Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka indiska maträtter man "måste" testa när man går ut? Det blir så lätt att man tar exakt samma sak varje gång, typ tiki masala eller vad den heter.

Permalänk
Medlem

Carolina Reaper är min favorit både när det kommer till smak och till styrka. Till vardags brukar jag köra med Chili Klaus Carolina Reaper-pulver och strö över käket. Inga vansinniga mängder, men så man får en skön hetta i hela munnen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri
Skrivet av backfeed:

Carolina Reaper är min favorit både när det kommer till smak och till styrka. Till vardags brukar jag köra med Chili Klaus Carolina Reaper-pulver och strö över käket. Inga vansinniga mängder, men så man får en skön hetta i hela munnen.

Det är just det jag verkligen gillar med CR.
Den är stark (som fan), men den har en härlig smak som är fruktig som inte sparkar en i ansiktet.

Ghost Pepper, är som namnet antyder ett "spöke", den är också stark, men den är bara stark vilket är lite tråkigt.
Carolina Reaper har en god smak, medans den smyger på styrkan som är.. stark

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Mer när jag var yngre tror jag, förr försökta jag alltid hitta det starkaste som fanns, typ västindiska såser som brorsan hade med sig från havet, osv, numera uppskattar jag mer mat som är åt det Ungerska köket med pepparsorter som är mindre starka men mer smakrika. Odlar själv några olika sorter, har faktiskt funderat på att odla Carolina reaper någon gång om jag får tag på förer till den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet vilka indiska maträtter man "måste" testa när man går ut? Det blir så lätt att man tar exakt samma sak varje gång, typ tiki masala eller vad den heter.

Jag har alltid varit nyfiken på vindaloo, men inte vågat pga servitörer som avrått mig. Jag var i Indien för ett par månader sedan, och eftersom en vindaloo kostade typ 20 spänn testade jag. Så jäkla gott. Åt det varannan dag där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har alltid varit nyfiken på vindaloo, men inte vågat pga servitörer som avrått mig. Jag var i Indien för ett par månader sedan, och eftersom en vindaloo kostade typ 20 spänn testade jag. Så jäkla gott. Åt det varannan dag där

Skickades från m.sweclockers.com

åh, jag har också blivit avrådd från vindaloo, men jag skäms inte för att be om ett glas (eller tre) mjölk till maten när jag är ute, så jag kanske borde pröva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

åh, jag har också blivit avrådd från vindaloo, men jag skäms inte för att be om ett glas (eller tre) mjölk till maten när jag är ute, så jag kanske borde pröva

Go for it! Även om det var starkt så var det djäklogt gott. Blev faktiskt sugen på det nu igen. Tyvärr var i indiern runt hörnet en besvikelse senast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

väldens starkaste chilli o https://sv.wikipedia.org/wiki/Habanero så lär det bli bra hehe.

tydligen är Carolina Reaper världens starkaste sort av skalan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Det finns få saker som är bättre än en stark Texas chili. Kanske bara indisk Vindaloo slår det

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Efter jag fick diverse medicin mot 2 diskbråck i halsen, så har jag gått från att kunna käka de flesta chillis, till att kunna tycka grillkrydda är starkt. Mysko men sant.

Nu har den effekten börjat ge med sig, glad att kunna ta lite habanero i såser och mat. Men att ha gått från att tåla mycket till att rygga för Knorr Grillkrydda, det var en ny upplevelse.

Önskar er alla en riktigt god och het fortsättning på veckan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag tycker om kraftig smak, hettan är klart underordnad.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

väldens starkaste chilli o https://sv.wikipedia.org/wiki/Habanero så lär det bli bra hehe.

tydligen är Carolina Reaper världens starkaste sort av skalan

Aha, moster bjöd mig på grillade grönsaker en gång, hon sade aldrig vad det var, tur man gillar starka saker (fast tror hon visste det), så det blev inte så lyckat som practical joke tror jag men även jag tyckte den var stark... ha ha!
Förmodligen dock ingeting mot de nya sorterna, typ pepper X (Carolina reaper variant) och liknande...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Kung paos kyckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Chromatic:
Kung paos kyckling

Sorry, just had too

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker det blir lite fel om man kallar mat som är starkt kryddat för stark mat.

I mina ögon så ska stark mat lagas starkt ifrån grunden av. Då har du garanterat styrka gjennom hela mat upplevelsen.

Käkar en del nudlar, kött samt en del konstiga maträtter.
Dom har som regel bra med drag i sig, när svetten rinna från den skalliga delen av huvudet så vet jag att det är mera drag än normalt i maten, sen händer det ju att hela kroppen svettas också men då brukat smakar inte maten särskilt gott längre.

(Åt väl hjärna sista gången det var så starkt, jag kunde liksom inte känna smaken eller konsistensen på maten längre)

Sen tycker jag själv att jag tål en del mer styrka än snittet på min mat.
När folk brukar andas fortare eller häller i sig vatten så sitter jag där helt normalt, visst är det starkt för mig också men jag upplever inte maten så stark som andra personer.

Om någon undrar, toalett besöken är alltid helt normala med mindre jag har käkat den röda delen av all chilli i maten. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

åh, jag har också blivit avrådd från vindaloo, men jag skäms inte för att be om ett glas (eller tre) mjölk till maten när jag är ute, så jag kanske borde pröva

Vindaloo är ofta den starkaste rätten på indiska restauranger här men man kan alltid be dem om extra styrka på rätterna. Tänk också på att styrkan varierar väldigt mellan olika restauranger och till och med olika kockar på samma restaurang. Jag fick en grymt stark Vindaloo på Maharani i Göteborg för några år sedan, två veckor senare köpte jag den igen och då var den inget speciellt. Tydligen hade folk klagat så de hade mesat till den, men de kunde hotta upp den åt mig.

Vill man äta starkt här så brukar en Laab (eller Laap) på en bra thai-restaurang slå det mesta dock.

Permalänk
Medlem

är det nu man ska droppa att man planterat lite chiliplantor som jag hoppas ska ge några chilis per år

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mightybjorn:

är det nu man ska droppa att man planterat lite chiliplantor som jag hoppas ska ge några chilis per år

Det är roligt att odla chili, problemet är att man får så jävla mycket att det blir svårt att använda upp dem innan de blir dåliga. Man måste nästan göra chilisås eller nåt av dem. Vad ska man göra med 30 habaneros som kommer att vara kassa om två veckor liksom?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är roligt att odla chili, problemet är att man får så jävla mycket att det blir svårt att använda upp dem innan de blir dåliga. Man måste nästan göra chilisås eller nåt av dem. Vad ska man göra med 30 habaneros som kommer att vara kassa om två veckor liksom?..

En jävla massa tacos/chili con carne/grytor

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är roligt att odla chili, problemet är att man får så jävla mycket att det blir svårt att använda upp dem innan de blir dåliga. Man måste nästan göra chilisås eller nåt av dem. Vad ska man göra med 30 habaneros som kommer att vara kassa om två veckor liksom?..

Frys in dem.
Lägg dem på en tallrik eller plåt och in i frysen. När de frusit kan du lägga dem i påsar. På så sätt kan du ta fram valfri mängd när du lagar mat eftersom de inte fryser till en klump.
Bara att ta fram och hacka direkt när du lagar mat.

På så sätt har man "färsk" chili året om vilket är toppen om man inte gillar den "torra" smaken det lätt kan bli av pulver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohjay:

Frys in dem.
Lägg dem på en tallrik eller plåt och in i frysen. När de frusit kan du lägga dem i påsar. På så sätt kan du ta fram valfri mängd när du lagar mat eftersom de inte fryser till en klump.
Bara att ta fram och hacka direkt när du lagar mat.

På så sätt har man "färsk" chili året om vilket är toppen om man inte gillar den "torra" smaken det lätt kan bli av pulver.

Jo absolut. Men fryst är ju inte riktigt samma sak som färsk, även om det funkar i många fall.

Permalänk
Medlem

@snajk: ännu bättre om man får så mycket chili, hur många plantor har du?

Jag tänker mig direkt att ge bort lite till mina vänner som gillar lite hetta i maten (Vi är nämligen 5 st på jobbet som gillar stark mat (I min grupp)). så får jag 30 st så kan man dela upp det till 6 var

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag slängde precis ihop en ohelig vegetarisk Panang/vindaloo-bastard.
Brukar alltid höfta och improvisera när jag lagar mat, och den här gången blev det Halloumi istället för kyckling, samt att jag kryddade den med rikligt med Vindaloo-bas istället för vanlig panang.
Otroligt bra slutresultat!
Det söta, krämiga, jordnötiga från basen, med stinget och hettan från vindaloo. Kommer göras igen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mightybjorn:

@snajk: ännu bättre om man får så mycket chili, hur många plantor har du?

Jag tänker mig direkt att ge bort lite till mina vänner som gillar lite hetta i maten (Vi är nämligen 5 st på jobbet som gillar stark mat (I min grupp)). så får jag 30 st så kan man dela upp det till 6 var

I år har jag inga plantor, frysen är ganska full. Jag fick nog 15-30 frukter från varje planta när jag höll på som mest, och vill man ha lite variation så får man ju ha flera plantor och då blev det mycket. En del jobb också med pollinering och så, och jag hade något växtlysrör tidigt på våren för att få lite mer fart på någon av plantorna.

Jag har gjort egen typ sambal oelek: Rosta chilin i torr panna (med bra ventilation i köket om de är starka) och mixa med salt, lite vinäger och vitlök. Håller ganska bra. Fryst är väldigt bra till matlagning och så, men till många saker vill man ju ha färs rå chili med krispighet kvar och då är det inte lika kul med fryst.

Permalänk
Medlem

Stark mat är nice. Gärna betydligt starkare än vad kreti och pleti uppfattar som starkt.
Man får sig en skön kick och kommer igång lite. Bättre än kaffe ibland. Man får en känsla "yeah fan nu kör vi"
Odlat min egen chili i snart 10 år. Är inte så mycket för de allra hetaste sorterna. Föredrar mild till strax över medel. Lite beroende på maträtt.

Nudlar med redig hetta och ett ägg knäckt i soppan som får stelna till en blob, är nice.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Nudlar med redig hetta och ett ägg knäckt i soppan som får stelna till en blob, är nice.

Speciellt under en kall vinterdag då känner man det i hela kroppen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Angående vindaloo så kan den vara extremt stark. Jag som kan dricka tabasco utan vidare klarade inte en vindaloo jag fick hem, trodde jag skulle kunna behöva åka till en akut ifall jag avslutat den, riktigt god smak dock.

På holländargatan nära Olof palmes gata i stockholm finns ett par kinaaffärer som har följande nudlar i lager vanligtvis, https://i.ebayimg.com/images/g/Iv4AAOSwuvFcSmiJ/s-l300.jpg , återkom om du pallar ett par sådana.. Skulle säga att det är kanske den starkaste rätt för hemmatillagning du kan köpa i Sverige. Typ 20kr kostar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Speciellt under en kall vinterdag då känner man det i hela kroppen.

Visst är det så
Chili har f.ö en hel del medicinska egenskaper.

- Ökad förbränning och förhöjd kroppstemp
- Stimulerad andning
- Stimulerad cirkulation

Samt innehåller många vitaminer och antioxidanter ( men det gör nog även paprika)

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Go for it! Även om det var starkt så var det djäklogt gott. Blev faktiskt sugen på det nu igen. Tyvärr var i indiern runt hörnet en besvikelse senast.

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde inte motstå suget. Testade en ny indier, men samma besvikelse. Börjar undra om det var ett speciellt recept jag fick i Indien.

En annan rätt som är en favorit är Pekingsoppa. Den varierar också stort mellan olika restauranger. Väldigt enkel att göra hemma och kräver inga udda ingredienser: https://www.kokaihop.se/recept/het-pekingsoppa. Också lätt att variera hettan

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kunde inte motstå suget. Testade en ny indier, men samma besvikelse. Börjar undra om det var ett speciellt recept jag fick i Indien.

En annan rätt som är en favorit är Pekingsoppa. Den varierar också stort mellan olika restauranger. Väldigt enkel att göra hemma och kräver inga udda ingredienser: https://www.kokaihop.se/recept/het-pekingsoppa. Också lätt att variera hettan

Den ska jag testa nån gång. Trodde inte den var så enkel

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring