Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men vart kommer nycklarna ifrån? Alla nycklar måste väl vara genererade ifrån utgivaren till spelet från början och borde då ha sålts för pengar?

Alltså säljer jag en bil på blocket så tjänar ju inte Audi något på det, men när jag köpte min Audi ny så genererade det ju självklart vinst för dem.

Hur det oftast funkar är att spelutvecklare väljer en plattform för DRM, t.ex Steam, sedan ber utvecklaren om nycklar ifrån plattformen de valt, plattformen genererar dessa nycklar och utvecklaren säljer dem på valfri sida eller via DRM-plattformens egna tjänst, plattformen tar sin andel vid försäljning.

Där det oftast går fel är att nycklarna köps billigare i ett land med stulna kreditkort, sedan får utvecklaren stå för notan när personen som äger kortet begär tillbaka pengarna. Eller, så köper de helt enkelt en bunt med spel på någon rea / billigare land eller dylikt och säljer dom senare på G2A för en större summa. T.ex försäljning som skulle gett 450 000kr ger kanske bara hälften, eller i värsta fall så måste utvecklaren stå för kostnaden utav alla nycklar och förlorar till och med pengar på det.

G2A erbjuder nästan som en beskyddarverksamhet som maffian gör, "ha partnerskap med oss så slipper ni dessa problem!". Flera spelutvecklare bland annat Gearbox som blivit lovade sådana deals vilket är ganska vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

1. Speltillverkare säljer en nyckel som betalats med stulet kreditkort, 100kr kommer in på kontot.
2. VISA får in en anmälan om bedrägeri och kräver en cashback, cashback är dyra som f*n, vi säger 20kr på denna transaktionen.
3. Speltillverkaren får nu betala tillbaka 120kr. Så dom har gått back 20kr och G2A har tagit provision och det stulna kreditkortet har genererat rena pengar.

3 hade inte varit sant om det inte var för att kreditkortsbedrägerier aldrig utreds (utredningar är dyrare än försäkringar) och säljare och G2A kommer aldrig hamna i någon kläm. Det ser dessutom rent ut på banken, dom ser pengar komma från ett företag som är "rent" och vad du säljer är ointressant för dom i sammanhanget.

Det är ju helt uppenbart att problemet är kreditkort och de bristande kontroller som används för dessa. Ett vettigt sätt hade varit att kräva BankID-auktorisering (eller motsvarande i andra länder) vid varje köp. Detta hade nästan helt eliminerat problemet med stulna kort.

Nu är ju stora delar av världen hopplöst bakom Sverige så det lär ta lång tid.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tozz:

Du har aldrig utvecklat någonting va? Bilar är snorenkelt att ta fram jämfört med mjukvara, det svåraste i en bil är ... mjukvaran, som i princip styr allting i en modern bil.
Fler än 3000 personer jobbade t.ex. på Red Dead Redemption 2

Hur många kopior sålde dom? En biltillverkare har vanligen 50-100 ggr så mycket anställda...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vaaa? Varför ska utvecklare få pengar från andrahandsförsäljning? Huawei får inte en krona när jag säljer mina begagnade mobiler heller. Jävla blocket!!!!! Och jävla sweclockers marknad som inte ger pengar till MSI när jag säljer mitt begagnade grafikkort!!

Haha, ja nä och här ser vi ett praktexempel på varför det inte alltid går att jämföra produkter och tjänster ur helt olika segment. Du kan inte sälja vidare dina appar i mobilen heller exempelvis. Både mobiler och grafikkort har ett bäst före datum, så även om det finns en andrahandsmarknad så kommer tillverkaren att fortsätta sälja dessa, på ett helt annat sätt än exempelvis en spelutvecklare.

Men ja, som sagt, jag påvisade ju även fördelarna med att inte ha någon andrahandsmarknad för spel. Se Steam där det inte är helt ovanligt att köpa ett AAA-spel med ~70% rabatt något/några år efter release. Hade du hellre köpt en repig skiva för en dyrare peng? Där inte en krona gick till utvecklaren? Jag vet inte, men jag ser absolut inte de extrema fördelar som vissa verkar göra med andrahandsmarknaden av spel, snarare tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur många kopior sålde dom? En biltillverkare har vanligen 50-100 ggr så mycket anställda...

Poängen var att det inte bara krävs "några utvecklare och ett kontor". Volvo har 15ggr så många anställda men då jobbar ju väldigt många med annat än biltillverkning. Gissa var dom fokuserar stora delar av sin rekrytering, jo inom utveckling av mjukvara och elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Copyswede behandlar bara PRIVATKOPIERING. Inte piratkopiering.

Nej inte enbart. De behandlar hårdvara. Det vill säga de får ta betalt för andra företags produkter, helt orelaterat till så kallad privatkopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Verkar vara extremt många som är insatta och absolut inte köper från då till exempel G2A.
Jag ska villigt erkänna att jag hade dålig koll, har aldrig handlat från G2A dock. Då jag nästan alltid köper fysiska utgåvor från till exempel webhallen, då jag vill stödja dom och gillar att ha de fysiska fodralet.

Men i alla "köpråd"-trådar på forumet så säger alla... och då menar jag alla!!! Att man ska köpa en windows-nyckel för 100 kr på bland annat Kinguin eller tradera, är det inte samma problematik där? Jag vet inte, så det är därför jag frågar. Men upplys mig gärna så att jag lär mig.

Tack
Ragloop

Att köpa begagnade nycklar är problematiskt vad det än är för nyckel. Sen finns det många som vill ha en Windows-licens trots att de hatar MS och tycker att de gott kan få betala lite för det, eller tänker att MS ändå tjänar pengar på dem (genom reklam, procent på Windows Store eller vad det är). En kortsiktig inställning, men inte helt ovanlig.

Man kan dock köpa OEM-nycklar för mindre pengar än vad en full licens kostar. Poängen då är att man inte kan flytta med dem till nästa installation och inte kan be om support från MS.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tozz:

Poängen var att det inte bara krävs "några utvecklare och ett kontor". Volvo har 15ggr så många anställda men då jobbar ju väldigt många med annat än biltillverkning. Gissa var dom fokuserar stora delar av sin rekrytering, jo inom utveckling av mjukvara och elektronik.

Skillnaden är att mjukvara inte är en fysisk resurs, har du en gång tagit fram den kan den användas i det oändligamTänk dig lite som språk. Du skulle knappast köpa en bok för 700 kr som ger 100 hr högkvalitativ underhållning, men ett spel som ger samma kan du pröjsa 700 kr för.

Masshysteri gör att människor gör dumma saker. Låt oss lära oss av historien och tänk 2 ggr före man köper.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

isf var jag omoraliskt driven när jag köpte några möbler på blocket och facebook köp o sälj när jag flyttade hemifrån, jag mena vem har råd å köpa en fotölj hos mio för 15000 i det senariot..
samma sak är det med spel och teknik , alla är inte rika och om vi i samhället ska ha en spelmarknad som ska gälla för alla så borde den vara anpassad för att både låginkomsttagare såsom höginkomsttagare ska ha råd. både för konsoll spel såsom pc isf. visst en bra pc är dyr men då är spelen billigare, konsoller brukar vara billigare men då är spelen oftast dyra och att köpa spel ifrån g2a är det inte typ som att köpa beggade xbox eller nintendo spel ifrån sweclockers marknad eller facebook köp o sälj/ blocket? ni måste erkänna att det är inte exakt 100% av försäljningarna som sker begagnat som sker med kvittering på köp av butik. jag har till o med sett folk i sweclockers sälja importerade kina mobi,er så att se ner på folk som köpt ifrån second hand butiker tycker jag inte folk ska göra.

är medveten om att stavfel kan uppstå, vi är inte alla bäst

Att man inte har råd är en dålig ursäkt för dåligt eller olagligt beteende. Du får skaffa hobbys som är bättre anpassade till din budget då Ziggy.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skillnaden är att mjukvara inte är en fysisk resurs, har du en gång tagit fram den kan den användas i det oändligamTänk dig lite som språk. Du skulle knappast köpa en bok för 700 kr som ger 100 hr högkvalitativ underhållning, men ett spel som ger samma kan du pröjsa 700 kr för.

För en bok på 3000 sidor kan jag utan tvekan tänka mig betala 700kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Du inte bara får göra privatkopior, du får till och med modifiera den så den går att använda (aka ta bort kopieringsskydd om det hindrar ditt lagliga användande) så länge du har licens för användandet.

Avtal som säger motsatsen är till och med ogiltiga här.

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Men får väl reservera mig för att jag inte läser lagtexter så ofta, och kan ha missförstått

Ja, men alla undantag i den lagen är om det är nödvändigt för att mjukvaran ska fungera. Även delen om säkerhetsexemplar:

"Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet."

Den där "om detta är nödvändigt för den avsedda användningen" är en viktig snutt text.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamaon:

För en bok på 3000 sidor kan jag utan tvekan tänka mig betala 700kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det kräver runt 10 ggr mer arbetstimmar än ett spel?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lord Darkness:

Att man inte har råd är en dålig ursäkt för dåligt eller olagligt beteende. Du får skaffa hobbys som är bättre anpassade till din budget då Ziggy.

//LD

Även om man indirekt bidrar till att spelen blir populära genom att snacka om det?

Att säga att folk ska sluta spela om de inte har råd och piratkopierar är väldigt priviligerat sagt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skillnaden är att mjukvara inte är en fysisk resurs, har du en gång tagit fram den kan den användas i det oändligamTänk dig lite som språk. Du skulle knappast köpa en bok för 700 kr som ger 100 hr högkvalitativ underhållning, men ett spel som ger samma kan du pröjsa 700 kr för.

Masshysteri gör att människor gör dumma saker. Låt oss lära oss av historien och tänk 2 ggr före man köper.

Det där gäller för all tillverkning också, man tar fram sk. molds som gör delarna till flera antal bilmodeller, det är samma robotar som monterar delarna etc etc. Motorutveckling går igenom hela bilflottan osv, inte som att man gör en bil från scratch. Bara för att du har tillgång till UE4 har du inte ett spel. Nu var det ju inte det jag kommenterade från början förvisso, utan trivialiseringen av utveckling.
Varför skulle man inte köpa en bok för 700kr som ger 100hr underhållning? Det låter som en sjukt bra deal tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att säga att folk ska sluta spela om de inte har råd och piratkopierar är väldigt priviligerat sagt.

Men så är det ju med alla hobbys. Även om det låter plumpt så är det ju sanningen. Har man inte råd får man låta bli.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att säga att folk ska sluta spela om de inte har råd och piratkopierar är väldigt priviligerat sagt.

Nej, det är vad som är rimligt i ett demokratiskt samhälle som bygger på ett rättsväsende, man har inte mer rättigheter för att man är fattig, precis som man inte har mer rättigheter för att man är rik. Datorspel är inte en mänsklig rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Även om det kräver runt 10 ggr mer arbetstimmar än ett spel?

Vad försöker du säga? Att boken skulle kräva fler arbetstimmar att ta fram än spelet? Det är med största sannolikhet felaktigt.

OT:

Människor är snåla, egocentrerade och giriga, så länge det är NIMBY så bryr de sig inte om vem det drabbar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nej inte enbart. De behandlar hårdvara. Det vill säga de får ta betalt för andra företags produkter, helt orelaterat till så kallad privatkopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

De använder sig av en redan antik lag för att ta betalt för medium som eventuellt kan användas till privatkopiering. Att det går att piratkopiera till exakt samma medium är helt irrelevant till diskussionen. Så nej. De tar inte betalt för hårvara egentligen utan de tar betalt för att man EVENTUELLT kan använda sagda hårdvara för att privatkopiera. Det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju helt uppenbart att problemet är kreditkort och de bristande kontroller som används för dessa. Ett vettigt sätt hade varit att kräva BankID-auktorisering (eller motsvarande i andra länder) vid varje köp. Detta hade nästan helt eliminerat problemet med stulna kort.

Nu är ju stora delar av världen hopplöst bakom Sverige så det lär ta lång tid.

Du beskriver ett fascistiskt helvete, skulle hellre levt i nordkorea.

Sen är stulna kort kortutgivarens och bankens problem, var tror du dyra kortavgifter går till? Ska kortavgifterna enbart gå till direktörsbonusar och säkerheten bara är kundens problem?

Du köper företagens verklighetsfrånvända PR med hull och hår. De flesta nycklar är inte stulna och är från reor och billigare länder.

Att köpa mediciner från lågprisländer och sälja i t.ex. Sverige är lagligt och uppmuntras och sparar staten och skattebetalarna många miljarder varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen är stulna kort kortutgivarens och bankens problem, var tror du dyra kortavgifter går till? Ska kortavgifterna enbart gå till direktörsbonusar och säkerheten bara är kundens problem?

Nej det är spelutvecklarnas problem, som ganska tydligt framgått i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du beskriver ett fascistiskt helvete, skulle hellre levt i nordkorea.

Sen är stulna kort kortutgivarens och bankens problem, var tror du dyra kortavgifter går till? Ska kortavgifterna enbart gå till direktörsbonusar och säkerheten bara är kundens problem?

Du köper företagens verklighetsfrånvända PR med hull och hår. De flesta nycklar är inte stulna och är från reor och billigare länder.

Att köpa mediciner från lågprisländer och sälja i t.ex. Sverige är lagligt och uppmuntras och sparar staten och skattebetalarna många miljarder varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du backa upp de här påståendena? Att "de flesta nycklarna är från reor" och att det "uppmuntras att köpa medicin i billigare i länder"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att när jag köpte Win 7 Pro retail, med finfina boxen och allt för fullpris, trodde jag att nu skall det väl inte strula när man byter hårdvara. Hepp! Ingen gräddfil eller så här inte, fick ringa in och trycka in x antal siffror varje gång. Köpte från Dustin.

Idag ser jag inte varför man inte skall köpa från andra ställen, ingen skäller ut dig om du köper en bil i Tyskland för att den är billigare.
Känns som att företag vill begränsa konsumenters rätt att köpa world-wide, medans de själva skall kunna köpa world-wide för att uppnå bästa resultat och vinst.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Även om det kräver runt 10 ggr mer arbetstimmar än ett spel?

För skojs skull kan vi räkna lite snabbt på det, låt oss jämföra George R. R. Martins A Song of Ice and Fire, eller dem fyra första böckerna i alla fall då det blir 3188 sidor under 14 år för en person. Säg att han skriver 320 dagar om året, 4480 dagar totalt, 12 timmar per dag, det blir 53 760 timmar för 3188 sidor.

Nu låt oss jämföra det med ett 700kr's AAA spel, Red Dead Redemption 2 som har någonstans mellan 70-150 timmars speltid då du pratade om 100 timmars underhållning innan. Låt oss säga att rockstar hade 1000 personer jobbandes på spelet under 5 år, 8 timmar om dagen. Vi når arbetstimmarna för boken redan efter 6,7 dagar.

Nu är detta bara gissningar (Rockstars nummer är mycket högre, crunch tiden vågar jag inte ens börja räkna på) och dålig matte, men borde ge en uppfattning om hur mycket mer jobb ett 700krs spel faktiskt är. Har jag räknat något fel så säg gärna till.

Tankevurpa på första bokens start datum
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kan bara konstatera att när jag köpte Win 7 Pro retail, med finfina boxen och allt för fullpris, trodde jag att nu skall det väl inte strula när man byter hårdvara. Hepp! Ingen gräddfil eller så här inte, fick ringa in och trycka in x antal siffror varje gång. Köpte från Dustin.

Idag ser jag inte varför man inte skall köpa från andra ställen, ingen skäller ut dig om du köper en bil i Tyskland för att den är billigare.
Känns som att företag vill begränsa konsumenters rätt att köpa world-wide, medans de själva skall kunna köpa world-wide för att uppnå bästa resultat och vinst.

Fast köper du en "retailnyckel" till Windows är det fråga om MSDN eller Dreamspark-nyckel. OEM-nycklar är tömda från exempelvis företagsdatorer med volymlicens, den måste fortfarande höra ihop med datorn den töms från egentligen. För att de ska ha volym i den kedjan måste en hel del av nycklarna komma från dataintrång, att hålla på och kontakta studenter för att få tillgång till deras konton kan jag inte riktigt se som gångbart där. I dagsläget kan du också knyta licensen till ditt Microsoft-konto, oavsett om du skaffat en laglig licens eller inte. Microsoft säljer inte Windows billigare i utvecklingsländer eller liknande, de försökte med en egen version för Kina ett tag, men gav upp och säljer där Windowslicenser för mer än i Sverige. På den marknaden har de istället siktat på att få tillverkarna att sälja datorer med vanlig OEM-licens, som inte var allt för vanligt tidigare bland många tillverkare/varumärken.

På Microsoftsidan handlar det alltså om nycklar som inte beviljar dig rätt att använda programvaran. Det är en omöjlighet att någon längre bakåt i kedjan hade köpt retail-licenser som de nu gör sig av med när vi talar om dessa priser.

På spelsidan har de helt andra problem. En del av nycklarna som säljs är sådana de gett bort mot villkoret att de inte säljs vidare, andra är skaffade via bedrägerier och någon del är bara aktiveringskoder som köpts billigt och säljs vidare. Eftersom försäljningsplattformarna inte kommer vara ärliga (och de flesta som säljer där kommer inte själva veta) när det gäller ursprung så kan man utgå från att det är fuffens för det mesta. Aktiveringskoder som säljs fysiskt kommer mer eller mindre försvinna också, och så också regionaliserad prissättning.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag är inte säker på att jag var klar...detta var en MS reatilbox med seal...från respekterad återförsäljare. Mina 2 papp för nyckeln gav mig inget, mer än huvudvärk. MS huvudvärk skall jag väl inte också behöva bära? Kändes som att de sålde en polerad skit till mig. Hade man kört crack/bootloadern som var populär vid den tiden så strulade det inte. Helt oacceptabelt i min mening.

Försöker stödja företag men i detta fallet kände jag mig faktiskt lurad, för en retail key strulade mer än en fake i bootloader. *Förstår att man tappar koncepten framåt, tyvärr.

Återigen så anser jag att om man nu skall ha en global marknad där företag får verka, så skall det även gälla konsumenter. Men det är det inte så många företag som förespråkar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Petterk: Jag är inte säker på att jag var klar...detta var en MS reatilbox med seal...från respekterad återförsäljare. Mina 2 pappr för nyckeln gav mig inget, mer än huvudvärk

Jag kan "glädja" dig med att när du köper nycklar från Microsoft kan du reclaima dom på hemsidan helt utan någon kundtjänst, har gjort det med min

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men vart kommer nycklarna ifrån? Alla nycklar måste väl vara genererade ifrån utgivaren till spelet från början och borde då ha sålts för pengar?

Alltså säljer jag en bil på blocket så tjänar ju inte Audi något på det, men när jag köpte min Audi ny så genererade det ju självklart vinst för dem.

Som jag skrev tidigare i tråden, och som nämns i artikeln, så finns det ett par olika illegala sätt som nycklarna hamnar på G2A och liknande sidor.

Det dyraste för utvecklarna är kreditkortsbedrägeri där folk köper stora mängder nycklar med stulna kreditkort som de sedan säljer vidare. När ägaren till kreditkortet anmäler sitt kort stulet görs ofta en så kallad charge back, det vill säga att Visa/Mastercard kräver tillbaks pengarna från säljaren plus en straffavgift. Ja, säljaren får betala en straffavgift för att någon handlade med ett stulet kreditkort. I det fallet blir det en ren förlustaffär för utvecklaren då de på betala för nycklarna istället för att få betalt.

Sedan stjäls det en del nycklar från fysiska butiker också samt att det har förekommit nycklar från keygens.

Utöver det finns det diverse gråzoner också där spels köps i länder där det är billigt och säljs vidare. Spel från Humble Bundle och liknande köps i stora mängder och säljs vidare för ett högre pris vid senare tillfälle. Har för mig att Humble Bundle var tvungen att lägga in lite spärrar för att göra det svårt för folk att köpa många nycklar för det var ett så stort problem. Har också förekommit att folk har utgett sig för att vara recensenter och bett om spelnycklar för recensioner som sedan sålts vidare. Kan antagligen klassas som bedrägeri/bedrägligt beteende men utvecklaren ger ju bort nyckeln i det fallet så låter den ligga i gråzon och inte bland de rakt av olagliga.

Mer läsning:
https://www.engadget.com/2013/03/08/natural-selection-2-credi...
https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...
https://www.engadget.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jag kan "glädja" dig med att när du köper nycklar från Microsoft kan du reclaima dom på hemsidan helt utan någon kundtjänst, har gjort det med min

Varför ska jag reclaima dem....jag vill ju att det skall rulla?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som jag skrev tidigare i tråden, och som nämns i artikeln, så finns det ett par olika illegala sätt som nycklarna hamnar på G2A och liknande sidor.

Det dyraste för utvecklarna är kreditkortsbedrägeri där folk köper stora mängder nycklar med stulna kreditkort som de sedan säljer vidare. När ägaren till kreditkortet anmäler sitt kort stulet görs ofta en så kallad charge back, det vill säga att Visa/Mastercard kräver tillbaks pengarna från säljaren plus en straffavgift. Ja, säljaren får betala en straffavgift för att någon handlade med ett stulet kreditkort. I det fallet blir det en ren förlustaffär för utvecklaren då de på betala för nycklarna istället för att få betalt.

Sedan stjäls det en del nycklar från fysiska butiker också samt att det har förekommit nycklar från keygens.

Utöver det finns det diverse gråzoner också där spels köps i länder där det är billigt och säljs vidare. Spel från Humble Bundle och liknande köps i stora mängder och säljs vidare för ett högre pris vid senare tillfälle. Har för mig att Humble Bundle var tvungen att lägga in lite spärrar för att göra det svårt för folk att köpa många nycklar för det var ett så stort problem. Har också förekommit att folk har utgett sig för att vara recensenter och bett om spelnycklar för recensioner som sedan sålts vidare. Kan antagligen klassas som bedrägeri/bedrägligt beteende men utvecklaren ger ju bort nyckeln i det fallet så låter den ligga i gråzon och inte bland de rakt av olagliga.

Mer läsning:
https://www.engadget.com/2013/03/08/natural-selection-2-credi...
https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...
https://www.engadget.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-...

Då det är mycket fokus på detta så förutsätter jag att man har hård fakta? Att nån säger kreditkorts-scam är inte samma som att det sker överallt. Att det skett innebär inte heller att det är det som sker, varför har inte spelutvecklare lyft denna oerhörda stora post i deras ekonomi?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Petterk: Jag är inte säker på att jag var klar...detta var en MS reatilbox med seal...från respekterad återförsäljare. Mina 2 papp för nyckeln gav mig inget, mer än huvudvärk. MS huvudvärk skall jag väl inte också behöva bära? Kändes som att de sålde en polerad skit till mig. Hade man kört crack/bootloadern som var populär vid den tiden så strulade det inte. Helt oacceptabelt i min mening.

Försöker stödja företag men i detta fallet kände jag mig faktiskt lurad, för en retail key strulade mer än en fake i bootloader. *Förstår att man tappar koncepten framåt, tyvärr.

Återigen så anser jag att om man nu skall ha en global marknad där företag får verka, så skall det även gälla konsumenter. Men det är det inte så många företag som förespråkar.

Jag förstod mycket väl vad du hade köpt från Dustin! Det lät som du tyckte det var lika bra att köpa en nyckel från ett plattform som Kinguin däremot. Det lådan från Dustin gav dig var en licens – rätt att använda programvaran. Någon konsumentvänlig support är det inte frågan om.

Microsoft har ingen regionaliserade prissättning.

Hade det varit en fråga om konsumenter som sålt vidare oaktiverade produkter hade inte utvecklare klagat eller tagit till några åtgärder. Någon som köper nycklar bulk och säljer på diverse plattformar är dock inte konsumenter, och källan till nycklarna är inte enskilda konsumenter. Det handlar ju inte heller om begagnade produkter, utan aktiveringskoderna är ju oanvända!