SweClockers byter leverantör till Bahnhof

Permalänk
Melding Plague

SweClockers byter leverantör till Bahnhof

Natten till fredag den 5 juli har det blivit dags för SweClockers att gå från en leverantör till en annan. Den nya blir ett välkänt namn bland datorentusiaster – operatören Bahnhof.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hej allesammans! Jag vill passa på att meddela att de driftstörningar vi varit med om de senaste dagarna och som fortfarande är aktuella väntas vara avhjälpta kort efter flytten. Beklagar verkligen att det blivit så här, vi på redaktionen och teknikavdelningen tycker det är minst lika frustrerande som ni.

Frågor på detta eller flytten? Jag lämnar de tekniska till @Klorixx och @jreklund med brasklappen att de har mycket att göra med förberedelserna inför flytten och att svar kan dröja.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kanon. Hoppas det blir lite mer stabilt framöver för jag har länge haft problem med att sidan ibland inte svarar.

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt val! Bahnhof +++

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig är det varken mycket till eller från med flytten då det, förutom den senaste tidens DDoS, alltid har rullat på väldigt fint. Men det är kul att se sådana medvetna strategiska manövrar och att då Bahnhof väljs. Har personligen ett gott öga till dom då dom står för frihet på nätet.

Väntar med spänning på morgonen när allt är tillbaka. Är några nyheter för SweC. inplanerade också i samband med flytt eller är det bara den tekniska delen av att flytta allt som kommer att ske?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Lycka till med flytten! Hoppas att ni får sova lite trots tidplanen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Definitivt rätt val, men det vet ni redan.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Hoppas att allt går bra med flytten, jag kör en överdos med Sweclockers just nu med dubbla flikar för att överleva natten som kommer! <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
99:e percentilen

Hur komplicerad är en sådan flytt rent tekniskt och praktiskt, @Klorixx och @jreklund? Vilka övergripande åtgärder behöver vidtas, vilka flaskhalsar finns, vilka potentiella fallgropar ser ni i förväg, och hur stor del av den beräknade nedtiden är nödvändig nedtid respektive felmarginal/buffert?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Riktigt kul! Det känns bra att ha en operatör som Bahnof i det svenska samhället.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur komplicerad är en sådan flytt rent tekniskt och praktiskt, @Klorixx och @jreklund? Vilka övergripande åtgärder behöver vidtas, vilka flaskhalsar finns, vilka potentiella fallgropar ser ni i förväg, och hur stor del av den beräknade nedtiden är nödvändig nedtid respektive felmarginal/buffert?

Beror lite på hur deras servermiljö är uppsatt, hur mycket som är fysiskt och som är virtuellt. Men i princip behöver de flytta sina rack från serverskåpen där de nu står till nya hallen, antagligen har de redan påbörjat detta arbete genom att släcka ned servrar som inte är kritiska för det dagliga arbetet samt antagligen köat upp artiklar osv.

I det fall att de inte byter hall är det nog ännu enklare, både borde det i princip enbart handla om att uppdatera servrarna med ny dns och uppdatera brandväggar/switchar osv. Det kan vara rätt pilligt skulle jag säga och beror nog mest på hur komplex miljön är och hur många bakomliggande servrar som behöver konfas om.

Det största problemet i sådana här fall skulle jag säga är dålig dokumentation över ip-planer och vilka servrar som gör vad, samt att det är lätt att missa någon uppdatering av ip-adress på nån server när man jobbar under stark tidspress. Är dock rätt säker på att det här inte skedde över en kafferast och att det mesta redan är klart och planerat. Får jag fortsätta gissa lite så verkar det som de är kvar i samma hall, eller att den ligger väldigt nära samt att det isf inte är så mycket fysiskt som ska flyttas, alternativt att de får möjligheten att hyra utrustning i deras hall.

Påbörjar man flytten 01:00 och räknar med en nedtid på sex-sju timmar så tyder det på att det är en rätt smidig flytt att genomföra

Lycka till med flytten, Swec och hoppas att Bahnhof blir bra!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Jacob: Av ren nyfikenhet - hur stor mängd data är det som ska flyttas till nya leverantören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur komplicerad är en sådan flytt rent tekniskt och praktiskt, @Klorixx och @jreklund? Vilka övergripande åtgärder behöver vidtas, vilka flaskhalsar finns, vilka potentiella fallgropar ser ni i förväg, och hur stor del av den beräknade nedtiden är nödvändig nedtid respektive felmarginal/buffert?

Exakt, jag tänkte också på det. Databas osv borde väl behöva flyttas över till den nya platsen.
Det föreligger säkert en viss planering dock.

Liknande saker kommer troligen vara en del i mitt framtida yrke, så lite nyfiken är man ju.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Kul, vi flyttade för ett halvår sedan in i 2 av Bahnhofs hallar I Stockholm. Allt har funkat supersmidigt för oss. Hoppas att det funkar lika bra för er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Enda strulet jag varit med om är om jag ska gå in på Sweclockers via mobilen, då står det "Sidan kan inte visas" – i en tiondels sekund, sen visas sidan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Får vi hoppas sajten blir lite snabbare det har varit segt några dagar men troligtvis mest PGA olika ddos attacker.
kör själv banhof och det fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänk om läsbar-recension av AMD NAVI inte kan göras...törs inte ens tänka tanken...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Blir det några ändringar på Maintenance tiden på mornarna ? Den är lite väl lång tycker jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Defender:

Trevligt. Blir det några ändringar på Maintenance tiden på mornarna ? Den är lite väl lång tycker jag.

Hehe Återkommer kring detta!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Trevligt. Blir det några ändringar på Maintenance tiden på mornarna ? Den är lite väl lång tycker jag.

kan aldrig kolla swec på morgonen för det är maintenance från att jag går upp tills jag åker till jobbet :/

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bäst, Sweclockers är bäst = Bäst overload! <3 Fan vad nice Grattis till ert val av en riktigt bra och trevlig operatör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Just nertiden på morgonen har jag stört mig på i många år. Helt ofattbart att man som teknikforum inte löst detta tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kommer vi slippa den dagliga (nattliga) nedstängningen för underhåll nu? Please fixa annars!! Galet irriterande.

Edit: Ser att jag inte är den enda

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Se för fan bara till att vara uppe när NDA för Zen2 och Navi går ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Håller med om att maintenance ligger fel/borde inte märkas. Hoppas att ni kör på nya lösningar i samband med bytet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Natten till fredag den 5 juli har det blivit dags för SweClockers att gå från en leverantör till en annan. Den nya blir ett välkänt namn bland datorentusiaster – operatören Bahnhof.

Läs hela artikeln här

Jaha....Så då slipper vi med andra ord den där IDIOTISKA "sidan ligger nere för underhåll" VARENDA NATT mellan 03-05 sedan vad, 10 år nu ?
Hoppas ni väljer en leverantör som inte kör sina servrar på Windows 3.11 som ni gjorde fram till nu. För något annat anledning till att köra "underhåll" på sidan varje natt i 10 år finns absolut inte.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Just nertiden på morgonen har jag stört mig på i många år. Helt ofattbart att man som teknikforum inte löst detta tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Teknikforum ? Sweklockers var teknikforum förr i tiden. Nu handlar 95% av artiklar om spel och spelhårdvara. Dags att byta namn

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Redzo:

Jaha....Så då slipper vi med andra ord den där IDIOTISKA "sidan ligger nere för underhåll" VARENDA NATT mellan 03-05 sedan vad, 10 år nu ?
Hoppas ni väljer en leverantör som inte kör sina servrar på Windows 3.11 som ni gjorde fram till nu. För något annat anledning till att köra "underhåll" på sidan varje natt i 10 år finns absolut inte.

Vi valde ISP med både hjärta och hjärna, så saker kommer att förbättras. Är det alltså ingen som kommer sakna nedtiden på morgonen? Den gör ju att man saknar och att sakna är en bra sak? Ibland :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Jaha....Så då slipper vi med andra ord den där IDIOTISKA "sidan ligger nere för underhåll" VARENDA NATT mellan 03-05 sedan vad, 10 år nu ?
Hoppas ni väljer en leverantör som inte kör sina servrar på Windows 3.11 som ni gjorde fram till nu. För något annat anledning till att köra "underhåll" på sidan varje natt i 10 år finns absolut inte.

Jag har för mig att jag har läst att det har med forum och backup att göra.
Tror det var något i stil med att det inte fick komma in ny data medan man gjorde backupen av någon anledning.
Då var det lättast att stänga hela sidan medan backupen kördes!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Jaha....Så då slipper vi med andra ord den där IDIOTISKA "sidan ligger nere för underhåll" VARENDA NATT mellan 03-05 sedan vad, 10 år nu ?
Hoppas ni väljer en leverantör som inte kör sina servrar på Windows 3.11 som ni gjorde fram till nu. För något annat anledning till att köra "underhåll" på sidan varje natt i 10 år finns absolut inte.

04:30 till runt omkring 05:30.