Sapphire registrerar 19 grafikkort från AMD Radeon RX 5000-serien

Sapphire registrerar 19 grafikkort från AMD Radeon RX 5000-serien

Lanseringen av AMD Radeon RX 5700 XT och RX 5700 närmar sig med stormsteg. Sapphire antyder nu om ytterligare grafikkort i samma serie, där RX 5950 XT kan vara en framtida toppmodell.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas att det kommer fetare modeller för annars blir det ytterligare ett tråkigt år på GPU-fronten.

@Dinoman: Ja, håller med. Det vore roligt om de har mer att komma med; blir intressant om det vore så.

Holy Crap, när man ser alla de modellnamnen så tas man verkligen tillbaka till 2010.

Är glad att det händer mycket, samtidigt känns det smått bökigt med alla modeller.

Längtar till 9800XT

Hoppas att de kommer tidigare än väntat.

Bara 21 olika modeller? Varför så lite, behövs minst det dubbla.

Vad är bättre, Radeon HD 6950 eller RX 5950? På blocket vet jag svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Slå ihop det med Nvidias hög med modeller och det finns en ny modell per 10 dollar...

Skrivet av Teddis:

Om det heter "värstingspeldator" är den nog bra. Är den dessutom dyr så vet man att det är kvalitet!

Med tanke på upplägget av namnserien så kan det ju vara så att de bara garderar sig namnmässigt genom att registrera hela spannet. Men förhoppningsvis har AMD kraftigare kort att presentera framöver. RX 5700 XT och RX 5700 känns ju tyvärr lite svala redan innan de kommit ut.

Kan inte komma som en överraskning för AMD att Nvidia skulle släppa kort som var snabbare. Det som är intressant är vad AMDs kort kan leverera. Hur mycket oc finns det utrymmer för och kommer AMD släppa någon mer modell som går upp mot 2080.

Ser ut som en helgardering ifall AMD släpper fler kort i 5000-serien.

Skrivet av Snubb1:

Håller med.

Även om AMD inte sagt något officiellt än kan det förutsättas att fler kort kommer. Det är dock lite konstigt att Sapphire inte registrerar t ex -70 eller -90 (som RX 5970), utan bara 50-intervall när de ändå garderar. Kanske vet de namnupplägget?

Hm, undrar vilken modell som ungefär representerar den i kommande PS5 och Xbox Two?

Skrivet av Trebsor:

Är glad att det händer mycket, samtidigt känns det smått bökigt med alla modeller.

Skrivet av galenmyra:

Bara 21 olika modeller? Varför så lite, behövs minst det dubbla.

De registrerar en massa i bulk för att dölja de verkliga planerna.

Skrivet av jawik:

Med tanke på upplägget av namnserien så kan det ju vara så att de bara garderar sig namnmässigt genom att registrera hela spannet.

Skrivet av Snubb1:

Exakt.

Ska bli spännande att följa den här soppan 🧐 kul med lite valmöjligheter.

Ska vi ta och gissa lite?
Traditionellt sett har ju AMD's kort som slutar på *700 varit övre medelklass och *500 nedre medelklass. Kort som slutar på *900/*950 varit toppkort.

AMD har dessutom de senaste veckorna registrerat nytt patent på Raytracing och en ny metod för GPU instruction scheduling.

https://www.techpowerup.com/256975/amd-patent-shines-raytrace...
https://www.techpowerup.com/256901/amd-patents-a-new-method-f...

Kanske har AMD nått kul toppkort i planerna i en inte alltför avlägsen framtid.

Att några fler modeller skulle hitta ut var nästan väntat (eller något man hoppades på) men detta är helt sjukt många modeller. Nästan lite väl många tyvärr, så nu vågar jag inte hoppas allt för mycket.

Kan det vara så att 5X00-modellerna är desktop och 5X50-modellerna för laptops?

Skrivet av Teddis:

Har den RGB så är den Super... Oj nu blev det nog lite fel där...

Det synes vara ett medvetet drag att första släppet RDNA placerar sig likt en effektiviserad variant med likvärdig prestanda jämfört dagens produkter, och att kommande varianter såsom ett eventuellt 5950 XT trissar upp saker och ting.

“Let's do some calculations. The Radeon RX 5700 XT's TFLOPS throughput is around 9TFLOPS while the non-XT chimes in at about 7.5TFLOPS. Those numbers are higher than RX 590 but lower than Vega 64/56, conveniently ignoring performance benefits from the RDNA architecture discussed on the previous page.” och ”Oversimplifying it a lot, RDNA effectively turns the compute-centric GCN architecture into a more gamer code-friendly one.” saxat Hexus: länk

En betydande skillnad är dock - om jag förstått saken korrekt - att första upplagorna RDNA placerats i ett segment där fler potentiella köpare finns, och blir någonting AMD kan sälja som inte ligger i gränslandet till förlust.

Radeon RX 5950 XT låter som det kan vara intressant men det kommer väl efter jul någon gång i sådant fall?

heja amd när ska dessa underbara gpu komma tro ? efter att bli besviken på nya rtx super korten med micron chips kommer jag säga nej... får bli en Radeon 5000 serien detta år istället o vänta på nästa Gen Nvidia Rtx 3000 " Ampere " med Samsung minne så slipper man kort som går sönder o flip flop a.k.a rtx 2080 ti gjorde

Skrivet av Teddis:

Finns annonser på blocket som fortfarande menar att HD6950 är "bäst på marknaden". Så med andra ord. Bättre att lägga ut pengarna på ett HD 6950 :>

Högre serienummer vet du.

Det värsta jag vet är att slänga in ett kort i burken och se att de låst ner möjligheten att ändra spänningen till gpu:n. Gissar att det är en sådan typ av segmentering går ut på när man skapar 19 olika modeller av två stycken varianter av grafikkort?! Allt för att motivera höga priser på de på pappret högre speccade modellerna.

Hmm. Verkar som ni missade att detta var ute redan 26 juni på Videocardz.com. Tyckte väl att jag kände igen "nyheten"...
https://videocardz.com/newz/sapphire-registers-radeon-rx-5950...

Inte orkat läsa alla kommentarer men det är inte sannolikt att alla de där korten kommer till marknaden. Man har antagligen safat upp alla möjliga kombinationer av namn för denna serien för att vara säkra.

Men jag har haft fel förr 😉

Senast redigerat 2019-07-04 21:56: Stavade som en kratta 😶

Kommer Radeon RX 5950 XT kosta mera eller mindre än RTX 2080 ti?

Skrivet av Elias79:

Kommer Radeon RX 5950 XT kosta mera eller mindre än RTX 2080 ti?

Ja.