Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

PCI Express 4.0 må stå för dörren men än är det PCI Express 3.0 som gäller för konsumenter. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist sätter NVMe-enheten PNY XLR8 CS3030 på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra test 👍😊

Permalänk
Medlem

Ja, även pcie 3 enheter har utvecklats, min 970 Evo plus läser dubbelt och skriver trippelt så snabbt som min 950 Pro. Det är bara på ett par generationer. Duger åt mig, men självklart är det pcie 4 som kommer att gälla ett tag framöver. Kul med NVMe test!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Ja, även pcie 3 enheter har utvecklats, min 970 Evo plus läser dubbelt och skriver trippelt så snabbt som min 950 Pro. Det är bara på ett par generationer. Duger åt mig, men självklart är det pcie 4 som kommer att gälla ett tag framöver. Kul med NVMe test!

Pci-e 5 och 6 är på gång snart så det gäller nog inte så lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Pci-e 5 och 6 är på gång snart så det gäller nog inte så lång tid framöver.

Bara för att en standard har spikats på papper betyder det inte att den kommer "snart". Pcie 5 är sannolikt ett par år bort om inte mer, moderkort med pcie 4 kommer på söndag så det är en viss skillnad i hur du och testpiloten ser på begreppet snart.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Bra test! Men står det inte PCI-E v4.0 i första stycket sista sidan, där det borde stå PCI-E v3.0?

// LZ

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tea42BBS:

Bra test! Men står det inte PCI-E v4.0 i första stycket sista sidan, där det borde stå PCI-E v3.0?

// LZ

Tryckfelsnisse var framme! Nu fixat.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte visa prestandan i riktiga applikationer så folk vet när det är värt att köra med m2 disk .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Precis som PCMark visar finns det så många andra flaskhalsar i ett modernt system så exakt vilken typ av lagringslösning som väljs är mindre viktigt så länge som det handlar om en SSD. Visst är det kul att se läs- och skrivhastigheter på flera tusen MB/s. Men vad gör det när prestandan i slutändan skiljer sig med några procentenheter gentemot en vanlig SATA-ansluten SSD..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oskar80:

Kan ni inte visa prestandan i riktiga applikationer så folk vet när det är värt att köra med m2 disk .

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några specifika önskemål så är jag idel öra!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom, vore det inte bättre att gruppera efter applikationer och inte SSD:er i diagrammet för PCMark 8? Nu är det bara oöverskådligt och grötigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du några specifika önskemål så är jag idel öra!

Virtualisering! Sätt igång ett antal gäster som alla läser och skriver mycket till disken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Virtualisering! Sätt igång ett antal gäster som alla läser och skriver mycket till disken.

Detta är ett alternativ men kravet är att det är genomförbart på rimlig tid och framförallt repeterbart. Vad har jag för alternativ om jag vill att det skrivs samma typ av dator från samtliga instanser varje körning av testet.

Även krav på att det är möjligt att köra i Windows fram tills dess att övriga testsviter går att köra på Linux. (inkluderar även övriga komponentskategorier jag testar).

Jag tror tyvärr inte jag kan sno ihop ett test som prickar dessa krav.
Förslag på genomförande?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är ett alternativ men kravet är att det är genomförbart på rimlig tid och framförallt repeterbart. Vad har jag för alternativ om jag vill att det skrivs samma typ av dator från samtliga instanser varje körning av testet.

Även krav på att det är möjligt att köra i Windows fram tills dess att övriga testsviter går att köra på Linux. (inkluderar även övriga komponentskategorier jag testar).

Jag tror tyvärr inte jag kan sno ihop ett test som prickar dessa krav.
Förslag på genomförande?

Kan inte på rak arm säga att jag vet några bra tester för det. Men virtualisering är ju en sak där det faktiskt kan finnas behov att ha en riktigt snabb ssd. För spelande så är det ju i stort sett att slänga pengar i sjön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är ett alternativ men kravet är att det är genomförbart på rimlig tid och framförallt repeterbart. Vad har jag för alternativ om jag vill att det skrivs samma typ av dator från samtliga instanser varje körning av testet.

Även krav på att det är möjligt att köra i Windows fram tills dess att övriga testsviter går att köra på Linux. (inkluderar även övriga komponentskategorier jag testar).

Jag tror tyvärr inte jag kan sno ihop ett test som prickar dessa krav.
Förslag på genomförande?

Ni kan antagligen med hjälp av Powershell automatisera hela processen att både starta samtliga virtuella maskiner och utföra jobbet på varje enskild maskin samt rapportera tillbaka resultaten. Beror självklart på vad för typ av belastning ni vill lägga på maskinerna, men om det är simpla saker som ren och skär disk i/o så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det tester som dessa som får mig att tro att testpiloter är meningslösa att läsa.
En disk som baserar den lilla prestandan den har på en SLC cache, ingen information om denna SLC cache eller hur väl den används, tester i former av att kopiera filer som visar absolut inget. Det som är intressant med diskar som dessa är deras prestanda under längre användning, när den tvingas skriva eller läsa TLC, inte cachen.

Kan få liknande resultat med vilken sata-SSD som helst, slå på lite RAM cache och springa runt och säga hur snabb min uråldriga Crucial M4 är, som egentligen inte säger något alls.

Känns enligt mig helt absurt att ens försöka säga att disken i fråga har "Prestanda i toppklass" utan att ens testa prestandan överhuvudtaget.
Testas inte ens emot liknande diskar.

I andra vettigare tester jag har sätt så presterar den sämre än t.ex WD blue's 3D NAND diskar, sämre än 850 evo mm. Så fort den ej kan nyttja sin SLC cache längre.
Som med andra diskar som baserar sina "siffror" på små SLC-cache så störtdyker prestandan när den inte längre används. Och som vanligt har användaren absolut noll kontroll över hur eller när denna cache används. Så det är rätt absurt att basera prestanda på 'om' denna SLC cache används ordentligt. Vilket händer oftare vid skrivningar än läsningar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoCc:

Ni kan antagligen med hjälp av Powershell automatisera hela processen att både starta samtliga virtuella maskiner och utföra jobbet på varje enskild maskin samt rapportera tillbaka resultaten. Beror självklart på vad för typ av belastning ni vill lägga på maskinerna, men om det är simpla saker som ren och skär disk i/o så ska det inte vara några problem.

Jag behöver nog mer att gå på än så för att kunna genomföra ett test som detta.

Skrivet av Elghinnarisa:

Tyvärr är det tester som dessa som får mig att tro att testpiloter är meningslösa att läsa.

Tråkigt att höra. Ge gärna konstruktiv feedback om hur vi ska kunna förbättra innehåll och läsupplevelse. Pm direkt, kontaktmeddelanden och feedbackforumet finns tillgängligt för detta.

Vad som du önskar inkluderat är en grej som går att skriva. Lägger dock vikt vid att "testa slc" kanske inte får samma gehör som "testa slc genom att köra X, Y & Z.".

Citat:

En disk som baserar den lilla prestandan den har på en SLC cache, ingen information om denna SLC cache eller hur väl den används, tester i former av att kopiera filer som visar absolut inget. Det som är intressant med diskar som dessa är deras prestanda under längre användning, när den tvingas skriva eller läsa TLC, inte cachen.

Jag hade gärna skrivit om SLC cachen men denna information fanns inte tillgängligt hos PNY och helt ärligt föll det genom stolarna när jag frågade om styrenheten.

Citat:

Testas inte ens emot liknande diskar.

Vad anser du att en liknande enhet är?

Tänk på att testpiloten är vanliga användare med begränsad tillgång till andra enheter. Fokus är inte att få en komplett stack-up med tester. Det finns andra ställen med folk som är heltidsanställda för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nachtgeist:

Bara för att en standard har spikats på papper betyder det inte att den kommer "snart". Pcie 5 är sannolikt ett par år bort om inte mer, moderkort med pcie 4 kommer på söndag så det är en viss skillnad i hur du och testpiloten ser på begreppet snart.

@Nachtgeist

Pci-e 5 kommer 2020 och pci-e 6 2021 om du inte hängt med.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27763-pci-express-6-0-fasts...

Permalänk
Medlem

@anon298854: Ta och läs artiklarna du länkar till nästa gång. "Övriga produkttyper lär initialt inte utnyttja den maximala potentialen i PCI Express 4.0, vilket kan dröja fram till att PCI Express 5.0 äntrar marknaden. Detta är planerat till någon gång under 2020, med preliminär kommersiell implementation under 2021".

"PCI-SIG siktar på att PCI Express 6.0 ska vara färdigställd under 2021, med kommersiell tillgänglighet produkter under 2022."

Permalänk
Medlem

Kanon test.

Det stämmer btw att Toshiba försöker sälja detta som ett paket med deras 64-lagers NAND och den kontrollern. Det som kan skilja är lite i firmware, tweak mellan tillverkare, men i grunden är det en bra kombo, speciellt för sitt pris.

Och just detta är imho kanonbra val av prisvärd NVME disk.

Ang allt med PCI-E 4/5 osv, NANDet är nästan alltid begränsningen här, och sekventiell prestanda är nästan alltid begränsat till NANDet i skrivning. Läsning kan de nog maxa PCI-E 4.0 med U.2 eller stackade kapslar på M.2, men något man måste tänka på är att det är sällan de är fullt populerade idag, och varje NAND paket har ett "max bandbredd" även i läsning.

Sen har du kontrollern, som också måste kunna hitta och hämta data snabbt nog. PCI-E 3.0 nivå kommer mao räcka långt än.

Det som kan komma ske är att man smalnar av banorna. Så du kanske får 4 SSD platser, 2 med 4x port och 2 med 2x port. Detta är ju ett sätt PCI-E 5.0/6.0 kan ge oss fler disk platser med bibehållen "effektiv" bandbredd.

Problemet är att en disk som detta kommer ju antingen behöva någon form av omkoppling/omvandlare, eller begränsas till tex 3.0 2x pga porten. Men även där kommer ju den ha bra latens och bra nog prestanda för 90% av användarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ister: Ta och läs artiklarna du länkar till nästa gång. "Övriga produkttyper lär initialt inte utnyttja den maximala potentialen i PCI Express 4.0, vilket kan dröja fram till att PCI Express 5.0 äntrar marknaden. Detta är planerat till någon gång under 2020, med preliminär kommersiell implementation under 2021".

"PCI-SIG siktar på att PCI Express 6.0 ska vara färdigställd under 2021, med kommersiell tillgänglighet produkter under 2022."

Det är ju det jag menar 😊👍
Har du läst den?

Blir full potential när pci-e 5 och 6 kommer.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Ja, jag har läst det och jag har läst vad du skriver. "Pci-e 5 kommer 2020 och pci-e 6 2021 om du inte hängt med."
Artikeln tar upp 2021 och 2022 och då blir det säkerligen som det nu varit med pci-e 4. Det kommer sitta i servrar. Så glöm du att det kommer finnas några konsumentmoderkort med pci-e 5 2020. Moderkort med pci-e 4 släpps ju först nu på söndag för vanligt "folk". Så ta du och sansa dig lite. Drömma kan man göra. Men ibland kan det vara bra att se på historien och se hur det sett ut förr också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är ju det jag menar 😊👍
Har du läst den?

Blir full potential när pci-e 5 och 6 kommer.

Du missförstår artikeln. De menar att ingen av de nu kommande ssderna kan utnyttja den fulla potentialen i PCIe 4 och att det kan dröja ända framåt den tid när PCIe 5 kommer ut på marknaden innan ssderna är så snabba att det är pci-gränssnittet som agerar flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ister: Ja, jag har läst det och jag har läst vad du skriver. "Pci-e 5 kommer 2020 och pci-e 6 2021 om du inte hängt med."
Artikeln tar upp 2021 och 2022 och då blir det säkerligen som det nu varit med pci-e 4. Det kommer sitta i servrar. Så glöm du att det kommer finnas några konsumentmoderkort med pci-e 5 2020. Moderkort med pci-e 4 släpps ju först nu på söndag för vanligt "folk". Så ta du och sansa dig lite. Drömma kan man göra. Men ibland kan det vara bra att se på historien och se hur det sett ut förr också.

Varför så bitter?
Det händer mycket på tekniksidan nu så vi får se vad som händer, ddr5, optan mm.
Har du någon källa för det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Varför så bitter?
Det händer mycket på tekniksidan nu så vi får se vad som händer, ddr5, optan mm.
Har du någon källa för det du säger.

Vi är på ett entusiastforum, självklart tycker vi alla att det är kul när det händer nya saker, men man måste ändå skilja på vad som är planerat i framtiden och vad som faktiskt är aktuellt nu. Hela den här diskussionen började med att du inte tyckte det var värt att vänta på något som kommer på söndag för att en bättre teknik kommer "snart ". Vi påpekar att det du ser som snart är minst två år fram i tiden. Även ddr5 ligger minst en processorgeneration bort och kommer inte vara aktuellt på konsumentsidan på ett tag .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nachtgeist:

Vi är på ett entusiastforum, självklart tycker vi alla att det är kul när det händer nya saker, men man måste ändå skilja på vad som är planerat i framtiden och vad som faktiskt är aktuellt nu. Hela den här diskussionen började med att du inte tyckte det var värt att vänta på något som kommer på söndag för att en bättre teknik kommer "snart ". Vi påpekar att det du ser som snart är minst två år fram i tiden. Även ddr5 ligger minst en processorgeneration bort och kommer inte vara aktuellt på konsumentsidan på ett tag .

Skickades från m.sweclockers.com

@Nachtgeist

Och jag har inte sagt att det inte är värt att vänta på.
Du behöver inte hitta på saker

Permalänk
Medlem

Förstår inte kopplingen till en svansång om den fick så bra betyg?! 🤔
Svansång är ju när något är döende.

”Svanesång refererar till en mycket gammal föreställning om att knölsvanen är helt stum under hela sitt liv, men att den är kapabel till att sjunga endast en oerhört vacker och hjärtskärande sång precis innan den dör.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Förstår inte kopplingen till en svansång om den fick så bra betyg?! 🤔
Svansång är ju när något är döende.

”Svanesång refererar till en mycket gammal föreställning om att knölsvanen är helt stum under hela sitt liv, men att den är kapabel till att sjunga endast en oerhört vacker och hjärtskärande sång precis innan den dör.”

Han syftar nog på att det är PCIe-3 anslutna ssders svanesång, en mycket bra produkt i sin kategori, men kanske den allra sista eftersom de PCIe-4 ansluta som är på ingång förväntas ge betydligt högre prestanda när inte hastigheten i pci-banorna är flaskhals

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk

Har jag läst dåligt eller står inte läs- och skrivhastigheten nånstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nachtgeist:

Vi är på ett entusiastforum, självklart tycker vi alla att det är kul när det händer nya saker, men man måste ändå skilja på vad som är planerat i framtiden och vad som faktiskt är aktuellt nu. Hela den här diskussionen började med att du inte tyckte det var värt att vänta på något som kommer på söndag för att en bättre teknik kommer "snart ". Vi påpekar att det du ser som snart är minst två år fram i tiden. Även ddr5 ligger minst en processorgeneration bort och kommer inte vara aktuellt på konsumentsidan på ett tag .

Skickades från m.sweclockers.com

@Nachtgeist

Pci-e 5 kommer ju så tätt inpå för att pci-e 4 hade sådan delay, det skulle ha släppts 2017.
Det jag menade är att pci-e 5 och kanske tom 6 kanske dyker upp relativt snart.

Kanske tom. att Amd släpper moderkort med pci-e 5 för ryzen 3000.
Så jag hoppas jag kan köpa ett Amd moderkort med pci-e 5.0 när jag ska köpa 3950x cpuerna, ska bygga en till mig och en till grabben.
Kan det va därför de släpper 3950x senare då det kommer med pci-e 5.0?

"The rapid launch of PCIe 5.0 is the result of PCIe 4.0’s massive delay. PCIe 1.0 became available in 2003, followed by PCIe 2.0 in 2007 and PCIe 3.0 in 2010. (These are the dates when the standards were completed, not when motherboard hardware became available). PCIe 4.0, in contrast, wasn’t actually completed until 2017. The long delay in 4.0’s launch means that 5.0 will likely be deployed relatively quickly. As always, PCIe 5.0 will remain backward compatible with previous PCIe versions.

It’s not clear how the market will react to the quick appearance of PCIe 5.0 versus 4.0. AMD, for example, clearly intends to adopt PCIe 4.0 for its third-generation Ryzen platform, but could theoretically be planning a relatively quick migration to PCIe 5.0. Intel could theoretically planning for a fast shift to PCIe 5.0 — or the two standards might co-exist in market, with PCIe 4.0 used for less-demanding applications, while maximum performance markets push for PCIe 5.0."