskrivning är bättre än att det helt enkelt laggar. Även att starta upp spel kan ta sin lilla tid. Om det inte är CPU:n det är fel på så har jag nog möjligen missat någon drivrutin men det är ungefär så långt som min felsökning kan sträcka sig att tolka.

Det här är resultatet från User Benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18149600
User Benchmark verkar hålla med mig om processorn, kanske är det som så att jag fått en defekt CPU?
"With an extremely low single core score, this CPU can barely handle email and light web browsing. Finally, with a gaming score of 13.4%, this CPUs suitability for 3D gaming is very poor."

UserBenchmarks: Game 25%, Desk 20%, Work 20%
CPU: AMD Ryzen 7 1800X - 13.4%
GPU: Nvidia GTX 1060-3GB - 55.1%
SSD: Kingston KC1000 NVMe PCIe M.2 240GB - 58.2%
RAM: Crucial BLS8G4D240FSB.16FBD 4x8GB - 41.6%
MBD: Asus PRIME X370-PRO

Jag tror det är 3GB versionen, hade jag haft Everest på ett USB någonstans hade jag dubbelkollat.. Men ack.

Känns ju som att alla dina komponenter underpresterar rejält även om cpun sticker ut enormt. Något är väldigt fel. Kanske skulle du nollställa bios och sedan clean install av Windows följt av installation av samtliga drivrutiner. För felen kan vara många men det känns inte hårdvarurelaterat. Så även om det jag föreslår är jobbigt så är det kanske ändå smidigast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det ser ut som att processorn underklockas med imponerande 3,15GHz av någon anledning, det kan bero på en rätt stor mängd saker men kolla temp, montering a kylare, spänningar och inställningar i uefi. Du har inte gjort något med Ryzen master eller annan mjukvara som kan styra klockning? Du har inte satt maximum frequency i energiplan till typ 1%?

Nej, jag har inte rört några inställningar i BIOS eller använt mjukvara kring varken energi eller klockning.

Skrivet av tellus82:

Körde en userbenchmark bara så du ser hur en 1800x borde se ut i det testet, detta med cpu i stock hastighet.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18151990

ssd/hdd prestanda är rätt låst av ledigt utrymme då testet behövde massiva mängder utrymme på snabba diskar.

Edit: som ett tips, slanga ner HWiNFO64 & dra igång med sensors only & ta en screenshot av allt & lägg upp så vi kan kika ifall det är något jätteuppenbart fel.
https://www.hwinfo.com/download/

Rapport: https://gofile.io/?c=0kpT6B
Sensor only: https://imgur.com/a/pJU4A1f
I dagarna om jag orkar innan måndag nästa vecka ska jag ta och formatera om datorn och även kolla hur läget ser ut inuti datorn, ifall något är felmonterat eller det är någon vajsing med kylpastan. För de som vill fortsätta hjälpa mig får gärna prenumerera på det här inlägget eftersom jag kan försvinna en hel månad i.o.m jobb.

Något ser ju konstigt ut under "Memory timings" där de ligger på 1200 mhz..

Skrivet av Nimin:

Känns ju som att alla dina komponenter underpresterar rejält även om cpun sticker ut enormt. Något är väldigt fel. Kanske skulle du nollställa bios och sedan clean install av Windows följt av installation av samtliga drivrutiner. För felen kan vara många men det känns inte hårdvarurelaterat. Så även om det jag föreslår är jobbigt så är det kanske ändå smidigast?

Skickades från m.sweclockers.com

Så får det bli, försvinner iväg på jobb f.o.m måndag. Får se om jag hinner och / eller orkar innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Nej, jag har inte rört några inställningar i BIOS eller använt mjukvara kring varken energi eller klockning.

Rapport: https://gofile.io/?c=0kpT6B
Sensor only: https://imgur.com/a/pJU4A1f
I dagarna om jag orkar innan måndag nästa vecka ska jag ta och formatera om datorn och även kolla hur läget ser ut inuti datorn, ifall något är felmonterat eller det är någon vajsing med kylpastan. För de som vill fortsätta hjälpa mig får gärna prenumerera på det här inlägget eftersom jag kan försvinna en hel månad i.o.m jobb.

Något ser ju konstigt ut under "Memory timings" där de ligger på 1200 mhz..

Så får det bli, försvinner iväg på jobb f.o.m måndag. Får se om jag hinner och / eller orkar innan dess.

1200MHz är dock korrekt för 2400MT/s minnen som du har. Din CPU verkar dock helt okyld, kolla kylfläns direkt!!!

Den idlar vid 75 grader tDie temp vid 14w förbrukning inklusive Soc, det är vad som händer utan kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Efter du kollat kylaren uppdatera moderkortets bios till 5008 (Din bios är 2år gammal)
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Det skadar inte heller att ladda ner de senaste drivrutinerna för nätverkskortet de i
windows är från 2016 intel senaste är från 2019
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...

Och det skadar inte att ha de senaste chipset drivrutinerna
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x370

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

Efter du kollat kylaren uppdatera moderkortets bios till 5008 (Din bios är 2år gammal)
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Det skadar inte heller att ladda ner de senaste drivrutinerna för nätverkskortet de i
windows är från 2016 intel senaste är från 2019
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...

Och det skadar inte att ha de senaste chipset drivrutinerna
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x370

Njaa, jag skulle inte lägga in en comboPI agesa baserad uefi till en 1800x i onödan, inte ännu i varje fall, kör på senaste pinnacle PI baserade versionen istället (Version 4207)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ja jävlar vad varmt. Kylaren är kanske paj eller fel monterad. Min Ryzen 2600X idlar mellan 28-40 c och 50-65 c i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66