Sapphire registrerar 19 grafikkort från AMD Radeon RX 5000-serien

Permalänk
Melding Plague

Sapphire registrerar 19 grafikkort från AMD Radeon RX 5000-serien

Lanseringen av AMD Radeon RX 5700 XT och RX 5700 närmar sig med stormsteg. Sapphire antyder nu om ytterligare grafikkort i samma serie, där RX 5950 XT kan vara en framtida toppmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hoppas att det kommer fetare modeller för annars blir det ytterligare ett tråkigt år på GPU-fronten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

@Dinoman: Ja, håller med. Det vore roligt om de har mer att komma med; blir intressant om det vore så.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Holy Crap, när man ser alla de modellnamnen så tas man verkligen tillbaka till 2010.

Är glad att det händer mycket, samtidigt känns det smått bökigt med alla modeller.

Permalänk
Medlem

Längtar till 9800XT

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hoppas att de kommer tidigare än väntat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Bara 21 olika modeller? Varför så lite, behövs minst det dubbla.

Permalänk
Medlem

Vad är bättre, Radeon HD 6950 eller RX 5950? På blocket vet jag svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Slå ihop det med Nvidias hög med modeller och det finns en ny modell per 10 dollar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Vad är bättre, Radeon HD 6950 eller RX 5950? På blocket vet jag svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Om det heter "värstingspeldator" är den nog bra. Är den dessutom dyr så vet man att det är kvalitet!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

Med tanke på upplägget av namnserien så kan det ju vara så att de bara garderar sig namnmässigt genom att registrera hela spannet. Men förhoppningsvis har AMD kraftigare kort att presentera framöver. RX 5700 XT och RX 5700 känns ju tyvärr lite svala redan innan de kommit ut.

Permalänk
Medlem

Kan inte komma som en överraskning för AMD att Nvidia skulle släppa kort som var snabbare. Det som är intressant är vad AMDs kort kan leverera. Hur mycket oc finns det utrymmer för och kommer AMD släppa någon mer modell som går upp mot 2080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser ut som en helgardering ifall AMD släpper fler kort i 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ser ut som en helgardering ifall AMD släpper fler kort i 5000-serien.

Håller med.

Även om AMD inte sagt något officiellt än kan det förutsättas att fler kort kommer. Det är dock lite konstigt att Sapphire inte registrerar t ex -70 eller -90 (som RX 5970), utan bara 50-intervall när de ändå garderar. Kanske vet de namnupplägget?

Permalänk
Medlem

Hm, undrar vilken modell som ungefär representerar den i kommande PS5 och Xbox Two?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Är glad att det händer mycket, samtidigt känns det smått bökigt med alla modeller.

Skrivet av galenmyra:

Bara 21 olika modeller? Varför så lite, behövs minst det dubbla.

De registrerar en massa i bulk för att dölja de verkliga planerna.

Skrivet av jawik:

Med tanke på upplägget av namnserien så kan det ju vara så att de bara garderar sig namnmässigt genom att registrera hela spannet.

Skrivet av Snubb1:

Ser ut som en helgardering ifall AMD släpper fler kort i 5000-serien.

Exakt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Ska bli spännande att följa den här soppan 🧐 kul med lite valmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska vi ta och gissa lite?
Traditionellt sett har ju AMD's kort som slutar på *700 varit övre medelklass och *500 nedre medelklass. Kort som slutar på *900/*950 varit toppkort.

AMD har dessutom de senaste veckorna registrerat nytt patent på Raytracing och en ny metod för GPU instruction scheduling.

https://www.techpowerup.com/256975/amd-patent-shines-raytrace...
https://www.techpowerup.com/256901/amd-patents-a-new-method-f...

Kanske har AMD nått kul toppkort i planerna i en inte alltför avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem

Att några fler modeller skulle hitta ut var nästan väntat (eller något man hoppades på) men detta är helt sjukt många modeller. Nästan lite väl många tyvärr, så nu vågar jag inte hoppas allt för mycket.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Sjusovarn

Kan det vara så att 5X00-modellerna är desktop och 5X50-modellerna för laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad är bättre, Radeon HD 6950 eller RX 5950? På blocket vet jag svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Har den RGB så är den Super... Oj nu blev det nog lite fel där...

Permalänk
Medlem

Det synes vara ett medvetet drag att första släppet RDNA placerar sig likt en effektiviserad variant med likvärdig prestanda jämfört dagens produkter, och att kommande varianter såsom ett eventuellt 5950 XT trissar upp saker och ting.

“Let's do some calculations. The Radeon RX 5700 XT's TFLOPS throughput is around 9TFLOPS while the non-XT chimes in at about 7.5TFLOPS. Those numbers are higher than RX 590 but lower than Vega 64/56, conveniently ignoring performance benefits from the RDNA architecture discussed on the previous page.” och ”Oversimplifying it a lot, RDNA effectively turns the compute-centric GCN architecture into a more gamer code-friendly one.” saxat Hexus: länk

En betydande skillnad är dock - om jag förstått saken korrekt - att första upplagorna RDNA placerats i ett segment där fler potentiella köpare finns, och blir någonting AMD kan sälja som inte ligger i gränslandet till förlust.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Radeon RX 5950 XT låter som det kan vara intressant men det kommer väl efter jul någon gång i sådant fall?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

heja amd när ska dessa underbara gpu komma tro ? efter att bli besviken på nya rtx super korten med micron chips kommer jag säga nej... får bli en Radeon 5000 serien detta år istället o vänta på nästa Gen Nvidia Rtx 3000 " Ampere " med Samsung minne så slipper man kort som går sönder o flip flop a.k.a rtx 2080 ti gjorde

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad är bättre, Radeon HD 6950 eller RX 5950? På blocket vet jag svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Finns annonser på blocket som fortfarande menar att HD6950 är "bäst på marknaden". Så med andra ord. Bättre att lägga ut pengarna på ett HD 6950 :>

Högre serienummer vet du.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det värsta jag vet är att slänga in ett kort i burken och se att de låst ner möjligheten att ändra spänningen till gpu:n. Gissar att det är en sådan typ av segmentering går ut på när man skapar 19 olika modeller av två stycken varianter av grafikkort?! Allt för att motivera höga priser på de på pappret högre speccade modellerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hmm. Verkar som ni missade att detta var ute redan 26 juni på Videocardz.com. Tyckte väl att jag kände igen "nyheten"...
https://videocardz.com/newz/sapphire-registers-radeon-rx-5950...

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa alla kommentarer men det är inte sannolikt att alla de där korten kommer till marknaden. Man har antagligen safat upp alla möjliga kombinationer av namn för denna serien för att vara säkra.

Men jag har haft fel förr 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Stavade som en kratta 😶
Permalänk
Medlem

Kommer Radeon RX 5950 XT kosta mera eller mindre än RTX 2080 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Kommer Radeon RX 5950 XT kosta mera eller mindre än RTX 2080 ti?

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD