Synology Diskstation DS718+ – en smidig och kraftfull NAS som imponerar

Permalänk
Melding Plague

Synology Diskstation DS718+ – en smidig och kraftfull NAS som imponerar

Med högpresterande hårdvara och kompakta yttermått tar Synologys NAS-enhet Diskstation DS718+ sikte på användare som behöver ett smidigt sätt att lagra filer och media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se NAS med USB 3.2 stöd, USB-C kontakt, stöd för SSD diskar, open source firmware, och någon QR-kod eller NFC-tag som man kan blippa med mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag trodde konsensus var att det är oklokt att köpa en disk med enbart två platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag trodde konsensus var att det är oklokt att köpa en disk med enbart två platser?

Inget jag hört, beror ju på behovet. Varför skulle två diskar vara oklokt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Det har han inte gjort heller. Han har köpt en NAS med enbart två platser dock.... Huehuehuehue

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med en sån här produkt.
Vad gör den här som DS218+ inte klarar för mycket mindre pengar?
Alternativt:
Vad motiverar att den här ska kosta nästan lika mycket som DS918+ som har fyra hårddiskplatser?

@lefty44: Det är väl inte dumt i sig, men man får många fördelar med 4 slots. T.ex. möjligheten till raid 5/10, enklare uppgradering (köp med två diskar, slotta i en till..) m.m.
Men ja, absolut inga fel på att köra en tvådiskars för normala husbehov.

Permalänk
Medlem

Synology gör riktigt trevliga produkter med samma bra mjukvara på alla modeller. Bara att välja en storlek/prisklass som passar ens behov.

Permalänk
Medlem

Att som en nackdel lista att det inte följer med några hårddiskar, är inte det ungefär samma sak som att i en chassirecension lista som en nackdel att det inte följer med moderkort, CPU, minnen och grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: håller med

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Synology gör riktigt trevliga produkter med samma bra mjukvara på alla modeller. Bara att välja en storlek/prisklass som passar ens behov.

Spot on. Bra artikel, men just den punkten skulle jag byta ut till "högt pris"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför lägga ut så mycket pengar på något så begränsat? Köp en HP Microserver istället och få 4st 3.5" platser och friheten att köra vilket operativsystem du vill istället.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Vet att dessa är populära men kan personligen inte förstå varför de är så dyra, är det deras operativsystem man betalar för?
Intel Celeron J3455 Quad Core 2.3 GHz kan man väl knappast kalla kraftfull? Möjligtvis inom "NAS" världen, känns som att man får mycket mer för pengarna om man kan bygga själv och inte bryr sig om den blir lite större

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Förstår inte poängen med en sån här produkt.
Vad gör den här som DS218+ inte klarar för mycket mindre pengar?
Alternativt:
Vad motiverar att den här ska kosta nästan lika mycket som DS918+ som har fyra hårddiskplatser?

Nej, det känns som en väldigt nischad produkt, för den som vill ha mer processorkraft och i princip använda NAS:en som en server, men som av någon anledning inte kan tänka sig att faktiskt köpa en server. Känns svårt att motivera att betala så mycket för bara 2 diskplatser. Jag har en DS218+ och har aldrig känt att jag hade behövt mer processorkraft, men då använder jag den som en NAS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör en gammal 213j som fungerar bra än, även om den någon gång om året får "hicka" oh behöver startas om.
annars är den enkel och "bara funkar".

bytte diskar för ett tag sedan och när den speglade den nya disken så tog det en '%#£ massa tid men insåg att för att kunna använda enheten normalt så kan man sätta prioritet på olika jobb så man inte ska märka allt för mkt när den fixar saker i bakgrunden, så jag satte högsta prio på speglingen och då blev det fart på den. gick på ca 8 timmar istället för en vecka som det annars skulle tagit.

den här produkten känns extremt overkill om man inte behöver så mkt utrymme och tuggar data något överdjävligt från många källor...men då köper man nog endå en större direkt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vet att dessa är populära men kan personligen inte förstå varför de är så dyra, är det deras operativsystem man betalar för?
Intel Celeron J3455 Quad Core 2.3 GHz kan man väl knappast kalla kraftfull? Möjligtvis inom "NAS" världen, känns som att man får mycket mer för pengarna om man kan bygga själv och inte bryr sig om den blir lite större

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, man betalar för bekvämligheten och mjukvaran. Går ju att köra Xpenology för att får det bästa av två världar men det har en tendens att kunna börja krångla eller krasha helt(enligt min egna erfarenheter) om man inte har rätt hårdvara vid större versions uppdateringar av DSM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Varför lägga ut så mycket pengar på något så begränsat? Köp en HP Microserver istället och få 4st 3.5" platser och friheten att köra vilket operativsystem du vill istället.

Håller helt med. 5000 SEK för denna sak? Jag köpte en Gen8 microserver för ett par år sen för mindre än hälften av det priset, kör dessutom Synology DSM på min.

Permalänk
Medlem

tydligen högljud, 5k lax, och endast 2 bays. nej tack

Permalänk
Medlem

Helt ointressant för mig iallafall. Minst 4st diskar. Jag har två stycken ds916+ och 2st dx513. Dessa är bestyckad med 9x8tb + 9x6tb. Ska man köpa synology så gör man det för mjukvaran i huvudsak vill jag tro och då ska man ha en plus model så man får tillgång till all mjukvara då synology begränsar budget modellerna ifrån de lite mer avancerade programmen i deras butik. Personligen älskar jag deras vm backup programvara. Den är gratis också typ. Riktigt bra för att kosta noll kronor. Så visst nasarna är inte billiga men helt klart värt det i tid du sparar så länge du använder funktionerna fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en ARM-baserad 2-bay NAS för lite extra nätverkslagring, och jag kan definitivt förstå vitsen på en 2-bay NAS att gå upp till i alla fall ett par-tre tusenlappar - för att då få en Intel-baserad lösning med stöd för saker som hårdvaruomkodning och displayutgångar.

Men denna känns så otroligt oprisvärd - jag mättar också enkelt en gigabit-lina med min (som kostade ungefär en tredjedel) i RAID 1, och visst är prestandan i övrigt lägre (det är inte en server på något sätt) och kvaliteten endast godkänd (80mm fläkt, inte överdrivet högljudd dock - hårddiskarna är dessutom monterade med gummibussningar). Men det känns svårt att hitta någon målgrupp som kalla denna prisvärd?

Var är den snabbare nätverksanslutningen? Med den prislappen hade jag nästan förväntat mig minimum 2.5gbit/s på en NAS som släpps anno 2019. Link aggregation finns på billigare enheter.
USB 3.1 Gen2?
Stöd för M.2-enheter? (Både som primär lagring och extra cache till diskar.)
HDMI/DP-utgång?

Hade den varit åtminstone 500-1000kr billigare hade den varit mer konkurrenskraftig (och tävlat lite mer mot ex. WD My Cloud Pro PR2100 - som för ~4500kr har i regel bättre specs, Pentium N3710 och 4GB RAM). En annan direkt jämförelse blir QNAP TS-253Be, som för de flesta känns som ett rimligare alternativ?

Eller är DSM och möjligheten att köra en extern expansionsenhet (något som i sig känns otroligt ineffektivt och oekonomiskt) verkligen värt de extra pengarna? Vill man köra lite mer krävande serverprogramvara (VMs eller så) är väl det rimligare att köpa en billig server, typ någon HPE MicroServer - ungefär samma pengar och rejält mycket mer prestanda.

Visa signatur
Permalänk

Dåligt med HD platser och inte ZFS. Den där gör sig bra som dörrstopp

Permalänk
Medlem

Det som lockar mig med en sån här enhet är 0-conf.
Jag inbillar mig även att om själva enheten går sönder, så är det ”bara” att få en ny via RMA och sen flytta över disk?

Problemet är ju dock som andra påpekat att kostnaden känns väldigt hög när man vet att det finns andra, dock omständigare, alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det som lockar mig med en sån här enhet är 0-conf.
Jag inbillar mig även att om själva enheten går sönder, så är det ”bara” att få en ny via RMA och sen flytta över disk?

Problemet är ju dock som andra påpekat att kostnaden känns väldigt hög när man vet att det finns andra, dock omständigare, alternativ.

Håller med dig.
Man betalar antingen i pengar eller tid (ibland båda ).

Fördelen med att köpa Synology (eller annan färdig lösning) är att det till mångt och mycket är click-n-run.
Det är inte många inställningar som man behöver göra jämfört med att sätta ihop en engen lösning.

Jag rekommenderar "färdiga" lösningar till alla som frågar vilken NAS de ska ha. Om personen i fråga inte själv kommit en bra bit på vägen till att bygga en egen låda (eller uttryckligen säger att han/hon vill bygga själv) så kommer inte jag att rekommendera det åt dem.

De flesta vill faktiskt bara ha något som funkar med så lite strul som möjligt, sedan finns vi andra som vill pilla med saker.

Personligen kör jag färdiga boxar för mitt NAS-behov men pillar lite i VMs ibland med annat - mest för att fördriva tiden och ha roligt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag Synology 418play var ett bättre alternativ då tar 4 hårddiskar. Den kostade 450 euro på Amazon. Den har en liknande cpu, Celeron J3355, till skillnad från den vanliga 418-modellen. Sen köpte jag 8 gb minne till, bara för att... Synology nasarna sägs vara kinkiga med vilka DDR3 SODIMM som används så det var lika bra att köpa mer nu, för om några år kan det vara svårt att få tag på. Köpte Crucial CT102464BF186D 8 GB DDR3L 1866 MT/s, PC3-14900, SODIMM förresten

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Fördelen med dessa jämfört med server är enkelheten, något som inte ska underskattas.

Visst går det att sätta upp en server med ex vis FreeNAS, finns en del guider osv. Ska man bara ha en NAS som några nätverksanslutna diskar är det inte svårt att få till.

Men så fort man vill göra något mer så krävs det en hel del efterforskning för varje steg. Det handlar om ett rätt omfattande arbete som tar tid. Om man har tid, tålamod och intresse så visst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Yes, man betalar för bekvämligheten och mjukvaran. Går ju att köra Xpenology för att får det bästa av två världar men det har en tendens att kunna börja krångla eller krasha helt(enligt min egna erfarenheter) om man inte har rätt hårdvara vid större versions uppdateringar av DSM.

Det är även skräddarsydda chassin, moderkort o.s.v. vilket kostar extra. Det är i princip omöjligt att för samma pris bygga ett eget NAS som är lika kompakt som dessa mindre modeller. Man kan klämma in dem i väldigt små utrymmen (min står inklämt mellan väggen och min Wi-Fi router) vilket är praktiskt för hemanvändare. Sedan ingår även support i priset, medan om din hemmasnickrade NAS krånglar får du själv lösa problemet genom Google och forum.

Men en stor del av kostnaden går förstås rakt ner i Synology:s fickor. Behöver man inte hela deras ekosystem med appar o.s.v. kan man t.ex. köpa en 4-fack Asustor för under 3000:-.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med högpresterande hårdvara och kompakta yttermått tar Synologys NAS-enhet Diskstation DS718+ sikte på användare som behöver ett smidigt sätt att lagra filer och media.

Läs hela artikeln här

Jag har några frågor om Plex media server på nasen
I artikeln skrevs "Värt att nämna är att testet använde sig av Plex gratisversion som inte stödjer hårdvaruaccelererad videokodning"
1- Funkar hårdvaruaccelererad videokodning på nasen om man har Plex pass?
2- Testade du att streama någon 1080p film (ex Blu Ray) med hög bitrate till säg en Chromecast utanför hemnätverket? Vore kul att veta hur produkten hanterar transcoding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Valde en DS418 istället för att kunna köra raid5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Har haft synology sedan 2014 då köpte jag 1815+ . Man betalar för mjukvaran det tycker jag är värt. köpte en ny 2019 i år och är fortfarande lika nöjd och sålde den gamla. För mig är det viktigt att kunna komma åt mina filer överallt där jag är på ett smidigt vis. Då gör synology med sin mjukvara en fantastiskt jobb.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det är dags att Synology & C:o börja visa framfötterna när det kommer till högre bandbredd till nätverket, in med 10GbE i enheterna och gör detta till en standard.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Varför lägga ut så mycket pengar på något så begränsat? Köp en HP Microserver istället och få 4st 3.5" platser och friheten att köra vilket operativsystem du vill istället.

Begränsat skulle jag inte kalla det. Det är en färdig produkt som tillhandahåller en tjänst direkt. Om det är den tjänsten jag är ute efter så är den ju inte begränsad. Varför gå på restaurang med en begränsad meny när du kan laga vilken mat du vill själv?