Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag förstod mycket väl vad du hade köpt från Dustin! Det lät som du tyckte det var lika bra att köpa en nyckel från ett plattform som Kinguin däremot. Det lådan från Dustin gav dig var en licens – rätt att använda programvaran. Någon konsumentvänlig support är det inte frågan om.

Microsoft har ingen regionaliserade prissättning.

Hade det varit en fråga om konsumenter som sålt vidare oaktiverade produkter hade inte utvecklare klagat eller tagit till några åtgärder. Någon som köper nycklar bulk och säljer på diverse plattformar är dock inte konsumenter, och källan till nycklarna är inte enskilda konsumenter. Det handlar ju inte heller om begagnade produkter, utan aktiveringskoderna är ju oanvända!

Bra, då var jag inte otydlig!
Med reatil 7 Pro så är det en viss support som följer, man får inte det med OEM etc. Hävdar du det motsatta? Skulle hävda att det är en mer konsumentvänlig support än OEM, vad är ditt argument?

Du pratar om källor, då får jag be dig att presentera dessa källor, det är kutym i mina kretsar.

Allt gott och trevlig fredag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då det är mycket fokus på detta så förutsätter jag att man har hård fakta? Att nån säger kreditkorts-scam är inte samma som att det sker överallt. Att det skett innebär inte heller att det är det som sker, varför har inte spelutvecklare lyft denna oerhörda stora post i deras ekonomi?

Det har dem, gång på gång men ingen bryr sig så länge man kan köpa billiga spel.

https://www.pcgamer.com/rimworld-dev-halts-steam-key-sales-af...
https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...
https://www.gamasutra.com/blogs/AlexNichiporchik/20160620/275...
https://www.eurogamer.net/articles/2016-06-21-murky-world-of-...
https://www.eurogamer.net/articles/2015-01-26-it-looks-like-u...
https://www.pcgamesn.com/devolver-digital-games-being-sold-il...
https://imgur.com/gQhoEmH
https://twinfinite.net/2016/06/dev-going-buy-g2a-please-pirat... - Samma sak fast från 2016
https://www.engadget.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-...
https://www.engadget.com/2013/03/08/natural-selection-2-credi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan du backa upp de här påståendena? Att "de flesta nycklarna är från reor" och att det "uppmuntras att köpa medicin i billigare i länder"?

Andra har redan förklarat hur nycklar kommer från reor, humble bundle och billiga länder. Det faller på sin egen orimlighet att alla skulle vara stulna och uppenbart spärrar man stulna nycklar.

Affärsläget för ett vissa företag i USA är inte heller allmängiltigt för hela världen. Inget som hindrar att de använder Verified by VISA eller MasterCard Securecode om de nu säljer nycklar direkt via kreditkort. Gör man inte det får man skylla sig själv.

Det är bara att läsa på om genetiskt utbyte hos t.ex. läkemedelsverket. Stor risk är att din medicin på ditt lokala apotek är köpt i t.ex. Bulgarien och sen ompackad i Tjeckien eller Danmark med svensk etikett och instruktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Kamaon: Gav en tumme upp och respekt för att du länkar! Skall kolla igenom i helgen, då man inte är helt insatt.
Uppskattar länkarna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Då det är mycket fokus på detta så förutsätter jag att man har hård fakta? Att nån säger kreditkorts-scam är inte samma som att det sker överallt. Att det skett innebär inte heller att det är det som sker, varför har inte spelutvecklare lyft denna oerhörda stora post i deras ekonomi?

Jag kan tänka mig att det handlar om anställda som stjäl/skapar nycklar ur tomma intet för att sedan sälja dem själva istället för att låta spelutvecklarnas aktieägare ta vinsten.

Visst kanske det kan vara så att det drabbar något mindre indieföretag som säljer datorspel för kristna där man inte brukar våld eller liknande men det låter orimligt att man kan handla så många stulna licenser på helt nya spel så man alltid har dem i lager för att sälja tusentals av dem per dag.

Eftersom man givetvis skulle kunna begränsa köp med stulna kontokort och vidta andra åtgärder så borde man gjort något åt saken för flera år sedan om det nu hade varit ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag kan tänka mig att det handlar om anställda som stjäl/skapar nycklar ur tomma intet för att sedan sälja dem själva istället för att låta spelutvecklarnas aktieägare ta vinsten.

Visst kanske det kan vara så att det drabbar något mindre indieföretag som säljer datorspel för kristna där man inte brukar våld eller liknande men det låter orimligt att man kan handla så många stulna licenser på helt nya spel så man alltid har dem i lager för att sälja tusentals av dem per dag.

Eftersom man givetvis skulle kunna begränsa köp med stulna kontokort och vidta andra åtgärder så borde man gjort något åt saken för flera år sedan om det nu hade varit ett stort problem.

Du ska nog inte trivialisera kreditkorts scam, det är ett fullständig enormt problem. 190miljarder USD årligen bara i USA (antagligen mycket mer nu då artikeln är gammal)
https://www.google.se/amp/s/www.forbes.com/sites/haydnshaughn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Bra, då var jag inte otydlig!
Med reatil 7 Pro så är det en viss support som följer, man får inte det med OEM etc. Hävdar du det motsatta? Skulle hävda att det är en mer konsumentvänlig support än OEM, vad är ditt argument?

Du pratar om källor, då får jag be dig att presentera dessa källor, det är kutym i mina kretsar.

Allt gott och trevlig fredag!

W7 FPP kom med teknisk support/garanti, men den är ju i praktiken ytterst begränsad och ska det aktiveras på en annan maskin är det ju deras automatiska telefonsystem som gäller vilket som. Denna garanti upphörde efter ett år. Du fick det du betalade för, vilket inte är någon konsumentvänlig support som är till för att göra livet enkelt för dig.

Tänk själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Varför ska jag reclaima dem....jag vill ju att det skall rulla?

Det är inte så licensen fungerar och det är ingen hemlighet när man köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är inte så licensen fungerar och det är ingen hemlighet när man köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tummen upp för det. Men det är ingen utväg när man sitter med ny burk och vill att det skall lira. Proceduren är säkerligen inte helt snårfri, men hänger på vad du säger och förstår.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är inte så licensen fungerar och det är ingen hemlighet när man köper den.

Skrivet av Valonen:

Tummen upp för det. Men det är ingen utväg när man sitter med ny burk och vill att det skall lira. Proceduren är säkerligen inte helt snårfri, men hänger på vad du säger och förstår.

Ska du flytta ESD-licensen till en annan dator så lär du behöva att antingen aktivera genom att ringa till Microsofts automatiska tjänst, eller så knyter du licensen till ditt Microsoft-konto och loggar in på den nya datorn.

Alla alternativ beskrivs i följande länk: https://www.tenforums.com/tutorials/5705-activate-windows-10-...

Alternativ fyra och fem är det som är intressant om du ska flytta licensen till en annan dator. Med Windows 7 eller 8.1 så gäller såklart bara alternativ fyra. Hur man skaffar en W10 "digital license" har ingen relevans för hur enkelt eller svårt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du beskriver ett fascistiskt helvete, skulle hellre levt i nordkorea.

Sen är stulna kort kortutgivarens och bankens problem, var tror du dyra kortavgifter går till? Ska kortavgifterna enbart gå till direktörsbonusar och säkerheten bara är kundens problem?

Du köper företagens verklighetsfrånvända PR med hull och hår. De flesta nycklar är inte stulna och är från reor och billigare länder.

Att köpa mediciner från lågprisländer och sälja i t.ex. Sverige är lagligt och uppmuntras och sparar staten och skattebetalarna många miljarder varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej? Det han beskriver är bättre sätt att följa redan existerande lagar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Finns det någon legit sida där jag kan sälja mina dubletter/spel från bundles jag aldrig kommer lira?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns det någon legit sida där jag kan sälja mina dubletter/spel från bundles jag aldrig kommer lira?

Nja, egentligen inte. Humble Bundle-koder är inte tänkta att säljas vidare och det är inte tillåtet enligt avtalet, du kan dock ge bort dem. Hur det är med koder från andra källor kan skilja. Finns dock inget som hindrar dig från att sälja på vilka marknadsplatser som helst, marknadsplatserna kontrollerar i princip aldrig vad du säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Eftersom man givetvis skulle kunna begränsa köp med stulna kontokort och vidta andra åtgärder så borde man gjort något åt saken för flera år sedan om det nu hade varit ett stort problem.

Skrivet av tozz:

Du ska nog inte trivialisera kreditkorts scam, det är ett fullständig enormt problem. 190miljarder USD årligen bara i USA (antagligen mycket mer nu då artikeln är gammal)
https://www.google.se/amp/s/www.forbes.com/sites/haydnshaughn...

Skickades från m.sweclockers.com

Stora utgivare som EA, Ubisoft och liknande borde väl utan knussel kunna ställa krav på de som säljer deras nycklar (Steam, GOG, osv. självklar utgivarnas egna butiker) att använda Verified by Visa och Mastercard Securecode. Detta borde göra det omöjligt att köpa nycklar med stulna kreditkort.

Eller är det helt enkelt så att det är USA:s föråldrade infrastruktur som ställer till det nu igen? Jänkare kanske inte ens kan hantera PIN-koder? Det skulle inte förvåna mig ett dugg. Men då tycker jag nog att problemet ligger i det U-landet snarare än dit de pekar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Det flyttar ju bara problemet till de som säljer presentkort, och gör ju ingenting mot id-kapningar. Det är ju också långt ifrån det enda bedrägeriet de får nycklar via.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är bevisat att x antal % är via illegalt sätt så fortsätter jag att köpa mina billiga spel!

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Så länge det inte är bevisat att x antal % är via illegalt sätt så fortsätter jag att köpa mina billiga spel!

Auktoriserade återförsäljare kan ju dock vara billigare, det är bara att köpa när det är erbjudanden om man vill undvika gråa/svarta-nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Andra har redan förklarat hur nycklar kommer från reor, humble bundle och billiga länder. Det faller på sin egen orimlighet att alla skulle vara stulna och uppenbart spärrar man stulna nycklar.

Affärsläget för ett vissa företag i USA är inte heller allmängiltigt för hela världen. Inget som hindrar att de använder Verified by VISA eller MasterCard Securecode om de nu säljer nycklar direkt via kreditkort. Gör man inte det får man skylla sig själv.

Det är bara att läsa på om genetiskt utbyte hos t.ex. läkemedelsverket. Stor risk är att din medicin på ditt lokala apotek är köpt i t.ex. Bulgarien och sen ompackad i Tjeckien eller Danmark med svensk etikett och instruktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord kan du inte alls backa upp de påståenden jag länkade. Du gissar att "de flesta" nycklarna kommer från reor utifrån att vi vet att några gör det.

Sen gällande geneRiskt utbyte så var det inte alls vad du påstod, du påstod att man uppmuntrar till att köpa in billig medicin utomlands, generiskt utbyte handlar om att när en medicin inte längre begränsas av patent så byter apoteken ut den kända medicinen mot en liknande från annan tillverkare som är billigare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Parallellimport av spelkoder hade typ varit att en svensk butik köper ett gäng fysiska spel av en distributör i Polen, och säljer dessa som den fysiska produkt med kod som den är. Parallellimport av läkemedel gäller ju bara EU och allt är spårbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skillnaden är att mjukvara inte är en fysisk resurs, har du en gång tagit fram den kan den användas i det oändligamTänk dig lite som språk. Du skulle knappast köpa en bok för 700 kr som ger 100 hr högkvalitativ underhållning, men ett spel som ger samma kan du pröjsa 700 kr för.

Masshysteri gör att människor gör dumma saker. Låt oss lära oss av historien och tänk 2 ggr före man köper.

"användas i det oändliga", dvs. fram till:

  • En konkurrent erbjuder något bättre 6 månader senare

  • En bugg tittar fram

  • "Oändligt" antal användare delas med oändligt utbud... och du säljer 4 licenser.

  • Ny hårdvara (ex. ny bil) kräver månader av arbete.

  • Din perfekta mjukvara nedladdas inte för att folk ser att det inte har uppdaterats på länge...

Mjukvara är färskvara och det är tydligt att du inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ness:

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Så jäkta rätt! Utvecklarna måste ha in pengar o då måste organiserad andrahandsförsäljning väck.

Skrivet av Hulle:

Det är ju helt uppenbart att problemet är kreditkort och de bristande kontroller som används för dessa. Ett vettigt sätt hade varit att kräva BankID-auktorisering (eller motsvarande i andra länder) vid varje köp. Detta hade nästan helt eliminerat problemet med stulna kort.

Nu är ju stora delar av världen hopplöst bakom Sverige så det lär ta lång tid.

/hulle.

Jag trodde att hela världen inklusive finansställen utom tredje världen hade Bank-Id.......

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Du var nog inte med på den tiden då man kund gå in i en skivaffär som sålde både nya och begagnade skivor/film. Dessutom kunde du sälja den skiva du hade med dig in. Det var en underbar värld där man kunde gå och spana bland mycket begagnat. Att man nu blivit matad med att sådant beteende är fult, det är synd.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonus:

"användas i det oändliga", dvs. fram till:

  • En konkurrent erbjuder något bättre 6 månader senare

  • En bugg tittar fram

  • "Oändligt" antal användare delas med oändligt utbud... och du säljer 4 licenser.

  • Ny hårdvara (ex. ny bil) kräver månader av arbete.

  • Din perfekta mjukvara nedladdas inte för att folk ser att det inte har uppdaterats på länge...

Mjukvara är färskvara och det är tydligt att du inte vet vad du pratar om.

Hur tror du det är med hårdvara då? Där är det ändå mer konkurrans... en biltillverkare tar runt 5-10% i vinst, medan ett spelbolag kan ta flera hundra procent i vinst.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hur tror du det är med hårdvara då? Där är det ändå mer konkurrans... en biltillverkare tar runt 5-10% i vinst, medan ett spelbolag kan ta flera hundra procent i vinst.

Vad menar du? Dom har ju också kostnader för personal...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du beskriver ett fascistiskt helvete, skulle hellre levt i nordkorea.

Sen är stulna kort kortutgivarens och bankens problem, var tror du dyra kortavgifter går till? Ska kortavgifterna enbart gå till direktörsbonusar och säkerheten bara är kundens problem?

Du köper företagens verklighetsfrånvända PR med hull och hår. De flesta nycklar är inte stulna och är från reor och billigare länder.

Att köpa mediciner från lågprisländer och sälja i t.ex. Sverige är lagligt och uppmuntras och sparar staten och skattebetalarna många miljarder varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Staten lär ju knappast få bättre koll på dig för att du måste legga dig med bank-id. Vill dom se vilka spel du köper så kollar dom ju bara vilket kontonummer du betalat med. Ellermissar jag något?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur tror du det är med hårdvara då? Där är det ändå mer konkurrans... en biltillverkare tar runt 5-10% i vinst, medan ett spelbolag kan ta flera hundra procent i vinst.

Sitter som senior mjukvaruutvecklare på ett bilföretag, och ja det är ett stabilt 8-timmars kneg även om livet är allt annat än problemfritt.

När det gäller "ren mjukvaru-utveckling" (ex.apputveckling) så finns det ett fåtal vinnare som lyckats ta sig in i rampljuset och skördar pengar... men samtidigt väldigt många fruktansvärt duktiga utvecklare som kämpar i det dolda och skulle antagligen tjäna mer som vanliga kod-knegare.

Intressant artikel om hur det kan vara för de som inte lyckas ta sig till rampljuset:
https://www.pcgamer.com/gdcs-realistic-talk-about-game-sales-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Vad menar du? Dom har ju också kostnader för personal...

Japp, men även med det inräknat så har dom flera hundra procent i vinst...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Yorg: Parallellimport av spelkoder hade typ varit att en svensk butik köper ett gäng fysiska spel av en distributör i Polen, och säljer dessa som den fysiska produkt med kod som den är. Parallellimport av läkemedel gäller ju bara EU och allt är spårbart.

Varför ska företag som säljer digitala produkter ha en gräddfil där de inte behöver utsättas för den konkurrens alla andra företag utsätts för?

Det är illa nog att de bryter mot avsikten av upphovsrätten (att det t.ex ska gå att köpa och sälja i andra hand) med artificiella begränsningar. Upphovsrätten uppkom med rättigheter och skyldigheter men spelutgivare mjölkar rättigheterna och hoppar över skyldigheterna.

Självklart får man parallellimportera från vilket land som helst, men utanför EU blir det förstås dyrare och krångligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Hulle: Det flyttar ju bara problemet till de som säljer presentkort, och gör ju ingenting mot id-kapningar. Det är ju också långt ifrån det enda bedrägeriet de får nycklar via.

Behöver det inte göra. Det finns redan idag säkerhet när det kommer till inköp av fysiska presentkort och Mastercard secure eller BankID kan och borde användas vid köp av digitala sådana.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Jag har inget emot att betala utvecklaren för spelet. Men jag när jag gjort det, vill jag bestämma vad jag vill göra med det. Om spelet tar mig 2 timmar att göra klart, och sedan har noll omspelningsvärde, vill jag kunna sälja det, precis som jag kan sälja allt annat jag köper och bara använder tillfälligt.

Förstår inte denna konstiga mentalitet där vi accepterar att köpa produkter, vi inte äger, som vi inte kan lämna tillbaka när de är defekta eller sälja vidare på begagnatmarknaden när vi inte längre har nytta av det. Oavsett Steam rea pris, är det dyrt, om värdet precis efter jag klickat "köp" är 0kr.

Tycker dessa mellanhänder har precis lika mycket rätt att tjäna på en produkt som är betald, som en utvecklare har, när den är såld. Det är ju också bättre om dessa begagnade siter kunde både konkurrera mot G2A i detta fall, och göra dessa "gratis nycklar" mindre värda, och utvecklaren har fått pengar på de riktiga nycklarna. Gör de ett bra spel, som folk kan spela och vill spela igen och igen... så säljer de ju mer, och fler och priset stannar uppe. Vill minnas det kallas konkurrens... aka frisk marknad.

Men de som köpte spelet, och tänkte... nej det var inte för mig, behöver inte sitta där med en nitlott heller, eller sitta på Steam support och göra återköp, som kostar både administration och i slutändan också kostar utvecklaren. Har du köpt den, har ju utvecklaren fått sina pengar, och får behålla dem.