Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas. [LÖST]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur troligt är det att tjuven på postnord lägger tid på att ersätta vikten med stenar?
Jag menar kommer det fram stenar i paketet så vikten stämmer känns det mer troligt att den som skickat fuskat än om det kommer fram ett paket som bara saknar saker men inlämningsvikten stämmer mot filmen.

Men med samma tankebana så menar du att så länge den Postnordanställde tjuven byter ut varor mot stenar, så kommer skulden alltid att falla på avsändaren?

Men nu var just stenar också bara ett exempel, det kan likaväl vara något random skräp med ungefär samma vikt som återfinns lite varstans (till exempel på en logistikcentral). Elektronikprodukter kan dessutom vara tämligen lätta och jag vill minnas att man anger ett pakets vikt på 100-grams noggrannhet (i vissa fall bara ett kilos noggrannhet). Så om man till exempel lämnar kvar originalförpackning med manualer, etc. så bör det inte vara så svårt att imitera vikten med lite vardagliga pryttlar. Jag menar att själva problemet fortfarande ligger i att avsändaren har närmast obegränsad tid att manipulera paketet efter att filmen spelats in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men med samma tankebana så menar du att så länge den Postnordanställde tjuven byter ut varor mot stenar, så kommer skulden alltid att falla på avsändaren?

Men nu var just stenar också bara ett exempel, det kan likaväl vara något random skräp med ungefär samma vikt som återfinns lite varstans (till exempel på en logistikcentral). Elektronikprodukter kan dessutom vara tämligen lätta och jag vill minnas att man anger ett pakets vikt på 100-grams noggrannhet (i vissa fall bara ett kilos noggrannhet). Så om man till exempel lämnar kvar originalförpackning med manualer, etc. så bör det inte vara så svårt att imitera vikten med lite vardagliga pryttlar. Jag menar att själva problemet fortfarande ligger i att avsändaren har närmast obegränsad tid att manipulera paketet efter att filmen spelats in.

Visst men att en film där man packar inte skulle kunna användas som bevis är löjligt. Klart du kan ha det som bevis. Det är ju vad företaget använder som bevis. Vet inte hur ofta kameran fotar när de packar upp men skulle lika gärna kunna vara en fingerfärdig person på företaget som snor returer. Visst skulle det märkas om samma person alltid saknade saker men jag har ingen aning om hur mycket som kommer in och hur mycket som är fel redan.

Men en bild när man lämnar in är nog bra att komplettera med så man ser att du skickat det du packar. Frågan är bara om personalen på postombudet vill vara med på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Visst men att en film där man packar inte skulle kunna användas som bevis är löjligt. Klart du kan ha det som bevis. Det är ju vad företaget använder som bevis. Vet inte hur ofta kameran fotar när de packar upp men skulle lika gärna kunna vara en fingerfärdig person på företaget som snor returer. Visst skulle det märkas om samma person alltid saknade saker men jag har ingen aning om hur mycket som kommer in och hur mycket som är fel redan.

Men en bild när man lämnar in är nog bra att komplettera med så man ser att du skickat det du packar. Frågan är bara om personalen på postombudet vill vara med på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Allting kan användas som bevis och läggas fram i domstol, vi har fri bevisföring i Sverige. Frågan är som sagt vad en domstol anser detta ha för bevisvärde. Visst, det skadar ju såklart aldrig, men tillför det något reellt värde i skuldfrågan? Kommer en domstol säga att det anses klarlagt att alla produkter fanns i kartongen när varan lämnades över till transportören (och därmed också ansvaret)?

Visst, skulle du filma på plats hos postombudet, där du fört visar att allt finns i lådan, att lådan förseglas och sedan lämnas in med kollinummer och allt, då skulle jag definitivt anse att filmen har ett högt bevisvärde. Men jag blir desto mer tveksam om filmen är inspelad i någons vardagsrum några timmar innan den lämnas över till postombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis som @Videopack säger, vad exakt skulle detta förfarande tillföra rent rättsligt? Det finns ju absolut inget som hindrar dig från att filma när du packar och väger hela kartongen, sen när du stängt av filmen så öppnar du kartongen/byter till en ny kartong, men lägger nu i några stenar istället för dess egentliga innehåll.

På sin höjd bevisar det att du inte av misstag glömmer att lägga ner alla produkter. Att det endera är någon annan som öppnat paketet, eller att du själv gör ganska stora ansträngningar för att blåsa motparten.

Fast filmar jag och har en timestamp på att jag förpackat det x minuter innan jag skickar iväg det så skulle nog bevisbördan falla över på butiken.
Du tänker också inte heller på att med dagens kvalite på en mobilkamera så går det att få väldigt bra stillbilder. Som jag tejpar paket blir det inte direkt diskret om man gjort om det.

Du drar nog lite för stora växlar också, dagen ett sånt här ärende går till domstol kan PMa mig. Oftast löser butiker och kunder det mellan varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är väl lätt att öppna ett paket utan att det syns, använd skalpell bara. Sedan är det bara att skära igen när man gör sin fina bevisvideo

Jag är väldigt, väldigt tveksam till att det är som du hävdar i din avslutande mening. Tror personligen inte att videon kommer att ha något rättsligt bevisvärde överhuvudtaget.

Ja, det är klart att om man verkligen vill fuska så går det men eftersom min tanke bakom att filma öppningen är att ha ryggen fri, inte att ges möjlighet att fuska, är det väl både lämpligt och rimligt att tydligt filma hela paketet och visa att tejpen inte är sönderskuren på förhand och att visa hur tejpen skärs sönder för första gången. Det hela handlar om att vara tydlig och ärlig.

(Ursäkta sent svar. Jag har haft begränsad tillgång till dator en tid.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Jo, men det är ju just det. Du har ju inte ryggen fri för det har ju inget egentligt bevisvärde. Du får ta dit något/någon utomstående som verifierar det hela i så fall typ notarius publicus.( Och nej, din mamma eller bästa kompis är inte det bästa vittnet du kan ha ) Och det blir troligen dyrare än värdet på det du köpt.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Ju tydligare videon är, desto mer sannolikt är det att den talar till min fördel. Det handlar inte om att till 100% bevisa min oskuld. Visa mig ett fall där det jag påstår är fel, så kanske jag kommer att ändra mig men hittills har alla invändningar mot min idé om att filma uppackningen sågats utifrån hypotetiska situationer där det är möjligt att manipulera förfarandet. Och? Det handlar inte om vad som är teoretiskt möjligt, utan om vad som är troligt. Är det mest troligt att företaget har råkat packat fel eller att kunden har manipulerat sin uppackningsfilm?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

@ToddTheOdd: Ju tydligare videon är, desto mer sannolikt är det att den talar till min fördel. Det handlar inte om att till 100% bevisa min oskuld. Visa mig ett fall där det jag påstår är fel, så kanske jag kommer att ändra mig men hittills har alla invändningar mot min idé om att filma uppackningen sågats utifrån hypotetiska situationer där det är möjligt att manipulera förfarandet. Och? Det handlar inte om vad som är teoretiskt möjligt, utan om vad som är troligt. Är det mest troligt att företaget har råkat packat fel eller att kunden har manipulerat sin uppackningsfilm?

Jag skulle bli misstänksam om någon jag skickat paket till kom och sa att den hade filmat öppnandet av paketet. Oavsett vad personen i fråga skulle komma fram till. Misstänkt beteende helt enkelt, någon baktanke måste finnas med att ta fram en sådan film. Därav min tveksamhet till metoden även om den som filmar har enbart god uppsåt.

Permalänk
Medlem

@videopac: Ja, men det är din reaktion. Frågan är hur ett företag skulle hantera ärendet. Filmen kommer troligen inte avvisas som bevis med motivationen att det är "misstänkt beteende". Med andra ord finns det inga rationella skäl för mig att på förhand anta att filmandet är meningslöst. Med tanke på Postnords ökända hantering av paket tycker jag dessutom knappast att det är misstänkt beteende om någon filmar öppningsförfarandet.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Inget kommer avvisas som bevis i en rättegång i Sverige. Vi har fri bevisprövning. Däremot så kommer det inte vägra tyngre än att du säger att saken saknades när du packade upp paketet. Det är bara det jag vill att du ska ha klart för dig. Att du inte går om kring och tror att du har något vattentätt sätt som gör att du kommer få rätt bara för att du videofilmat själv hemma hos dig när du öppnar ditt paket. Och det är ingen idé att "tjafsa" vidare om det här. Vill som sagt bara som sagt var att du ska förstå att det är inte riktigt så vattentätt med ditt "bevis" att filma uppackning som du tror och kanske kan få andra att tro. Visst vore det dumt om du får andra att tro att de är helt "safe" genom att göra det och så är de inte det sedan? Men TS problem är ju löst så nu går jag vidare, vilket jag iofs hade gjort för bra länge sedan ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

@videopac: Ja, men det är din reaktion. Frågan är hur ett företag skulle hantera ärendet. Filmen kommer troligen inte avvisas som bevis med motivationen att det är "misstänkt beteende". Med andra ord finns det inga rationella skäl för mig att på förhand anta att filmandet är meningslöst. Med tanke på Postnords ökända hantering av paket tycker jag dessutom knappast att det är misstänkt beteende om någon filmar öppningsförfarandet.

Du kan uppleva det som en säkerhet, att filma, men jag tycker @ToddTheOdd sammanfattar det ganska bra:

Skrivet av ToddTheOdd:

@LaoLao: Inget kommer avvisas som bevis i en rättegång i Sverige. Vi har fri bevisprövning. Däremot så kommer det inte vägra tyngre än att du säger att saken saknades när du packade upp paketet. Det är bara det jag vill att du ska ha klart för dig. Att du inte går om kring och tror att du har något vattentätt sätt som gör att du kommer få rätt bara för att du videofilmat själv hemma hos dig när du öppnar ditt paket. Och det är ingen idé att "tjafsa" vidare om det här. Vill som sagt bara som sagt var att du ska förstå att det är inte riktigt så vattentätt med ditt "bevis" att filma uppackning som du tror och kanske kan få andra att tro. Visst vore det dumt om du får andra att tro att de är helt "safe" genom att göra det och så är de inte det sedan? Men TS problem är ju löst så nu går jag vidare, vilket jag iofs hade gjort för bra länge sedan ändå

Precis, det är det som är grejen, det är inget (tungt vägande) bevis då det uppenbarligen går att göra en sådan film i efterhand. Så varför slösa tid och energi på det? Känns bara dumt i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

[...] Däremot så kommer det inte vägra tyngre än att du säger att saken saknades när du packade upp paketet.

Du får gärna släppa diskussionen om du vill men i så fall avslutas den med vad jag anser vara relevanta motfrågor (vilket är okej för mig):
Hur kan du vara så tvärsäker på det? Har du några fall att referera till? Har du något mer att luta dig på än ett resonemang om hypotetiska scenarion där det finns möjligheter att skapa fejkade filmer?

Skrivet av videopac:

Du kan uppleva det som en säkerhet, att filma, men jag tycker @ToddTheOdd sammanfattar det ganska bra:

Precis, det är det som är grejen, det är inget (tungt vägande) bevis då det uppenbarligen går att göra en sådan film i efterhand. Så varför slösa tid och energi på det? Känns bara dumt i min värld.

Jag ställer samma motfrågor till dig, som jag ställer till ToddTheOdd: Hur kan du vara så tvärsäker på det? Har du några fall att referera till? Har du något mer att luta dig på än ett resonemang om hypotetiska scenarion?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Jag ställer samma motfrågor till dig, som jag ställer till ToddTheOdd: Hur kan du vara så tvärsäker på det? Har du några fall att referera till? Har du något mer att luta dig på än ett resonemang om hypotetiska scenarion?

Ren logik. Hur tänker du själv kring detta; säg att du skickat ett paket som du vet innehåller det som sagt, som är obrutet (så långt man kan se) och som mottagaren säger att det inte innehöll det som det skulle. Och personen i fråga skickar dessutom över en videosnutt som visar hur paketet öppnas och inuti finns ingenting (eller något helt annat). Din reaktion skulle då vara att; ojdå, vilken tur för mottagaren att denne hade sådan sinnesnärvaro att filma öppnandet av paketet och självklart så är det ju mitt ansvar då det finns så fina bevis. Eller hur tänker du där?

För mig skriker det bedrägeri. Men det är jag det. Jag kanske har en mindre naiv syn på andra människor och till vilka nivåer de kan sänka sig. Ett sådant "bevis" skulle vara värt mindre än noll för mig; snarare skulle det indikera att här är det något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

@videopac: Jag är helt med på ditt resonemang. Om jag hade packat varor och skickat dem och fått en öppningsvideo som visar att något saknas hade jag också dragit öronen åt mig. Skillnaden är att jag hade tänkt ungefär följande: 1. Kan någon ur leverantörens led ha stulit något? 2. Kan personen ha fejkat videon? 3. Hur bevisar jag att jag har packat alla varorna? Här tänker jag nämligen att filmen (fejkad eller ej) ställer krav på mig att komma med motbevis annars ligger jag i underläge.

För mig kokar det nämligen ner till att så länge det rör företag är det inte samma person som packar som sköter reklamationen och då ser situationen annorlunda ut. Då är det en tredjepart som ska avgöra vad som väger tyngst. Alternativen är som följer:
1. Den anställdes hedersord på att hen har packat ner alla varorna.
2. Kundens hedersord plus en film som visar att alla varorna inte fanns i paketet.

Vad är mer sannolikt? Att en anställd någon gång råkar glömma att packa alla sakerna (det lär ha hänt)? Eller att en kund skickar en fejkad film (har det någonsin hänt?)?

Låt säga att beslutsfattaren litar på den anställde. Då är det upp till en oberoende tredje part att avgöra vad som väger tyngst. Men frågeställningen är densamma.

Ifall företaget filmar nedpackningarna ser situationen ytterligare något annorlunda ut. Då finns följande alternativ:

1. Någon av ur leverantörens personal har packat om paketet (sånt har hänt tidigare).
2. Kunden har fejkat filmen.

I det här fallet beror filmens bevisvärde på hur den är filmad. Till stöd för en ärlig film finns i det här scenariot även företagets nedpackningsfilm. Om tejpen sitter exakt likadant och varorna ligger likadant som när de packades ner (förutsatt att de inte kan fara runt i lådan) minskar sannolikheten att filmen är fejkad. Kan därtill leverantören troliggöra (exempelvis genom att filma den manuella hanteringen av paketet eller med tidstämplar) att de har skött sig, försvagas filmens bevisvärde.

Eventuellt kan man göra ett par bilanalogier (med förbehåll att det aldrig blir exakt).
Nummer 1: Full person skyllde rattfylleri på Molgan - friades: https://www.expressen.se/nyheter/rattfull-skyllde-pa-molgan--...

Nummer 2: Tänk dig att du kör bil ensam en sen kväll. Du kommer till ett rödljus. Redan på håll ser du att det fungerar och du ser hur några bilar kör och stannar beroende på vilka som får grönt respektive rött ljus. När du kommer fram är du ensam i korsningen och endast en bil syns från den korsande vägen. Du får grönt ljus och kör igenom korsningen. Plötsligt kör den andra bilen in i sidan på din bil. Ut kliver föraren och passageraren båda hävdar att de hade grönt ljus. Bara för att krydda historien lite kan vi också tänka oss att båda är kända av polisen sedan tidigare (detta för att jämföra med att det skulle vara suspekt att filma uppackningen). Här kan du också dra öronen åt dig och inse att det skriker bedrägeri men vem/vilka kommer försäkringsbolaget att lita på? Om det går till polisen: vem/vilka kommer polisen att lita på? Här står en persons hedersord mot en annan persons hedersord plus lite extra "bevisning" (den här gången i form av ett vittne, förvisso med tvivelaktig bakgrund men ändå).

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Domstolen kommer tro på företaget eftersom ett företag anses mer trovärdigt än en privatperson. Case closed. Vill du ha någon trovärdighet med din film så får du filma från att du hämtar upp ditt paket ända tills du öppnar det utan avbrott. Sedan får du betala en IT forensiker som intygar att din inspelning inte är manipulerad. Fundera på vad det kommer kosta. Det här kommer en jurist tala om för dig så jag hoppas du aldrig kommer få för dig att ta något fall till domstol. Men fortsätt du gärna att filma dina upp packningar och lev i villfarelsen att det är ditt vattentäta bevis.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Sen när har vi omvänd bevisbörda i Sverige?

Ändring på grund av att inlägget är ett svar på ett i efterhand redigerat inlägg.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Har du något som talar emot mitt påstående?